Navigera dig fram här   Söndagen den 6:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 39515 st  
  Igår: 50508 st  
  Denna månad:
300451 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95703039 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > SVEM0S TÄVLINGSSEKTION HAR NU KLART BACKREGLER
 

 
 

SVEM0S TÄVLINGSSEKTION HAR NU KLART BACKREGLER
REGLERNA FÖR BACK-SM TAR FORM. FOTO:KRAMFORSLIGAN

TROTS SOMMARVÄRMEN HAR SKOTERSEKTION JOBBAT HÅRT. OCH NU LÄGGER MAN ETT FÖRSLAG PÅ DE KOMMANDE REGLEMENTET.
LÄS BEGRUNDA OCH KOMMENTERA!

SVEMO skotersektion är nu färdig med ett förslag på regler för backtävling med snöskoter 2006/2007. Förslag enduro kommer inom kort.
Ett urval av förändringarna i förslaget till regelverk:
• Ny maskinklass 600 fläkt
• Sport 500 & Sport 600 slås ihop
• Slopad begränsning av antal deltagare
• SM status även i ungdom
• Öppet mästerskap i alla klasser
• Ny klassning av fyrtakts maskiner


Länge har vi funderat på att ta bort sport 800 och införa pro 600. Nu har vi dock beslutat vänta med detta ett tag till. Vi behåller även 1000cc 2-T i racer ett tag till.

Då det nu är i stort sett klart med klassindelningen så kommer tilldelningen av startnummer att öppna. Se www.racingkompaniet.se/startnumbers/

Läs igenom alla regler och kom med synpunkter.
Slutgiltigt beslut om alla regler tas senast 2005-08-01.



SR Backe snöskoter innehåll
1 ALLMÄNT
1.1 Tävlingstyp
1.2 Tävlingsformer
2 FÖRARE
2.1 Licenser
2.2 Klädsel
2.3 Ryggnummer
3 TÄVLINGSFORDON OCH DRIVMEDEL
3.1 Allmänna fordonsbestämmelser
3.2 Kortslutning
3.3 Färdbroms
3.4 Variatorskydd
3.5 Stänkskydd
3.6 Strålkastare
3.7 Bakre varningsljus
3.8 Styrskidor
3.9 Drivmatta
3.10 Vindruta
3.11 Luftkylningshål
3.12 Ljudmätning
3.13 Pallbock
3.14 Trimning
3.15 Tävlingsnummer
3.16 Drivmedel
4 TÄVLINGSOMRÅDE
4.1 Tävlingsbana Backe
4.2 Publikavspärrningar
4.3 Parkeringsdepå
4.4 Returvägar
4.5 Startområde
5 ORGANISATION AV TÄVLINGAR
5.1 Tilläggsregler
5.2 Program
5.3 Anmälning
5.4 Anmälan vid tävlingsplatsen
6 TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE
6.1 Säkerhet - Sjukvård
6.2 Funktionärer
6.3 Klasstillhörighet
6.4 Klassanmälan
6.5 Byte av förare och tävlinsfordon
6.6 Fordonsansvar
6.7 Besiktning av tävlingsfordon
6.8 Tävlingskörning
6.9 Kontroll av vinnare i tävling
6.10 Trimning
6.11 Tjuvstart
6.12 Resultatlista
6.13 Elimineringsstege/Enklare poängstegar
6.14 Protester
6.15 Maskinunderhåll/hederspriser
Bilagor:
SM Backe snöskoter

Specialreglemente för backtävling snöskoter
1 ALLMÄNT
1.1 Tävlingstyp
Backtävling för snöskoter arrangeras på en icke sluten bana med målgång på betydligt högre höjd än starten.
1.2 Tävlingsformer
1.2.1 Tävling kan arrangeras som kvalificeringsheat och final.
1.2.2 Tävling kan arrangeras med flera likvärdiga heat där det sammanlagda resultatet är det avgörande för förarnas placering i resultatlistan.
2 FÖRARE
2.1 Licenser
2.1.1 Nationell/internationell tävlingslicens klass Senior.
Utfärdas det kalenderår föraren fyller 16 år och t o m 55 år.
