Navigera dig fram här   Söndagen den 6:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 37495 st  
  Igår: 50508 st  
  Denna månad:
298431 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95701019 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > HÄR HAR DU HELA NYA REGELVERKET FÖR KOM MANDE SÄSONG!
 

 
 

HÄR HAR DU HELA NYA REGELVERKET FÖR KOM
MANDE SÄSONG!

SEKTIONEN SOM HÅLLER I SNÖSKOTERNS TÄVLINGSVERKSAMHET HAR LAGT NED ETT FINT JOBB.
NU HAR MAN HELA REGLEMENTET KLART!
BAKOM FINNS TOBIAS EKLUND OCH ÅKE FREDRIKSSON.
OBS! DETT ÄR ETT FÖRSLAG OCH SEKTIONEN VILL ATT MAN TYCKER TILL.
1 AUGUSTI KLUBBAS REGLERNA SLUTLIGEN.

Dags för ny utgåva av Motorkalendern för Cross, Backe och Enduro med snöskoter.

Regel texterna i denna utgåva är betydligt mera genomarbetade än de varit de senaste åren. Detta trots (eller kanske på grund av) att vi endast har varit två sektionsledamöter under regel arbetet. Några nyheter som gäller generellt för dessa regler bör nämnas:

Stjärnmarkering (*) som tidigare funnits vid ändrade regel texter har utgått. Detta dels för att de är så många punkter som har ändrats, dels för att det är varje förares och funktionärs skyldighet att läsa alla regler. Många är de tillfällen då till och med etablerade domare med bestämdhet hävdat giltighet hos en regel som upphört för flera år sedan. Varför? Jo man har bara läst stjärnmarkeringarna på de regler som tillkommit och inte uppfattad vilka som försvunnit. Därför- Läs hela och alla regler. Det är faktiskt din skyldighet både som förare och funktionär.
Strukturen och avsnittsindelning har ändrats. Detta på grund av att det börjar likna ett ”lapptäcke” annars, med nya regler instoppade här och där. Nu har vi försökt få en lättläst och vettig indelning av reglerna.
Vi lever i nya tider med snabba och enkla informationsflöden. Detta innebär att det är lättare att sprida information om ändringar i regler. Motståndet mot att ändra regler mellan kalender utgivningar minskar därmed något. På vissa platser i reglerna har vi till och med skrivit in att regeln kan komma att ändras. Håll därför utkik på www.svemo.se där alla eventuella ändringar från texten i denna kalender publiceras. Passa även på att påverka kommande regler genom att delta i debatten på denna sida.


Åke Fredriksson

Tobias Eklund





SR cross innehåll



1 ALLMÄNT

1.1 Tävlingstyp

1.2 Tävlingsformer

2 FÖRARE

2.1 Licenser

2.2 Juniorklass

2.3 Klädsel

2.4 Ryggnummer

3 TÄVLINGSFORDON OCH DRIVMEDEL

3.1 Allmänna fordonsbestämmlser

3.1.1 Maskinklasser

3.1.2 Tillåtna maskiner

3.1.3 Maskiner för ungdomsklass

3.1.4 Maskiner för motionsklass

3.1.5 SVEMO godkännande av maskin

3.2 Kortslutning

3.3 Färdbroms

3.4 Variatorskydd

3.5 Stänkskydd

3.6 Strålkastare

3.7 Bakre varningsljus

3.8 Styrskidor

3.9 Drivmatta

3.10 Vindruta

3.11 Luftkylningshål

3.12 Pallbock

3.13 Ljudmätning

3.14 Trimning

3.15 Tävlingsnummer

3.16 Drivmedel

4 TÄVLINGSOMRÅDE

4.1 Tävlingsbana

4.2 Publiksavspärrningar

4.3 Tävling/parkeringsdepå

4.4 Startområde

5 ORGANISATION AV TÄVLINGAR

5.1 Max antal startande

5.2 Tilläggsregler

5.3 Program

5.4 Anmälningar

5.5 Anmälan vid tävlingsplatsen

5.6 Besiktning

6 TÄVLINGARS GENOMFÖRANDE

6.1 Säkerhet - sjukvård

6.2 Funktionärer

6.3 Flaggsignaler

6.4 Förarsammanträde/Träning

6.5 Byte av förare och maskin

6.6 Start

6.7 Tjuvstart

6.8 Tävlingskörning

6.9 Reparationer och tankning

6.10 Varvvisning

6.11 Slutreslutat

6.12 För tidigt avslutat heat

6.13 Publicering av resultat

6.14 Protester/Vädjan

6.15 Maskinunderhåll

6.16 Hederspriser



Bilagor:

Motionsklass / Tjejklass Skotercross

Stadioncross

PRO-SM Skotercross

Sport-SM Skotercross

RM-Tjejer Skotercross

Junior-SM Skotercross



Specialreglemente för Skotercross


1 ALLMÄNT

1.1 Tävlingstyp

En crosstävling för snöskoter arrangeras på en sluten bana med höger och vänsterkurvor. Kuperade partier skall ingå.

1.2 Tävlingsformer

1.2.1 Tävling kan arrangeras som ett heat.

1.2.2 Tävling kan arrangeras med kvalificeringsheat och final.

1.2.3 Tävling kan arrangeras med flera likvärdiga heat där det sammanlagda resultatet är avgörande för förarnas placering i resultatlistan.

2 FÖRARE
2.1 Licenser

2.1.1 Nationell/internationell tävlingslicens klass Senior.

Utfärdas det kalenderår föraren fyller 16 år och t o m 55 år.

2.1.2 Nationell/internationell tävlingslicens klass Ungdom.

utfärdas det kalenderår föraren fyller 12 år t o m det kalenderår under vilket föraren fyller 16 år.

2.1.2.1 Särskilda bestämmelser för Ungdomslicens

Alternativ ålders indelning 12-13 år, 14-16 år rekommenderas vid nationella tävlingar. Ungdomsklasserna får samköras.

Utfärdad tävlingslicens gäller endast om föräldrar eller annan vårdnadshavare finns närvarande vid träning och tävling och under förutsättning att vårdnadshavaren inte själv deltar som förare i den aktuella tävlingen. Kravet på vårdnadshavarens närvaro och kravet på att vederbörande inte får delta i tävlingen utgår om vårdnadshavaren överlåter på annan person att överta vårdnadshavaransvaret. För att vårdnadshavaransvaret ska kunna överlåtas gäller:

· Ersättaren måste vara myndig.

· Ersättaren får inte åta sig uppdrag för mer än en förare vid en och samma tävling.

Vid speciellt anordnade träningsläger utgår kravet på vårdnadshavares eller ersättares närvaro under förutsättning att följande villkor uppfylls:

· Träningslägret omfattar mer än en dag.

· Träningslägret genomförs enligt i förväg bekantgjort program.

· Legitimerad sjukvårdare samt sjuktransportbil står till förfogande under all körning.

· Vårdnadshavares skriftliga godkännande på att vederbörande förare får delta i lägret och på att arrangören och SVEMO inte kan ställas till svars för eventuellt inträffade skador, föreligger.

· SVEMO eller något av SVEMO Distriktsförbund i varje särskilt fall gett sitt skriftliga tillstånd till träningslägret.

2.1.3 Engångslicens

Möjlighet finnes att mot uppvisande av giltigt medlemsbevis i SVEMO ansluten klubb köpa engångslicens av arrangören direkt på tävlingsplatsen. Engångslicenser skall ovillkorligen redovisas på avsedd blankett och avgifter betalas in till SVEMO.

