Navigera dig fram här   Torsdagen den 28:e mars 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15288  
  Antal nyheter: 5817  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 22505 st  
  Igår: 38575 st  
  Denna månad:
597910 st
 
  Föreg. månad:
480893 st
 
  Totalt: 85075136 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. sunnne
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: I tidningen: 2022, nr 3
 

 
 
Välj nummer:

NR 3-2022

Senaste nyheterna med 2023 års modeller från Arctic Cat, Polaris och Yamaha - Mycket intressant! Sedan har vi mer om Lavinsäkerhet, Arctic Cat 60 år med en tillbakablick.
Vi har också testat tre släpvagnar och två av Modshops fräcka byggen - Khaos och Turbo Summit! Inte mycket stock där. Reportaget om de två som skulle ta en långtur som slutligen blev en trip på 550 mil kan ni också läsa om. Racingprofilen Lukas Johanssons och friåkarprofilen Michelle Sofi Thomassen plus Racing och mer teknik och prylar.

[ REPORTAGE ]
[1] BMP Polaris 850 – Stage 2 SNYPR Variatorkit
En av få saker, eller nog faktiskt det enda vi inte upplevt fungerat helt klockrent på vår långtest Polaris 850 RMK Khaos Matryx Slash 146, är variatorkalibreringen. Visst, just variatorsetup och inställning av fjädring är två extremt personliga saker. Det är nästan helt omöjligt att få till något som passar för alla. Därför strävar tillverkarna efter att uppnå den ”optimala kompromissen”. De är idag otroligt duktiga på att pricka rätt med detta, men ibland hamnar man i extremerna och då kan eventuella svagheter visa sig.
[2] 2023: Polaris
Matryx kommer på bred front och även med två nya motorer. 9R som har hela 7 % mer kraft än 850-motorn och Prostar 4S som är en fyrtaktare som skall vara klassledande under 100 hästar. Sedan ser vi också att SKS är tillbaka!
[3] 2023: Yamaha
Yamaha har som många andra haft pandemins tunga täcke hängandes över sig. Förseningar av komponenter och material från underleverantörer har gjort att man inte kunnat leverera som man vanligtvis velat. Nu har man ett nytt år att se fram emot och en del fina modeller att leverera till sina kunder.
[4] 2023: Arctic Cat
Som många andra så har även Arctic Cat haft problem med leveranser av delar till sina modeller vilket inneburit förseningar av 2022 års modeller. Till en början gick allt bra med tillverkningen men när det blev svårare att få leveranser från underleverantörer kunde man inte tillverka i sin planerade takt. Sverige har klarat sig ganska bra, men just i USA har det blivit stora förseningar så alla har ännu inte fått sina modeller vilket Arctic Cat arbetar väldigt aktivt med att lösa. Arctic Cat i Sverige hade tidigt förra säsongen fått information att Norden skulle få ett mindre antal maskiner under 2022, så de gick ut med den infon ganska snabbt till återförsäljarna. Nya Thundercaten har just levererats och nya Fox QS3 dämparna har haft försenade leveranser. En uppsida är att man i år börjar leverera sina 200 modeller även till BRP, sedan tidigare leverera ju Arctic Cat redan 200 modellen till Yamaha. Precis som alla andra företag i branschen ser man nu till att leverera ut årets maskiner och planerar leveranser från underleverantörer för nästa säsong så maskinerna skall komma i rätt tid.
[5] Adrenaline variator kit Modshop
Jag körde min Freeride 850 146” i ca 40 mil, med mestadels lössnöåkning och hade egentligen inga större problem med hur den betedde sig eller hur den växlade, men hade lite problem med remtemp och sköt 1 rem efter ca 30 mil. Då kontaktade jag Modshop angående att prova deras egna variatorkit ”Adrenaline”, som till skillnad från andra kit på marknaden endast byter ut delar i sekundär variatorn och inget i primären eftersom att BRP har en bra settup i primären redan från fabrik. Detta gör att de kan hålla ner priset ordentligt .
