Navigera dig fram här   Söndagen den 28:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 73739 st  
  Igår: 87732 st  
  Denna månad:
838794 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85949016 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 6
 

 
 
Välj nummer:

NR 6-2021

Senaste numret av tidningen Snöskoter. Laddat nummer med Racesleds från Polaris, Ski-Doo och Lynx 2022. Se över din utrustning. Teknik: Reed ventiler och Boost Turbon.
Iron Dog har vi också. Retro: Arctic Cat JAG 3000 & Från arkivet!
Testade skotrar Lynx 49 Ranger ST 900 ACE och Ski-Doo Expedition SE 900 ACE Turbo möter Polaris nya Nordic Pro 146. Mer testade är Arctic Cat M 4000 ES 146.
Watercross 2021 och ännu mer racing. Våra projektmaskiner presenteras. Varning för bling!

[ REPORTAGE ]
[1] 509 Säsongstest skoterkläder
Här kommer en kort presentation av den uppsättning kläder som jag kommer köra i under denna säsong. De senaste säsongerna har jag kört i och testat fler olika märken på marknaden så i år skall det bli spännande att köra med 509. Kläderna jag kommer att köra i är 509´s Evolve serie där namnet syftar på utveckling. Serien är framtagen för friåkning och är en skaljacka och byxa så man kan klä på sig vad man vill under, vilket gör den anpassad för alla typer av väder. Tanken är att jacka och byxa skall vara både vattenresistent och andningsbar med ventilationsöppningar väl anpassade för varmare dagar. Allt detta uppnås genom material som klarar av 10 000 mm vattenpelare och 10 000 g/kubikmeter som andningsförmåga. Det finns även två ventilationsfickor under armarna. Dragkedjorna har uppgraderats tills i år och är vattentäta. Det finns nya fickor på plaggen som är 5MAG magnetförslutna så man enkelt skall komma in i dem. 5TECH är ett stretchmaterial som finns i både byxa och jacka och som skall möjliggöra både komfort men framför allt bättre rörelseförmåga. På utsatta ställen har man använt det välkända Cordura materialet för att ge en slitstark yta. Jackan är justerbar nedtill och har en innerficka, samt 2 handfickor. Självklart finns det snölås vid handlederna. Byxan har ¾ lång dragkedja längs benen för att enklare av- och påklädning. Det känns även bra att man har inbyggda knäskydd i plagget samt foder bak så man får bättre komfort. Sömmarna är även de tejpade. Känner att det kommer finnas goda förutsättningar att plaggen fastnar bra på bild då det är Racing Red som gäller i år.
[2] Säsongens utrustning AMOQ
DBC som är ett känt namn inom skoterindustrin har nu debuterat på klädmarknaden, inte som importör utan som skapare. Deras AMOQ märke har lagt fokus på kvalité samtidigt som man försöker hålla nere priserna. Med ett brett sortiment och mycket nya kläder så slänger vi oss direkt in och checkar några av grejerna jag kommer köra med i vinter.
[3] Polaris Projektbygge 2022
Vi har blivit lite bitna, så precis som förra året så kommer vi även till den här säsongen att lägga tid på ett projektbygge. Grunden blir en Polaris RMK Khaos Matryx Slash Patriot Boost. Fokus kommer ligga på att både förbättra hållbarhet, köregenskaper och inte minst att lyfta funfaktorn. Nedan får ni en försmak på vad vi planerar att göra på maskinen, vilka delar vi kommer att testa, samt vad vår plan är att de ska förbättra på maskinen. Ice Age Elevate Kit Elevate kitet från Ice Age har varit på vår radar sedan det kom, fördelarna det ger med högre markfrigång samtidigt som det ger en aggressivare attackvinkel på maskinen så känns det som ett recept på framgång. Den nya vinkeln ska både förbättra framkomligheten i lössnö och möjliggöra att maskinen håller linjen på ett bättre sätt i brant terräng. Som vanligt är delarna tillverkade i ett aluminiumblock för att det inte ska finnas några bristande punkter. Hållbarhet är något som Ice Age värderar högt, vilket märks i deras produkter, när man hör namnet Ice Age associerar man det oftast med ord som slitstarkt. Vi hade dock lite färre problem med deras Hellfire hjul förra säsongen, då skruvarna till platsringen rallade ur sig. Dock har alla andra delar vi testat presterat över förväntan, så det ska bli kul att se vad de här spindlarna tillför maskinen. Spindlarna kommer att höja fronten på maskinen med hela 2,5 cm, det kanske inte låter mycket men det kommer ge en helt annan känsla när man kör. Mitt största mål är att få en lekfullare skoter och jag tror att den här förändringen ska göra susen, då vi tar den redan lekfulla Khaos boggien och höjer attackvinkeln ytterligare.
