BRPs nya skoterväxellåda
Under många år har snöskotrarnas växellådor, framförallt i de så kallade bruks/arbetsmaskinerna, haft två utväxlingar. En högre utväxling (2:an) för transporter och touringåkning och en lågväxel (1:an) för arbetsinriktad körning där dragkraft och lågfartsegenskaper varit prio.
Konstruktionerna hos de olika fabrikaten har under årens lopp varierat kraftigt liksom funktion och driftsäkerhet. Hos en av tillverkarna har man kallat sin växellåda för Syncro och tillåtit uppväxling även med skotern i rörelse. Vanligtvis skall annars växlingen ske med stillastående transmission. Någon synkronisering i ordets bemärkelse har dock inte funnits. Syncrolådan har varit av en s.k. ”Dog clutch” design, vilket betyder kuggdrev med klackar som griper in i varandra vid växling. Denna växellådstyp, som är kedjelös, har funnits i många år och i många olika varianter i både Lynx och Ski-doos bruks/arbetsmaskiner. Syncrolådan har varit mycket driftsäker och med bra livslängd om oljan bytts regelbundet, och att man helst hållit oljenivån lite högre än nivåpluggens position så att oljan fördelats även upp till de övre dreven och kullagren. De nackdelar som funnits är den tämligen tröga växlings-funktionen och det glapp (Backlash) som finns mellan kuggdrevens ingreppsklackar som ger ett obehagligt ryck och en otrevlig smäll när den går från frigång till belastning. Detta glapp (Backlash) har funnits för att växling skall kunna ske under gång utan verklig synkronisering. En annan nackdel har varit att de många kuggdreven i denna kedjelösa transmission har genererat kuggljud som inte varit helt behagligt att lyssna på från förarplats. Att byta utväxling och/eller att reparera växellådan har inte heller varit någon lätt eller billig åtgärd.
När BRP inför årsmodell 2020 utvecklade ett nytt chassi till sina bruksmaskiner så bestämde man sig även för att konstruera en ny växellåda där de nämnda nackdelarna var historia.
|