[6] Byte av säte Arctic Cat M8000 Hardcore 146”
Det finns alltid olika saker som man blir sugen att göra på sin maskin för att den ska bli mer personlig, vår långtestmaskin är inte annorlunda. Vi startade säsongen med att byta styret till ett smalare Skinz Rasmussen style som verkligen har lyft känslan man får i skotern. Nästa förändring är faktiskt en detalj som är Arctic Cats egna, vilket är ett lättare, starkare och mindre säte än original, Ascender pro säte. Så häng med då vi monterar den!
[7] Polaris 7S Ride Command kombiinstrument
Med 7S instrumentet lyfte Polaris tekniknivån i branschen högst anmärkningsvärt. Plötsligt var det möjligt att ha navigeringssystem i kombiinstrumentet. Inte nog med att man fick en stor och tydlig karta, man gavs även möjlighet att koppla ihop sig med kompisar och därigenom enkelt se var polarna befann sig. Något som tidigare enbart varit möjligt via dyra externa lösningar. Lösningar som dessutom krävde att samtliga i gänget hade tillgång till varsin GPS av ett visst fabrikat.
[8] ARCTIC CAT 60 ÅR
Rötterna till Arctic Cat snöskotrar går ända tillbaka till 1962, men man kan inte berätta historien om Arctic Cat utan att först nämna svenskättlingen Edgar Hetteen och Polaris snöskotrar. Edgar, hans bror Allen och svågern David Johnson startade Polaris snöskotertillverkning i Roseau, Minnesota redan 1955. David satte ihop den första snöskotern men Edgar var mer tveksam, ja nästan arg från början, men kom snabbt till insikt att snöskotern skulle kunna bli en riktig framtidsprodukt. Försäljningen gick dock trögt men han ville absolut nå en större marknad och hade stora planer.
[9] 550 mil på skoter
Fotledsfrakturen var väl inte optimal men den krånglade inte allt för mycket under skoterkörningen. När man satt där och bara “åkte med” så var det inga problem, men att hoppa av skotern och gå runt var ett större besvär. Mattan med dubb var bra under ispartierna men de låga kammarna jobbade inte lika bra när det blev mer lössnökörning. Där levererade Jockes originalmatta bättre då de högre kammarna fick grepp.
[10] Projekt Switchback Assault 146 - Fullbordad multitalang
Vårsolen har inte riktigt börjat värma på allvar ännu, men det hindrar inte att vi hunnit åka ut på några trevliga skoterutflykter. Tillbehören vi monterat på vår Polaris 650 Switchback Assault 146 har därmed fått börja tjänstgöra på allvar. Med dragkrok, passagerardyna, vindruta och packväska är den redo att möta vårvintern i fjällen. Vi har tidigare hyllat Polaris Lock & Ride Flex system som ett av marknadens bästa. Det är barnsligt enkelt att klicka fast och plocka loss tillbehören på maskinen. Men detta till trots hade vi en incident med en försvunnen packväska. Låt oss dock först och främst påpeka att detta var helt och hållet användarrelaterat!
[11] Hej IGEN FRI-åkare!
Nu har det blivit dags för den tredje och sista delen i vår serie om lavinsäkerhet. I tidigare nummer har vi berättat om ”Plan A till D” där vi hittills fokuserat på ”A”. Det är den absolut viktigaste delen i vår plan då den går ut på hur vi ska undvika en olycka genom kunskap, planering och inte minst ha med oss huvudet och lyssna/se de ledtrådar fjället ger oss när vi är ute och kör. Detta är dock inte helt enkelt i alla lägen (speciellt inte när man har total feeling och är i zonen) vilket innebär att vi även måste ha koll på ”B”, ”C” och till viss del ”D”.
[12] Michelle Sofi Thomassen
Michelle Sofi Thomassen, kommer i fra Lille Lerresfjord (Alta kommune) og Manndalen (Kåfjord kommune). Jeg jobber som frisør og driver min egen lille salong i Tromsø som heter Miss Sofi. Hvis jeg skal beskrive meg selv med 5 ord ville jeg sakt; omsorgsfull, eventyrlysten, glad, spontan og travel:) Jeg elsker å reise og oppleve nye plasser. Møte nye mennesker og flire.