2.1.2 Nationell/internationell tävlingslicens klass Ungdom.
Utfärdas det kalenderår föraren fyller 12 år t o m det kalenderår under vilket föraren fyller 16 år.
2.1.2.1 Särskilda bestämmelser för Ungdomslicens
Utfärdad tävlingslicens gäller endast om föräldrar eller annan vårdnadshavare finns närvarande vid träning och tävling och under förutsättning att vårdnadshavaren inte själv deltar som förare i den aktuella tävlingen. Kravet på vårdnadshavarens närvaro och kravet på att vederbörande inte får delta i tävlingen utgår om vårdnadshavaren överlåter på annan person att överta vårdnadshavaransvaret. För att vårdnadshavaransvaret ska kunna överlåtas gäller:
• Ersättaren måste vara myndig.
• Ersättaren får inte åta sig uppdrag för mer än en förare vid en och samma tävling.
Vid speciellt anordnade träningsläger utgår kravet på vårdnadshavares eller ersättares närvaro under förutsättning att följande villkor uppfylls:
• Träningslägret omfattar mer än en dag.
• Träningslägret genomförs enligt i förväg bekantgjort program.
• Legitimerad sjukvårdare samt sjuktransportbil står till förfogande under all körning.
• Vårdnadshavares skriftliga godkännande på att vederbörande förare får delta i lägret och på att arrangören och SVEMO inte kan ställas till svars för eventuellt inträffade skador, föreligger.
• SVEMO eller något av SVEMO Distriktsförbund i varje särskilt fall gett sitt skriftliga tillstånd till träningslägret.
2.1.3 Engångslicens
Möjlighet finnes att mot uppvisande av giltigt medlemsbevis i SVEMO ansluten klubb köpa engångslicens av arrangören direkt på tävlingsplatsen. Engångslicenser skall ovillkorligen redovisas på avsedd blankett och avgifter betalas in till SVEMO.
2.2 Klädsel
2.2.1 Förare ska bära kängor av motocross typ eller snowboard typ.
2.2.2 Förare ska bära för tävlingsändamål lämplig klädsel som skyddar mot kyla och mot skador vid omkull körningar.
2.2.3 Förare ska bära skyddsväst som täcker både ryggen och bröstet vid såväl träning som tävling. Täckning av ryggen skall minst motsvara kraven för ryggskydd i motocross. Skyddsvästen får användas utanpå tävlingsdräkt. Dock skall § 2.4 uppfyllas (genom att rygg nummer anbringas på skyddsvästen).
2.2.4 Beträffande skyddshjälm, se NT. Hjälmens baksida rekommenderas innehålla ett orange fält.
2.3 Rygg nummer
Föraren ska vara försedd med tävlings nummer på ryggen med SVARTA siffror på vit eller orange botten, minsta sifferhöjd 180 mm, bredd 100 mm och stapelbredd 32 mm. Typsnitt skall vara av block typ
3 TÄVLINGSFORDON OCH DRIVMEDEL
3.1 Allmänna fordonsbestämmelser
3.1.1 Indelning i klasser.
SB-R (Racer 1000)
SB-S800 (Standard 800)
SB-S1 (Standard 600)
SB-S2 (Standard luftkyld)
Klasserna är rangordnade och alla maskiner får användas i högre klass om de i övrigt uppfyller kraven i denna klass.
3.1.2 Tillåtna maskiner.
3.1.2.1 SB-R (Racer)
Fri konstruktion.
Alla fordon som uppfyller NT punkt 9 grupp E.
Begränsningar:
Cylinder volym: 2-T max 1000cc, 4-T max 1300cc.
Ljud nivå: max 102 dB(A).
3.1.2.2 SB-S (Standard)
ID-handling ska vara upprättad och maskinen typgodkänd av Svensk Bilprovning. ID handlingar ska vara SVEMO tillhanda senast 15 december före tävlingssäsong. Tillverkaren ska ha producerat minst 500 motorer av aktuell modell. Motor och chassi ska tillsammans utgöra en modell som tillverkats i minst 60 exemplar och saluförs till allmänheten.