2.2 Junior klass

Arrangör har rätt att anordna tävling i junior klass för förare med seniorlicens som under året fyller högst 19 år. Maskinklass skall vara SC-S1.

2.3 Klädsel

2.3.1 Förare ska bära kängor av motocross typ eller snowboard typ.

2.3.2 Förare ska bära för tävlingsändamål lämplig klädsel som skyddar mot kyla och mot skador vid omkull körningar.

2.3.3 Förare ska bära skyddsväst som täcker både ryggen och bröstet vid såväl träning som tävling. Täckning av ryggen skall minst motsvara kraven för ryggskydd i motocross. Skyddsvästen får användas utanpå tävlingsdräkt. Dock skall § 2.4 uppfyllas (genom att rygg nummer anbringas på skyddsvästen).

2.3.4 Beträffande skyddshjälm, se NT. Hjälmens baksida rekommenderas innehålla ett orange fält.

2.4 Rygg nummer

Föraren ska vara försedd med tävlings nummer på ryggen med SVARTA siffror på vit eller orange botten, minsta sifferhöjd 180 mm, bredd 100 mm och stapelbredd 32 mm. Typsnitt skall vara av block typ

3. TÄVLINGSFORDON OCH DRIVMEDEL

3.1 Allmänna fordonsbestämmelser

Regler kan komma att ändras under utgivnings perioden. Se http://www.svemo.se/ för aktuella regel ändringar.

3.1.1 Maskinklasser

SC-R (Racer 800)

SC-P1 (Pro 600)

SC-P2 (Pro 440)

SC-S1 (Standard 600)

SC-S2 (Standard luftkyld)

Klasserna är rangordnade och alla maskiner får användas i högre klass om de i övrigt uppfyller kraven i denna klass.

3.1.2 Tillåtna maskiner.

3.1.2.1 SC-R (Racer)

Fri konstruktion.

Alla fordon som uppfyller NT punkt 9 grupp E.

Begränsningar:

Cylinder volym: 2-T max 800cc, 4-T max 1300cc.

Ljud nivå: max 102 dB(A).

3.1.2.2 SC-P (Produktions racer)

Maskinen skall vara typgodkänd av Svensk Bilprovning.

Chassiet och motorn skall vara av en kombination som saluförs till allmänheten. Utseendet på maskinen får inte avvika mer från standardutförande än att det med lätthet går att känna igen respektive modell. Nedfodring för att uppnå kubikgräns får göras men slaglängd skall bibehållas.

Begränsningar:

SC-P1

Cylinder volym: 2-T max 600cc, 4-T max 1000cc.

Antal cylindrar: max 3

Ljud nivå: max 102 dB(A).

SC-P2

Cylinder volym: 2-T max 440cc, 4-T max 750cc.

Antal cylindrar: max 2

Avgas system med en expansionskammare och maximalt 34 mm förgasare.

Ljud nivå: max 100 dB(A).



3.1.2.3 SC-S (Standard)

ID-handling ska vara upprättad och maskinen typgodkänd av Svensk Bilprovning. ID handlingar ska vara SVEMO tillhanda senast 15 december före tävlingssäsong. Tillverkaren ska ha producerat minst 500 motorer av aktuell modell. Motor och chassi ska tillsammans utgöra en modell som tillverkats i minst 60 exemplar och saluförs till allmänheten.

Tillåtna ändringar:

Förstärkning av chassiet, framvagnen och boggin. Flyttning av boggin. Riktning och svetsning av vevaxel. Värmeisolerande lindning av avgassystem. Demontering av lyse, vindruta och instrument. Byte av Fjädrar/stötdämpare, styrskidor, drivmatta, styre med reglage och huv (kopia). Valfri bestyckning av variatorer. Valfri bestyckning av förgasare och inställning av insprutning. Övriga förändringar skall anses som otillåtna.

Begränsningar:

Ljud nivå: max 100 dB(A).

SC-S1

Cylinder volym: 2-T max 600cc, 4-T max 1000cc.

Antal cylindrar: max 3

SC-S2

Cylinder volym: 2-T max 600cc, 4-T max 1000cc.

Antal cylindrar: max 2 för 2-T, max 3 för 4-T

Kylning: Endast luft kylda motorer.

3.1.3 Maskiner för ungdomsklass skall vara SC-S2 med följande ytterligare bergränsningar:

Klass 12-13 år

Cylinder volym: 2-T max 380cc.

Klass 14-16 år

Cylinder volym: 2-T max 380cc.

Eller med texten ”godkänd i ungdomsklass” i ID-handling.

3.1.4 Maskiner i motionsklass skall vara klass SC-R med följande ytterligare begränsningar:

Cylinder volym: 2-T max 600cc.

Agassystem: max 1 expansionskammare.

Ljud nivå: max 100 dB(A).

3.1.5 SVEMO förbehåller sig rätten att inte godkänna ID-handling för maskiner som avsevärt avviker i prestanda från övriga maskiner i klassen.

3.2 Kortslutning

Snöskoter ska vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen ska utlösas åt alla håll samt vara kapslad så fastfrysning ej kan ske, utlösningslinan ska vara ordentligt fäst vid föraren vid varje tillfälle då motorn är i gång.

3.3 Färdbroms

Minst en effektiv färdbroms ska finnas. Originalhandtag eller annat handtag får användas, även om inte 19 mm kula finns.

3.4 Variatorskydd

Snöskoter ska vara utrustad med väl fungerande variator- och remskydd.

3.5 Stänkskydd

Snöskoter ska vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att det kan fånga upp delar som lossnar. Stänkskyddet ska vara av stabil konstruktion och vara original till aktuell modell.

3.6 Strålkastare

Strålkastare med glas av material som kan bilda vassa kanter vid skada ska vara demonterad eller väl skyddstejpad (får ej visa rött sken). Arrangör kan i tilläggs regler förbjuda strålkastare vid tävling i elbelysning.

3.7 Bakre varningsljus

Snöskoter ska vara försedd med baklykta visande rött sken.

Effekten ska vara minst 20 W och lampan ska vara tänd under all tränings- och tävlingskörning. Ingen förare ska dock uteslutas från ett heat för att bakljuset slutat fungera under heatet.

3.8 Styrskidor

3.8.1 Styrskida ska i framkanten ha en båge utan vassa kanter eller spetsar. Bågen skall vara så konstruerad att den förhindrar inträngning av skidspets vid kollision. Skoterns framdel skall kunna lyftas med hjälp av bågarna.

3.8.2 Skidornas kanter skall ha en radie om minst 4mm för skidor av plast och minst 6mm för skidor av stål eller aluminium.

3.9 Drivmatta

Drivmatta ska vara av plast eller gummi. Slirskydd så som dubb är förbjudet. Kugghjulsbleck och andra metalldelar som är synliga är tillåtna om de inte kan anses utgöra slirskydd eller av säkerhetsskäl bedöms som olämpliga.

3.10 Vindruta

Vindruta tillåten om den är av mjukt material och fastsatt med gummistropp.

3.11 Luftkylningshål

Luftkylningshål i huv eller hål efter bortmonterade strålkastare ska, om de är större än 50 cm2, täckas av galler eller liknande med en hållbarhet minst motsvarande huven i övrigt.

