Navigera dig fram här   Måndagen den 7:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 12847 st  
  Igår: 48331 st  
  Denna månad:
322114 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95724702 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > TIDINGEN SNÖSKOTER - NUMBER ONE - NU UTE
 

 
 

TIDINGEN SNÖSKOTER - NUMBER ONE - NU UTE
NUMMER 1 2006 UTE I KIOSK NU!

SOM PRENUMERANT HAR NI REDAN FÅTT DEN. MEN NU ÄR NUMMER 1 2006 UTE I KIOSKEN.

HÄR NEDAN HAR VI ETT AXPLOCK AV INNEHÅLLET.

[ REPORTAGE ]

[1] Daniel’s Summit, Utah: Skotersafari i mormonernas och öknens egen delstat
Det monotona ljudet av Airbusplanets vänstra jetmotor försvann sakta ur medvetandet allteftersom vi kom längre och längre bort från ett grått och väderlynnigt Sverige. Ett Sverige som gjort en besviken denna säsong. Ingen snö att tala om - faktum var att trist slaskväder hade präglat vintern så här långt. Men just nu spelade inget av det någon roll...

[2] ARCTICTRAIL SATSAR PÅ HELA VÄRLDEN
Arctictrail-ledsystem är en rejäl satsning som gjorts i Sverige, Norge och Finland. I samband med världens största mc-mässa fanns Arctic Trail på plats att marknadsföra sitt fina ledystem. Mässan var placerad i italienska Milano.

[3] Frihet under ansvar
Att hyra skoter för första gången är inte bara nöje det innebär en del förpliktelser också, framförallt ett stort ansvar mot dig själv. En skoter, även av mindre modell tar dig fram i höga farter utan större problem. Ta det lugnt och känn dig för först, innan du ger dig ut på leden, det är lätt att överskatta sin förmåga, var cool var försiktig.

[4] ATV Bandsats
I år kommer Polaris ut med en alldeles egen bandtillsats till sina ATV maskiner, Tidningen Skoter har gjort ett snabbtest av den.

[5] RESMÅL: Borgafjällen
Borgafjäll har blivit ett verkligt tillhåll för skoteråkare. Främst är det närlederna, som är väl underhållna och som gett området ett gott rykte. Den delen får man tillskriva skoterklubben. I den här fjällbyn bildades en skoterklubb tidigt, främst av orsaken att myndigheterna och kommunen var ute efter att lägga kalla handen på området, när det gällde skoterkörning. Men klubben klarade av dispyten med kommunen och har genom åren växt till sig ordentligt. Från ett ledunderhåll, som då helt bekostades på frivillig väg och med skotrar och hemmabyggda sladdar, till att i dag kunna preparera med moderna sladdar och även få tillgång till pistmaskin som drar igenom ledområdet med jämna mellanrum.

[6] Klubbsnack: Timrå Snöskoter klubb
TSSK är en av många klubbar här i Sverige som med näbbar och klor gör allt för att få till fina leder i sin hembygd.

[7] Teknik: EPA
Många tror att man inte får tillverka och sälja snöskotrar som inte uppfyller de amerikanska EPA-kraven för 2006. Så är det faktiskt inte utan EPA-kraven är framtagna i största samförstånd mellan den amerikanska myndigheten och de stora snöskotertillverkarna. Bestämmelserna har samma princip som fordonsindustrins upplägg med kvoter, medelvärden och modellprogram. Då vi inte har någon inhemsk snöskotertillverkning kvar följer man den utveckling som sker i Nordamerika. Tillverkarna måste hålla koll på motormodeller, utsläppsnivåer och tillverkningsantal för att kunna utnyttja möjligheterna maximalt och få allt att gå ihop år från år.

[8] KINA PIRATFORDONENS PARADIS
Kineser, kineser och återigen kineser. Ja, en stark växande industri att kopiera fordon är Kina. Vi kan se det främst på fyrhjuliga fordon. Men det finns också flera kinesiska snöskotrar. En del har hamnat i Sverige men det finns fler som väntar på att komma in till oss i Norden. Frågan är när fullmatade snöskotrar dyker upp?

[9] Kärvt att få ett fungerande ledsystem i Åre Kommun
I Åre Kommun har skoterföreningarna bildat en alldeles egen förening. Sixten Persson, ordförande i sammanslutningen av klubbar har många tankar kring hur man kann driva ett vettigt system av leder. Skoterleder är en hjärtesak och det är oftast besvärligt för klubbarna att få det hela gå runt. Problemen och förutsättningarna för fast boende och skoterturismen är intressant läsning. Med riktiga leder och bra stöd så skulle det mesta fungera. Läs Sixten Persson och Jan Erik Andersson arbete för att få ett fungerande system.

[10] Veteran: USA
För många har USA varit det förlovade landet. Den stora emigrationsvågen i början av 1900-talet blev för många räddningen när det var kärvare tider här i Sverige. Kanske är det därför som vi svenskar alltid hoppas på att lyckas ”over there” oavsett vad det gäller. Se bara på ishockey där de bästa svenskarna spelar och blir miljonärer på sin sport. Samma förhoppningar gäller tydligen också för snöskoterfolket. Många svenskar är det som försökt att bli snöskoterproffs i Nordamerika. Hur det gick för dem? Var det någon som lyckades?

