Navigera dig fram här   Söndagen den 22:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 10715 st  
  Igår: 55488 st  
  Denna månad:
1654560 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 100990309 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: I tidningen: 2023, nr 6
 

 
 
Välj nummer:

NR 6-2023

Nya numret ute med testade 2024:or som Lynx Shredder RE 3700 850 E-TEC Turbo R, Polaris 9R RMK 165 3.25, Lynx Rave RE 3500 850 E-TEC, Arctic Cat RIOT 600 146 IFP ES, Yamaha Mountain Max 800 154 ES, Lynx Shredder RE 3700 850 E-TEC Turbo R, Arctic Cat M 600 Alpha One 154 IFP ES, Ski-Doo Freeride 146 850 E-TEC Turbo R, Polaris Boost Indy VR1 137.

Sedan har vi snackat med watercross profilen Oskar Jernberg och bet vår retroguru Stefan Frisk skriva några rader om Sno-tricks exportplaner.

Mer spännande är nya och intressanta Lynx Rave RS 600RS E-TEC 2024. Snacka om läckra lösningar.

Mer: Kelekkamessut, Kanadensiska nya snömaskinen: Widescape! Plus mycket mera! Häng med!!

[ REPORTAGE ]
[1] MÄSSOR SNÖSKOTERNSDAG
I år firar Snöskoterns dag 40 år i det format som vi har det idag. Även om tiderna har varit dystra så kändes det som om att firandet var på topp. En konstaterad folkfest där man både såg de som var intresserade av nya modeller och de som var ute för att träffa vänner och bekanta och prata snöskoter. Väl på plats ute hos återförsäljarna kunde vi summera att det var avsevärt mycket mer folk ute än föregående år. Det verkar som om att många trotsade världsläget och var nyfikna på vad som händer ute hos de lokala handlarna. Att köplusten tagit fart kunde man även se då många passade på att handla olika julklappar i form av kläder och annan utrustning, både ny sådan samt de som reades ut. Så 40 års firandet ser ut att ha blivit lyckat från norr till söder, även om världsläget är dystert. Eller är det så att intresset kring snöskoter fortsätter att vara den livsstil som är svår att ge upp även då läget blir kärvt, en livsstil man aldrig vill ge upp. Här kommer i alla fall ett litet bildcollage från några återförsäljare.
[2] Smarta Julklappstips
Julen är en tid som för många av oss som inte bara är en tid att umgås med nära och kära, utan även en tid när snöskoteråkning står på schemat. Att hitta en snöskoterrelaterad julklapp är alltid en bra present till oss skoterintresserade. Så med detta sagt har vi på redaktionen letat upp ett par saker som vi kan tipsa om.
[3] SNO-TRIC PÅ EXPORT
AB Westeråsmaskiner i Morgongåva startade upp tillverkning av snöskotrar i december 1965 efter ett initiativ av den före detta Ski-Doo importören Hans Schröder Delta AB, Lidingö. Den första modellen, Sno-Tric SC-1, var en oblyg kopia av den kanadensiska snöskotern Ski-Doo och man kopierade även den gula färgen på chassit och den röda sittdynan. Huven fick ljusblå färg i stället och hade strålkastaren integrerad i huven. Motorvalet föll på Sachs. Det var också på den senare delen av 1960-talet som svenskarna började upptäcka snöskotern även som fritidsnöje. I USA hade man redan upptäckt detta och det startades upp nya tillverkare på löpande band. Säsongen 1965/66 såldes knappt 70 000 nya snöskotrar i världen men försäljningen tog nu fart ordentligt. Fyra år senare såldes faktiskt drygt 456 000 under en säsong!
[4] POLARIS CENTURION 500 1980 - Läsarnas skotrar
Erik Oskarsson i Malung uppmärksammade vårt upprop om det var någon i vårt avlånga land som äger en 1980 års Polaris Centurion 500. Erik äger just en sådan snöskoter! Han hittade den på Blocket för fem år sedan och säljaren var en privatperson i Klimpfjäll. Enligt mätaren har den gått 170 mil, men det vet man inte om det stämmer. Det fina originalskicket indikerar på att den inte är körd så mycket. En liten skada på huven är allt som är och det är originalvariator och original drivband. Motorn är renoverad. Erik intygar att den är lättstartad, har bra klös och framför allt låter gött!
