Navigera dig fram här   Tisdagen den 8:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 41015 st  
  Igår: 50521 st  
  Denna månad:
400803 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95803392 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > NU SKA DET TAS NYA TAG INOM SKOTERCROSS-SM
 

 
 

NU SKA DET TAS NYA TAG INOM SKOTERCROSS-SM
Foto: Magnus dewall

Svemo, som har hand skotersporten i Sverige har tillsammans med vår Skoterbranch spikat kommande vinters SM.
Många nya spännande förändringar på G!
HÄR HAR DU HELA REGLEMENTET!!!

Det kommer att bli spännande förändringar i kommande crosstävlingarna. SVEMO, som handhar skotersporten har haft ett möte med Skoterbranchen och skisserat för framtiden.
Nu vill man blicka fram och skapa ett bra cross-SM. Förra säsongens SM blev ingen höjdare.
Så här kommer det att bli, erfar skoter.se
Klasser:
Open Pro(med 600 kubiksmaskiner)
Pro Stock 600
Damerna kommer att få SM (äntligen) och kör 600 maskiner
Ny klass Fläkt 600, som gäller för RM(Riksmästerskap)
Ungdomsklasserna blir som vanligt.
Detta betyder att 440 klassen försvinner, men förare med 440 kan styra i 600 klassen.
Radikala grepp och också en möjlighet att fler modeller kommer med.
SM kommer att återgå till det gamla systemet, med kval i söder och i norr. Detta för att det ska bli billigare för förarna att kunna tävla. Det blir en SM-finaltävling.
Poängen från kvaltävlingarna får man inte med sig – direkt avgörande final! 15 får styra i finalen.
I finalen blir det tre heat, man får räkna bort det som man misslyckats med. Man kan ha fått ett teknisk fel, eller hakat samman. Men har chansen att kunna slåss om medaljerna när ett heat tas undan.
Man drar också ned tiden för varje heat. 10 minuter för Pro Open och åtta minuter för andra klasser. Startproceduren ska förenklas och bli mer intensiv. Nu är det att ställa upp startlinjen, pallbockar gäller inte och en röd flagga kommer snabbt upp och sedan ska det bära iväg när flaggan går. På detta vis ska det gå snabbt undan. 15 förare, som sagt i finalpasset, därmed har man dragit ned från 18 förare i varje finalklass.
Vidare gäller högre krav på banorna, de ska vara från 500 till 1000 meter, publiken ska kunna se förarna hela tiden.
Skadorna har varit många och nu vill man ha tuffare krav på banorna, kanske främst stadioncrossarenorna. Det ska vara fler flaggvakter vid varje större hopp, så att en förare vet vad som kan döljas bakom ett krön.
Vidare hoppas den samlade expertisen på en tung SM-arrangör som kan ta finalen. Varför inte Falun, som kan ta tag i och gör ett stort SM. Mycket folk till en värdig final är målsättningen.
- Det var ett bra möte och vi tror på en bra kommande vintersäsong, säger en av dem som var med på mötet.

SR cross innehåll

1 ALLMÄNT
1.1 Tävlingstyp
1.2 Tävlingsformer
2 FÖRARE
2.1 Licenser
2.2 Klädsel
2.3 Ryggnummer
3 TÄVLINGSFORDON OCH DRIVMEDEL
3.1 Allmänna fordonsbestämmelser
3.1.1 Maskinklasser
3.1.2 Tillåtna maskiner
3.1.3 Maskiner för ungdomsklass
3.1.4 SVEMO godkännande av maskin
3.2 Kortslutning
3.3 Färdbroms
3.4 Variatorskydd
3.5 Stänkskydd
3.6 Strålkastare
3.7 Bakre varningsljus
3.8 Styrskidor
3.9 Drivmatta
3.10 Vindruta
3.11 Pallbock
3.12 Ljudmätning
3.13 Trimning
3.14 Tävlingsnummer
3.15 Drivmedel
4 TÄVLINGSOMRÅDE
4.1 Tävlingsbana
4.2 Publikavspärrningar
4.3 Tävling/parkeringsdepå
4.4 Startområde
5 ORGANISATION AV TÄVLINGAR
5.1 Max antal startande
5.2 Tilläggsregler
5.3 Program
5.4 Anmälningar
5.5 Anmälan vid tävlingsplatsen
5.6 Besiktning
6 TÄVLINGARS GENOMFÖRANDE
6.1 Säkerhet - sjukvård
6.2 Funktionärer
6.3 Flaggsignaler
6.4 Förarsammanträde/Träning
6.5 Byte av förare och maskin
6.6 Start
6.7 Tjuvstart
6.8 Tävlingskörning
6.9 Reparationer och tankning
6.10 Varvvisning
6.11 Slutresultat
6.12 För tidigt avslutat heat
6.13 Publicering av resultat
6.14 Protester/Vädjan
6.15 Maskinunderhåll
6.16 Hederspriser