[13] Totalt en minskad försäljning
Så har större delen av säljsäsongen passerat. Visserligen har vi fyra kalendermånader kvar på säsongen, men det måste mycket till för att nå upp till fjolårets försäljningssiffror på 9 648 nyregistrerade maskiner. Branschen själva brukar räkna med att större delen av nyregistreringen bör vara avklarad vid det här laget. Snön finns kvar, åtminstone i fjällvärlden, så det lockar naturligtvis en och annan till att lätta på börsen för en 2022 årsmodell. All påverkan genom pandemin, halvledarbristen och svårigheter med att få en smidig transport har satt käppar i hjulen för den normala tillverkningstakten och transporterna som inte kunnat flyta på som vi varit vana vid. En och annan maskin av 2022 årsmodell sägs ännu inte nått den tilltänkte köparen. Dock får vi hoppas att det är få.
[ TESTER ]
[14] FXR - Ranger Instinct Lite Monosuit
Säsongen är i full gång och börjar gå mot varmare tider, vilket betyder att massor av körning och testning är gjord i mina FXR kläder. I denna artikel får ni läsa om lite nya saker som jag hittat och upplevt, men framför allt en summering över hur dessa produkter har varit att köra med under denna säsong och vad jag tycker och tänker om dem. Overallen, Ranger Instinct Lite Monosuit är en skaloverall som jag är väldigt nöjd med. Under hela tiden jag använt den så har den verkligen levt upp till alla krav man kan ha. Jag har hållit mig varm i kylan och så sval som det går när det är varmt. Det är det som är så bra med just en skaloverall, det kan vara –20 och då får du klä dig under och håller dig varm. Sen kan det vara +12 i solen och då kör man i bara underställ och skydd och den är jättevarm. Då har jag fått testa alla ventilationsöppningar som overallen är utrustad med, de finns placerade på både benen, armarna, överkroppen och en öppning på ryggen. Detta ger dig möjligheten att styra temperaturen innanför din overall. Jag har inget negativt att rapportera om Rangeroverallen då jag tycker de verkligen tänkt till med små detaljer som lyfter den till de fina resultat jag upplever. Detta är kvalité i högsta klass, har kört hårt och aktivt i den med närkontakt med flera träd, grenar och annat som skavt och slitit, men det har aldrig varit något problem eller någon skada. På mina tassar har Elevation Dual BOA Boot suttit vilka, precis som overallen, är en jättefin produkt som funkat dunderbra under hela tiden jag kört med dem. Skulle jag beskriva denna sko med endast ett par ord skulle det vara varm, skön och med utmärkt passform. Dessa ord tycker jag väl beskriver produkten, men det finns ytterligare detaljer som lyfter skorna ännu mer. Då tänker jag på snölåsen och då kan jag med handen på hjärtat säga att det är de bästa snölås jag haft. De sitter tajt och genom kombinationen av dessa skor och overall så finns det både öglor fram och bak som man kan sätta fast vilket resulterar i helt säkra snölås.
[15] LÅNGTESTRAPPORT SKI-DOO FREERIDE 146 850 E-TEC
Har i skrivande stund fått ihop 80 mil på ca 20 kördagar på min Freeride 146” långtest och kan helt klart säga att den här säsongen har varit över förväntan. Jag som mest kör lössnö, och tidigare bara haft längre maskiner, var lite skeptisk men samtidigt förväntansfull över att ta en 146a den här säsongen och kan ärligt säga att jag inte ångrat mig en sekund. Sedan första gången jag tryckte gasen in mot styret och skidorna lämnade backen, sedan dess har jag knappt satt ner dem en enda gång. Skämt åsido, jag har aldrig haft en skoter som är så lekfull och rolig men samtidigt så himla komplett redan ur kartong. I vanliga fall är jag en som brukar byta ut det mesta på skotern till eftermarknads prylar, men på den här Freeriden har jag gjort ytterst lite.
[16] Slutrapport: AMOQ skoterkläder och tillbehör
En säsong fylld av äventyr med AMOQs utrustning! Efter en hel vinter med AMOQs utrustning så måste jag börja med att säga att jag överlag är imponerad! Mest för att ett nytt märke brukar lida av barnsjukdomar och med AMOQ så har de faktiskt varit ganska få sådana.