[5] Kelekkamessut 2023
Det finns tre viktiga helger under hösten. Den första är Snöskoterns dag i Sverige. Näst därefter kommer Kelekkamessut i Finland och sedan avslutas den tredje helgen med Snöskoterns dag i Norge. Kelkkamessut i Finland tillhör den större av sitt slag och kan enkelt klassas som den enskilt största skotermässan i Europa. Här hittar man nästintill allt som berör snöskoter. Är man intresserad av att hitta kläder så finns alla de stora märkena på plats där man kan se alla deras nyheter. Det finns även finska återförsäljare på plats som säljer kläder från alla märken. Även de stora importörerna av snöskotrar visade upp sina nyheter både på fyrhjulingssidan och självklart även sina snöskotrar. Den som varit på plats vet även att Lynx brukar släppa säsongens racesled på detta event. Så gjorde man även i år där den största nyheten på årets racesled var den nya innovativa boggin. För den som gillar tillbehör så fanns även det att hitta hos bland annat finska Blingfactory så man kunde köpa eller beställa tillbehör till sin snöskoter. En stor publikmagnet var Levi Lavalle som kommit till Kelekkamessut för första gången. Autografjägare var på plats under lördagen och sedan var det fullt med barn under söndagen, som är mer familjeinriktad.
[6] KLÄDPRESENTATION FXR
I år fortsätter vi att testa personlig utrustning från flera av marknadens ledande märken och jag skall få möjligheten att sätta FXR’s grejer på test. Så klart är förväntningarna höga då deras tidigare kläder och skyddsutrustning gett mycket kvalitet och funktion för pengarna. Skrikiga färger och synlighet är verkligen något som kännetecknat FXR med ett brett sortiment av färgglada kläder. Då min långtestmaskin för året kommer vara väldigt svart så känns det bra att bryta av det med en färgklick. I den här artikeln kommer vi att presentera lite mer fakta om plaggen som kommer köras, samt vilka förväntningar vi har på dem.
[7] KLIM långtestintroduktion
Nu är säsongen nästan här och det är inte länge kvar tills man får lägga första skotermilen. Denna vinter kommer jag rakt igenom att köra och testa produkter från KLIM. Till i år kommer KLIM med en del nyheter, förfiningar och riktigt snygga färger. KLIM som märke är känt för sin otroliga kvalité och funktionalitet som gör att de skapar bland den bästa utrustningen som finns i snöskotervärlden. Nu ska vi fördjupa oss lite i vad det är för plagg vi kommer att testa och vilka förväntningar vi har på dem. Vi börjar högst upp där jag kommer ha en F3 CARBON HELMET ECE. F3 hjälmen har funnits med ett tag, men har finslipats och blivit bättre. Denna andra generations F3 CARBON hjälm har en ny mer aerodynamisk och hållbarare skärm. Byggd med handlagd kolfiber för att få bästa jämnhet. F3 hjälmen är enligt Klim den lättaste ECE snöskoterhjälm de är villiga att göra utan att tumma på säkerhet. På hjälmen hittas Fid-Lock spänne där du spänner fast hjälmen med magnet. Summan är en hjälm som är lätt utan att tumma på säkerhet och som andas bra. Nu återstår att se om detta stämmer när körsäsongen börjar. För F3 CARBON hjälmen får du betala ca 5300 kr vilket inte är den dyraste hjälmen på marknaden, men det ska vara en premiumprodukt.
[8] SNÖSKOTER NY PRODUKT - WIDESCAPE
Det kanadensiska företaget Widescape kommer nu med ett snöfordon som man kör ståendes. För de som gillar att köra elsparkcyklar eller vespa kommer antagligen detta fordon passa bra att köra. Även om körställning är ståendes så klassas detta motorfordon som en snöskoter och går under samma regler som detta fordon. WS250 lanserades i år och kommer enligt företaget börja levereras i december lagom till jul.
[9] LÅNGTESTPRESENTATION Arctic Cat Catalyst RIOT 600 146”
Arctic Cat Catalyst RIOT 600 146” är en intressant maskin som kommer som helt ny modell i år. Trots att den levereras ut nu i december så har man väntat länge på modellen eftersom man talat om den sedan lång tid tillbaka. Arctic Cat är duktiga på att släppa nyheter tidigt och bygga förväntan, lite grann som väntan på Tomten, så var även fallet med Catalyst.