Tillåtna ändringar:
Förstärkning av chassiet, framvagnen och boggin. Flyttning av boggin. Riktning och svetsning av vevaxel. Värmeisolerande lindning av avgassystem. Demontering av lyse, vindruta och instrument. Byte av Fjädrar/stötdämpare, styrskidor, drivmatta, styre med reglage och huv (kopia). Valfri bestyckning av variatorer. Valfri bestyckning av förgasare och inställning av insprutning. Övriga förändringar skall anses som otillåtna.
Begränsningar:
Ljud nivå: max 100 dB(A).
SB-S800
Cylinder volym: 2-T max 800cc, 4-T max 1000cc.
Antal cylindrar: 2-T max 3, 4-T max 4
SB-S1
Cylinder volym: 2-T max 600cc, 4-T max 1000cc.
Antal cylindrar: max 3
SB-S2
Cylinder volym: 2-T max 600cc, 4-T max 1000cc.
Antal cylindrar: max 2
Kylning: Endast luft kylda motorer.
3.1.3 Maskiner för ungdomsklass skall vara SB-S2 med följande ytterligare bergränsningar:
Cylinder volym: 2-T max 380cc.
Eller med texten ”godkänd i ungdomsklass” i ID-handling.
3.1.4 SVEMO förbehåller sig rätten att inte godkänna ID-handling för maskiner som avsevärt avviker i prestanda från övriga maskiner i klassen.
3.2 Kortslutning
Snöskoter ska vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen ska utlösas åt alla håll samt vara kapslad så fastfrysning ej kan ske, utlösningslinan ska vara ordentligt fäst vid föraren vid varje tillfälle då motorn är i gång. Linans längd får ej överskrida 2 meter i utsträckt läge.
3.3 Färdbroms
Minst en effektiv färdbroms ska finnas. Originalhandtag eller annat handtag får användas, även om inte 19 mm kula finns.
3.4 Variatorskydd
Snöskoter ska vara utrustad med väl fungerande variator- och remskydd.
3.5 Stänkskydd
Snöskoter ska vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att det kan fånga upp delar som lossnar. Stänkskyddet ska vara av stabil konstruktion och vara original till aktuell modell.
3.6 Strålkastare
Strålkastare med glas av material som kan bilda vassa kanter vid skada ska vara demonterad eller väl skyddstejpad (får ej visa rött sken). Arrangör kan i tilläggs regler förbjuda strålkastare vid tävling i elbelysning.
3.7 Bakre varningsljus
Snöskoter ska vara försedd med baklykta visande rött sken.
Effekten ska vara minst 20 W och lampan ska vara tänd under all tränings- och tävlingskörning. Ingen förare ska dock uteslutas från ett heat för att bakljuset slutat fungera under heatet.
3.8 Styrskidor
3.8.1 Styrskida ska i framkanten ha en båge utan vassa kanter eller spetsar. Bågen skall vara så konstruerad att den förhindrar inträngning av skidspets vid kollision. Skoterns framdel skall kunna lyftas med hjälp av bågarna.
3.8.2 Skidornas kanter skall ha en radie om minst 4mm för skidor av plast och minst 6mm för skidor av stål eller aluminium.
3.9 Drivmatta
Drivmatta ska vara av plast eller gummi. Slirskydd så som dubb är förbjudet. Kugghjulsbleck och andra metalldelar som är synliga är tillåtna om de inte kan anses utgöra slirskydd eller av säkerhetsskäl bedöms som olämpliga.
3.10 Vindruta
Vindruta tillåten om den är av mjukt material och fastsatt med gummistropp.
3.11 Luftkylningshål
Luftkylningshål i huv eller hål efter bortmonterade strålkastare ska, om de är större än 50 cm2, täckas av galler eller liknande med en hållbarhet minst motsvarande huven i övrigt.