Bilagor:
Stadioncross
SM Skotercross

Specialreglemente för Skotercross

1 ALLMÄNT
1.1 Tävlingstyp
En crosstävling för snöskoter arrangeras på en lämplig bana, gärna med höger och vänsterkurvor. Kuperade partier bör ingå. Minimimått ang. längd och bredd för varje tävlingsform skall hållas.
1.2 Tävlingsformer
1.2.1 Tävling kan arrangeras som ett heat.
1.2.2 Tävling kan arrangeras med kvalificeringsheat och final.
1.2.3 Tävling kan arrangeras med flera likvärdiga heat där det sammanlagda resultatet är avgörande för förarnas placering i resultatlistan.

2 FÖRARE
2.1 Licenser
2.1.1 Nationell/internationell tävlingslicens klass Senior.
Utfärdas det kalenderår föraren fyller 16 år och t o m 55 år.
2.1.2 Nationell/internationell tävlingslicens klass Ungdom.
utfärdas det kalenderår föraren fyller 12 år t o m det kalenderår under vilket föraren fyller 16 år.
2.1.2.1 Särskilda bestämmelser för Ungdomslicens
Alternativ ålders indelning 12-13 år, 14-16 år rekommenderas vid nationella tävlingar. Ungdomsklasserna får samköras.
Utfärdad tävlingslicens gäller endast om föräldrar eller annan vårdnadshavare finns närvarande vid träning och tävling och under förutsättning att vårdnadshavaren inte själv deltar som förare i den aktuella tävlingen. Kravet på vårdnadshavarens närvaro och kravet på att vederbörande inte får delta i tävlingen utgår om vårdnadshavaren överlåter på annan person att överta vårdnadshavaransvaret. För att vårdnadshavaransvaret ska kunna överlåtas gäller:
• Ersättaren måste vara myndig.
• Ersättaren får inte åta sig uppdrag för mer än en förare vid en och samma tävling.
Vid speciellt anordnade träningsläger utgår kravet på vårdnadshavares eller
ersättares närvaro under förutsättning att följande villkor uppfylls:
• Träningslägret omfattar mer än en dag.
• Träningslägret genomförs enligt i förväg uppgjort program.
• Legitimerad sjukvårdare samt sjuktransportbil står till förfogande under all körning.
• Vårdnadshavares skriftliga godkännande på att vederbörande förare får delta i lägret och på att arrangören och SVEMO inte kan ställas till svars för eventuellt inträffade skador, föreligger.
• SVEMO eller något av SVEMO Distriktsförbund ska i varje särskilt fall gett sitt skriftliga tillstånd till träningslägret.
2.1.3 Engångslicens
Möjlighet finnes att mot uppvisande av giltigt medlemsbevis i SVEMO ansluten klubb köpa engångslicens av arrangören direkt på tävlingsplatsen. Engångslicenser skall ovillkorligen redovisas på avsedd blankett och avgifter betalas in till SVEMO.
Engångslicens får ej användas på SM och RM-tävlingar.
2.2 Klädsel
2.2.1 Förare ska bära kängor av motocross typ eller snowboard typ.
2.2.2 Förare ska bära för tävlingsändamål lämplig klädsel som skyddar mot kyla och mot skador vid omkullkörningar.
2.2.3 Förare ska bära skyddsväst som täcker både ryggen och bröstet vid såväl träning som tävling. Täckning av ryggen skall minst motsvara kraven för ryggskydd i motocross. Skyddsvästen får användas utanpå tävlingsdräkt. Dock skall § 2.3 uppfyllas (genom att rygg nummer anbringas på skyddsvästen).
2.2.4 Beträffande skyddshjälm, se NT. Hjälmens baksida rekommenderas innehålla ett orange fält.
2.3 Rygg nummer
Föraren ska vara försedd med tävlings nummer på ryggen med tydliga siffror på vit eller orange botten, minsta sifferhöjd 180 mm, bredd 100 mm och stapelbredd 32 mm. Typsnitt skall vara av block typ
3. TÄVLINGSFORDON OCH DRIVMEDEL
3.1 Allmänna fordonsbestämmelser
3.1.1 Maskinklasser
Racer (Racer 1000 Backe)
Pro-Open (Pro 600)
Pro-Stock (Standard 600)
Sport-600 (Standard fläktkyld och standard Yamaha Phazer)
Klasserna är rangordnade och alla maskiner får användas i högre klass om de i övrigt uppfyller kraven i denna klass.

