Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 23:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 35351 st  
  Igår: 54258 st  
  Denna månad:
1733454 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101069203 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > DEBATT: DET ÄR ETT DJÄVLA GNÄLL!
 

 
 

DEBATT:
DET ÄR ETT DJÄVLA GNÄLL!


Historien upprepar sig igen då i stort sett samma frågor som debatterades på 70- och 80-talet nu återigen dyker upp, fast med annan infallsvinkel.
Gällande den nuvarande debatten kring snöskotråkningens vara eller icke vara så funderar man på hur Sverige kan vara så litet och trångt att inte allas intressen får plats?

Annons:


Det känns som att det finns en egoism och en trångsynthet som gör att jaget alltid skall gå före och att det alltid är någons annans problem eller fel. Åker man till fjälls funderar man även vem fjällvärlden är till för? Är området till för dem som varit där hela sitt liv eller är det de som kommer dit för en vecka i fjällen och har en idyllisk bild av hur de vill ha det på just denna natursköna vecka? Borde inte jag som person kunna ha ett så pass öppet sinne att jag kan se att alla möjliga rekreationsformer har plats i fjällvärlden och få utövas på det sätt de är tänkta, varför skall jag försöka pådyvla någon annan min inskränkta tanke att just jag har rätten att vara i fjällen på mina villkor?
Redan 1980 var okynneskörning och nebusning på tapeten och då hade vi inte ens höga kammar. Redan där och då tog politikerna ett faktabaserat beslut att inte förbjuda skoterkörninge. Sossarna förlorade givetvis norrbotten i valet och insåg att norrlänningar kan bli tjuriga då de sätter den sidan till.
Många går dessutom in i en utopisk värld att de skall ha tillgång till en bullerfri fjällvärld och då skall man komma ihåg att snöskotern har ett fantastiskt litet ljudavtryck i jämförelse med exempelvis motorcyklar eller motorbåtar. En liknande utveckling gällande reducering av utsläpp på motorer, samt reducering av ljudvolymen, på snöskotern under de senaste 10 åren har inget annat motorfordon på marknaden genomgått. Snöskotern är både tystare och släpper ut fantastiskt små mängder avgaser med tanke på att det är tvåtaktsmotorer vi pratar om. De modernare motorerna drar lika mycket eller mindre som en tio år gammal personbil. Snacka om utveckling och ändå är det de som inte vet bättre än att de gnäller på utsläppen från snöskoter. All denna utveckling har sedan cirka ett årtioende tillbaka, via beslut i bl.a. USA och EU, gjort att man succesivt utvecklat motorerna till att bli effektivare och tystare. Så vad är problemet? Inte bullret från snöskotern i alla fall. Jämför man med en solig dag i Stockholms skärgård så kan man lätt säga att motorljudet därifrån överstiger allt sammanlagt buller man kan utsättas för från snöskotrar under en hel säsong på en vinterort. Kan låta lite lätt överdrivet, men åk ned och se och hör själva så förvånas man att en storstadsbo som har buller dagligen via trafik och även den ljudvolym som båtar får skicka ut, så är man förvånad att man inte sopar framför egen farstu innan man börjar gnälla på snöskotern och Norrland.
I detta fall handlar det om helt andra saker som egoistiskt skall pådyvlas oss som alltid varit i fjällen. För en storstadsbo som åker till fjällen en gång per år har tydligen alltid rättigheter att ställa krav på hur de vill ha det och inte anpassa sig till hur det egentligen är. Stämmer inte deras sinnesbild av hur det skall vara med tysthet, avskildhet och vackra vyer så gnäller man hellre om hur exempelvis snöskotern förstör. Nu gillar jag att åka båt och har inte något problem med ljudet från båtmotorer, men om jag skulle tänka likadant som den fjälltörstande storstadsbon så borde man omedelbart förbjuda alla typer av båtmotorer då både ljud och utsläpp definitivt är skadligare på alla sätt i jämförelse med snöskotern.

Är verkligen ljudet ett problem för de som åker till fjällen så finns det en uppsjö med ställen dit man kan åka där snöskotern finns i minimal omfattning. Tyvärr är antagligen dessa ställen inte lika intressanta att åka till då de inte har det där jetsettlivet som man självklart vill ha, förutom skidåkningen. Det är här det blir lite kluvet. Om jag planerar en resa och jag vill ha ett visst innehåll i resan så ser jag givetvis till att åka dit där dessa saker finns. Om inte alla saker finns eller om vissa saker inte stämmer överens med vad jag vill ha, så är det väl ändå den enskilda individen som prioriterar vad som är viktigt? Med andra ord så kan man inte komma och gnälla över vissa detaljer, som exempelvis att det rör sig snöskotrar i området man åker till. Då får man själv ansvara för att man gjort denna prioritering och se till att man åker dit man har liten chans att träffa på snöskotrar. För dessa platser finns, men dit vill man inte åka för det är enklare att gnälla eller stå mitt i skoterspåret och ilsket fäkta med stavarna åt de förbikörande skoteråkarna. Ett skoterspår som dessutom inte skulle finnas att åka skidor i utan snöskotern….

Att snöskotern skulle vara ett problem då det kommer till ljud är direkt befängt i jämförelse med andra motorfordon inom rekreationsområdet. Dessutom så körs de flesta snöskotrar i områden där inte en skidåkare finns inom synhåll, för dit kan de inte eller vill inte åka. Så problemet med ljud och samvaro mellan snöskoter och icke skoteråkare kan inte vara annat än kraftfullt överdrivet av de krafter som vill förbjuda snöskotern. För skall man kanalisera snöskotrarna på leder kommer ljudbilden bli avsevärt mycket högre och mer omfattande i de områden där snöskoteråkare och icke snöskoteråkare skall samsas om utrymmet, så enbart här faller alla tänkbara argument att en kanalisering av snöskotern till leder skulle vara en lösning på ljudfrågan. Skoteråkare har dessutom, via sociala medier och vi via medier, visat fantastisk förmåga att se till att påverka de egna genom att aktivt och ofta upplysa sina skotervänner om vad som är rätt eller fel.

Vi anser att man som politiker och utredare bör fokusera på de motorfordon som verkligen har höga ljudavtryck, för där kan man verkligen göra stor skillnad. Om det nu är ljudet man är ute efter, vilket jag personligen anser endast är ett svepskäl och ett försök till argument för att stödja ett förbud.

Pär Lidgren
Ansvarig utgivare Tidningen Snöskoter

#rörinteminskoter
@rörinteminskoter

Läs fler artikeln i Tidningen Snöskoter 4-19, digitalt, efterbeställ eller köp i kiosk. Prenumerera för att få tidningen direkt i brevlådan till ett rövarbilligt pris.

Få tidningen direkt hem i brevlådan: PRENUMERERA!

Köp lösnummer i kiosk: KÖPSTÄLLEN FINNS HÄR!

Digitaltidning
För dig som gillar att läsa din tidning i telefonen eller surfplattan med våra mervärden

Läs mer om vad tidningen innehåller:Allt som finns i tidningen

Följs oss på Youtube: Tidningen Snöskoter

Följ oss på Facebook: @tidningensnoskoter
Följ oss på Instagram: tidningen_snoskoter







» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se