[4] Polaris Boost Turbo
För cirka 10 år sedan började planerna på att bygga en ny motor ta form hos Polaris. Idag känner vi till den som 850 Patriot motorn. Just denna motor planerades för att ta nästa steg både gällande miljö och prestanda för Polaris. Bakgrunden är att utsläppsreglerna i USA och Europa skärptes och man skulle under ett antal år minska utsläppen på 2-takts motorer i en förutbestämd takt till den nivå vi har idag. Redan i det skedet började man på Polaris utvecklingsavdelning planera för en ny motor som mötte utsläppskraven men med en prestandaökning som skulle ske i två etapper. Förutsättningar och plan formas Att utveckla en ny motor kräver mer än bara motorteknik, det behövs även en total överblick över hur chassit skall utvecklas, tillsammans med motorn, så att alla komponenter ryms. I Polaris fall har man tagit stegen successivt där man först introducerade 850 Patriot motorn för att några år senare släppa Matryx chassit. Med det sagt så hade man en initial utmaning med turbomotorns konstruktion då man helt enkelt skulle rymma turbomotorn i detta nya, slimmade Matryx chassi då man redan för 10 år sedan planerade att denna motor och ett framtida chassi på sikt skulle innehålla en 2-takts turbo. Tur för alla på utvecklingsavdelningen att det idag finns extremt kvalitativa dataprogram och smarta människor som gör att man kan planera alla rördragningar och komplicerade beräkningar i datorn innan man ställer sig och kapar rör och svetsar. En stor fördel har också varit att man hos Polaris redan då satte upp målet med vilken typ av motor som skulle sitta i det framtida chassit. Även om det låter enkelt med planeringen så när man ser hur turbon är konstruerad och placerad så har Polaris fått använda många geniknölar då man tog fram motorn. Turbon är unik, med riktigt intressanta lösningar för den som gillar turboladdade motorer. Detaljer i motordata Grunddetaljerna i motorn är att BOOST turbon levererar mer kraft redan från 0 meter över havet, närmare bestämt 10%. När man kör på höjder över 3000 meter så levererar BOOST turbon 50% mer effekt än Patriot motorn utan turbo, vilket är höjder som vi inte kan köra på i Sverige. Vad vi däremot kan se är att turbon utvecklar ett effektregister som gör den intressant även för oss då den levererar högre effekt som även passar vår lössnökörning på höjder mellan 600-1300 meter. Höjder som omfamnar många av platserna som lössnöåkaren kör på. En funfact är att BOOST turbon ger som mest 9 PSI turbotryck.
[5] RETRO ARCTIC CAT JAG 3000
JAG-modellen föddes ursprungligen ur Arctic Cat:s sportiga och framgångsrika EXT-modell från 1972 och kom att bli en sportig budgetmodell som fyllde gapet mellan deras Lynx och Cheetah modeller. JAG är förresten en förkortning av jaguar. Arctic Cat kom att plocka ihop 3004 stycken JAG till 1975 års säsong baserat på överskottsdelar från 1974 års El Tigré modell. Man såg verkligen att JAG var en sportig lillebror till El Tigré. Likheten var slående, fast i något mindre utförande. På de här första maskinerna använde man en fartvindskyld 340-motor från Kawasaki under huven.
[6] Skinz tMotion delete kit
Till min långtestmaskin den här säsongen (Freeride 146) kommer jag att byta ut lite delar. Bland annat så kommer jag att byta ut den traditionella tmotion svingen som sitter monterad på alla Skid-Doo´s lössnömaskiner till en helt stel sving som Skinz har tagit fram.