3.1.2 Tillåtna maskiner.

3.1.2.1 Racer 1000 Backe

Fri konstruktion.
Alla fordon som uppfyller NT punkt 9 grupp E.
Begränsningar:
Cylinder volym: 2-T max 1000cc, 4-T max 1300cc.
Ljud nivå: max 102 dB(A).

Pro-Open
Fri konstruktion.
Alla fordon som uppfyller NT punkt 9 grupp E.
Begränsningar:
Cylinder volym: 2-T max 600cc, 4-T max 1050cc.
Ljud nivå: max 102 dB(A).

Pro-Stock
Cylinder volym: 2-T max 600cc, 4-T max 1050cc.
Antal cylindrar: max 3

ID-handling ska vara upprättad. ID handlingar ska vara SVEMO tillhanda senast 15 december före tävlingssäsong. Motor och chassi ska tillsammans utgöra en modell som tillverkats i minst 60 exemplar i världen och som saluförs till allmänheten. Maskinerna garanteras uppfylla reglementet i EC's maskindirektiv samt vara registrerade och satta i trafik.
Tillåtna ändringar:
Förstärkningar får göras. Flyttning av boggie, demontering av lyse, vindruta och instrument, byte av fjädrar/stötdämpare, styrskidor, drivmatta av originallängd får bytas, styre med reglage och huv (kopia), valfri bestyckning av variatorer, valfri bestyckning av förgasare och inställning av insprutning, valfria drivhjul och utväxling, fritt antal boggiehjul, fritt att byta tank, dyna får byggas om.
Övriga förändringar skall anses som otillåtna.
Ljud nivå: max 100 dB(A).3.1.2.3

Sport-600 (Standard)
Begränsningar:
Ljud nivå: max 100 dB(A).
Cylinder volym: 2-T max 600cc.
Antal cylindrar: max 2 för 2-T.
Kylning: Endast fläktkylda motorer och Yamaha Phazer i vissa klasser.

ID-handling ska vara upprättad. ID handlingar ska vara SVEMO tillhanda senast 15 december före tävlingssäsong. Motor och chassi ska tillsammans utgöra en modell som tillverkats i minst 60 exemplar i världen och som saluförs till allmänheten. Maskinerna garanteras uppfylla reglementet i EC's maskindirektiv samt vara registrerade och satta i trafik.
Tillåtna ändringar:
Förstärkningar får göras. Flyttning av boggie, demontering av lyse, vindruta och instrument, byte av fjädrar/stötdämpare, styrskidor, drivmatta av originallängd får bytas, styre med reglage och huv (kopia), valfri bestyckning av variatorer, valfri bestyckning av förgasare och inställning av insprutning, valfria drivhjul och utväxling, fritt antal boggiehjul, fritt att byta tank, dyna får byggas om.
Övriga förändringar skall anses som otillåtna.

3.1.3 Maskiner för ungdomsklass skall vara Sport-600 med följande ytterligare bergränsningar:
Klass 12-13 år
Cylinder volym: 2-T max 380cc.
Klass 14-16 år
Cylinder volym: 2-T max 600cc Fläkt.