3.12 Ljudmätning

Regler kan komma att ändras under utgivnings perioden. Se http://www.svemo.se/ för aktuella regel ändringar

Ljudmätning ska utföras på minst 1/3 av startfältet. Dessutom kan fortlöpande stickprovskontroll under tävlingens gång utföras. Domare och arrangör avgör vilka maskiner som ska ljudmätas. Ljudmätning ska utföras på en brygga så hög att avgasrörets slutända kommer 1 meter över markplan. Mätningen ska ske i 90° vinkel mot maskinen, 100 cm från avgasmynning samt avläsas vid 4000 varv.

3.13 Pallbock

Vid all varmkörning av tävlingsfordon med roterande drivmatta skall därför avsedd uppallningsbock samt inkopplad kortslutningsanordning användas.

Pallbocken skall vara täckt på baksidan med en minst 450mm bred plåt fastsvetsad i pallramen. Plåtens tjocklek skall för stålplåt vara minst 2mm och för aluminium plåt minst 4mm.

3.14 Trimning

Konstaterad trimning och ändring av skotern (med undantag av vad SR tillåter) medför uteslutning ur tävling och anmälan till SVEMO för bestraffning.

3.15 Tävlingsnummer

Regler kan komma att ändras under utgivnings perioden. Se http://www.svemo.se/ för aktuella regel ändringar.

3.15.1 Fasta tävlingsnummer tilldelas varje förare. De tio första förarna från föregående SM i respektive klass erhåller startnummer enligt placeringarna. Upplysningar och erhållande av startnummer ombesörjes av Svemo. Vid anmälan på SVEMO postgirotalong ska tilldelat startnummer anges.

3.15.2 Snöskotern ska vara försedd med tre tävlingsnummerskyltar. En skylt ska monteras framtill och tvärs över skotern. De två övriga anbringas längs med var sida av snöskoterns huv. Tävlingsnummer ska monteras på plant underlag med en minsta sifferhöjd på 140 mm, bredd 70 mm och stapelbredd 22 mm. Typsnittet skall vara av blocktyp. Bakgrund av för klassen avsedd färg skall finnas och ha en area av minst 4 dm2 per skylt. Tävlingsnummer ska tas bort efter avslutad tävling om skotern används för vanlig körning i ”trafik”.

3.15.3 Färg

Klass Bottenfärg Sifferfärg

SC-S2

12–13 år (380) Svart Vit

14–16 år (380/600F) Grön Vit

SC-S2 (600F) Svart Gul

SC-S1 (S600) Gul Svart

SC-P2 (P440) Blå Vit

SC-P1 (P600) Vit Svart

SC-R (R800) Vit Röd

Motions/Tjejklass Röd Vit

3.16 Drivmedel

Endast handelsbränsle enligt bestämmelser i NT får användas.

4 TÄVLINGSOMRÅDE
4.1 Tävlingsbana

4.1.1 Besiktning

För SVEMO-godkännande av tävlingsbana krävs att den besiktigats under barmarksperioden av besiktningsman, utsedd av SVEMO.

Klass A - godkänd för internationella och nationella tävlingar.

Klass B - godkänd för internationella och nationella tävlingar dock ej Pro SM.

Klass E - godkänd för träning.

4.1.2 Minsta bredd och längd

A-banans minsta bredd - 10 m, längd min. 650 m.

B-banans minsta bredd - 8 m, längd min. 650 m.

E-banans minsta bredd - 4 m, längd min. 400 m (träning).

4.1.2.1 Tävling på icke godkänd bana

Om en bana på grund av snöbrist eller annan orsak inte håller den längd eller bredd som anges för respektive banklass gäller följande:

Maximalt antal startande (18) minskas med resultatet av följande formler:

Antal meter under gällande gräns för banans längd gånger 0,03

Och / Eller

Antal meter under gällande gräns för banans minsta bredd gånger 2.

Avrundning av deltagarminskning görs uppåt.

4.1.3 Sträckning

Banan ska ha höger- och vänsterkurvor och vara förlagd i skotervänlig terräng.

Om så kallade dubbelhopp finns gäller följande: Hopp nr två ska vara ett platå hopp. Platåns uppbyggnad ska börja i botten där första hoppet slutar och ha en vinkel på landningen som tillåter variation i hopplängd. Avståndet mellan 1:a hoppets uthopp och 2:a hoppets brytpunkt får vara max 6 m. Platåhopp: skall ha en längd (uppe på hoppet) och vinklar på upphopp och landning som är väl anpassade till den hastighet som kan hållas över hoppet. Enkelhopp får inte ha kortare avstånd mellan uthopps punkterna än 30 meter. Konstgjorda Whoops över eller under markplan får förekomma vid vanliga tävlingar dock max 50cm höga, mätt från högsta till lägsta punkt. Det får finnas max sex stycken efter varandra. Whoops skall vara i direkt anslutning till utgången på en kurva med minst 90 graders vinkel. Vid Stadioncrosstävlingar är Whoops tillåtna med max 10 st direkt efter varandra och max 1 m från högsta till lägsta punkt.

4.1.4 Markering

Banan ska vara tydligt utmärkt så att sträckningen är fullt klar för förarna.

Vid risk för snöblindhet sotas (eller liknande) banvallarna.

4.1.5 Ytpreparering

Banans yta ska bestå av hårt packad snö, samt vara så preparerad att barmark inte ska uppstå. Banunderlag med grus/sten skall slätas på hösten och kan med fördel vattnas för att förhindra stenskott. Rekommenderat snödjup minst 3 dm. Snödjup prioriteras över banans längd så länge minimigräns för banans längd kan hållas. Vid banors preparering skall prioritet ett vara att förhindra barmark eller is. Prioritet två (vid riklig snötillgång) skall vara att åstadkomma en ”levande” bana, där snö flyttas och idealiskt spår förändras. En rekommendation är att undvika fräsning av snö på rakor och att vattna fast snö i tvära kurvor där det riskerar uppstå is fläckar.

4.2 Publikavspärrningar

Hela start- och målområdet, tävlingsdepån och alla de punkter utefter banan där det antingen är nödvändigt att tillförsäkra de tävlande en hindersfri körning eller att skydda publiken, måste avspärras på ett betryggande sätt. Avstånd mellan publik och banans kant får ej understiga 10 m.

4.3 Tävlings/parkeringsdepå

Vid varje tävling ska en parkeringsdepå finnas. Den ska vara belägen nära startområdet och ha en direkt förbindelse med detsamma.

4.3.1 Öppen depå rekommenderas.

4.3.2 Provkörningssträcka

Provkörningssträcka ska finnas i anslutning till depån, vid varje skotercrosstävling.

4.3.3 Bandepå

En bandepå där föraren kan göra nödvändiga reparationer under pågående heat ska finnas i anslutning till varje bana. I bandepån och endast i bandepån får föraren mottaga hjälp och service.

4.4 Startområde

4.4.1 Startlinje, startplatta

Startlinjen ska ha en bredd som motsvarar minst 1,5 m per startande. Startplatta, ca 15 cm hög, ska finnas och bestå av betong, sand, grus eller packad snö.

4.4.2 Startmetod

Startljus (rött-grönt). Flaggstart endast i nödfall eller om detta klart angivits i inbjudan. Kontakta domaren för anvisningar.