[17] TEST T MOTION DELETE KIT
Jag har kört Ski-Doo med T-motion ända sen den släpptes 2013 och kan ärligt säga att jag aldrig riktigt haft något emot den utan tyckt rätt bra om hur t-motion och flexedge mattan gör skotern väldigt lättkörd. Efter att ha pratat med många andra inom branschen så tänkte jag att jag skulle testa ett t-motion delete kit från Skinz. Och oj säger jag bara, att man inte gjort det här tidigare, en riktig miss.
[18] Tobe Outerwear Klädtest Del 3
Vale Helmet Kenai Ännu en gång så håller den här hjälmen en stabil profil, rakt igenom en solid hjälm som jag tycker sitter otroligt bra. I kombination med deras glasögon håller den otroligt tätt samtidigt som den ventilerar bra. Ett problem som den här hjälmen löst för mig är att kondensen från min andning inte trycks upp mott glasögonen, utan ventilerar ut från näskonen vilket underlättar en hel del. Efter att ha testat den här hjälmen hela säsongen så är det bara 2 punkter som jag kan se som lite negativa, det ena är vikten och det andra är dubbelringsspänningen. Båda dessa är smågrejor som inte stört mig nämnvärt men är värt att nämna.
[19] LÅNGTESTRAPPORT POLARIS RMK KHAOS PATRIOT BOOST 155” MATRYX SLASH
Som ett barn på julafton kände jag mig då vi äntligen fick ett samtal från Umeå Terräng och Motor att vår Boost hade anlänt! Det blev att hämta upp den direkt för en helgs körning. Vi kommer mata på med mycket information i den här artikeln för att ta igen det som inte skrivits under säsongen. Tänkte också gå igenom lite priser och vad du kan uppskatta att det kostar att äga denna maskin.
[20] TEST POLARIS RMK KHAOS 850 MATRYX SLASH 155" MODSHOP STYLE
Nytt chassi kommer med nya utmaningar men för Modshop är en sådan detalj en barnlek. Det blev inte många mil på den här pärlan innan verktygslådan var framme och ombyggnationen hade börjat ta fart. Detaljer som att få fram delar till det här nya chassit löste de snabbt och även om maskinen kom en aning sent på säsongen så gick det snabbt för dem att börja montera och testa maskinen. De tidigare gånger vi skrivit om deras projektmaskiner så har jag börjat granskningen framifrån och bak, så häng med då vi testar en makalös maskin!
[21] TEST SLÄPVAGNSTEST X 3
En släpvagn används flitigt när man skall transportera sin snöskoter. Det finns flera tillverkare som konkurrerar på marknaden med lite olika typer, tekniska lösningar och prisklasser. Några av tillverkarna är nya i branschen och andra har många års erfarenhet. Frågan är vad skillnaden är hos de olika märkena? Vi har tittat lite närmre på 3 olika släpvagnar med olika utformning i både kåpor, chassi samt fjädring. De olika fabrikaten har även skillnader i hur kåporna är uppbyggda samt även hur de är utformade på insidan såväl som utsidan. Så här presenterar vi tre av marknadens släpvagnar och tittar närmare på deras olika konstruktioner, tekniska lösningar och helhetsintryck.
[22] LÅNGTESTRAPPORT POLARIS 850 PRO RMK MATRYX SLASH 146
Lite drygt halvvägs in på säsongen börjar saker klarna och i takt med att känslorna sätter sig börjar aningar övergå till fakta. Förväntningarna på Polaris 850 RMK Khaos Matryx Slash 146 var inför säsongen enorma. Om den levt upp till dessa? Oh yeah!
[23] TEST Ski-Doo Summit 850 E-Tec Turbo 154” Expert Package a´la Modshop
Nu går vi till ännu ett krutpaket, då snackar vi inte lite krut heller. Med en turbo som matar på så finns det väldigt få snöförhållanden som sätter stopp för den här maskinen. Något den aldrig gör är att gräva ner sig, men vi ska ta och gräva ner oss i hur det känns att köra det här monstret.
