Lynx 2008, fullt med nyheter samt 40 års jubilar
|
Nya modellen Ranger V-800.
|
På sitt 40-års jubileum lanserar Lynx sin trotjänande crossover, Xtrim 600 som jubileums maskin. Förutom jubilaren genomlyser detta år förarergonomi, 3 standardiserade fjädringskalibreringar, samt RE-chassiet inom sport och crossover segmentet. I Ranger serien har man varit innovativa och minskat spårvidden samt gett serien en ny modell med v-810 motorn. Snål bränsleförbrukning är fortsättningsvis det ledord som Lynx arbetar efter med sina motorer.
CROSS OVER
|
Jubileiums modellen.
|
Den stora nyheten är givetvis den helt nya 800 motorn som levererar hela 151 hästar.
Jubileumsmodellen har dessutom exklusivt svartlackerat chassi och en låg ”Chromad” vindruta
Xtrim maskinerna tillhör Lynx CROSS OVER serie och kommer nu med RE-design, PPS (Pauli Pippola Suspension) LT – boogifjädring samt två olika fjädringskalibreringar Sport och Enduro. Alla tre modellerna har fått den långa mattan på 3648 mm vilket ger bra framkomlighet i lössnö. Visst känns det som detta är en enmans maskin, men här finns det dock möjlighet att slänga på ett 1 + 1 säte (Tillbehör)
SPORT
|
Rave 600 SDI
|
Här hittar vi givetvis Lynx racingmaskiner, Rave 800 Power TEK, 600 SDI, RE 600 och 550. Tillverkad för nordiska klimat och krav, en mer aggressiv förarergonomi dels genom ny design på bränsletank samt ny beskäring av dynan.
Nytt för 2008 är att RE-designen går igenom alla Rave modellerna, sportsegmentet har också en ytterligare fjädringskalibrering förutom enduro och sport, nämligen racing. Lika här som hos Xtrim modellerna 800 och 600 SDI, har de EPA-godkända motorer.
TOURING
|
Adventure serien
|
Adventure maskiner för två eller tre, dessa har mycket goda egenskaper både på och utanför led. El-start, dragkrok och backväxel är standard och möjlighet till 2 + 1 säte (Adventure 600 / 550). Adventure 600 SDI har fått ny färg, speed silver metallic samt nya större vindrutemonterade backspeglar. Denna maskin lovas ha extremt god bränsleekonomi ca 1 l / 10 km
UTILITY
|
Ranger på led.
|
Yeti, möt snömonstren som tar sig fram överallt. Yeti 1300 och 600 SDI, har till 2008 fått ny bukplåt, nytt bagageräcke av modulartyp samt nya sidostänkskydd. Den stora nyheten är Yeti 550, en ny familjemedlem som är byggd på Yeti II plattformen, med ny 552 SK motor med ökat vridmoment.
|
Nyheten Yeti 550.
|
Till detta segment tillhör även Ranger 550 som till 2008 utrustats med ADJ skidor (justerbara), lägre utväxling i kedjehus, nu 17/45 (19/45) samt smalare spårvidd nu 32” = 82 cm.
En helt ny modell kommer det också, Ranger 800 givetvis med Rotax V-810 4-taksmotor. Smidig i all terräng med samma spårvidd som Ranger 550 d.v.s. 82 cm.
Forrest Fox 440 den gamla slitvargen finns fortfarande kvar, den absolut ultimata maskinen för djup snö och obanad terräng
|