Navigera dig fram här   Söndagen den 6:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 33458 st  
  Igår: 50508 st  
  Denna månad:
294394 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95696982 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > PRO 800 FÖRSVINNER I DET KOMMANDE CROSSREGLEMENTET ?
 

 
 

PRO 800 FÖRSVINNER I DET KOMMANDE CROSSREGLEMENTET ?
Peter Ericsson. Foto: Magnus Dewall

Mycket talar för att det blir mycket nytt och spännande i det nya crossreglementet. PRO 800 försvinner och ersätts med 600 Pro Open. En annan nyhet är att det blir två olika fläktklasser upp till 600 kubik.
Ungdom kan få två klasser.

PRO 800 FÖRSVINNER I DET KOMMANDE CROSSREGLEMENTET

Skoterbranchen och SVEMO har haft sitt årliga möte och diskutera det kommande regelverket. Vår skoterbranch har i år varit mycket tydliga i sina krav att skapa ett regelverk som är anpassat efter hur det aktuella läget är och inte minst vad det finns för maskiner och motorer att tillgå.
Så här ser den klasindelningen man kräver att SVEMO ska ta:
• 600 Pro Open. Ny
• Pro 440. Nuvarande
• Sport 600. Nuvarande
• 600 Fläkt. Ny
• 12-14 år ungdom= 380 kubik(nuvarande)
• 14-16 år ungdom= 600 fläkt. Ny
. 600 RM damer, som vanligt.
Pro 800 försvinner alltså. I stället blir det 600 Pro Open.
Pro 440 förblir som tidigare vilket betyder att det finns vissa begränsningar på motorerna, exempelvis 34 mm förgasare och ett avgasrör i original för maskinen.
FLÄKT 600, HÄR IFORM AV EN MXZ 550F

- Det är självklart, säger Bosse Strandberg, BRP, en av de som fanns med på träffen med SVEMO.
- Redan för ett år sedan aviserade vi att det inte skulle finnas några 800 Pro Open i serietillverkning från 2006 eftersom man går över till 600.

Mycket fläkt!

600 Fläkt finns med i två klasser, seniorer och juniorer. Juniorerna får två klasser, dels kör man vidare med en klass 12-14 år med ”gamla” 380-motorerna och dels den nya klassen med fläkt 600 och grupperingen 14-16 år.
Vad det gäller VM, NM och EM så är branschen mycket kritiska till alla dessa tävlingar som rymmer låg status i den nuvarande skepnaden. Man hoppas givetvis på att det ska bli EN värdig VM-final och då med förare från båda sidorna av Atlanten.
Här är några andra saker som framfördes på detta viktiga möte om snöskotersportens framtid.
En förare som startat i någon av Proklasserna får inte köra Sport 600 (gäller SM tävlingar). Man måste välja innan första tävlingen vilken klass man skall köra.
Däremot får man, om man vill, dubblera i Pro-klasserna.
Långa diskussioner blev det kring tävlingsuppläggen. Bra förslag var att ha samma upplägg för 600 Sport och Ungdomsklasserna som för Pro-klasserna, d.v.s. att det körs i serie så att resultaten blir mera rättvisa än de blir med en finaldag då endast två heat avgör vem som blir mästare. Detta upplägg kan kräva 2-dagarstävlingar vilket kan vara ett problem för arrangörerna. Ett alternativ kan bli att man delar upp klasserna så att t.ex. 600 Pro Open och Sport 600 kör ihop samtidigt som Pro 440, Ungdom och damer kör på en annan plats samma dag. Flera varianter kan vara möjligt men att det blir en serie är det primära.
Ljudsänkning.
Det diskuterades också en möjlig sänkning av nuvarande max ljudnivå på 104 db till 102 db, mätt vid samma varvtal dvs. 4000 v/min.

Yamaha RS Vector ER SP

Fyrtakts
Nästa säsong ska vi slippa en diskussion om fyrtaktarna. FIM, dvs den internationella organisation som står över SVEMO har gett klartecken. Svemo har aldrig sagt nej till fyrtaktarna, ska vi tillägga.
I Sport 600 kan vi räkna med Yamaha kommer att ha sin Vector. Klar intressant.
Nu ska skotersektion fatta beslut och förhoppningsvis ett snabbt sådant. Att vi också får en kalenderstomme så hugade föreningar kan börja titta på kommande tävlingar.
Givetvis måste allt det nya som nu ska klubbas fast komma snabbt upp, så att generalagenter, förare och sponsor får en rimlig chans att bygga inför den kommande säsongen.







» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se