5 ORGANISATION AV TÄVLINGAR

5.1 Max antal startande

18 st per heat. (se 4.1.2.1 för antal startande vid bristfällig bana)

5.2 Tilläggsregler

Förutom enligt NT fastställda punkter ska i TR finnas uppgifter om:

· Bestämmelser för träning.

· Hur placeringen på startlinjen avgörs.

· Tidsgräns för målgång (max 3 min efter segraren).

5.3 Program

För varje publiktävling ska program utges. I programmet ska finnas uppgifter om de startande förarnas nummer, eventuellt team, klubbtillhörighet, maskinmärke och klass.

5.4 Anmälningar

5.4.1 Anmälningstidens utgång

Anmälan ska ske på SVEMO postgirotalong, Postgirotalongen ska vara registrerad på postgirot senast 15 dagar före tävling. Anmälan på annat sätt godkänns om denna tydligt anges i inbjudan. Inbjudan skall publiceras i officiellt organ. Anmälan via internet kan bli gällande under regelperiodens gång. Kontrollera http://www.svemo.se/ regelbundet för information.

5.4.1.1 Avgifter

Anmälningsavgift ska upptagas vid alla tävlingar. Anmälningsavgift är 250:- per tävling för seniorer samt juniorer och 150:- per tävling för ungdom, tjejer och motionärer. I PRO SM kan undantag från dessa summor göras (se SM reglemente). Inbetald anmälningsavgift är förverkad om anmäld förare inte kommer till anmälan tävlingsdagen. Arrangör skall återbetala anmälningsavgiften till förare som inte blivit antagna eller uppvisar läkarintyg som bekräftar skada eller sjukdom senast 5 dagar efter tävlingsdagen. Expeditionsavgift får uttagas med max 50:- i samband med återbetalning av anmälningsavgift.

5.4.1.2 Efteranmälningsavgift ska uttagas med 200:-.

5.4.1.3 Varje förare ska som startbekräftelse erhålla komplett startlista, samt TR senast 4 dagar före tävlingen. TR ska dessförinnan ha godkänts av domaren.

5.4.2 Föraren får anmäla sig i flera klasser Denna möjlighet kan dock begränsas i mästerskaps regler eller tilläggs regler. Förare som förhindrar start utesluts ur heatet.

5.5 Anmälan vid tävlingsplatsen

Föraren ska på fastställd tid och plats uppvisa licens, eventuell anmälarlicens, hjälm, rygg- och bröstskydd samt skriva på deltagarlista (avser även vårdnadshavaren beträffande deltagarlista för ungdoms klass).

5.6 Besiktning av tävlingsfordon

Stickprovsbesiktning skall tillämpas på minst 1/3 av startfältets maskiner. Dessutom kan fortlöpande stickprovskontroll under tävlingens gång utföras. Domare och arrangör avgör vilka maskiner som ska besiktigas. Säkerhetskontroll av nödstopp och baklyse ska utföras på samtliga maskiner när de körs fram till start.

6 TÄVLINGARS GENOMFÖRANDE

6.1 Säkerhet - Sjukvårdsberedskap

6.1.1 Under tävling ska det inom tävlingsområdet finnas minst endera en läkare eller sjuksköterska med erfarenhet från akutvård. Adekvat sjukvårdsutrustning ska finnas tillgänglig. De ytterligare resurser som erfordras bestäms vid tillståndsgivning med hänsyn till förhållandena vid varje tävling.

En ambulans ska finnas tillgänglig inom tävlingsområdet eller inom sådant avstånd att den garanterat är på plats inom 15 minuter. Sjukvårdspersonal och ambulans får ingå i den sjukvårdsberedskap som stadgas i gällande tävlingsreglemente. En rekommendation är att om banan är max 1.500 meter ska finnas minst 2 sjukvårdslag och om banan överstiger 1.500 meter 3 sjukvårdslag.

Sjukvårdspersonalen ska vara väl insatt i tävlingens säkerhetsorganisation, uppläggning och genomförande samt den typ av skador som kan förväntas uppstå. Tävlingsarrangör ska i god tid underrätta omkringliggande sjukvårdsinrättningar med akutmottagning om tävlingen.

6.1.2 Brandförsvar

Inom varje depå ska finnas två funktionsdugliga SIS-märkta handbrandsläckare av effektivitetsklass III, typ ABE. Depåfunktionärerna ska vara utbildade i brandsläckarnas handhavande.

6.1.3 Köldgräns

Ingen tävling får arrangeras vid lägre temperatur på tävlingsplatsen än minus 20° C.

6.2 Funktionärer

Vid varje tävling ska finnas särskild utsedd säkerhetschef. Funktionär med arbetsuppgifter som berör säkerhetstjänsten ska vara särskilt utbildad för sin uppgift samt ha en ålder av minst 15 år. Tävlingsledaren ska ha av SVEMO giltig tävlingsledare licens för snöskoter. För övriga funktionärer ska finnas skriftlig detaljinstruktion. För angiven utbildning ansvarar säkerhetschefen vid banan. Funktionärer och vakter ska vara så klädda eller bära sådana kännetecken att det klart framgår vilken funktion de har i tävlingen. Säkerhets vakter på banan får inte ha gul klädsel. Funktionär som ska fullgöra sina åligganden under mörker ska bära reflex.

6.2.1 Kommunikationsradio

Kommunikationsradio bör användas mellan tävlingsledare och andra chefsfunktionärer, särskilt när delar av banan inte kan övervakas av tävlingsledaren.

6.2.2 Före varje tävling ska en obligatorisk säkerhetsgenomgång, ledd av säkerhetschefen äga rum med säkerhetsvakterna. Domaren är ansvarig för att denna säkerhetsgenomgång äger rum och ska närvara. Säkerhetsgenomgången ska dokumenteras i domarrapporten.

6.2.3 Före varje tävling ska säkerhetschefen hålla en obligatorisk genomgång med sjukvårdspersonalen. Denna skall omfatta arbetssätt, signalsystem, transportvägar och andra viktiga aspekter för att såväl akutinsatser vid banan som ev. transport till sjukhus ska fungera tillfredsställande. Genomgången ska dokumenteras i domarrapporten.



6.2.4 Vid sektioner på banan med skymd sikt ska minst 2 säkerhetsvakter utplaceras. Dessa ska noga instrueras om samverkan mellan posteringarna och dessa instruktioner ska vidarebefordras vid ev. byte av säkerhetspostering.

6.2.5 Vid varje säkerhetspost ska det finnas en vit-grön diagonalt delad flagga. Detta för att kunna påkalla säkerhetschefs och sjukvårdspersonals uppmärksamhet.

6.3 Flaggsignaler

På varje del av banan kan flaggsignaler ges, vilka förarna omedelbart måste åtlyda enligt följande:

6.3.1 Flagga i nationsfärgerna:

Start (gäller då annan metod än flaggstart av någon anledning inte kan tillämpas).

6.3.2 Röd flagga

Stopp för samtliga förare.

6.3.3 Svart flagga

Svart flagga visad tillsammans med förares tävlingsnummer. Stopp för förare med ifrågavarande tävlingsnummer, Föraren skall uppsöka bandepå vid nästa passering. I bandepå skall funktionär som visat flaggan meddela anledningen härtill. Därefter får föraren återupptaga heatet om denne inte bestraffats med uteslutning. I så fall skall denne omedelbart avsluta heatet och långsamt återvända till depån.