Eller med texten ”godkänd i ungdomsklass” i ID-handling.
3.1.4 SVEMO förbehåller sig rätten att ej godkänna ID-handling för maskiner som avsevärt avviker i prestanda från övriga maskiner i klassen.
3.2 Kortslutning
Snöskoter ska vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen ska utlösas åt alla håll samt vara kapslad så fastfrysning ej kan ske, utlösningslinan ska vara ordentligt fäst vid föraren vid varje tillfälle då motorn är i gång.
3.3 Färdbroms
Minst en effektiv färdbroms ska finnas. Originalhandtag eller annat handtag får användas, även om inte 19 mm kula finns.
3.4 Variatorskydd
Snöskoter ska vara utrustad med väl fungerande variator- och remskydd.
3.5 Stänkskydd
Snöskoter ska vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att det kan fånga upp delar som lossnar. Stänkskyddet ska vara av stabil konstruktion och vara original till aktuell modell samt vara så konstruerat att det ej åker in i bandtunneln vid normal körning.
3.6 Strålkastare
Strålkastare med glas av material som kan bilda vassa kanter vid skada ska vara demonterad eller väl skyddstejpad (får ej visa rött sken). Arrangör kan i tilläggs- regler förbjuda strålkastare vid tävling i elbelysning.
3.7 Bakre varningsljus
Snöskoter ska vara försedd med baklykta visande rött sken.
Effekten ska vara minst 20 W och lampan ska vara tänd under all tränings- och tävlingskörning. Ingen förare ska dock uteslutas från ett heat för att bakljuset slutat fungera under heatet.
3.8 Styrskidor
3.8.1 Styrskida ska i framkanten ha en båge utan vassa kanter eller spetsar. Bågen skall vara så konstruerad att den förhindrar inträngning av skidspets vid kollision. Skoterns framdel skall kunna lyftas med hjälp av bågarna.
3.8.2 Skidornas kanter skall ha en radie om minst 4mm för skidor av plast och minst 6mm för skidor av stål eller aluminium.
3.9 Drivmatta
Drivmatta ska vara av plast eller gummi. Slirskydd så som dubb är förbjudet. Kugghjulsbleck och andra metalldelar som är synliga är tillåtna om de inte kan anses utgöra slirskydd eller av säkerhetsskäl bedöms som olämpliga.
3.10 Vindruta
Vindruta tillåten om den är av mjukt material och fastsatt med gummistropp eller lossnar vid tryck bakifrån.
3.11 Pallbock
Vid all varmkörning av tävlingsfordon med roterande drivmatta skall därför avsedd uppallningsbock samt inkopplad kortslutningsanordning användas.
Pallbocken skall vara täckt på baksidan med en minst 450mm bred plåt fastsvetsad i pallramen. Plåtens tjocklek skall för stålplåt vara minst 2mm och för aluminium minst 4mm.
3.12 Ljudmätning
Ljudmätning ska utföras på minst 1/3 av startfältet. Dessutom skall fortlöpande stickprovskontroll under tävlingens gång utföras. Domare och arrangör avgör vilka maskiner som skall ljudmätas. Ljudmätning ska utföras på en brygga så hög att avgasrörets slutända kommer 1 meter över markplan. Mätningen ska ske i 90° vinkel mot maskinen, 100 cm från avgasmynning samt avläsas vid 4000 varv.
3.13 Trimning
Konstaterad trimning och ändring av skotern (med undantag av vad SR tillåter) medför uteslutning ur tävling och anmälan till SVEMO för bestraffning.
3.14 Tävlingsnummer
3.14.1 Fasta tävlingsnummer tilldelas varje förare. De tio första förarna från föregående SM i respektive klass erhåller startnummer enligt placeringarna. Upplysningar och erhållande av startnummer ombesörjes av Svemo.
3.14.2 Snöskotern ska vara försedd med tre tävlingsnummerskyltar. En skylt ska monteras framtill och tvärs över skotern. De två övriga anbringas längs med var sida av snöskoterns huv. Tävlingsnummer ska monteras på plant underlag med en minsta sifferhöjd på 140 mm, bredd 70 mm och stapelbredd 22 mm. Typsnittet skall vara av blocktyp. Bakgrund av för klassen avsedd färg skall finnas och ha en area av minst 4 dm2 per skylt. Tävlingsnummer ska tas bort efter avslutad tävling om skotern används för vanlig körning i ”trafik”.
3.14.3 Färg
Klass Bottenfärg Sifferfärg
12–13 år (380) Svart Vit
14–16 år (600F) Grön Vit
Sport-600 (600F) Gul Svart
Pro-Stock (600) Blå Vit
Pro-Open (P600) Vit Svart
Racer Vit Röd

