DET BLIR PRO 600 I SKOTERCROSSEN!
|
FREDRIK GRANBERG
FOTO: MAGNUS DEWALL
|
Svemo har spikat att det blir PRO 600 - dock låter man 800 motorerna finnas kvar med dispens.
Nu är det järnet mot en ny spännande skotersäsong, menar en hård arbetande skotersektion inom Svemo!
KOLLA RACING-SIDAN - DÄR HAR DU HELA NYA REGLEMENTET!!!!
Torsdag 2005-06-16 hölls nordiskt grenmöte skotercross i Stockholm.
Under mötet framkom en hel del ny information gällande kubikgräns för tvåtaktsmaskiner i ”huvud” klassen för 2006.
Bland annat har vi fått klart besked från Bombardier Recreational Protucts att motorer i 800cc är tillgängliga 2006 och att BRP motsätter sig sänkning av kubikgräns redan nästa år.
Vidare har SML, NMF, FIM, ISR, WSA och CSRA deklarerat att dessa behåller 800cc som gräns för 2-T 2006.
Trots detta kommer vi i Sverige till 2006 införa klassen PRO-600. Under 2006 gäller dock övergångs regler som tillåter 800cc racer i den nya PRO-600cc klassen.
NYHET!
Skotersektionens nyhet märkesmästerskap (att utse bästa märke i SM) kommer dock bara att gälla förare som kör med 600cc (eller1000cc 4-T).
Vidare kan vi meddela att ett flertal topp förare i både Norge och Finland har tänkt köra med 600cc motorer 2006 trots att deras respektive förbund tidigt deklarerat att kubik sänkningen kommer först 2007. Detta på grund av att de 600cc maskiner som nu prepareras i USA är fullt konkurrens kraftiga mot förra årets 800cc maskiner.
Med detta hoppas vi att debatten i detta ämne tar slut, att alla förare kan planera kommande säsong och att samarbetet med de Svenska maskinimportörerna kan bli mer förtroendefullt i framtiden än det har varit under detta år.
SVEMO Skotersektion
Åke Fredriksson
Tobias Eklund
|