3.12 Ljudmätning
Regler kan komma att ändras under utgivnings perioden. Se www.svemo.se för aktuella regel ändringar
Ljudmätning ska utföras på minst 1/3 av startfältet. Dessutom kan fortlöpande stickprovskontroll under tävlingens gång utföras. Domare och arrangör avgör vilka maskiner som ska ljudmätas. Ljudmätning ska utföras på en brygga så hög att avgasrörets slutända kommer 1 meter över markplan. Mätningen ska ske i 90° vinkel mot maskinen, 100 cm från avgasmynning samt avläsas vid 4000 varv.
3.13 Pallbock
Vid all varmkörning av tävlingsfordon med roterande drivmatta skall därför avsedd uppallningsbock samt inkopplad kortslutningsanordning användas.
Pallbocken skall vara täckt på baksidan med en minst 450mm bred plåt fastsvetsad i pallramen. Plåtens tjocklek skall för stålplåt vara minst 2mm och för aluminium plåt minst 4mm.
3.14 Trimning
Konstaterad trimning och ändring av skotern (med undantag av vad SR tillåter) medför uteslutning ur tävling och anmälan till SVEMO för bestraffning.
3.15 Tävlingsnummer
Regler kan komma att ändras under utgivnings perioden. Se www.svemo.se för aktuella regel ändringar.
3.15.1 Fasta tävlingsnummer tilldelas varje förare. De sex första förarna från föregående SM i respektive klass erhåller startnummer enligt placeringarna. Upplysningar och erhållande startnummer ombesörjes av Racingkompaniet 070-6447510 samt startnummer@racingkompaniet.se Information och beställning via www.svemo.se eller direkt via www.racingkompaniet.se Förare som avser att beställa ett specifikt nummer kommer att kunna köpa rättigheten att använda sitt startnummer. Kostnaden avser ett startnummer per gren och klass. Förare tilldelas startnummer löpandes varefter dom är lediga i respektive klass och gren. Vid anmälan ska tilldelat startnummer anges.
3.15.2 Snöskotern ska vara försedd med tre tävlingsnummerskyltar. En skylt ska monteras framtill och tvärs över skotern. De två övriga anbringas längs med var sida av snöskoterns huv. Tävlingsnummer ska monteras på plant underlag med en minsta sifferhöjd på 140 mm, bredd 70 mm och stapelbredd 22 mm. Typsnittet skall vara av blocktyp. Bakgrund av för klassen avsedd färg skall finnas och ha en area av minst 4 dm2 per skylt. Tävlingsnummer ska tas bort efter avslutad tävling om skotern används för vanlig körning i ”trafik”.
3.15.3 Färg
Klass Bottenfärg Sifferfärg
SB-S2
Ungdom (380/600F) Grön Vit
SB-S2 (600F) Svart Gul
SB-S1 (S600) Gul Svart
SB-S800 (S800) Svart Vit
SB-R (R1000) Vit Svart
Motion/Tjej Röd Vit
3.16 Drivmedel
Endast handelsbränsle enligt bestämmelser i NT får användas.
4 TÄVLINGSOMRÅDE
4.1 Tävlingsbana
Banlängd: Backens längd.
Banbredd: Minimum tio meter (10m).
Max startande/heat: Sex (6) startande.
Uppbromsningssträcka: Backens beskaffenhet efter målgång.
Banans utformning: Tävlingsbana kan utgöra kortaste väg mellan start och mål. Alternativt innehålla höger och vänsterkurvor, Man kan lägga in hopp i bansträckningen, men endast om backens förhållanden möjliggör detta. Om ett platåhopp används ska det vara med en platå längd (uppe på hoppet) av minst tio meter (10m). Platå hoppet ska vara placerat på en plan del av banan. Upphoppet skall göras skonsamt och nedfarten från platån skall göras ”mjukt”. Om enkelhopp används får inte avståndet mellan dessa uthoppspunkter understiga 30 meter. Dubbelhopp och så kallade ”Whoopies” partier är inte tillåtna.
4.2 Publikavspärrningar
Hela start- och målområdet, tävlingsdepå och andra punkter utefter banan där det antingen är nödvändigt att tillförsäkra de tävlande en hindersfri körning eller att skydda publiken, ska avspärras på ett betryggande sätt. Avståndet mellan publik och bankant får ej understiga 10 meter. Publik får ej placeras i ytterkurva.
