Navigera dig fram här   Torsdagen den 28:e mars 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15288  
  Antal nyheter: 5817  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 23793 st  
  Igår: 38575 st  
  Denna månad:
599198 st
 
  Föreg. månad:
480893 st
 
  Totalt: 85076424 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. sunnne
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 6 > Artikel: Polaris Boost Turbo
 

 
 

Polaris Boost Turbo

För cirka 10 år sedan började planerna på att bygga en ny motor ta form hos Polaris. Idag känner vi till den som 850 Patriot motorn. Just denna motor planerades för att ta nästa steg både gällande miljö och prestanda för Polaris. Bakgrunden är att utsläppsreglerna i USA och Europa skärptes och man skulle under ett antal år minska utsläppen på 2-takts motorer i en förutbestämd takt till den nivå vi har idag. Redan i det skedet började man på Polaris utvecklingsavdelning planera för en ny motor som mötte utsläppskraven men med en prestandaökning som skulle ske i två etapper.

Förutsättningar och plan formas
Att utveckla en ny motor kräver mer än bara motorteknik, det behövs även en total överblick över hur chassit skall utvecklas, tillsammans med motorn, så att alla komponenter ryms. I Polaris fall har man tagit stegen successivt där man först introducerade 850 Patriot motorn för att några år senare släppa Matryx chassit. Med det sagt så hade man en initial utmaning med turbomotorns konstruktion då man helt enkelt skulle rymma turbomotorn i detta nya, slimmade Matryx chassi då man redan för 10 år sedan planerade att denna motor och ett framtida chassi på sikt skulle innehålla en 2-takts turbo.
Tur för alla på utvecklingsavdelningen att det idag finns extremt kvalitativa dataprogram och smarta människor som gör att man kan planera alla rördragningar och komplicerade beräkningar i datorn innan man ställer sig och kapar rör och svetsar. En stor fördel har också varit att man hos Polaris redan då satte upp målet med vilken typ av motor som skulle sitta i det framtida chassit. Även om det låter enkelt med planeringen så när man ser hur turbon är konstruerad och placerad så har Polaris fått använda många geniknölar då man tog fram motorn. Turbon är unik, med riktigt intressanta lösningar för den som gillar turboladdade motorer.

Detaljer i motordata
Grunddetaljerna i motorn är att BOOST turbon levererar mer kraft redan från 0 meter över havet, närmare bestämt 10%. När man kör på höjder över 3000 meter så levererar BOOST turbon 50% mer effekt än Patriot motorn utan turbo, vilket är höjder som vi inte kan köra på i Sverige. Vad vi däremot kan se är att turbon utvecklar ett effektregister som gör den intressant även för oss då den levererar högre effekt som även passar vår lössnökörning på höjder mellan 600-1300 meter. Höjder som omfamnar många av platserna som lössnöåkaren kör på. En funfact är att BOOST turbon ger som mest 9 PSI turbotryck.

Missa inte alla nyheter och tester.

Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!

Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!

Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se