[11] INGEMAR STENMARK: -DEN VILL JAG HA!
Hos Yngvessons utställningshall i Storuman står det antal spännande snöfordon. Micke Yngvesson guidar oss runt och kolla in fotot så är det bara att hänga med: - Den Z:a som står i mitten är en årsmodell 1977, som gick på ovalbana. Detta innan nya framvagnen fanns. Den här fräcka Z:an kördes av Staffan Johansson, Norrdal Den fanns i flera storlekar : 250 cc, 340cc och 440cc. Z:an på bilden är en fabrikstrimmad 440 med 44:or och pipor. Snabba bitar, med andra ord.



[ TESTER ]

[12] Test: Yamaha RS Vector ER SP
Yamaha har till i år kommit ut med en mängd nya intressanta modeller som gör att man får en ändrad syn på fyrtaktssnöskotrar. Bland dessa nyheter har vi valt att provköra RS Vector ER SP. I Nordamerika heter den här modellen Nytro och den har kommit till för att täppa igen ett hål i Yamahas breda modellprogram. Här hemma fortsätter Yamaha på den inslagna vägen med det etablerade Vector-namnet. Modellen är tänkt för den som kör mer aggressivt och vill ha en lite mindre maskin och leka med i guppen. Det här är alltså Yamahas sportbil på snö. Varje år har Yamaha förfinat sina fyrtaktsmodeller och 2006 är alltså inget undantag.

[13] Test: Arctic Cat M7
Nysnön ligger halvmeterdjup. Du vaknar och tittar ut genom fönstret någonstans i fjällen, eller kanske t.om i Klippiga Bergen. Solen skiner, och du ler när du konstaterar att kompisens ledmaskin kommer att få åka tvåa idag - efter din M7:a!

[14] Test: Lynx Yeti 600 SDI
Det har inte varit lätt för Lynx att ersätta den genom åren så oerhört populära 5900-modellen. Den tåliga, praktiska snöskotermodellen med den erkänt fina snögången börjar nu få konkurrens inom de egna leden. Ersättarna finns i ST-modellerna och också i Yeti-familjen när man nu stoppat i en tvåtaktsmotor i modellen Yeti 600 SDI. Att stoppa i en pigg SDI-motor i ett brett arbetchassie kan inte bli annat än en lyckad kombination när man känner till hur Lynx-folket arbetar fram sina nya modeller. Den når kanske inte upp till 5900-modellen när det gäller framkomlighet men den är på många områden redan i fatt och förbi. Det här blir en populär modell då den även har prislappen på sin sida jämfört med sina Yeti-systrar med fyrtaktsmotorer.

[15] Test: Ski-Doo MX Z 550 X
De fläktkylda snöskotermotorerna sjunger nu på de sista verserna på grund av kommande avgaskrav. Det är synd för det finns många prisvärda snöskotermodeller med fläktkylda motorer. Just ett sådant exempel är 2006 års Ski-Doo MXZ 550X som frånsett motorn är identisk med Ski-Doo: s populära, sportiga storsäljare MXZ 600 SDI.

[16] First Ride: Polaris RMK 600 HO
RMK-serien från Polaris har länge varit en favorit bland mountainåkarna, och i HighOutput-utförande blir 600-kubiksvarianten än mer attraktiv! Gillar man lösssnöåkning så är denna skoter en mycket bra ingångsmodell, och de positiva egenskaper som finns i de större RMK-modellerna finns bevarade även i RMK 600.

[17] First Ride: Lynx Ranger 600
Lynx Ranger 600 är en trotjänare som funnits med ett tag. Och det finns en anledning till att denna maskin återfinns även 2006, då Lynx lanserar ett stort antal nya modeller.

[18] First Ride: Yamaha RS Rage
Yamaha har har genom sin fyrtaktssatsning kommit en bra bit på väg till att skapa enormt driftsäkra och stabila skotrar. Med RS Rage så får man en fullbestyckad ledracer som tar en många mil efter leden innan man behöver tanka. Men glöm inte att ta med ryggsäcken...



[ RACING ]

[19] ONÖDIG TÄVLINGSKROCK KNÄCKER CROSSKLASSIKER?
Fattar inte vad SVEMO sysslar med, säger Lelle Sandberg, Karlsborg i Norrbotten. Vi har kört vår stadioncross i Kalix under många år och varit ute i god tid med att främja vår dag. Men nu har man lagt ytterligare en tävling på samma datum. Motorcykelförbundet Svemo är organisationen som handskas med snöskotersporten i Sverige.

[20] JANNE TAPIO TAR HEM ARCTIC CAT CUP - EUROPAS STÖRSTA SKOTERCROSSLAG
Han kom, han sågs och han segrade. Janne Tapio, finske fartfantomen från Rovaniemi på sin Lynx formligen klädde av allt motstånd när Europas Största Skotertävling – Arctic Cat Cup kördes i Östersund. Vinner PRO 440 och PRO 800 och det klart. Tredje raka segern. Suveränt.

[21] CRILLE TÄVLAR OCH VINNER BÅDE I NORDEN OCH USA - SE TILL ATT VI FÅR DUBB I MATTORNA!
Christian Salemark åkte till USA för att lära sig av vad som händer i den stora skoternationen. Och det blev en resa som den 15-årige crossföraren sent kommer att glömma. -Ja, det var en fantastisk sak att åka i den amerikanska crosscirkusen, säger den lovande föraren.

[22] Johan Dahlgren - svensk mästare!
Junior SM i skotercross avgörs i en tävling. Årets avgörande för 2005 kördes i Älvdalen där skoterklubben hoppade in och räddade mästerskapet.

[23] Förarprofilen: Anna Henriksson
Uppvuxen i de djupa skogarna i Yttermalung, långt in i Sveriges avlånga land i en villa, hittar vi en tös vid namn Anna Henriksson.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se