4.3 Parkeringsdepå
Vid varje tävling ska en parkeringsdepå finnas. Depå området ska ha samma ytbeskaffenhet som tävlingssträckan i övrigt. Inmatningskön och depån ska vara i direkt anslutning till startområdet.I parkeringsdepån rådet rökförbud.
4.4 Returvägar
Returväg ska förläggas så att nästa heat kan starta omedelbart efter att tävlingsfordonen avlägsnat sig från uppbromsningssträckan. Returvägar bör vara av samma ytbeskaffenhet som tävlingsbanan, samt vara minst 3 meter breda.
4.5 Startområde
Startlinje. Startramp/matta av skotermodell, väl fastsatt i underlaget kan användas. Startmattorna skall vara likvärdiga på alla banor och bör ha en lägsta kamhöjd på 15 mm samt vara minst 3 meter långa EFTER startlinjen.
5 ORGANISATION AV TÄVLING
5.1 Tilläggsregler (TR)
I TR. ska finnas uppgifter enligt NT. Dessutom uppgifter om vilken typ av tidtagning samt storlek /typ av elimineringsstege och vilken startmetod som används.
5.2 Program
För varje publiktävling ska program produceras. I programmet ska uppgifter om förarnas namn, startnummer, eventuellt team, klubbtillhörighet, fordonsmärke och klass anges.
5.3 Anmälning
5.3.1 Anmälan ska ske på SVEMO postgirotalong, Postgirotalongen ska vara registrerad på postgirot senast 15 dagar före tävling. Anmälan på annat sätt godkänns om denna tydligt anges i inbjudan. Inbjudan skall publiceras i officiellt organ. Anmälan via internet kan bli gällande under regelperiodens gång. Kontrollera http://www.svemo.se/ regelbundet för information
5.3.2 Anmälningsavgift ska upptagas vid alla tävlingar. Anmälningsavgiften är 06/07 Seniorer 250:-, Ungdom 150:-. Inbetald anmälningsavgift tillfaller arrangören om anmäld förare ej kommer till anmälan tävlingsdagen. Arrangör ska återbetala anmälningsavgiften till förare, som ej blivit antagen eller vid uppvisande av läkarintyg senast 5 dagar efter tävlingsdag. Expeditionsavgift får tas ut med max 50 :- i samband med återbetalning av anmälningsavgift.
5.3.3 Efteranmälningsavgift ska uttagas med 200 kronor.
5.3.4 Varje förare ska som startbekräftelse erhålla TR (tilläggsregler). senast 4 dagar före tävling. Dessa handlingar ska även sändas till domaren.
5.4 Anmälan vid tävlingsplatsen.
Förare samt vårdnadshavare för ungdomsklassen ska på fastställd tid registrera sig hos tävlingssekreteraren i anmälningssekretariatet och uppvisa licens samt erhålla aktuell deltagarförteckning.
6 TÄVLINGARS GENOMFÖRANDE
6.1 Säkerhet och sjukvårdsberedskap
Under tävling ska det inom tävlingsområdet minst finnas en läkare eller en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Adekvat sjukvårdsutrustning ska finnas tillgänglig. De ytterligare resurser som erfordras bestäms med hänsyn till förhållandena vid varje tävling.
En ambulans ska finnas tillgänglig inom tävlingsområdet eller inom sådant avstånd att den kan vara på plats inom 15 min. Sjukvårdspersonal och ambulans får ingå i den sjukvårdsberedskap som följer av gällande tävlingsreglemente.
Sjukvårdspersonalen ska vara väl insatt i tävlingens säkerhetsorganisation, uppläggning och genomförande samt den typ av skador som kan förväntas uppstå. En tävlingsarrangör ska i god tid underrätta omkring liggande sjukvårdsinrättningar med akutmottagning om tävlingen.
6.1.1 Brandförsvar
Inom varje depå ska finnas minst två (2) funktionsdugliga SIS-märkta handbrandsläckare av effektivitetsklass III, typ ABE. Depåfunktionär ska vara utbildad i handhavande av brandsläckare. Vid start och mål bör fordon utrustad med brandsläckare och utbildad personal finnas. Dessutom ska det finnas personal bemannad med handbrandsläckare på var sida banan i mitten av tävlingssträckan.