[24] KLIM – Lochsa One Piece
Om vi backar bandet till mitten av 80-talet så spenderade jag mycket tid med att åka bak på skotern, iklädd en klassisk overall med sånt där härligt fluff runt kragen. Det har gått lång tid sedan dess och jag har liksom glömt bort vilket praktiskt plagg det faktiskt är. Förra vintern blev första gången som jag fick möjligheten att testa en modern One Piece, då från Tobe. Denna säsong fortsätter vårt samarbete med de olika aktörerna på marknaden och jag har fått äran att köra med plagg från Klim. Här ska vi ta en närmare titt på deras Lochsa One Piece.
[25] Klim Adrenaline PRO GTX Boa
Lagom till säsongen nu så smått börjar peaka tänkte vi att det kan vara läge för en djupdykning i Klim Adrenaline PRO GTX Boa kängorna jag haft på tassarna i ungefär fyrtio lössnömil. Ja, kanske inte bokstavligen dyka ner i dojorna. Där vill nog ingen näsa vara, men det har blivit dags att summera hur de funkat så här långt. Den varierade vintern har verkligen gett oss perfekta förutsättningar för test av skoterkläder. Vi har kört i -30 graders kyla, 5 plusgrader med regn och allt däremellan. Klim kängorna har hittills klarat varje utmaning galant. Jag har aldrig kommit hem med vare sig blöta eller kalla fötter efter en dags körning. Oavsett vad elementen kastat mot oss.
[26] LÅNGTESTRAPPORT ARCTIC CAT M 8000 HARDCORE ALPHA ONE 146
Nu har vi hunnit med en massa mil på vår långtestmaskin. Det är intressant att vi redan nu hunnit med nästintill alla snötyper som en skotersäsong kan ge. Redan nu har vi hunnit köra i allt från lössnö, hård skare till lite lätt vårkörning med mjukare blötsnö. Balans i 2 riktningar Tidigt under säsongen blev det en hel del lössnöskörning där vi hittade balansen i maskinen. Just balansen och att man känner sig trygg med att kunna köra med en upprest maskin är viktigt för att kunna ta sig fram i mer teknisk terräng. Drivlinan ser till att man får snabb respons från gaspådrag och just detta gör att Hardcoren gärna vill kliva upp med fronten och stegra sig uppåt. Har man bara upptäckt hur man skall placera fötterna för bästa balans så lutar man sig enkelt lite framåt och låter maskinen kliva upp med fronten. Rent krasst så känns det initialt ovanligt för den som inte kört en kort modell tidigare. Men körtekniken gör att man kan fortsätta körningen uppför branten då drivbandet vill äta sig genom snön och ge drivet framåt om än nosen pekar lite uppåt. När man kör och balanserar sig framåt i terrängen är det inte bara i sidled man behöver balansen. Det är lika mycket balans i längdriktningen. Här handlar det mer om att antingen trycka ned nosen genom att flytta fram kroppen så man får mer grepp, eller så lutar man sig lite bakåt så nosen kliver upp en aning så man kan ändra riktning genom att ändra vikten i sidled på maskinen. Det finns även situationer när man vill få upp nosen så man med hjälp av drivbandet kan gräva sig ned och ut ur en sluttning.
[ RACING ]
[27] Lukas Johansson
Lukas Johansson är mycket känd i snöskotercrossvärlden för sin snabbhet, men det alla kanske inte vet är att han har en mycket känd far i snöskoterhistorien, ”Gargnäs-Expressen” kallades Lukas pappa på den tiden. Svårstoppad och så snabb. Eller vad säger man om åtta SM guld, två långlopps guld, ett NM guld och fyra EM guld? Lukas är under intervjun hemma i Gargnäs. Känner du att det blir höga krav på dig? Inte direkt, han har ju hållit på med snöskoterracing i hela sitt liv och jag har en stark tro på mig själv genom mina egna resultat. Han hjälper mig med tips och smarta tricks när vi skall skruva. Han är en mycket bra mekaniker. Du har visat bra fart där borta (läs USA)– du ligger nia totalt i skrivande stund. Jag låg fyra när skadan hände, vilket känns lite surt minst sagt. Det har gått riktigt bra tycker jag.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se