[10] AMOQ från topp till tå
I år är det dags att helt och hållet klä mig i AMOQ. En spännande säsong då jag även för första gången kommer köra i en overall. Jag har genom åren försökt se fördelen med overall och det första som alltid dyker upp är att man inte har en chans att få in snö i midjan. En annan detalj som kommer bli intressant att utvärdera är hur passformen och midjan kommer fungera. Just den modell som blir aktuell är AMOQ Void V2. En ny och uppgraderad version på en återkommande modell. AMOQ lanserar denna modell som en instegsmodell som passar både ledracern till lössnöåkaren. Modellen är en skaloverall som gör att man själv får avgöra hur mycket kläder man vill köra med. Mängden kläder beror givetvis både på kylan ute, samt om man skall köra passiv ledåkning eller mer aktivt i lössnö. På benen finns det lårhöga dragkedjor som skall underlätta på- och avtagning av skoterkängorna. Vill man få mer ventilation så ser man till att öppna dragkedjan uppifrån. AMOQ Void V2 är tänkt som en overall som är svenskt lagom. Inte bäst på något men riktigt bra på allt. Sedan är priset väl värt att notera och något jag också kommer jämföra med andra märken för att utvärdera kvalitet mot pris. Ytterhöljet är av 300 D polyester, samt att tyget numera är laminerat membran. Tyget skall klara av en vattenpelare på 10 000 mm samt ha en andningsförmåga på 10 000 g/kvadratmillimeter. I armhålorna finns det även möjlighet att öppna ventilationsöppningar med hjälp av dragkedjor. D-ringen man fäster nödstoppen i är av metall för bästa kvalitet och minskad risk att gå sönder.
[11] Snöskoter har mer än ett halvt sekel på nacken
Mycket har hänt de senaste 45 åren och vi har varit med på resan. Följ med oss på en del av innehållen från våra utgåvor.
[ TESTER ]
[12] FIRST RIDE LYNX SHREDDER RE 3700 850 E-TEC TURBO R
Lynx Shredder RE 3700 850 E-TEC Turbo R, en maskin som verkligen leder A-laget från Lynx sortiment. En maskin som känns specifikt utvecklad för vår nordiska terräng. 180 hk vid havsnivå, 146” drivband, 46 mm boggiedämpare, alla kulor är på plats för att bjuda på den mest spektakulära maskinen svensk terräng har skådat. Men, räcker de här för att skjuta Shredder RE:n till toppen? Det kommer vi ta reda på i den här artikeln.
[13] POLARIS RMK 9R KHAOS SLASH 165 3,25 FIRST RIDE
Det finns många val att göra när det kommer till att hitta rätt maskin i modellprogrammet, därav det långa namnet. RMK Khaos Slash går att få med fyra olika varianter av motor, samt tre olika längder. Här har vi den längsta varianten, en Patriot 9R motor samt den helt nya 3,25 tums mattan. Riktar man in sig på riktigt djup snö utan rädsla att köra fast då är detta helt rätt val.
[14] TEST LYNX RAVE RE 3500 850 E-TEC
Här snackar vi legend. Sedan nittiotalet har Lynx Rave härjat och stundtals helt dominerat på skotercrossbanorna runt om i Norden. Blotta namnet, Lynx Rave, slår an en sträng hos de flesta med intresse för skoterracing. Tillsammans med förare som Mats Öhman, Lars-Johan Edh, Peter Ericsson och inte minst Janne Tapio har oförglömliga ögonblick skapats. Oräkneliga titlar bärgats. Redo för race direkt ur kartongen är senaste generationen uppdaterad med nytt chassie och fullproppad med det senaste i teknologiväg. Perkele! Nu kör vi!