6.1.2 Köldgräns
Ingen tävling får genomföras vid lägre temperatur på tävlingsplatsen än –20 grader.
6.2 Funktionärer
Vid varje tävling ska det finnas särskild utsedd säkerhetschef. Funktionär med arbetsuppgifter som berör säkerhetstjänsten ska vara särskilt utbildad för sin uppgift.Tävlingsledaren ska ha, av SVEMO utfärdad, giltig funktionärslicens klass 3 snöskoter. För övriga funktionärer ska skriftlig detaljinformation finnas. Person under 15 år får ej anlitas i befattning som berör säkerheten, vid exempelvis posteringar. Funktionärer och vakter ska vara så klädda eller bära sådana kännetecken att det klart framgår vilken funktion dessa har i tävlingen. Funktionär som fullgör sina åligganden i mörker ska bära reflex.
6.3 Klasstillhörighet
En klassad skoter får endast anmälas och användas i ifrågavarande klass. En skoter får endast användas i en (1) klass, gäller ej Dam klassen.
6.4 Klassanmälan
Förare får anmäla sig till flera klasser.
6.5 Byte av förare och tävlingsfordon
Tävlingsledaren har rätt att medge byte av förare och /eller tävlingsfordon, under förutsättning att de nödvändiga kvalifikationerna i enlighet med för tävlingen gällande reglemente finns. Sådant byte är dock endast tillåtet intill 60 minuter före fastställd tid för första start.
6.5.1 Ett tävlingsfordon får under en och samma tävling ej framföras av fler än en förare.
6.6 Fordonsansvar
Tävlingsfordon ska under pågående tävling alltid vara bemannad, det vill säga att det alltid ska finnas en person som ansvarar för att fordonet kan inordnas i inmatningskön, Förare som försenar start utesluts ur heatet.
6.6.1 Inom startområdet får endast föraren och en mekaniker tillsammans med sitt fordon samt funktionärer, uppehålla sig.
6.6.2 Varmkörning
Vid all varmkörning av tävlingsfordon med roterande drivmatta skall därför avsedd uppallningsbock samt inkopplad kortslutningsanordning användas.
Pallbocken skall vara täckt på baksidan med en minst 450mm bred plåt fastsvetsad i pallramen. Plåtens tjocklek skall för stålplåt vara minst 2mm och för aluminium plåt minst 4mm
6.6.3 Okynneskörning i depå, startkö eller på returväg är förbjuden och beivras.
6.7 Besiktning av tävlingsfordon
Vid besiktning skall förutom allmän maskinkontroll nedan uppräknade funktioner alltid kontrolleras och vara godkända innan tävlingsfordon får delta i tävling.
 Kortslutningsanordning.
 Variatorskydd.
 Färdbroms.
 Stänkskydd.
 Hjälm och ryggskydd.
 Uppallningsbock.
 Bakre varningsljus.
6.8 Tävlingskörning
6.8.1 Tävlande som kör utanför banmarkering kan uteslutas. Gening är förbjuden. Straffet för att tillägna sig en fördel är uteslutning.
6.8.2 Det är förbjudet att köra mot körriktningen utom på särskild order av funktionär.
6.8.3 Tävlande som håller på att bli omkörd får inte medvetet hindra den snabbare föraren att fullfölja sin avsikt.
6.8.4 Tävlande som avser att bryta tävlingen ska, om skotern är körbar, omedelbart förflytta sig och sitt fordon utanför banan. Straff för överträdelse av bestämmelserna 6.8.2, 6.8.3 och 6.8.4 är uteslutning.
6.8.5 Tävlande som åsidosätter annans säkerhet grovt kan uteslutas enligt NT 14.1.4.
6.8.6 Tidsgräns under vilken förare skall passera mållinjen för att resultatbedömas kan anges i TR men får ej överstiga 3 minuter efter segraren.
6.9 Kontroll av vinnare i tävling
Maskinkontroll och ljudmätning, kan komma att utföras på vinnaren i respektive klass.