6.3.4 Svart-vit, diagonalt delad flagga

Svart-vit, diagonalt delad flagga, visad tillsammans med förares tävlingsnummer. Föraren har fel på sin personliga utrustning eller fel på maskinen och ska omedelbart stanna vid den som visat flaggan för besked. Innan tävlingen återupptas ska bandepå uppsökas och felet rättas till. Vid vissa typer av fel, exempelvis trasig lyftbåge eller tappad motorkåpa, har denne möjlighet att fortsätta tävlingen genom att köra aktsamt och hålla avstånd till andra förare. Förare som kör oaktsamt med sådant tekniskt fel skall uteslutas enligt 6.8.8.

6.3.5 Gul flagga

Hinder på banan i omedelbar närhet, var beredd att stanna. Omkörning av annan förare i rörelse förbjuden intill dess det hinder som förorsakat flaggningen passerats. Brott mot denna regel medför uteslutning ur heatet.

6.3.6 Vit-grön flagga

Vit-grön diagonalt delad flagga.

För påkallande av säkerhetschefen och sjukvårdspersonalen.

6.3.7 Blå flagg

Ge plats för omkörning. Observera 6.8.3.

6.3.8 Grön flagga

Klart för start.

6.3.9 Svart/vit rutig flagga

Mål.

6.3.10 Samtliga flaggor ska vara av storleken 750 x 600 mm. Inget annat slag av flaggor får användas. Blå, svart och svart-vit diagonal delad flagga får endast användas av tävlingsledare eller SVEMO-domare. I anslutning till målområdet ska finnas ett ställ med samtliga flaggor samt ett nummer set. Beträffande gulflaggor rekommenderas fluorescerande färg.

6.4 Förarsammanträde

Närvaro vid förarsammanträde är obligatoriskt.

6.4.1 Träning

Träningskörning ska omfatta minst tre varv. Max 40 förare tillåtes träna samtidigt.

Ungdoms klass får ej träna samtidigt som övriga klasser.

6.5 Byte av förare och maskin

6.5.1 Tävlingsledaren har rätt att medge byte av förare och/eller maskin, under förutsättning att de nödvändiga kvalifikationerna i enlighet med för tävlingen gällande regler finns. Sådant byte är endast tillåtet intill 60 min före fastställd tid för första start.

6.5.2 En snöskoter får under en och samma tävling köras av maximalt två förare. Förarna som använder samma maskin få dock ej deltaga i samma klass. Vid uteslutning på grund av felaktig maskin skall samtliga förare som använt aktuell maskin uteslutas.

6.6 Start

6.6.1 Masstart ska tillämpas.

6.6.2 Inom startområdet får endast funktionärer och förare för heatet ifråga befinna sig. Föraren har ej rätt att preparera spår framför startlinjen. Överträdelse innebär startförbud i aktuellt heat.

6.6.3 Förarnas placering på startlinjen ska anges i TR.

6.6.4 Den publicerade starttiden ska hållas. Förare som inte befinner sig med sin maskin på fastställd plats på startlinjen vid bestämd tid, kan uteslutas från heatet. Förare som förhindrar att starttiden hålles ska uteslutas.

6.6.5 Vid start ska förarna ha båda fötterna placerade på därför avsedd plats på snöskotern.

6.6.6 Grön flagga ska visas mitt på startsträckan väl synlig från startplatsen, under hela tiden förarna ställer upp för start. När samtliga förare har ställt upp, går flaggfunktionären till kanten av startsträckan. Samma flaggfunktionär visar upp skylten 15 sek. Denna skylt visas i hela 15 sekunder. Därefter vändes skylten och visar då 5 sek. Skylten visas i 5 hela sekunder (starten får inte gå förrän 5 hela sekunder passerat, dock max 10 sekunder) därefter går starten.

6.6.7 Startskylt

Startskylt ska finnas och ska ha blockstilsiffror enligt följande,

15 Sek 5 Sek

Stapelhöjd 350 mm Stapelbredd 40 mm

6.6.8 Starter/tjuvstartsdomare

Starter/tjuvstartsdomare skall vara placerad ca 5 meter framför startlinjen.

Belut av starter/tjuvstartsdomare går ej att protestera mot.

6.7 Tjuvstart

6.7.1 På lämpligt avstånd från starten ska en funktionär med röd flagga vara placerad. Om tjuvstart förekommer ska han på tecken från startfunktionären stoppa startfältet. De tävlande ska då omedelbart återvända till startlinjen och inta sina startpositioner. Den förare som tjuvstartat ska stanna motorn och vara stående på fotstegen. (Startanordning får ej vidröras före startsignal.)

6.7.2 Omstart

SVEMO domare avgör om det i övrigt inträffar sådana händelser under det första varvets tävlingskörning, som föranleder omstart.

6.8 Tävlingskörning

6.8.1 Det är förbjudet att köra utanför banmarkering i syfte att vinna tid.

6.8.2 Det är förbjudet att köra mot körriktningen utom på särskild order av funktionär.

6.8.3 Tävlande som håller på att bli omkörd får inte medvetet hindra den snabbare föraren att fullfölja sin avsikt.

6.8.4 Tävlande som avser att bryta tävlingen ska, om skotern är körbar, omedelbart förflytta sig och sitt fordon utanför banan

6.8.5 Det är förbjudet att tvinga annan förare till körning utanför banmarkering.

6.8.6 Straff för överträdelse av bestämmelserna 6.8.1-6.8.5 är uteslutning.

6.8.7 Förare som inte lyder tävlingsledares order och beslut skall uteslutas.

6.8.8 Tävlande som åsidosätter annans säkerhet grovt ska uteslutas enligt NT 14.1.4.

6.9 Reparation och tankning

Endast i bandepå får ändringar, justeringar, reparationer och tankning ske under tävling. Vid tankning ska motorn vara avstängd. Undantag utgörs av sådana åtgärder som föraren utan hjälp kan vidta med sådana delar och verktyg som han för med sig. Brott mot denna bestämmelse medför uteslutning.

6.10 Varv-visning

Vid tävlingar där förarna har att tillryggalägga flera varv ska, vid målområdet, för uppgiften avdelad funktionär visa hur många varv eller hur lång tid som återstår för den ledande föraren att köra.

6.11 Slutresultat

6.11.1 Den deltagare i heat som, efter att ha fullbordat för heatet fastställt antal varv, först passerar mållinjen är segrare i heatet. Övriga förare flaggas av första gången de passerar mållinjen efter det att segraren gått i mål, oavsett hur många varv de då avverkat. Förare som därvid inte kört minst 3/4 av det antal varv som heatets segrare tillryggalagt eller - om denna beräkning inte ger helt tal - ett antal varv som svarar mot 3/4 höjt till närmast högre hela tal, anses inte ha slutfört heatet. Detsamma gäller förare som går i mål efter den fastställda tidsgränsen (3 minuter efter segraren).

6.11.2 Om tävlingen avgöres efter flera likvärdiga heat med poäng bedömning eller bedömning enligt platssiffermetoden bestäms den inbördes slutplaceringen mellan förare enligt följande:

6.11.2.1 Högsta antal sammanlagda poäng, alternativt lägst sammanlagda platssiffra, ger främsta placering.

6.11.2.2 Om två eller flera förare uppnår samma poängsumma skiljs de åt genom i första hand antalet segrar, i andra hand antalet andraplaceringar etc.

