Navigera dig fram här   Fredagen den 29:e mars 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15288  
  Antal nyheter: 5817  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 8244 st  
  Igår: 29109 st  
  Denna månad:
612758 st
 
  Föreg. månad:
480893 st
 
  Totalt: 85089984 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. sunnne
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 4
 

 
 
Välj nummer:

NR 4-2020

Alla nyheter 2021 presenteras plus att vi har tittat djup in i både nya Rotax 600 EFI motorn och Polaris 650 Patriot. Flera aktuella tester har vi i vanlig ordning. Hur gillade vi Freeride Turbo eller Polaris nya 650 Indy VR1 137? Yamahas nya Venom och en stor batalj mellan två 600-klassare: M6000 A1 154 vs. Boondocker 600R E-TEC.
Yamaha fyller 65 år med alla deras milstolpar.
Vi har intervjuat den norske profilen Sondre Zachariassen och även hunnit med lite retro genom Sno Runnern och ett Kitty Cat projekt.
Nya racesleds från Arctic Cat och Polaris! Missa inte denna digitala version!

[ REPORTAGE ]
[1] TEKNIK Bosse går igenom Rotax 600 EFI
Ända sedan snöskotrarnas barndom har det funnits skotermodeller med fartvinds- eller fläktkylda motoralternativ att välja mellan. Detta har gällt hos de flesta av marknadens fabrikat. Vi som följt med skotermarknaden sedan begynnelsen har dock med sorg i hjärtat sett att huvuddelen av dessa fabrikat har gått i graven. Endast en handfull modeller med fläktkylda modeller har överlevt till nu. De luftkylda motorerna har i regel varit monterade i arbetsrelaterade och mindre effektstarka snöskotrar.
[2] RETRO Chrysler Sno-Runner
RETRO Chrysler Sno-Runner Chrysler Corporation var tidigt ute med att intressera sig för den snabbt växande snöskotermarknaden. Chrysler Marine köpte under 1960-talet motortillverkaren West Bend och sålde motorer till ett antal snöskotertillverkare och man var i slutet av 1960-talet även intresserad av att köpa in en snöskotertillverkare, men det blev ingenting. Det skulle dröja ända till 1979 innan Chrysler kunde basunera ut att man var snöskotertillverkare och då lanserade man någonting som stack ut ordentligt, nämligen en snow bike, eller rättare sagt en mopedsnöskoter!
[3] Lorries Event 2020
Med Hemavan i siktet och skotern på släpet bar det av mot Lorries Riders Event efter en kort dag på jobbet. Sol längs vägen och en rapport om att det fallit massor av snö under veckan gjorde att förhoppningarna var höga. Väl framme möttes man av öppna armar och det tog inte långt tid innan alla skoterglada deltagare var på plats. Konversationer och diskussioner böljade, alla med samma ämne, snöskoter, vart man än vände sig möttes man av glada miner. Eventet skedde i slutet av mars, just i början av Corona pandemin som nu har blivit till en vardag. Med event som ställde in till höger och vänster kändes det som att alla på plats bara var glada att Lorries valt att köra ändå. Men åtgärder hade vidtagits, konferensrum och en bar på högfjällshotellet hade bokats upp för enbart deltagare för att vi skulle hålla oss relativt isolerade. Allt började med en genomgång av schema samt en liten tävling, därefter blev det en riktigt god middag som följdes av fler tävlingar och mingel. Kvällen rullade snabbt på och med en stor dag väntande så blev det inte en så sen kväll.
[4] 2021 Årets nyheter
ARCTIC CAT 2021 - Med Skandinavien i fokus LYNX 2021 - Ny motor och en brutal SKI-DOO 2021 - Turbo, ny motor och lite annat POLARIS 2021 - Ny motor, ny plattform och QD2 YAMAHA 2021 - RETURN OF 2-TAKT
[5] YAMAHA MOTOR COMPANY 65 ÅR
I somras firade Yamaha Motor Company 65 år som motorcykeltillverkare. Företaget grundades av Genichi Kawakami 1955. Vid den här tiden hette företaget Nippon Gakki och det var det företag som idag är det berömda, globala företaget som ingår i en koncern som även tillverkar elektronik och musikinstrument. Åren efter det andra världskriget funderade Genichi mycket på vilken ny produkt hans företag skulle kunna tillverka. Han var inne på symaskiner och vespor innan han kom fram till att det var motorcyklar som triggade honom mest. Han och hans team kom att besöka motorcykeltillverkare både i USA och Tyskland under åren 1953 och 1954. Han insåg snabbt att om man kom in sent på motorcykelmarknaden måste