Navigera dig fram här   Torsdagen den 28:e mars 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15288  
  Antal nyheter: 5817  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 27886 st  
  Igår: 38575 st  
  Denna månad:
603291 st
 
  Föreg. månad:
480893 st
 
  Totalt: 85080517 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. sunnne
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 4 > Artikel: LÅNGTEST POLARIS RMK KHAOS 850 146”
 

 
 

LÅNGTEST POLARIS RMK KHAOS 850 146”


Förra säsongen blev det många mil körda på denna maskin. Redan i originalskick så dominerande den i lössnön. Trots att utförande på den här maskinen var utomordentligt redan från början så ville vi spicea upp den lite och göra vår egen sorts maskin. Med lite vind i seglen från riktigt grymma samarbetspartner så började vi att bygga om och justera. Det blev Skinz delar från Modshop Billet, delar från Bling Factory, Boggieskenor från Ice Age och mattor från Composit Tracks. Det här bygget fick ni hänga med på redan förra säsongen, men det sista numret kom runt påsk och för oss var testerna ännu inte helt klara för säsongen. Med fler delar som monterades, resor som gjordes och mycket snö kvar som behövde köras på, så var säsongen långt ifrån klar. I den här artikeln kommer vi både gå igenom de nya delarna som vi har testat, samt göra en slutlig sammanfattning av 2021 Polaris RMK Kaos 146”.

Bling Factory drivhjul 8 kugg
Vi börjar med drivhjul från Bling Factory där vi valde modellen med 8 kugg, non-slip funktion och 2.86” delning. Det här blev ett perfekt tillval då man med 8 kugg får effekten av att man har större nedre drev i kedjehuset. Då vi kör med quick drive 2:an så kan vi inte dreva om maskinen, utan man får byta drivaxel för att uppnå samma resultat. Den långa distansen mellan varje kugg på originaldrivaxeln gör att den har större tendens att kugga över, vilket är ett problem som vi har hört från en del förare med nya quick drive 2:an så att byta till Bling Factorys hjul kändes högintressant. Den här förändring gör att mattan matar på bättre genom hela registret jämfört med original, samtidigt som non-slip funktionen gör att mattan nästa inte kan kugga om. Det är en speciellt bra uppdatering när man kommer till slush säsongen då det krävs mer kraft för att rotera mattan, med originalinställningarna så kuggar maskinen lättare om, men med dessa drivhjul behöver man aldrig oroa sig över det. Vi valde också storleken 2,86 tum för att de skulle passa med vår 146 tums matta då originaldrivaxel är centerdriven och har en delning på 3,5 tum så skulle inte den passa vår Composit Tracks matta. Drivhjulen är lite bökiga att monterar på själv, du måste ha stenkoll på vad du gör så att mattan inte börjar dras snett, samt så ska du ha tillgång till en bra press. Vi på tidningen rekommenderar att man lämnar in för det här arbetet då det lätt kan bli fel och då kan andra komponenter skadas. Men när de väl är på plats är det bara att tuta och köra så kommer mattan bara mata på.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se