6.11.2.3 Om inte heller tillämpning av 6.11.2.2. kan särskilja förare, placeras den förare före som i det sist körda heatet erhållit flest poäng alternativt lägsta plats.

6.12 För tidigt avslutat heat

6.12.1 Ett heat, vars ledande förare fullbordat det första varvet, får inte stoppas förrän heatet är slutfört enligt TR, annat än på grund av force majeure. Ett heat som stoppats på grund av att läkaren, sjuksköterskan eller ambulansen måste lämna tävlingsområdet, kan startas om på order av domare trots att 6.12.2 inte uppfyllts.

6.12.2 Ett heat som stoppats efter det att den ledande föraren fullbordat ett varv men innan han fullbordat halva heatet enligt TR, kan inte köras om och räknas som ej genomfört.

6.12.3 Ett heat som stoppats efter det att den ledande föraren fullbordat halva heatet, enligt TR, räknas som genomfört med resultatet enligt ställningen förarna emellan då de sista gången passerade mållinjen.

6.12.4 Omstart vid olyckstillbud

Förare som föranleder omstart av heat på grund av skada skall läkarundersökas och får ej deltaga i heatets omstart.

6.13 Publicering av resultat

Slutresultat för en tävling (heat) ska meddelas publiken med reservation för slutgiltig fastställelse av tävlingsledare/domare.

6.13.1 Resultatlista

Vid varje tävling ska en officiell resultatlista upprättas. I listan ska finnas: placering, namn, klubbtillhörighet samt eventuellt anmälare, maskinmärke, poäng för de tidigare genomförda heaten samt slutresultat. Resultatlistan skall skickas till SVEMO samt resultat pool som anges av SVEMO.

6.13.2 Tidsgräns

Förare som passerar mållinjen senare än 3 minuter efter segraren prisbedöms inte.

6.14 Protester/Vädjan

Protest mot resultatlista ska inges inom 30 minuter från det listan anslagits. Protest åtföljd av avgift fastställd i NT, lämnas till tävlingsledaren. Protest/vädjan handlägges enligt bestämmelser i NT.

6.15 Maskinunderhåll

6.15.1 Vid publik/publikfria (dock ej ungdomstävlingar) tävlingar ska följande minimiersättningar utgå som maskinunderhåll. Anmälningsavgifterna från det totala antalet startande i tävlingen fördelas med 40 % till arrangören och 60 % fördelas lika mellan klasserna och enligt följande:

PLACERING 1 2 3 4

40% 30% 20% 10%

6.15.2 Om arrangören så beslutar kan maskinersättningen utbytas mot hederspriser/pokaler/plaketter till motsvarande värde. Dock ska prisernas värde minst uppgå till belopp enligt förutnämnda beräkning.

6.16 Hederspriser

6.16.1 Maskinunderhåll får EJ utdelas i Ungdomsklassen, utan där ska hederspriser och/eller idrottspriser typ pokaler utdelas till de sju främsta från finalheat eller sammanlagt resultat efter flera heat.



Regler för motionsklass och tjejklass skotercross



1 Tävling

1.1 Tävling i motionsklass eller tjejklass får arrangeras tillsammans med vanliga snöskotertävlingar.

2 Maskinklass

2.1 Enligt SR 3.1.4

3 Förarklasser

3.1.1 Motionsklass Herrar

3.1.2 Motionsklass Tjejer

3.1.3 Motionsklass Herrar–Tjejer

4 Säkerhet

4.1 Säkerhetsföreskrifter enligt respektive specialreglemente föreskrives.

5 Licenser

5.1 Vanlig nationell Snöskoterlicens eller Engångslicens. Möjlighet finnes att mot uppvisande av giltigt medlemsbevis i "SVEMO-klubb" köpa engångslicens av arrangören på tävlingsplatsen.

6 Klädsel

6.1 Enligt SR.

7 Besiktning

7.1 Besiktning enligt SR.

8 Anmälan

8.1 Anmälan enligt SR

8.2 Efteranmälningsavgift ska uttagas med 150:-.

9 Maskinunderhåll / Hederspriser

9.1 Endast hederspriser får förekomma. Minimikrav: Priser till 1/3 av de startande.



Regler för stadioncross



1 Tävlingstyp

1.1 En stadiontävling för snöskoter arrangeras på en sluten bana typ bandyplan eller skidanläggning med höger och vänsterkurvor. Kuperade partier skall ingå.

1.2 Tävlingslängd max 3 timmar inklusive pauser.

1.3 Max 50 startande.

2 Tävlingsformer

2.1 Tävling kan arrangeras med kvalificeringsheat och final.

3 Förare

3.1 Förare med nationell/internationell tävlingslicens klass senior

3.2 Arrangör inbjuder i första hand Pro-förare.

3 Klädsel

3.1 Enligt SR Skotercross

4 Allmänna fordonsbestämmelser

4.1 Enligt SR Skotercross

5 Tävlingsområde

5.1 Tävlingsbana

5.1.1 För SVEMO-godkännande av tävlingsbana krävs att den besiktigats av besiktningsman, utsedd av SVEMO. Domaren och två förarrepresentanter som rådgivande inspekterar banan.

5.1.2 Minsta banbredd 8 meter. Minimimått mellan banslingorna är 4 meter.

5.1.3 Minsta avstånd 8–10 m mellan hoppen i dubbel och trippelhopp.

Första hoppet vid kombinations-hopp ska vara högt och andra av platåtyp.

Sista hoppet skall vara mjukt och lägre än de första hoppen. Lämplig tävlingsarena typ Bandybana / Skidstadion / Travbana med läktare.

5.1.4 Markering banan ska vara tydligt utmärkt så att sträckningen är fullt klar för förarna. Vid risk för snöblindhet sotas (eller liknande) banvallarna.

5.2 Publikavspärrningar

5.2.1 Hela start- och målområdet, tävlingsdepån och alla de punkter utefter banan där det antingen är nödvändigt att tillförsäkra de tävlande en hindersfri körning eller att skydda publiken, måste avspärras på ett betryggande sätt. Avstånd mellan publik och bankant får ej understiga 10 m.

5.3 Parkeringsdepå

5.3.1 Vid varje tävling ska en parkeringsdepå finnas. Den ska vara belägen nära startområdet och ha en direkt förbindelse med detsamma.

5.3.2 Öppen depå rekommenderas.

5.4 Startområde

5.4.1 Startlinjen ska ha en bredd som motsvarar minst 1,5 m per startande.

5.4.2 Startmetod startljus (rött-grönt) eller nationsflagga.

6 Organisation av tävlingar

6.1 Max antal startande 50 st/tävling, 10 st/heat.

6.2 Heat längd i kval max 5 minuter, i final max 10 minuter.

6.3 Tilläggs regler enligt NT.

6.4 Program ska utges för varje publiktävling I programmet ska finnas uppgifter om de startande förarnas nummer, eventuellt team, klubbtillhörighet, maskinmärke och klass.