Damklass Röd Vit
3.15 Drivmedel
Endast handelsbränsle enligt bestämmelser i NT får användas.
4 TÄVLINGSOMRÅDE
4.1 Tävlingsbana
4.1.1 Besiktning
För SVEMO-godkännande av tävlingsbana krävs att den besiktigats under barmarksperioden av besiktningsman, utsedd av SVEMO.
Klass A - godkänd för internationella och nationella tävlingar.
Klass B - godkänd för internationella och nationella tävlingar dock ej SM.
Klass E - godkänd för träning.
4.1.2 Minsta bredd och längd
A-banans minsta bredd - 10 m, längd min. 500 m. Rek. Maxlängd 1000 m.
B-banans minsta bredd - 8 m, längd min. 500 m. Rek. Maxlängd 1000 m.
E-banans minsta bredd - 4 m, längd min. 300 m. Rek. Maxlängd 1000 m.
4.1.2.1 Tävling på icke godkänd bana
Om en bana på grund av snöbrist eller annan orsak inte håller den längd eller bredd som anges för respektive banklass gäller följande:
Maximalt antal startande (15) minskas med resultatet av följande formler:
Antal meter under gällande gräns för banans längd gånger 0,03
Och / Eller
Antal meter under gällande gräns för banans minsta bredd gånger 2.
Avrundning av deltagarminskning görs uppåt.
4.1.3 Sträckning
Banan bör ha höger och vänsterkurvor och vara förlagd i skoter och publikvänlig terräng.
Om så kallade dubbelhopp finns gäller följande: Vinklar i upphopp och landning ska vara väl anpassad till varandra, hopp nummer två ska vara ett platåhopp där platåns uppbyggnad ska börja i botten där första hoppet slutar och ha en vinkel och längd på landning som tillåter variation i hopplängd.
Platåhopp ska ha en längd uppe på hoppet som är anpassad till den aktuella hastigheten på banan samt. matchande upphopp och landningsvinklar.
Vid enkelhopp (stopphopp) får avståndet mellan dessa inte understiga 30 meter. Konstgjorda Whoops över eller under markplan får förekomma vid vanliga tävlingar dock max 50cm höga i crossen och 100cm höga i stadioncross.
4.1.4 Markering

Banan ska vara tydligt utmärkt så att sträckningen är fullt klar för förarna.
Vid risk för snöblindhet sotas (eller liknande) banvallarna.
4.1.5 Ytpreparering