[15] TEST ARCTIC CAT RIOT 600 146 IFP ES
Catalyst modellerna är den stora nyheten hos Arctic Cat inför denna säsong. En helt ny plattform som är efterlängtad efter ett par års modelltorka hos Arctic Cat. Modellen presenterades på Hay Days 2022 och fick ett positivt mottagande. Men frågan är hur den fungerar i verkligheten, ute i snön? Om man startar från början på Catalyst plattformen så har den fem hörnstenar man fokuserat på när man utvecklat den. De fem delmålen var en centraliserad design, ergonomi och lätt vikt, enkel att serva, styrning och fjädring anpassad för modelltypen, samt ett nytt system för att fästa utrustning på tunneln, ATACH. Några intressanta förutsättningar att jobba med när man tog fram det nya chassit.
[16] TEST YAMAHA MOUNTAIN MAX 154 ES
Yamaha Mountain Max är i 2024 års utgåva funktionsmässigt i stort sett identisk med tidigare år, men erbjuder traditionsenligt en riktigt solid körupplevelse genom all form av terräng. Nyheten som efterföljde årets lanseringar - att Yamaha lägger ner produktionen av sitt snöskoterprogram - ger förstås en hel del klarhet i varför inte jättemycket hänt vad gäller produktutvecklingen. Det förringar dock inte att detta fortfarande och alltjämt är en riktigt trevlig och smidig lössnömaskin för de lite djupare dagarna på säsongen.
[17] ARCTIC CAT M 600 ALPHA ONE 154 IFP ES LÅNGTESTPRESENTATION
En av kommande säsongs största nyheter kommer från Arctic Cat, därav har vi i vinter två olika modeller med det nya Catalyst chassit. Personligen kommer jag spendera dagarna på en Arctic Cat M600 Apha One. Från att ha kört mycket i 800+ segmentet ser jag faktiskt fram emot att utforska hur långt man tar sig på 600 kubik ute i djupsnön. Mina första rader om detta kommer mest handla om förväntningar kring maskinen, sedan jobbar vi vidare i varje nummer under resten av vintern.
[18] LYNX SHREDDER RE 3700 850 E-TEC TURBO R LÅNGTESTPRESENTATION
Långtest Intro - Redan förra säsongen hängde tungan efter den här maskinen. 146", Turbo och redig finsk ingenjörsteknik var ju världens dröm. Efter att vi fick låna med oss den här modellen till Riksgränsen, samt testkörning av den i den djupaste lössnön någonsin i USA så visste jag, den här maskinen måste vi köra. Det här är en snöskoter som tänjer på gränserna inom skoterindustrin och i år kommer vi ta reda på exakt hur långt vi kan pusha den!
[19] POLARIS 9R RMK KHAOS SLASH 146 LÅNGTESTPRESENTATION
Förra säsongen gjorde Polaris 9R entré. En rakt igenom ny motor med maffiga 900 cc cylindervolym. Den muskelstinna Patriotmotorn placerades i några hyperintressanta RMK modeller och reaktionerna uteblev inte. Mottagandet blev minst sagt gott och överlag fick den goda recensioner. Visst förekom vissa barnsjukdomar, men nu är det dags för år två för modellen. Här i Sverige är det extremt hett med 146 tummare och givetvis ska vi ha en 9R RMK Khaos Slash 146 i långtestflottan.
[20] SKI-DOO FREERIDE 146” 850 TURBO LÅNGTESTPRESENTATION
Det har kommit till den tiden på året då vi börjar avslöja våra långtester inför säsongen 2024 och mig kommer ni att se bakom styret på en Freeride 146 850 turbo R! Ja, ni läste helt rätt, inför säsongen 2024 kommer Ski-doo med sin turboladdade tvåtaktsmotor på 180 hk i min personliga favoritlängd 146”. Kanske lite onödigt men också barnsligt roligt. Utöver turbon ser det inte ut som att Ski-doo har gjort speciellt mycket på Freeriden från förra säsongen, då den kom på nya G5 plattformen. Men ack så fel, för när man tittar närmare så har de gjort förvånansvärt mycket faktiskt.
[21] FIRST RIDE ARCTIC CAT M 600 ALPHA ONE ES 154
Det är snö innanför hjälmen. Det är snö innanför jackan. Det är snö överallt. Jag fäktar med handen för att få bort snön från gogglarna och åter ta kommandot över riktningen. Plöjer fram genom det mest galna i lössnöväg jag varit med om. Efter att ha vänt runt ett par väldiga granar forsar jag nerför bergssidan, ner mot hoppet och fotografen nedanför. Det känns som tummen har varit stum mot styret under en ganska lång tid nu. C-TEC2 600:an vrålar allt den orkar när den gör sitt bästa för att pusha oss framåt genom den bottenlösa snön. Tar sikte på öppningen i granskogen. Ser upphoppet och gör mig redo för luftfärd.