[7] Se över och uppgradera din snöskoter inför säsongen
För dig som vill uppgradera din befintliga snöskoter finns det flera alternativ till att ge dig själv några hårda paket till jul. Se även till att planera in ett besök hos din skoterhandlare för den årliga servicen så säsongen kan starta så fort snön kommer. Många av delarna på en snöskoter kan man uppgradera för att göra sin maskin ännu roligare. Vi ser många byggen man själv skulle vilja äga men inte har råd med. Nu behöver man inte alltid lägga massor av pengar på en uppgradering utan man kan med små medel se till att snöskotern blir bättre, roligare och anpassad för den egna ekonomin. Så här kommer några enkla förslag på vad man kan ge sig själv i julklapp och säkerställa att det blir några hårda paket under julgranen. Trasigt drivband En viktig detalj som många missar är drivbandet som med åren slits ut. På en lössnömaskin är det särskilt viktigt att kontrollera kammarnas status och att man inte kört bort för många. En andra detalj, som är nästan viktigare, är att kontrollera statusen på de genomgående kolfiberstavarna som ger drivbandet stabilitet och i sin tur skapar grepp. Det här kan vara lite svårare att kontrollera, men här kan man ta hjälp av personalen där man köpte sin snöskoter. En detalj som avslöjar trasiga stavar är om ett drivband fortsätter att kugga över när man spänt det. Här är det viktigt att man inte fortsätter överspänna drivbandet då det kommer innebära att fler stavar går sönder. Det enklaste är om man åker förbi där man köpte din snöskoter, får drivbandet utbytt och korrekt spänt. Med ett nytt och helt drivband kommer maskinen att bete sig på ett helt nytt och bättre sätt, med bättre grepp och följsamhet. Ett tips när man byter drivband är att man samtidigt funderar på vilken kammhöjd man vill fortsätta köra med.
[8] FXR produkttest
Nu väntar ny säsong och denna gång har jag fått chansen att testa ett helt sätt med FXR kläder från topp till tå. Ni kommer få läsa test om overall, hjälm, glasögon, skor, handskar och underställ från FXR. MEN’S HELIUM LITE MONOSUIT är en skaloverall, alltså en overall utan foder. Detta är en av FXR:s finare overaller med god kvalité och smarta finesser. Det är ett skal som är gjort av M-Series Omni Stretch™ 450d polyester shell med Hydrx Pro™ laminate och med tätning av sömmarna på utsatta ställen. Just när det gäller skaloverall så anser jag att det den ska göra är att hålla dig torr och hålla bort vind. Värmen skall sen de kläder du har under stå för. Så min förväntan på denna skaloverall är att den ska hålla mig torr och skydda mot väder och vind. För att lyckas med detta har FXR något de kallar för FXR Dry Vent™ system som ska stå emot snö och fukt och detta har man placerat på bröstet, sidan av kroppen och benen. Övriga detaljer och funktioner är avtagbara knäskydd, justerbara hängslen och vattentäta fickor. Väldigt många smarta detaljer som jag tror kommer vara perfekta under alla förhållanden som jag kommer använda den i och den kostar runt 7 000 kr.
[9] Skotermässan Kelekka Messut
Det var meget god stemning på Kelekkamessut under to dager 30. og 31 oktober. Endelig ble messen gjennomført igjen etter to års opphold. Besøkstallene viste en vis nedgang i forhold til 2019 da det var 18980 besøkende mens det på årets messe var 15680. Årsaken til nedgangen kan nok ses i sammenheng med at messen traff på samme helg som skoterens dag i Sverige og at det i forkant av messen var en del usikkerhet om reiserestriksjoner for reisende inn og ut av Finland. Mange utstillere unnlot nok derfor å stille på messen i år. Det var å svært få svensker å se på messen i år forhold til tidligere år, noe som bekrefter dette. Men utstillere var det likevel flust av å man fikk mulighet til å se å ta på årets nyheter i fra alle scootermerker selv om enkelte modeller enda i ikke var mulig å få vist frem på grunn av forsinkelser i produksjon gjeldene hos flere merker. Ellers var det mye spennende å se på av både atv, motorsykler og deler/tilbehør i fra ettermarkedsleverandører. Lynx avduket som vanlig sin nye crosscooter under messen og man kunne følge med på live scene intervjuer med forskjellige snøscooterprofiler. Man hadde også gode muligheter til å få slått av en prat med kjente scooterprofiler som Emil Ahrling, Sondre Zachariassen og Aki Pesonen. Neste år får vi bare håpe at Skoterens dag og Kelekkamessut ikke havner på samme helg som det dessverre gjorde denne gangen.