6.10 Trimning
Otillåten trimning, ändring av tävlingsfordon eller brott mot säkerhetsbestämmelser medför uteslutning ur tävling och anmälan för bestraffning till SVEMO
6.11 Tjuvstart
Vid tjuvstart skall den som döms för tjuvstarten åter ställa upp på startlinjen och stanna av motorn. Nödstoppen ska sitta i maskinen och föraren skall vara stående på fotstegen och hålla båda händerna vid sidan av kroppen till dess starten åter går. Då får föraren starta maskinen och delta i heatet. Endast en förare kan dömas till tjuvstart vid varje starttillfälle. Tjuvstartdomarens beslut kan INTE överklagas.
6.12 Resultatlista
Efter varje tävling ska en officiell resultatlista produceras, listan ska innehålla: Placering, namn, klubb, ev. team samt maskinmärke.
6.13 Elimineringsstege/enklare poängstegar
Arrangören bestämmer i tilläggsreglerna (TR), vilken typ och hur stora stegar som ska användas för varje tävlingen. Dock krävs det minst startande enligt följande:
4-stege, minst trestartande fordon
8-stege, minst sexstartande fordon
16-stege, minst trettonstartande fordon
32-stege, minst 28 startande fordon
Om stegarna inte är fulla, ska sololöp i förstaelimineringsomgången ges till de bäst kvalificerade. Enklare tidtagning och/eller poängstegar kan förekomma.
6.14 Protester
Protest mot resultatlista ska inges inom 30 minuter från det klockslag som angivits på resultatlistan. Protesten ska åtföljas av avgift enligt NT till tävlingsledaren. En protest handläggs av tävlingens domare enligt bestämmelserna i NT.
6.15 Maskinunderhåll – Hederspriser
6.15.1 Utdelas enligt tilläggsregler (TR).
Som praxis bör följande tillämpas: Vid tävling (ej ungdomstävling) ska minimiersättningar utgå som maskinunderhåll. Anmälningsavgifterna från det totala antalet startande i tävlingen fördelas lika mellan klasserna och enligt följande
1:.an = 40 % 2:an = 30 % 3:an = 20 % 4:an = 10 %
Maskinunderhåll får ej utdelas i ungdomsklassen, där ska hederspriser och/eller idrottspris typ pokal tilldelas samtliga deltagare.
6.15.2 Om arrangören så beslutar kan maskinunderhåll utbytas mot Hederspriser och /eller Pokaler till ett motsvarande värde. Dock ska prisernas värde minst uppgå till belopp enligt förutnämnda 6.14.1 beräkning.

Regler för SM-Backe snöskoter
1 Genomförande
Kval tävlingar till finalen körs i två regioner Norr och Söder med tre
deltävlingar i varje region. Finalen körs på lämplig ort.
2 Deltagare
2.1 Tävlingen är öppen för startande med tävlingslicens utfärdad av SVEMO eller övriga nordiska federationer för snöskotertävlingar.
2.2 Deltagande får inte köra i båda regionerna. Den region där man kör den första kvaltävlingen, måste man fortsätta med.
2.3 Startande får endast delta i en (1) SM-klass.
3 Klasser
3.1 SM arrangeras i följande klasser:
SB-S2 Ungdom, SB-S2, SB-S1, SB-S800 och SB-R.
3.2 Inbjudningstävling kan arrangeras i Motionsklass och/eller Tjejklass.
4 Anmälningar
4.1 Anmälning om deltagande i SM-kval och final görs direkt till respektive
arrangör i enlighet med för tävlingen i fråga gällande tilläggsregler.
4.2 Startavgift
Seniorer: 250 kr. Efteranmälan + 200 kr
Motion/Tjej: 100 kr. Efteranmälan + 200 kr
Ungdom: 150 kr. Efteranmälan + 200 kr.
5 Startnummer
Förare med placering 1 – 6 i respektive klass från föregående år har rätt att använda motsvarande startnummer i såväl kval som final.
