Ski-Doo 2022
2022 jobbar BRP vidare med att implementera fjolårets tekniksteg som REV Gen4 plattformar, tvåtaktsturbo, samt fjädringssystemen RAS X och rMotion X i fler modeller. Nu jobbar man också vidare med komforten och att få fjädringssystemen att klara av ännu tuffare körning.
Smart-Shox
Kommande vinter kommer Ski-Doo på några utvalda modeller att använda samma fjädringsteknologi som man använt på sina Can-Am fyrhjulingar. Det kallas för Smart-Shox Technology. Det innebär specialstötdämpare från KYB som man kan styra från ett reglage på panelen under styret. Man har tre olika inställningar att välja mellan, Comfort, Sport och Sport+. Det finns en kontrollenhet som läser av fem lägessensorer i realtid och justerar stötdämparinställningen 50 gånger per sekund. Sensorerna läser av stötdämparnas rörelser, chassits läge och gaspådraget. Det här ger oanade möjligheter. Köregenskaperna förbättras genom att maskinen inte kränger lika mycket i kurvorna. Det finns också en ”Anti-Bottoming”-funktion som snabbt räknar ut hur länge snöskotern varit luftburen och justerar blixtsnabbt stötdämparnas inställning inför landningen. Den här finessen hör definitivt till aktiv ledkörning och förbättrar köregenskaperna, klarar guppen bättre och ger säkrare framfart. Här i Sverige får vi bara se Smart-Shox på Ski-Doo Renegade X-RS med fyrtaktsturbomotor den kommande säsongen. Vi misstänker att detta är en framtida finess som kommer på fler sportiga modeller så småningom.
|