[10] Säsongens utrustning KLIM
I väntan på den kommande vintern som förhoppningsvis bjuder på mängder av snö får jag tills vidare nöja mig med att känna lite på säsongens utrustning. I vinter har vi bland annat ett samarbete med Klim och det är från deras kollektion som jag kommer att köra med ett urval av produkter. Jag har vid tidigare tillfällen kört med vissa av deras plagg där kvalité och funktion varit utmärkt. Därav har jag höga förväntningar på de kommande vintermånaderna och förhoppningsvis kommer Klim att leverera. Låt oss ta en titt på hur säsongens kit kommer att se ut.
[11] Polaris 650 Switchback Assault 146- makeover
Förra vintern tjänstgjorde vår långtest Polaris 650 Switchback Assault 146 mestadels som friåkningsmaskin. Och gjorde det med den äran vill vi tillägga. Helt enkelt en mycket kompetent skoter som trots viss övervikt mot ledåkningshållet, med bravur hängde med renodlade mountainslädar ute i pudret. Hopp och bus, klättring och myrsurf var dess vardag. Nu har det blivit dags att skifta fokus och en ny fas i Assaultens liv tar sin början. Friåkningen kommer alltid att finnas kvar, men framöver kommer det mer att handla om familjeliv. Vi har hyllat Assaulten för dess mångsidighet. Vi kallade den till och med för ”mångsysslaren” vid något tillfälle. Den fixade inspirerat ledsmisk lika bra som extrem friåkning. Helt klart en maskin med många strängar på sin lyra. Därför känns det bara logiskt att låta den växla över från buspiller till familjeracer. Vi är många som gjort den resan genom åren. Att lämna framgångsrika (nåja) karriärer på exempelvis tävlingsbanorna eller friåkningsscenen bakom sig och ge sig i kast med andra utmaningar, så som barn och familj.
[12] Ann-Christine första kvinnan att tilldelas hedersmedaljen
Fjällbyn Ammarnäs, i Västerbottens län, hade i början av 70 talet ett stort antal innevånare, men som i så många andra små samhällen fanns det ett begränsat utbud av aktiviteter för de yngre invånarna. Så var det också för Ann-Christine Forswall. Under detta årtionde hade snöskotern börjat dyka upp och framför allt i områden som Ammarnäs.
[ TESTER ]
[13] Lynx 49 Ranger ST 900 ACE
Här ställer vi Lynx 49 Ranger ST 900 ACE mot den nya och intressanta Polaris 650 Nordic Pro 146 och Ski-Doos Expedition SE 900 ACE Turbo. Fyrtakt mot tvåtakt och olika utrustningsnivåer. Vilka områden trivs dom bäst i och är det något som sticker ut? Vi ger svaren! Den som har några skoterår på nacken kommer med säkerhet ihåg Lynx Forest Fox. En modell som var fenomenalt bra på att ta sig fram i lössnön. Den främsta egenskapen var att den inte behövde några högre farter utan bara med sin längd flöt den fram lugnt och smidig på snön så man tog sig fram dit man ville. En ikon med dåtidens mått mätt.
[14] Polaris 650 Nordic Pro 146
Här ställer vi Lynx 49 Ranger ST 900 ACE mot den nya och intressanta Polaris 650 Nordic Pro 146 och Ski-Doos Expedition SE 900 ACE Turbo. Fyrtakt mot tvåtakt och olika utrustningsnivåer. Vilka områden trivs dom bäst i och är det något som sticker ut? Vi ger svaren!
[15] Ski-Doos Expedition SE 900 ACE Turbo
Här ställer vi Lynx 49 Ranger ST 900 ACE mot den nya och intressanta Polaris 650 Nordic Pro 146 och Ski-Doos Expedition SE 900 ACE Turbo. Fyrtakt mot tvåtakt och olika utrustningsnivåer. Vilka områden trivs dom bäst i och är det något som sticker ut? Vi ger svaren!
[16] TEST Arctic Cat M 4000 ES 146
En mid size maskin som kombinerar lättvikt, låg bränsleförbrukning och ett överkomligt pris, ett recept för en bra ”ut och surfa” maskin. En lättkörd maskin som du kan utmana terrängen med, är hur Arctic Cat beskriver Blasten. Nu är det upp till oss att ta reda på om det stämmer.