man vara bäst för att snabbt komma in på marknaden. I januari 1955 startade Nippon Gakki tillverkningen av den första motorcykelmodellen YA-1 i den nybyggda fabriken i japanska Hamakita. Den 1 juli 1955 grundades Yamaha Motor Company och Genichi Kawakami blev företagets första president. Tillverkningen av motorcykelmodellen YA-1 tog fart ordentligt. Prestandan och kvalitén motsvarade förväntningarna och den kom dessutom att vinna den första tävlingen den ställde upp i. Man var verkligen på rätt väg och det kom fler modeller de kommande åren. Resten är som vi brukar säga, historia. Idag är man en av världens ledande motorcykeltillverkare. MEN det stoppade inte med motorcyklar.
[6] NYHETER Nytt försäkringsbolag
år men 2018 dök en möjlighet upp som man tog vara på, Mikael Fång som varit med och byggt upp Vardia Försäkring anslöt och ett nytt försäkringsalternativ föddes – Varsam Försäkring. Bakom Varsam Försäkring finns Nordens näst största försäkringsbolag Gjensidige som försäkringsgivare. Som namnet på företaget antyder så får kunder som tar ett större ansvar för att hålla sig skadefria (och varsamma) bästa erbjudandet.
[7] PROJEKT Kitty Cat del 1
Ny säsong, nya projekt och den här gången siktar vi in oss på en kanske lite otippad skotermodell. En gammal familjeklenod har lagts på operationsbordet för total genomgång. Häng med när vi genom några nummer ger oss i kast med att renovera vår barndomsvän från 1977. En resa kantad av en till synes oändlig jakt på reservdelar, besvikelser, glada överraskningar och massor med nostalgi. Enorma mängder snöskotermodeller har producerats genom åren. De allra flesta har tillverkats under några år. Gett sina ägare många glada stunder, säkert några mindre glada stunder också för den delen, men sedan har de allt eftersom ersatts av nya spännande modeller och förpassats till skoterhistoriens obskyra vrår, fallit i glömska. Men vissa har för alltid skrivit in sig i historien, skapat legender. Att man inte behöver vara stor till formatet för att göra stora avtryck är Arctic Cat Kitty Cat ett strålande bevis för
[8] TEKNIK Polaris 650 Patriot
Inför modellåret 2021 introducerar Polaris en ny Patriot motor. Då ryktet började gå om en ny motor var det en hel del som trodde man skulle tillbaka till runt 1000 kubik. Där har Polaris redan tidigare varit och vänt då den storleken inte föll väl ut. I dagsläget är antagligen även en större motor inte lika miljövänlig, vilket gör att med de miljökrav som finns idag kommer det bli svårt att tillverka större motorer på en så pass liten marknad som snöskoter är. Vid lanseringen visade man dock upp en motor på 650 kubik och många funderade på hur en ny Patriot modell skulle prestera. Går man inifrån och ut på denna motor så känner man igen en del delar från deras Patriot 850 motor. Själva vevaxeln, lager samt pistonger är direkt tagna från den större Patriot 850 motorn men är balanserade för de mindre kolvarna och borrningen. Slaglängden på 650 motorn är densamma som i Patriot 850 motorn.
[9] Yamaha Sidewinder S-TX GT 146 FIRST RIDE
Yamahas Sidewinderserie behöver ju egentligen ingen introduktion – sedan lanseringen för några år sedan har denna modellserie varit synonym med extrem prestanda och turbomotorer som utan fördröjning levererar en oslagbar acceleration vid gaspådrag. Yamaha S-TX GT är Yamahas stora lyxtouring och GT står i detta fall för Gran Turismo. Detta ger – som sin motsvarighet i bilvärlden – ägaren möjlighet att transportera två individer så snabbt och bekvämt som möjligt över långa sträckor.
[10] PROFILEN Sondre Zachariassen
Vi tog och kontaktade den alltid lika trevliga och glada normannen Sondre. En kort beskrivning vem du är privat Sondre Zachariassen här! Jag är 31 år gammal och kommer från Narvik Nord-norge. Jag har igentligen bott här hela livet på grunden av skotermiljøn på Riksgransen. Jag och Marlene har även bott i gränsen i 3 år! Jag jobbar til dagligen med at driva Hertz biluthyrning i Narvik, det finns ju så mycke turister i nord norge. Jag spenderar så och si all min fritid på skoter om vintrarna och på somrarna är vi mycke på sjøn, vi har ett helt fantastisk båt och vattenskoter miljø här i byn med grymma vyar.
[11] FÖRSÄLJNING Nedåtgående trend
