NYA REGLER INOM ENDUROSPORTEN PÅ G!
Det finns ett enduroråd i Sverige. De har nu haft möte och tror sig hittat en lösning på att nu ska det ta fart på endurotävlandet.
Läs vad deras enkät och regelförslag säger.
Genom Endurorådet kommer Sveriges samlade intressenter för sporten med förslag till regeländring i den riktning vi tycker sporten ska ta.
För att kunna lämna förslag som är förankrade hos såväl klubbar som förare har vi i Endurorådet pratat med arrangörsklubbarna och de klubbar med ambition att köra tävlingar i framtiden. Klubbarna har fått berätta vad de önskar och anser vara nödvändigt för att föra sporten framåt.
För att få förarperspektivet har vi två personer som tävlar själva och vi har också tagit fram en enkät som förarna fick fylla i som underlag och riktningsvisare.
Efter noga övervägande föreslår och hoppas vi i EnduroSverige att tävlingssektionen genomför dessa åtgärder till kommande regelperiod.
1. Att ni i motionsklassen tillåter maskiner utan begränsning i effekt eller kubik.
2. Att ni inför Sprint som SM värdig gren i mästerskapet. Minsta distans dock 50 kilometer. Hälften av nuvarande.
3. Att ni slopar dubben.
4. Att ni ökar startavgiften i tävlingsklasserna till 500 kronor men behåller nuvarande nivå på 250 kronor för motionärer.
5. Att ni tillåter byte till större tank på de maskiner som levereras för crossen med liten tank. Dock endast byte inom samma märke.
6. Att ni anpassar Enduron tävlingsdatum enbart efter crossen.
7. Att ni aktivt jobbar för ett Nordiskt mästerskap redan till denna vinter.
8. Att ni till NM väljer ut förare enbart från Enduroleden genom faktiska resultat och i samspråk med Endurorådet.
9. Att ni jobbar för att Nordiska Mästerskapen körs i Sport 600 och Fläkt 600 med 10 förare från varje land och klass.
Med förhoppning om gott samarbete och dialog inför de kommande två åren.
Per-Henning Åström ÖverKalix SK, Sammankallande 070-58 47 998
Robert Frohm Tärna SSK, Ammarnäs SK, Slussfors SSK 070-34 43 531
Erik Färm Umeå AK 070-36 89 037
Vilande Österåsen
Vilande Älvdalen
Sammanställning Enkäter till regeländringar för Endurons reglemente 2008-2009
Motorbegränsning i motionsklass? Ja Nej Vet ej
1 17 1
Kommentarer "Fri trim" "Ingen begränsning" "Det skulle underlätta för alla som vill prova på med större maskiner"
Pro 600 likt crossen? Ja Nej Vet ej
4 14 1
Kommentarer "Hur blir det med registreringen?"
Sport 600 som förut? Ja Nej Vet ej
17 2
Kommentarer
Både Sport och Pro 600? Ja Nej Vet ej
4 14 1
Kommentarer "Arrangören kan begränsa till en klass beroende på antal startande"
500 kronor i startavgift i tävlingsklasserna? Ja Nej Vet ej
11 7 1
Kommentarer "Absolut för allas skull" " Bra med mer pengar till klubbarna"
NM till vintern? Ja Nej Vet ej
16 3
Kommentarer "Självklart"
Dubben slopas? Ja Nej Vet ej
11 6 2
Kommentarer "Anpassa banorna därefter. Väder och isiga banor rår inte klubbarna över"
Införande av Sprint 50 km Ja Nej Vet ej
10 6 3
Kommentarer "Varför inte, men är det Enduro då?" "En "lightversion" av Enduro med SM-status kan locka många att prova" "Hellre en sprintserie i början av säsongen.
Egna kommentarer
- Kortare fullgas sträckor (Ammarnäs) Föraren, inte maskinen ska avgöra tävlingen. - Man måste anpassa banorna om man skall släppa in motorstarka maskiner, medelhastigheten får ej bli för hög i motionsklassen. - Arrangörerna av dessa endurotävlingar måste försöka att göra tävlingsdagen mer festlig och folklig. - Anpassa Enduron efter crossen. Vi har fler intressenter där. - Endurostafett kan locka folk att prova under lättare omständigheter. - Försök göra det lite mer publikvänligt vid start och mål med att bygga upp hopp. - Prispengarna till förarna får gärna spridas ut till fler, till exempel de åtta bästa.
|