[22] TEST SKI-DOO FREERIDE 146 850 E-TEC TURBO R
Det är vår tredje och sista dag på Snowshooten i West Yellowstone 2023 och det är den här dagen jag gått och längtat efter ända sedan dag ett här. Idag har jag nämligen tagg på att jag ska få köra Ski-doo´s nya busmonster, Freeride 146” Turbo R. Jajjemän, Ski-doo har satt sin 2-takts turbomotor i en 146a och det finns nog ingen bättre modell än just Freeride för att göra det. Det stoppar dock inte där, utan här märks det verkligen att de har lyssnat på sina kunder och jobbat med sina proffsåkare för att ta fram en skoter ur kartong precis så som man vill ha den ifall man fick bestämma varje del helt själv!
[23] TEST POLARIS BOOST INDY VR1 137
Snön lockar och lederna är fina, vi har en vild Polaris maskin under våra händer i form av en Polaris Patriot Boost Indy VR1 137”. En maskin som tagits fram med en passion för enastående prestanda, överlägsen komfort och innovativa tekniska lösningar som kommer att ta snöskoterkörningen till en helt ny nivå. Låt oss dyka in och utforska vad denna skapelse har att erbjuda. Kraftfull Prestanda Polaris Patriot Boost Indy VR1 137" har utrustats med en kraftfull Patriot Boost motor som levererar otroliga hastigheter och acceleration. Detta tack vare turboteknologin som hela tiden ser till att du har över 170hk att jobba med. Kraften trycker på ordentligt i det övre registret, men kan upplevas tunnare i de nedre partierna, möjligen pga att det tar en stund för turbon att ge respons. När du är uppe i rätt hastighet rycker det ordentligt i händerna och de gäller att greppa ordentligt i styret.
[ RACING ]
[24] Lynx Rave RS 600RS E-TEC 2024
Den nya rCTRL-boggifjädringen - Konstruktionen av rCTRL-boggifjädringen (center-to-rear-linked) fokuserar på förbättrad rotation av mattan och ökad dämpningskapacitet, så att snöskotern ska gå snabbare helt enkelt. Hållbarheten har förbättrats och underhållet har förenklats. Den revolutionerande rCTRL-boggifjädringen är baserad på ett unikt ihopkopplingssystem. I denna tekniska konstruktion arbetar center- och bakre fjädringsarmarna oberoende av varandra, medan den bakre armen överför kraft genom stötdämparen till centerarmens område. Denna unika lösning ger centerarmen ökad dämpningsförmåga utan en alltför styv centerstötdämpare. Centerarmen spelar en avgörande roll i modern racing, eftersom förarens och skoterns massa är centrerad till ett mindre område på mitten av skotern, vilket gör att centerarmen utsätts för stora krafter. Den bakre armen på rCTRL-boggin arbetar hela tiden självständigt, med kraft som enbart appliceras på den bakre armen. När skotern till exempel landar med bakdelen efter ett hopp, följer den bakre armen smidigt landningen utan att trycka ner skoterns främre del. Låter mycket intressant.
[25] PROFILEN OSKAR JERNBERG
Vi hörde denna gång av oss till Oskar Jernberg. En snabb vattencrossåkare som även njuter av vattnet i andra former. Kan du presentera dig för läsarna? Jag heter Oskar Jernberg, är 30 år, kommer från Bergsjö i Hälsingland. Bor med sambon Matilda och hunden Kemppi. Jag driver sen drygt 2 år tillbaka min firma Jernberg Racing & MaskinTeknik AB. Berätta om vad din sport innebär? Watercross är snöskotrar som tävlar på öppet vatten. Dessa modifieras för att prestera bättre i dessa förhållanden. Maskinerna körs på en boj-bana med höger och vänstersvängar, flytande hopp och alternativspår. Heaten delas in med 3 eller 4st förare beroende på serier (6 st i finalerna i USA, då är det TRÅNGT).
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se