7 Tävlingars genomförande

6.1 Säkerhet – Sjukvårdsberedskap enligt crossreglementet.

6.2 Funktionärer enligt crossreglementet. Domare ansvarar ensam för den sportsliga bedömningen enligt FIM Appendix 035.4

6.3 Flaggsignaler enligt crossreglementet.

6.4 Förarsammanträde enligt crossreglementet.

6.5 Byte av förare och maskin enligt crossreglementet.

6.6 Start enligt crossreglementet. Alternativt kan enbart grön flagg och startflagga användas.

6.7 Tjuvstart enligt crossreglementet.

6.8 Tävlingskörning enligt crossreglementet.

6.9 Varv-visning enligt crossreglementet.

6.10 Slutresultat enligt crossreglementet.

6.11 Publicering av resultat enligt crossreglementet.

6.12 Protester handläggs vid internationella tävlingar enligt FIM Sporting Code och vid nationella tävlingar enligt NT med följande undantag:

6.12.1 Protest mot oegentlighet som inträffat under tävlingsheat ska lämnas innan närmast efterföljande heat startar. Om protesten avser sista heatet ska den lämnas inom 10 minuter efter heatets slut. Protest lämnas till domaren. Förare som deltar i tävlingen äger rätt att lämna protest muntligt. Muntlig protest ska inom 15 minuter ha kompletterats skriftligt, åtföljd av aktuell protest avgift.

6.12.2 Protest mot slutresultat ska lämnas skriftligt och åtföljas av protestavgift inom 30 minuter från det resultatlistan är anslagen.

6.13 Maskinunderhåll enligt TR.





Regler för PRO-SM Skotercross



1 Antal tävlingar

1.1 Svenskt mästerskap i PRO klasser avgörs med högst 4 och minst 2 deltävlingar samt 1 finaltävling. Vid färre än totalt 3 tävlingar avlyses mästerskapet.

2 Deltagare & Klasser

2.1 PRO-SM avgörs i klasserna SC-P1 samt SC-P2.

2.2 PRO-SM är öppet för svenska och förare från de nordiska länderna. Förare från federation utanför de nordiska länderna ska tillsammans med anmälan ha starttillstånd från sin federation.

2.3 Under år 2006 får maskiner i klassen SC-R deltaga i PRO-SM SC-P1.

2.3 Förare äger rätt att deltaga i båda maskinklasserna vid varje deltävling och i finaltävling.

2.4 Antalet deltagare per deltävling är maximerat till 36 st i SC-P1 och 54 st i SC-P2.

Urval:

1. korrekt anmälan

2. tidigare SM resultat.

3. koordinator tillsammans med arrangör avgör.

2.5 I SM finaltävling deltager de 18 förarna med högsta SM poängen i respektive klass efter genomförda deltävlingar.1:e reserv är 19:e förare o.s.v.

3 Anmälningar

3.1 Anmälningsavgift är 600 kronor per tävling och klass.

4 Maskinunderhåll

4.1 Startersättning utgår ej.

4.2 Reseersättning utgår ej.

4.3 Maskinunderhåll

Vid alla tävlingar ingående i PRO-SM utdelas samtliga startavgifter i maskin underhåll. Den totala summan av startavgifterna delas lika mellan klasserna och fördelas sedan enligt följande efter resultat i finalheat.

1:a 25% 6:a 6%

2:a 15% 7:a 5%

3:a 12% 8:a 4%

4:a 10% 9:a-11:a 3% var

5:a 8% 12:a-14:e 2% var

5 Tävlings genomförande

5.1 Körschema PRO-SM deltävling

Varje förare kör tre separata heat vilka lottas fram. Vid lottning skall så jämna heat som möjligt eftersträvas. Domare och/eller koordinator medverkar vid lottning. De 14 med högst poäng från heaten totalt går till final. Placering 15 till 32 kör SC (sista chansen) där de 4 första går till final. Förste reserv till SC är förare med placering 33 efter heaten och förste reserv till final är femte föraren i SC. Antal kvalgrupper avgörs av antalet deltagare i respektive klass. Sista chansen utgår och de 18 med högst poäng från heaten totalt går till final om antalet deltagare understiger 24

5.2 Körschema PRO-SM finaltävling

De 18 förarna med högsta SM poängen i respektive klass efter genomförda deltävlingar kör 2st finaler i samband med SM finaler i sport klasserna. 1:e reserv är 19:e förare o.s.v. Heaten sammanräknas för att avgöra fördelning av maskin underhåll.

5.3 Poängsystem

Placering Heat Final

1:a 10p 25p

2:a 9 22

3:a 8 20

4:a 7 18

5:a 6 16

6:a 5 14

7:a 4 12

8:a 3 10

9:a 2 8

10:a 1 6

11:a 0 4

12:a 0 3

13:e 0 2

14:e 0 1

5.4 Särskiljning

Om två eller fler förare uppnår samma poäng i heat totalt skiljs de åt i

första hand genom antalet segrar, i andra hand genom antalet andraplatser etc.

5.4.1 Om inte 5.4 särskiljer förarna, placeras den förare före som i sista heat

erhållit flest poäng, i andra hand den näst sista heat etc.

5.5 Placering på startlinjen

Förare väljer plats i Heat enligt lottad startlista .

Förare väljer plats i SC enligt totalplacering i heat .

Förare väljer plats i Final enligt totalplacering i heat och därefter placering i SC .

5.6 Antal varv

Heat 5 varv (eller i TR angivet antal motsvarande ca 8 min körtid).

SC 5 varv (eller i TR angivet antal motsvarande ca 8 min körtid).

Final 15 minuter + 2 varv

5.7. Väntzon ska finnas i direkt anslutning till startområdet och vara inhägnad, samt ha in och utfart. Vid infarten till området skall finnas en klocka med aktuell tävlings tid. Vid utkörning till start får maskinen inte startas förrän ansvarig funktionär ger klartecken. Förarens maskin ska vara i väntzon 5 minuter före publicerad starttid. Reservförare får insättas till SC och final om ordinarie förare uteblir.

6 Slutresultat PRO-SM

6.1 När samtliga deltävlingar och finaltävlingen är genomförda sammanräknas poängen från samtliga heat och finaler. Detta görs av SM koordinator som utses av grensektionen.

6.2 Särskiljning

Om två eller flera förare uppnår samma poängsumma, skiljs de åt i första hand genom antalet finalsegrar i andra hand genom antalet andraplatser etc.

6.3 Om inte heller tillämpningen av 6.2 kan särskilja förare, placeras den förare före som i sist körda finalheatet erhållit flest SM-poäng.

6.4 Om inte heller tillämpning av 6.3 ger möjlighet till särskiljning pga. att två eller flera av de aktuella förarna inte tagit final SM-poäng i det sista finalheatet är SM-poängen i det näst sista finalheatet avgörande och så vidare.

6.5 Märkesmästerskap

Poängen för de två bästa förarna i SC-P1 för respektive skotermärke vid varje tävling sammanräknas för att avgöra segrande märke.

7 Mästerskapstecken

7.1 SM slutsegrare i var och en av klasserna erhåller:

- RF:s stora SM-tecken (utdelas endast till svensk förare)

- SVEMO stora prisplakett i guld (förgylld brons)

- SVEMO SM-diplom

Andrapristagaren erhåller:

- SVEMO stora prisplakett i silver (vitmetall)

Tredjepristagaren erhåller:

- SVEMO stora prisplakett i brons

Segrande skotermärke i märkesmästerskap erhåller ett diplom som bevis för detta och har rätt att använda titeln i sin marknadsföring.



Regler för Sport-SM i cross



1 Antal tävlingar

1.1 Kvalificeringstävlingar

Kvaltävlingar körs i två regioner, Norr- och Söderregion. 3 kvaltävlingar per region och en gemensam final. Norra regionen omfattar Övre Norra Motorcykel- och Snöskoterförbundet. Södra regionen omfattar de övriga Motorcykel- och Snöskoterförbunden.

