NORSK CROSSFÖRARE VANN DUBBELT I NORDISKA
ETT UNIK SAK HÄNDE I SAMBAND MED ETT MYCKET TUNT NORDISK MÄSTERSKAP. JÖRN TORE PETERSEN VINNER BÅDE PRO 440 OCH PR0 800.
EMIL JOHANSSON, GARGNÄS SKADAD OCH MISSAR RESTEN AV SÄSONGEN.
Ett helt unik Nordisk Mästare måste Jörn Tore Petersen, Norge bli. Han lyckades vinna båda Nordiska Titlarna i dagens tävlingar i Trana Nord-Norge.
Den duktige hemmasonen orkade med att tävla i de båda, mycket tunna, klasserna, och också bli Nordisk Mästare i:
PRO 440
PRO 800
Och vår norske förare kan glädja sig åt att han är helt ensam med den bravaden.
Men Nordiska Mästerskapet ör en tävling som helt klart inte har någon status att tala om. I PRO 800 fanns nio förare (9) med. Samtliga finska förare skippade den klassen då man kör Kärcher Cup i Finland.
Givetvis skulle även de svenska förarna ha skippat en sådan här tävling som kräver stora kostnader och risker nu i avslutning av säsongen och SM-finaler.
EMIL BRÖT NYCKELBENET!
En som drabbades var Emil Johansson, Gargnäs, som hade det lite motigt in till final, men där laddade för hårt. Vurpade och bröt nyckelbenet. Det är i distanser i Nord Norge och Emil första årssenior från GargnäS, hamnade i KirKenäs sjukhus. Plocka fram en kartbok så ser det hur långt det är.
Emil, som laddad stenhårt fär den kommande Junior SM i Robertsfors(Gumboda) missar nu Junior-Finalen och detta blir extra deppigt.
PRO 800 toppas av Jörn Tore och på andra plats ytterligare en norrman i form av Magnus Lindbäck. Fredrik Granberg, Yamahas fabriksåkare tar bronset i Nordiska.
Och fjärde plats Mattias Kjellin.
I PRO 440 var det alltså återigen vår glade gutt som tar guldet och här åker Tom Johansson in som tvåa och tre Jan Jurvelin, Finland. Fyra blir Jimmy Johansson. På åttonde plats hamnar Peter Löfvenius. 10/ Jonas Persson. 11/Robert Granberg.
-Jag tycker att det lag vi lyckades plocka ihop i sista stund har skött sig bra, säger lagbossen Åke Fredriksson.
Det var ett tag snack om Jimmy Johanssons placering, men efter noggrann genomgång från den svenska lagledningen, och varvprotokollen, reddas den saken ut.
Men som sagt. Varför i herrans namn köra en sådan här tävling. Nordiska Mästerskapet gjordes ju klart i samband med Världsmästerskapen i Östersund, då startade dessutom alla Nordiska förare…
|