Den här skotersäsongen lämnar tydliga spår av den avstanning i samhället som vi drabbats av till följd av Corona. Det har sålts en 1/5 del färre skotrar jämfört med tidigare år. Räknat i antal blir det 2 134 och totalt antal skotrar som då sålts stannar vid 8 774 maskiner. Titta vi bara fem år bakåt i tiden hade vi en stadig tillväxt varje år men som nu bröts kraftigt.
[ TESTER ]
[12] Två aktuella 600:or ställs mot varandra:Arctic Cat M6000 A1 154 Lynx Boondocker 3900 600R E-TEC
I denna head to head tittar vi närmare på Arctic Cat M6000 A1 154 och Lynx Boondocker DS 3900 600R E-Tec som är två potenta modeller i 600 kubikssegmentet. På grund av Covid så kommer inte M6000 till Skandinavien i år. Vi kommer oavsett att belysa båda dessa modeller och hur de är att köra. Vi vill ta fram vad de är bra på och vilka egenskaper respektive maskin har, så du som köpare kan få en uppfattning i hur respektive modell passar just din typ av körning.
[13] TEST Polaris 650 Indy VR1 137
Här har vi alltså Polaris nya chassi, Matryx, och den nya 650 motorn tillsammans. Resultatet är inget annat än fantastiskt! Den nya 650 motorn har drastiskt minskat avståndet mellan 600 och 850 motorerna. Ibland kan det till och med vara svårt att vara säker på vilken motor du har under huven. Så bra är 650 motorn.
[14] Lynx Xterrain RE 3700 900 ACE Turbo
På marknaden idag finns en uppsjö av crossover modeller. Bredden och variationerna på vad en modell är bra på skiljer sig en hel del. På vilket sätt som Lynx Xterrain RE 3700 900 ACE Turbo framträder är något vi skall försöka förklara här. Alla crossover är inte mästare på kombinationen led- och lössnökörning och samtidigt är inte allas köppreferenser en modell som är bra på allt.
[15] Ski-Doo Tundra 600 EFI FIRST RIDE
2021 hittar vi en av Ski-doos största nyheter i ett lite oväntat skrå. Helt otippat stjäl en flitig arbetsmyra med klassiskt namn delar av rampljuset från de effektstinna monstren i modellprogrammet. Tundra LT 600 EFI smyger in mellan fjällbjörkarna och med ett synnerligen attraktivt ingångspris gör den sig redo att återerövra tappad mark i segmentet lätta arbetsmaskiner. I rakt nedstigande led från legendariska Ski-doo Élan, via klassiska Tundra hittar vi i slutet av släktträdet dagens Tundra LT. Mycket har hänt sedan Élans tid, men arvet syns ändå tydligt hos den nya Tundran. Grundkonceptet är detsamma, lättkörd robust snöskoter, designad för att tåla tuffa tag och smidigt ta sig fram genom trång skog i djup och lös snö.
[16] FIRST RIDE Polaris Pro-RMK 850 155 3"
Polaris har uppdaterat denna modell på ett bra sätt. Den var i mångt och mycket redan så bra som den kunde vara, men den hade tidigare ett problem och det var att den inte kunde ha en tre tums matta med Quick Driven. Nu har Polaris lanserat en ny version av denna drivlina och den heter föga förvånande Quick Drive 2 eller QD2.
[17] TEST Ford Ranger Raptor
På den svenska marknaden är både dragbilar och fyrhjulsdrift intressant för många som äger fyrhjulingar eller snöskotrar. Just Ford Ranger testade vi för en tid sedan och nu är det dags för storebrorsan Raptor. Raptor i flera versioner Den som är lite bilnördig vet att i USA finns det en kaxig muskelbil hos Ford, i deras F150 Raptor. En rejäl bil om man ser till den svenska marknaden men hit har man valt att ta en annan Raptor i familjen, som är lite mer ändamålsenlig och bred för de europeiska förhållandena. Intressant är att Ford sedan ett tiotal år tillbaka mer ingående fått till ett samarbete mellan den amerikanska och den europeiska tillverkningen av deras produkter. Detta kan man se då Ford i USA har fått bättre tekniska lösningar som vi i Europa har använt sedan länge. Å andra sidan har vi i Europa fått lite mer av amerikansk design och vissa av deras bättre lösningar som i det hela gör att man lyckats förbättra Fords modeller överlag. Så det innebär att vi i Sverige fått en Ford Ranger Raptor med motor från en mer europeisk variant av bilen, men med mer detaljer från storebrorsan i USA där det bland annat ingår lite brutalare design och stötdämparpaket som sitter i båda Raptor modellerna.
[ RACING ]
[18] Nya Racesleds från Arctic Cat o Polaris
RACING Arctic Cat satsar med ny maskin - RACING Polaris racesled
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se