2 Deltagare och klasser

2.1 Sport-SM är öppet för svenska förare och förare från de nordiska länderna. Förare från federation utanför de nordiska länderna ska tillsammans med anmälan ha starttillstånd från sin federation.

2.2 Förare som erövrat poäng i PRO-SM innevarande år äger ej rätt att deltaga i Sport-SM.

2.3 Sport-SM arrangeras i följande klasser:

SC-S1, SC-S2, SC-S2 14-16 år, SC-S2 12-13 år.

2.4 Det är inte tillåtet att delta i mer än en klass.

3 Anmälningar

3.1 Anmälningar om deltagande i SM-kval och SM-final görs direkt till respektive arrangör i enlighet med för tävlingen i fråga gällande tilläggsregler.

4 Maskinunderhåll / Hederspriser kvaltävling

4.1 Startersättning utgår ej.

4.2 Reseersättning utgår ej.

4.3 Maskinunderhåll enligt SR.

4.4 Hederspriser enligt SR i ungdomsklass.

5 Kvaltävlingars genomförande

5.1 Vid maximalt 18 startande i klassen i fråga, körs två likvärdiga heat i vilka förarna erhåller slutpoäng enligt:

Plac : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Poäng: 20 17 15 13 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

5.1.1 Om två eller flera förare uppnår samma poängsumma skiljs de åt i första hand genom antalet segrar, i andra hand genom antalet andraplaceringar etc.

5.1.2 Om inte 5.1.1 särskiljer förarna, placeras den förare före som i sist körda heat erhållit flest poäng.

5.1.3 Om det totala antalet förare i de två ungdomsklasserna är 18 eller färre skall dessa köra tillsammans men resultaten redovisas klassvis.

5.2 Vid fler än 18 förare i klassen i fråga, genomföres tävlingen med kvalheat, sista chansen heat och finalheat enligt följande:

5.2.1 Förarna delas upp i likvärdiga grupper om maximalt 18 förare. Det genomföres två kvalheat/grupp i vilka kvalpoäng utdelas enligt 5.1

5.2.2 De 14 förare som därefter har högst sammanlagd poäng är direktkvalificerade till final.

5.2.3 Placering 15 till 32 kör sista chansen heat där de fyra främsta går till final. Vid färre än 24 förare utgår sista chansen heat och de 18 förare som har högst poäng går till final.

5.2.4 Om två eller flera förare uppnår samma poängsumma skiljs de åt i första hand genom antalet segrar, i andra hand genom antalet andraplaceringar etc.

5.2.5 Om inte 5.2.4 särskiljer förarna, placeras den förare före som i sist körda heat erhållit flest poäng.

5.2.6 Om inte heller 5.2.5 särskiljer förarna tillgrips lottning.

5.3 Placering på startlinjen:

5.3.1 Kvalheat, eller heat 1 (vid max 18 startande): Förarna väljer plats enligt lottad startlista.

5.3.2 Sista chansen heat: Förarna väljer plats efter totalpoäng i kvalheat.

5.3.3 Finalheat: Förarna väljer plats efter totalpoäng i kvalheat och resultat i Sista chansen heat.

5.3.4 Heat 2 (vid max 18 startande): Förarna väljer plats efter resultat i Heat 1

5.4 Antal varv

5.4.1 Ett fast antal varv körs motsvarande cirka 6 minuter i kval och sista chansen heat. I final heat motsvarande cirka 10 minuter.

5.5 SM-Kvalresultat

Totalplaceringar vid tävling enligt 5.1 och finalplaceringar vid tävling enligt 5.2 erhåller SM-kvalpoäng enligt tabell under 5.1. Dessa skall omedelbart sändas till svemo.se.

6 SM Final

6.1 Varje klass kör 2 finalheat vilka sammanräknas enligt 5.1.

6.1.1 Väntzon ska finnas i direkt anslutning till startområdet och vara inhägnad, samt ha in- och utfart. Vid infarten till området skall finnas en klocka med aktuell tävlingstid. Vid utkörning till start får maskinen inte startas förrän ansvarig funktionär ger klartecken.

Förarens maskin ska vara i väntzon 5 minuter före publicerad starttid.

6.2 Körtid i final är 15 min + 2 varv i SC-S1.

Körtid i final är 10 min + 2 varv i övriga Sport klasser.

6.3 Deltagare

18 deltagare per klass har rätt att delta i SM final. De 6 bästa från vardera kvalregionen samt ytterligare 6 fördelat mellan regionerna efter deltagare antal i första kvaltävlingen. Reserv kallas från respektive region om ordinarie förare har förhinder.

6.4 Startplacering

Förarna väljer i final 1 plats enligt startlista som grundar sig på kvalresultatlista med början från arrangerande region.

I final 2 väljer förarna plats enligt resultat i final 1.

7 Maskinunderhåll / Hederspriser SM-Final

7.1 Startersättning utgår inte.

7.2 Reseersättning utgår inte.

7.3 Maskinunderhåll enligt SR, gäller ej ungdomsklass.

7.4 Hederpriser enligt SR i ungdomsklass.

9 Slutresultat i Sport-SM

9.1 Finalheaten helt avgörande.

9.2 Resultatlista enligt SR.

9.3 Mästerskapstecken

9.3.1 SM slutsegrare i var och en av klasserna erhåller:

- RF:s stora SM-tecken

- SVEMO stora prisplakett i guld (förgylld brons)

- SVEMO SM-diplom

Andrapristagaren erhåller:

- SVEMO stora prisplakett i silver (vitmetall)

Tredjepristagaren erhåller:

- SVEMO stora prisplakett i brons



Regler för RM-Tjejer Skotercross



1 Tävlingar

1.1 Riksmästerskapet avgörs i max 3 deltävlingar.

2 Deltagare

2.1 Mästerskapet är öppet för kvinliga förare med licens från de Nordiska Federationerna.

3 Maskinklass

3.1 RM-Tjejer avgörs i maskinklass SC-S1.

4 Tävlingars genomförande

4.1 Tävling genomförs enligt 5.1 – 5.4 i regler för Sport-SM med skillnaden att två finalheat körs även fler än 18 förare.

5 Slutresultat

5.1 Samtliga finalpoäng i samtliga deltävlingar sammanräknas.

Särskiljning enligt Pro SM punkt 6.2 till 6.4

6 Priser

6.1 Enligt regler Motions/Tjejklass



Regler för Junior SM i Skotercross



1 Tävlingar

1.1 Junior SM avgörs med en tävling. Junior SM kan ingå som del av annan tävling.

2 Deltagare

2.2 Mästerskapet är öppet för svenska förare med senior licens som under året fyller/fyllt minst 16 och högst 19 år.

3 Maskinklass

3.1 Junior SM avgörs i maskinklass SC-S1

4 Tävlingars genomförande

4.1 Tävling genomförs enligt 5.1 – 5.4 i regler för Sport-SM med skillnaden att två finalheat körs även vid fler än 18 förare.

5 Priser

5.1 Junior SM slutsegrare erhåller:

-RF:s JSM-tecken

-SVEMO lilla prisplakett i guld (förgylld brons)

-SVEMO JSM-diplom

Andrapristagre erhåller:

-SVEMO lilla prisplakett i silver (vitmetall)

Tredjepristagre erhåller:

-SVEMO lilla prisplakett i brons






» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se