Navigera dig fram här   Fredagen den 26:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2168 st  
  Igår: 38463 st  
  Denna månad:
625129 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85735351 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 4 > Artikel: RETRO SKI-DOO BLIZZARD 5500 MX
 

 
 

RETRO SKI-DOO BLIZZARD 5500 MX


Sent på sommaren 1980 presenterade Ski-Doo sin första snöskotermodell med IFS-framfjädring till vanliga konsumenter, Blizzard 5500 MX. Både Arctic Cat och Polaris hade redan presenterat IFS-modeller med förbättrad fjädring säsongen före. Speciellt Polaris med sin nya Indy modell sålde bra och nu var det bråttom för Bombardier att ta fram en motsvarande modell. De hade under drygt två års tid utvecklat ett vad man kallade ett totalt fjädringssystem med längre fjädringsväg. Modellen fick stor uppmärksamhet och tog den nordamerikanska marknaden med storm men motsvarande den verkligen förväntningarna?

Populär grundmodell
Bombardier hade utgått ifrån sin sportiga Blizzard 5500 modell och bytt ut bladfjädringen fram till en fjädring med modernare teknik. Men Bombardier stoppade inte där utan satsade lika mycket på en uppdatering av boggifjädringen också. Till skillnad från sina konkurrenter hade man också en design som inte hade några stag ute i det fria utan de rena, sportiga linjerna från Blizzard 5500 fanns kvar.
Den mest iögonfallande skillnaden mot en standard Blizzard 5500 var boggifjädringen. Utan förare var bakänden på chassitunneln högre upp än vanligt. Fjädringsvägen var i verkligheten dubbelt så lång som hos konventionella boggifjädringar. Med föraren på plats sjönk den ner till mer normal höjd. Två, i stort sett vertikalt placerade, stötdämpare med spiralfjädrar var kopplade till den bakre svingarmen i boggifjädringen och placerade utanpå chassitunneln i skyddande kåpor.
Framfjädringen hade korta trailing-armar som tillät skidorna att röra sig i en båge, uppåt och bakåt, när man körde över ett gupp. Ett stadigt tvärstag var monterat mellan stötdämpartornen under huven. Ski-Doo uppskattade den vertikala fjädringsvägen till 114 mm. Varje skida var kopplade till varandra via en krängningshämmare (stabilseringsstag) vilket gjorde att de kommunicerade med varandra och gjorde att snöskotern inte krängde i kurvorna eller hoppade i sidled i guppen s.k ”bump steer”. Det var extra viktigt på Blizzard MX då tyngdpunkten flyttats uppåt något på grund av de nya fjädringssystemen.
De som fick provköra Blizzard MX under sommaren 1980 kunde definitivt känna skillnaden i komfort när man körde över provbanans ojämnheter vid jämförande körningar mot en vanlig Blizzard 5500 och många av konkurrenternas sportmodeller.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se