6 Maskinunderhåll och priser i kvaltävling
Anmälningsavgifterna från det totala antalet startande i tävlingen (minus 5000 :- som skall skickas till finalen) fördelas lika mellan de fyra (5) klasserna och enligt följande:
1:.an = 40 % 2:an = 30 % 3:an = 20 % 4:an = 10 %
Pokaler till 1:an. 2:an och 3:an. ges på varje kval tävling.
OBS !! Maskinunderhåll får ej utdelas i ungdomsklass, där ska hederspriser
och/eller Pokal tilldelas samtliga startande.
7 Tävlingens genomförande
7.1 Tävlingsbana enligt SR
7.2 Antal startande enligt SR
7.3 Startmetod
Startljus skall användas. Startern får ett klartecken av varje startande, varefter starten går inom 5 sekunder.
7.4 Startområde
Start sker från ca 6m långa (likvärdiga) mattor.
7.5 Kvalheat
Alla förare åker tre (3) separat lottade kvalheat var. Placering i respektive heat och bana lottas i kvalheaten.
Heat poäng delas ut enl. följande.
1:a = 9p 2:a = 6p, 3:a = 4p, 4:a = 3p, 5:a = 2p, 6:a = 1p.
För att bli placerad måste man passera mållinjen inom tidsgränsen.
7.6 Semifinal, B-final och A-final
De tolv(12) startande med högst poäng efter kvalheaten (i respektive klass),
går till Semifinal.
Semifinal 1: Här möts kvalplaceringarna med udda nummer (1, 3, 5, 7, 9, 11)
Semifinal 2: Här möts kvalplaceringarna med jämna nummer (2, 4, 6, 8, 10, 12)
Ettan och Tvåan i varje Semifinal går direkt till A-finalen.
B-final: Här möts placeringarna 3, 4 och 5 från Semifinal 1 och 2, där ettan och tvåan går vidare till A-finalen.
De startande med högsta kvalpoäng väljer startbana i Semi-, B- och A-final.
7.7 Särskiljning
Om förare har lika poäng skall särskiljning ske med i första hand antalet
1:a platser 2:a platser o.s.v. ifall de fall det fortfarande är lika skall senaste
heat placering avgöra. (Är det fortfarande lika genomförs en särkörning,
men endast om placering som ger SM poäng).
7.8 SM-kval poäng
Placering Kvalheat Final
1. plats 9 poäng 12poäng
2. plats 6 poäng 10poäng
3. plats 4 poäng 8 poäng
4. plats 3 poäng 7 poäng
5. plats 2 poäng 6 poäng
6. plats 1 poäng 5 poäng
7. plats 3:a i B-final 4 poäng
8. plats 4:a i B-final 3 poäng
9. plats 5:a i B-final 2 poäng
10.plats 6:a i B-final 1 poäng
De startande räknar SM-kvalpoäng i alla sina tre kvalheat samt A och B-final vid varje SM-kvaltävling.
7.9 Kvalresultat
Arrangör av SM-kval måste skicka komplett resultatlista tillsammans med
en totalresultatlista från tidigare SM-kval till media och nästa arrangör
direkt efter avslutad tävling, samt till finalarrangören även sända de
5000 kronor från anmälningsavgifterna.
8 SM-Finalen
8.1 Deltagare i SM finalen
De tolv förarna med högsta kvalpoängen från samma region/klass är kvalificerade. Reserv blir den som står poängmässigt närmast i tur i respektive region. Reserv är i första hand reserv för förare i sin region.
8.2 Tävlingens genomförande
Enligt regler för kval.
Svensk Mästare är den som står som vinnare efter A-finalen.
8.4 Priser och maskinunderhåll
Anmälningsavgifterna från det totala antalet startande i tävlingen
(plus de 30 000 :- som kommer från SM-kvaltävlingarna) fördelas lika mellan de fyra (4) SM-klasserna och enligt följande:
1:.an = 40 % 2:an = 30 % 3:an = 20 % 4:an = 10 %
Maskinunderhåll får ej utdelas i ungdomsklassen, där ska hederspriser
och/eller idrottspris typ pokal tilldelas samtliga deltagare.
Pokaler: Pokaler till 1:an. 2:an och 3:an. Delas ut i finalen.





» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se