Navigera dig fram här   Lördagen den 27:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 17787 st  
  Igår: 54362 st  
  Denna månad:
695110 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85805332 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 4 > Artikel: TEKNIK Smart Shox
 

 
 

TEKNIK Smart Shox


De senaste åren har vi i bilbranschen hos de mera exklusiva bilarna sett en fjädringsutveckling som närmar sig science fiction. Deras avancerade fjädringssystem avläser vägens ”kvalitet” utifrån bilens GPS system och ett antal kameror. Inom millisekunder justeras fjädringen därefter för att ge föraren och de åkande en så optimalt god komfort som möjligt. Man åker nästan som att gupp och ojämnheter inte finns.
Inom skoterbranschen har vi fram till dags dato också haft en fantastisk utveckling från ca 5 cm fjädringsväg med hjulboggi fram till de ca 50 cm som vi idag kan hitta i vissa skotrar. Men som bäst har vi själva fått sköta ev justering av fjädringens belastningskapacitet och hårdhet via en strömbrytare eller ett reglage på styret alternativt via de justeringsvred som varit placerade på fotstegen. Någon helt automatisk avläsning av terrängens ojämnheter har inte funnits fram till nu.
Från och med årsmodell 2022 hittar vi dock en helt ny generation fjädringssystem som är självjusterande utifrån ett flertal parametrar. Systemet som kallas SMART SHOX introduceras till att börja med i Ski-Doo MXz Xrs E-TEC, Ski-Doo Renegade Xrs 850 E-TEC, Ski-Doo Renegade Xrs 900 T och Ski-Doo Mach Z.
Stötdämparna som tillverkas av KYB är av Piggy Bag typ och är en dubbelrörskonstruktion som har en 50 mm cylinder, en 36 mm kolv och elektroniskt styrda ventiler (soleonider) som ger omedelbar reaktion på stötdämparens rörelser.


Tre av fjädringssystemets stötdämpare reagerar på signalerna från en dator, ”Suspension Damping Control Unit” (SDCU), som får signaler från fem (5) positionssensorer, men också från hastighet, motorns varvtal och gasreglagets position.
Tre stötdämpare jobbar helt individuellt på signaler från SDCU, medan den främre boggidämparen är av en helt ”vanlig” KYB Piggy Bag typ.
De främre stötdämparna har var sin egen positionssensor som utvärderar stötdämparens position. Dessa två sensorer sitter monterade nära de främre stötdämparna och är länkade till de övre A-armarna,
En sensor är monterad i styrsystemet och som utvärderar styrsystemets och styrets position (vinkel).
De bakre stötdämparna kräver två sensorer, en på vänster ovansida på den bakre fjädringsarmen och en på höger nedre framsida av bakre fjädringsarmen.
Båda de bakre sensorerna är nödvändiga för att bestämma den bakre stötdämparens position, kolvhastighet, kolvstångens rörelseriktning samt boggiskenornas vinkel.
Denna information till stötdämparnas solenoider (ventiler) processas varje millisekund (1ms) av SDCU som utvärderar stötdämparens längd, stötdämparens rörelseriktning (kompression eller retur), stötdämparrörelsens hastighet, stötdämparens acceleration (anti-bottningskontroll) och skoterns höjd (fjädringssystemets position i chassit). Justeringen för kompressionen kan ske med en hastighet av 34 ggr/sekund och för returdämpningen med 50 ggr/sekund.
Fördelarna blir en under gång självjusterande fjädring som fungerar både i kompressions- och returdämpningslägena. SDCU får uppdaterad information varje 1ms, men stötdämparna justerar sig själva 20ms och upp till 50 gånger per sekund med konstant avläsning av fjädringens position och rörelsehastighet. Resultatet blir en omedelbar och förbättrad stötdämparfunktion, med en automatisk anti-bottningskontroll som ger drivbandet förbättrat grepp mot underlaget. Systemet motverkar också krängning. Genom att den främre stötdämparen automatiskt styvas upp hålls skotern plan även i skarpa kurvor och innerskidan hålls ner mot underlaget. Om skotern tar luft justeras stötdämparna automatiskt till de hårdaste lägena för att förhindra bottning när den tar mark. Körupplevelsen blir en kontrollerat mjuk, balanserad och trygg gång som aldrig tidigare upplevts på en snöskoter.
De enda justeringar som föraren behöver vidta är att justera de bakre fjädrarnas förspänning utifrån förarens vikt samt hopkopplingsmekanismen som avgör hopkopplingen mellan de främre och bakre boggiarmarna.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se