Navigera dig fram här   Fredagen den 24:e januari 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14793  
  Antal nyheter: 5493  
  Meddelanden: 68505  
  Sidvisningar:  
  Idag: 4504 st  
  Igår: 6363 st  
  Denna månad:
176887 st
 
  Föreg. månad:
250905 st
 
  Totalt: 72819809 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. DanneS38
2. TrudieOnaga
3. sunnne
4. blair2019
5. bettybholmes
6. rambo28
7. scom851
8. Tuesday
9. Jacobowne
10. Sanetta
 
 
Här är du: I tidningen: 2019, nr 6 > Artikel: BRPs nya skoterväxellåda
 

 
 

BRPs nya skoterväxellåda

Under många år har snöskotrarnas växellådor, framförallt i de så kallade bruks/arbetsmaskinerna, haft två utväxlingar. En högre utväxling (2:an) för transporter och touringåkning och en lågväxel (1:an) för arbetsinriktad körning där dragkraft och lågfartsegenskaper varit prio.
Konstruktionerna hos de olika fabrikaten har under årens lopp varierat kraftigt liksom funktion och driftsäkerhet. Hos en av tillverkarna har man kallat sin växellåda för Syncro och tillåtit uppväxling även med skotern i rörelse. Vanligtvis skall annars växlingen ske med stillastående transmission. Någon synkronisering i ordets bemärkelse har dock inte funnits. Syncrolådan har varit av en s.k. ”Dog clutch” design, vilket betyder kuggdrev med klackar som griper in i varandra vid växling. Denna växellådstyp, som är kedjelös, har funnits i många år och i många olika varianter i både Lynx och Ski-doos bruks/arbetsmaskiner. Syncrolådan har varit mycket driftsäker och med bra livslängd om oljan bytts regelbundet, och att man helst hållit oljenivån lite högre än nivåpluggens position så att oljan fördelats även upp till de övre dreven och kullagren. De nackdelar som funnits är den tämligen tröga växlings-funktionen och det glapp (Backlash) som finns mellan kuggdrevens ingreppsklackar som ger ett obehagligt ryck och en otrevlig smäll när den går från frigång till belastning. Detta glapp (Backlash) har funnits för att växling skall kunna ske under gång utan verklig synkronisering. En annan nackdel har varit att de många kuggdreven i denna kedjelösa transmission har genererat kuggljud som inte varit helt behagligt att lyssna på från förarplats. Att byta utväxling och/eller att reparera växellådan har inte heller varit någon lätt eller billig åtgärd.
När BRP inför årsmodell 2020 utvecklade ett nytt chassi till sina bruksmaskiner så bestämde man sig även för att konstruera en ny växellåda där de nämnda nackdelarna var historia.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se