Banans yta ska bestå av snö, samt vara så preparerad att barmark inte bör uppstå. Banunderlag med grus/sten skall slätas på hösten och kan med fördel vattnas för att förhindra stenskott. Rekommenderat snödjup minst 3 dm. Snödjup prioriteras över banans längd så länge minimigräns för banans längd kan hållas. Vid banors preparering skall prioritet ett vara att förhindra barmark eller is. Prioritet två (vid riklig snötillgång) skall vara att åstadkomma en ”levande” bana, där snö flyttas och idealiskt spår förändras. En rekommendation är att undvika fräsning av snön.
4.2 Publikavspärrningar
Hela start- och målområdet, tävlingsdepån och alla de punkter utefter banan där det antingen är nödvändigt att tillförsäkra de tävlande en hindersfri körning eller att skydda publiken, måste avspärras på ett betryggande sätt. Avstånd mellan publik och banans kant får ej understiga 10 m.
4.3 Tävlings/parkeringsdepå
Vid varje tävling ska en parkeringsdepå finnas. Den ska vara belägen nära startområdet och ha en direkt förbindelse med detsamma.
4.3.1 Öppen depå rekommenderas, miljömatta ska användas, minimimått 100 x 80 cm.
4.3.2 Provkörningssträcka
Provkörningssträcka ska finnas vid varje skotercrosstävling.
4.3.3 Bandepå
En bandepå där föraren kan göra nödvändiga reparationer under pågående heat ska finnas i anslutning till varje bana. I bandepån och endast i bandepån får föraren mottaga hjälp och service av annan än tävlingsfunktionär.
4.4 Startområde
4.4.1 Startlinje, startplatta
Startlinjen ska ha en bredd som motsvarar minst 1,5 m per startande Startplatsen skall bestå av betong, sand, grus eller packad snö.
4.4.2 Startmetod
Startljus (rött-grönt), grindar, gummiband eller flaggstart.
5 ORGANISATION AV TÄVLINGAR
5.1 Max antal startande
15 st per heat. (se 4.1.2.1 för antal startande vid bristfällig bana)
5.2 Tilläggsregler
Förutom enligt NT fastställda punkter ska i TR finnas uppgifter om:
• Bestämmelser för träning.
• Hur placeringen på startlinjen avgörs.
• Startmetod
• Tidsgräns för målgång (max 3 min efter segraren).
5.3 Program
För varje publiktävling ska program utges. I programmet ska finnas uppgifter om de startande förarnas nummer, eventuellt team, klubbtillhörighet, maskinmärke och klass.
5.4 Anmälningar
5.4.1 Anmälningstidens utgång
Tävlingsinbjudan skall finnas i officiellt organ så tidigt som möjligt dock senast 14 dagar före aktuell tävling. Anmälan kan ske på SVEMO postgirotalong eller annat sätt som ska framgå av inbjudan, Anmälan på annat sätt godkänns om denna tydligt anges i inbjudan.
Anmälan via internet kan bli gällande under regelperiodens gång.
Arrangör har rätt att neka förare start då anmälan inte inkommit senast 7 dagar före tävlingsdagen.
5.4.1.1 Avgifter
Anmälningsavgift ska upptagas vid alla tävlingar. Anmälningsavgift är 250:- per tävling för seniorer. Vid flerdagarstävling får en högre avgift tas ut, dock högst 350:-/pers.
Ungdom och motionsklass 150:-/per tävling. Vid flerdagarstävling högst 250:/ pers. Inbetald anmälningsavgift är förverkad om anmäld förare inte kommer till anmälan tävlingsdagen. Arrangör skall återbetala anmälningsavgiften till förare som inte blivit antagna eller uppvisar läkarintyg som bekräftar skada eller sjukdom senast 5 dagar efter tävlingsdagen. Expeditionsavgift får uttagas med max 50:- i samband med återbetalning av anmälningsavgift.
5.4.1.2 Efteranmälningsavgift ska uttagas med 1000:-.
5.4.1.3 Varje förare bör som startbekräftelse erhålla komplett startlista, samt TR senast 4 dagar före tävlingen. TR ska dessförinnan ha godkänts av domaren.
Bekräftelse kan ske genom post, telefon eller internet.
5.4.2 Föraren får anmäla sig i flera klasser Denna möjlighet kan dock begränsas i mästerskapsregler eller tilläggsregler. Förare som förhindrar start utesluts ur heatet.
5.5 Anmälan vid tävlingsplatsen
Föraren ska på fastställd tid och plats uppvisa licens, eventuell anmälarlicens, hjälm, rygg- och bröstskydd samt skriva på deltagarlista (avser även vårdnadshavaren beträffande deltagarlista för ungdoms klass).
5.6 Besiktning av tävlingsfordon
Stickprovsbesiktning skall tillämpas på minst 1/3 av startfältets maskiner. Dessutom skall fortlöpande stickprovskontroll under tävlingens gång utföras. Domare och arrangör avgör vilka maskiner som ska besiktigas. Säkerhetskontroll av nödstopp och baklyse ska utföras på samtliga maskiner när de körs fram till start.
6 TÄVLINGARS GENOMFÖRANDE
6.1 Säkerhet - Sjukvårdsberedskap
6.1.1 Under tävling ska det inom tävlingsområdet finnas minst en läkare eller en sjuksköterska med erfarenhet från akutvård. Adekvat sjukvårdsutrustning ska finnas tillgänglig. De ytterligare resurser som erfordras bestäms vid tillståndsgivning med hänsyn till förhållandena vid varje tävling.
Ambulans ska finnas tillgänglig inom tävlingsområdet eller inom sådant avstånd att den garanterat är på plats inom 15 minuter. Sjukvårdspersonal och ambulans får ingå i den sjukvårdsberedskap som stadgas i gällande tävlingsreglemente. En rekommendation är att om banan är max 1.500 meter ska finnas minst 2 sjukvårdslag och om banan överstiger 1.500 meter 3 sjukvårdslag.
Sjukvårdspersonalen ska vara väl insatt i tävlingens säkerhetsorganisation, uppläggning och genomförande samt den typ av skador som kan förväntas uppstå. Tävlingsarrangör ska i god tid underrätta omkringliggande sjukvårdsinrättningar med akutmottagning om tävlingen.
6.1.2 Brandförsvar
Inom varje depå ska finnas två funktionsdugliga SIS-märkta handbrandsläckare av effektivitetsklass III, typ ABE. Depåfunktionärerna ska vara utbildade i brandsläckarnas handhavande.
6.1.3 Köldgräns
Ingen tävling får arrangeras vid lägre temperatur på tävlingsplatsen än minus 20° C.
6.2 Funktionärer
Vid varje tävling ska finnas särskild utsedd säkerhetschef.
Funktionär med arbetsuppgifter som berör säkerhetstjänsten ska vara särskilt utbildad för sin uppgift samt ha en ålder av minst 15 år. Tävlingsledaren ska ha av SVEMO giltig tävlingsledarlicens för snöskoter. För övriga funktionärer ska finnas skriftlig detaljinstruktion. För angiven utbildning ansvarar säkerhetschefen vid banan. Funktionärer och vakter ska vara så klädda eller bära sådana kännetecken att det klart framgår vilken funktion de har i tävlingen. Säkerhets vakter på banan får inte ha gul klädsel. Funktionär som ska fullgöra sina åligganden under mörker ska bära reflex.
6.2.1 Kommunikationsradio
Kommunikationsradio bör användas mellan tävlingsledare och andra chefsfunktionärer, särskilt när delar av banan inte kan övervakas av tävlingsledaren.
6.2.2 Före varje tävling ska en obligatorisk säkerhetsgenomgång, ledd av säkerhetschefen äga rum med säkerhetsvakterna. Domaren är ansvarig för att denna säkerhetsgenomgång äger rum och ska närvara. Säkerhetsgenomgången ska dokumenteras i domarrapporten.
6.2.3 Före varje tävling ska säkerhetschefen hålla en obligatorisk genomgång med sjukvårdspersonalen. Denna skall omfatta arbetssätt, signalsystem, transportvägar och andra viktiga aspekter för att såväl akutinsatser vid banan som ev. transport till sjukhus ska fungera tillfredsställande. Genomgången ska dokumenteras i domarrapporten.