[ RACING ]
[17] Watercross Säsongen 2021
Sist jag körde på vattnet var säsongen 2019, den 25 augusti i Bergsjö, då var det Sverigecup final och jag körde hem en tredje placering i totalen. Helt okey avslutning på den säsongen och jag var himla nöjd! Sen så slog den fördömda pandemin till och livet stannade upp totalt på alla håll och kanter. Snacka om toktorka och tråkigt värre. Väntan, väntan och åter väntans tider gick förbi. TIME OUT Det är konstigt hur man är funtad egentligen men jag vet att jag inte är ensam i detta, vi är många förare som genom åren alltid sagt att man skulle haft mer tid till att bygga och modifiera maskinerna innan säsongen drar igång på allvar. Nu fick vi det som en käftsmäll. Så vad har vi gjort av all den tid vi fick….inte ett smack! I ärlighetens namn så ska jag säga att denna pandemi trots allt kom lägligt, i alla fall för min del. Watercross är verkligen en ofantlig rolig sport men efter åtta års rännande upp och ner genom Norden för att pricka av varenda tävling som finns så ska jag inte sticka under stol med att jag var snudd på slut mentalt. Det är en sådan otrolig tid och engagemang som jag lagt ner för att dra runt allt. Så nu hade jag min chans att varva ner och ta en time out. Många andra förare på toppen som jag hållit kontakten med resonerade och kände likadant. Vi behövde nog alla få ett litet break och jag hade, innan vi visste något om tävlingarna, bestämt att jag skulle stå över detta år om det enbart skulle bli nån enstaka tävling denna sommar. Maskinen var klar men jag kände att det inte var värt att tävla för då måste jag åter stycka ner maskinen och renovera den i vinter inför nästkommande säsong, dyrt och en tidskrävande process. Det var planen i alla fall, så jag hoppade över att anmäla mig till de första tävlingarna som blev av i Åsele och Lillhärdal.
[18] Iron Dog
Världens längsta och troligtvis tuffaste snöskoterrace är Iron Dog. Platsen för tävlingen är utkanterna av Alaska och sträckan är över 400 mil! Man startar i Big Lake och börjar tävlingen i riktning mot Yukon floden för att sedan bryta upp mot Bearings havs kust innan man nått halva sträckan som är staden Nome. Som Big Lake är Nome inte en stor stad, med en population på strax över 3 000, men i denna del av Alaska får de räknas som storstad. Det berömda hunddrag racet, som ni säkert hört talas om och eller sett på film, körs också här. 1925 startade en svår epidemi av difteri bland urinvånarna i staden samtidigt som en svår snöstorm, som inte bara var stor till ytan utan även långvarig, tvingade myndigheterna att hitta alternativ till flygplan och annat för att få vaccin in till området och Nome speciellt. Under dessa förhållanden visade det sig att det bara var hunddragna slädar som fungerade som transport. Vips så var legenden född och på så sätt även denna tävling. Hundtävlingen måste ha ett team bestående av hundförare, släde och 14 hundar. Minst fem av dessa måste vara kvar i draglinan när de korsar mållinjen i Nome. Tävlingen brukar ta mellan 8 och 15 dagar att slutföra. Efter Nome och efterlängtad vila begär man sig vidare norrut mot Kotzebue, även den en stad på runt 3 000 invånare. Sedan är det raka spåret tillbaka till Big Lake som gäller.
[19] 2022 MXZ X 600 RS
Den framgångsrika MXZ X 600 RS har segrat tre säsonger i rad i Staterna, framför allt i händerna på ursnabba Elias Ishoel. Till detta år ser vi en helt ny luftbox som inte bara ska säkerställa en bra ljudnivå för föraren, utan även ge bättre och jämnare motoreffekt plus högre hållbarhet. Mer nytt är även den nya lättare och starkare Lexan huven. Lättare betyder snabbare.
[20] 2022 Polaris 600R
Denna racesled, som inspirerade Polaris att göra Matryx chassit, vill Polaris hävda är den första som helt integrerar föraren med maskinen. Huruvida det stämmer lämnar vi därhän och fokuserar på nyheterna.
[21] 2022 Rave RS 600RS
Lynx Rave RS 600RS 2022 - Som sig bör lanserades Rave RS under mässan i Rovaniemi den 30 oktober. Uppdateringar och nya kalibreringar ska se till att Lynx fortsätter vara dominant på de europeiska banorna. Främsta uppdateringarna på 2022 Rave RS 600RS: •Lättare, nydesignat Rave RS säte •Förflyttad främre länkarm på PPS²-3500-R boggin Omkalibrerad Rotax 600RS E-TEC Omkalibrerad pDrive primärvariator och Team TTS-04 sekundär
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se