6.2.4 Vid sektioner på banan med skymd sikt ska minst 2 säkerhetsvakter utplaceras. Dessa ska noga instrueras om samverkan mellan posteringarna och dessa instruktioner ska vidarebefordras vid ev. byte av säkerhetspostering.
6.2.5 Vid varje säkerhetspost ska det finnas en vit-grön diagonalt delad flagga. Detta för att kunna påkalla säkerhetschefs och sjukvårdspersonals uppmärksamhet.
6.3 Flaggsignaler
På varje del av banan kan flaggsignaler ges, vilka förarna omedelbart måste åtlyda.
Förarna är skyldiga att vidta nödvändig uppmärksamhet för att se flaggsignaler.
6.3.1 Flagga i nationsfärgerna
Start
6.3.2 Röd flagga

Stopp för samtliga förare.
6.3.3 Svart flagga
Svart flagga visad tillsammans med förares tävlingsnummer. Stopp för förare med ifrågavarande tävlingsnummer, Föraren skall uppsöka bandepå vid nästa passering. I bandepå skall funktionär som visat flaggan meddela anledningen härtill. Därefter får föraren återupptaga heatet om denne inte bestraffats med uteslutning. I så fall skall denne omedelbart avsluta heatet och långsamt återvända till depån.
6.3.4 Svart-vit, diagonalt delad flagga
Svart-vit, diagonalt delad flagga, visad tillsammans med förares tävlingsnummer. Föraren har fel på sin personliga utrustning eller fel på maskinen och ska omedelbart stanna vid den som visat flaggan för besked. Innan tävlingen återupptas ska bandepå uppsökas och felet rättas till. Vid vissa typer av fel, exempelvis trasig lyftbåge eller tappad motorkåpa, har denne möjlighet att fortsätta tävlingen genom att köra aktsamt och hålla avstånd till andra förare. Förare som kör oaktsamt med sådant tekniskt fel skall uteslutas enligt 6.8.8.
6.3.5 Gul flagga

Postering ska finnas i upphoppet och vid stora blinda hopp även före hoppet, flaggan ska alltid vara svängande.
Hinder på banan i omedelbar närhet, Absolut hoppförbud, var beredd att stanna. Omkörning av annan förare i rörelse förbjuden intill dess det hinder som förorsakat flaggningen passerats. Brott mot denna regel medför uteslutning ur heatet. Domare är skyldig att vid särskild hänsynslöshet notera detta i domarrapport så att Svemo disciplinnämnd ska kunna ge ytterligare bestraffning.
6.3.6 Vit-grön flagga

Vit-grön diagonalt delad flagga.
För påkallande av säkerhetschefen och sjukvårdspersonalen.
6.3.7 Blå flagg
Ge plats för omkörning. Observera 6.8.3.
6.3.8 Grön flagga
Klart för start.
6.3.9 Svart/vit rutig flagga
Mål.
6.3.10 Samtliga flaggor ska vara av storleken 750 x 600 mm. Inget annat slag av flaggor får användas. Blå, svart och svart-vit diagonal delad flagga får endast användas av tävlingsledare eller SVEMO-domare. I anslutning till målområdet ska finnas ett ställ med samtliga flaggor samt ett nummerset. Gulflaggor skall ha fluorescerande färg.
6.4 Förarsammanträde
Närvaro vid förarsammanträde är obligatoriskt.
6.4.1 Träning
Träningskörning ska omfatta minst tre varv, Gärna 2 x 10 minuter vid mästerskapstävling. Mastervarv kan förekomma vid speciella behov (snöbrist, tidsbrist etc.). Max 40 förare tillåtes träna samtidigt.
Om möjlighet finnes så kan arrangören öppna banan för fri träning dagen innan tävling.
Ungdoms klass får ej träna samtidigt som övriga klasser.
Om banan ändras avsevärt under tävling skall mastervarv köras före varje heat i samtliga klasser.
6.5 Byte av förare och maskin
6.5.1 Tävlingsledaren har rätt att medge byte av förare och/eller maskin, under förutsättning att de nödvändiga kvalifikationerna i enlighet med för tävlingen gällande regler finns. Sådant byte är endast tillåtet intill 60 min före fastställd tid för första start.
6.5.2 En snöskoter får under en och samma tävling köras av maximalt två förare. Förarna som använder samma maskin få dock ej deltaga i samma klass. Vid uteslutning på grund av felaktig maskin skall samtliga förare som använt aktuell maskin uteslutas.
6.6 Start
6.6.1 Masstart ska tillämpas, även sk. LeMans start får användas dock ej i mästerskapstävlingar.
6.6.2 Inom startområdet får endast funktionärer och förare för heatet ifråga befinna sig. Föraren har ej rätt att preparera spår framför startlinjen, överträdelse likställs med tjuvstart.
6.6.3 Förarnas placering på startlinjen ska anges i TR.
6.6.4 Den publicerade starttiden ska hållas. Förare som inte befinner sig med sin maskin på fastställd plats på startlinjen vid bestämd tid, kan uteslutas från heatet. Förare som förhindrar att starttiden hålles ska uteslutas.
6.6.5 Utgår
6.6.6 Röd flagga ska visas mitt på startsträckan väl synlig från startplatsen, under hela tiden förarna ställer upp för start. När samtliga förare har ställt upp visas grönflagg av samma funktionär därefter går starten med hjälp av vald startmetod.
6.6.7 Utgår
6.6.8 Starter/tjuvstartsdomare
Starter/tjuvstartsdomare skall vara placerad ca 5 meter framför startlinjen.
Beslut av starter/tjuvstartsdomare går ej att protestera mot.
6.7 Tjuvstart
6.7.1 På lämpligt avstånd från starten ska en funktionär med röd flagga vara placerad. Om tjuvstart förekommer ska han på tecken från startfunktionären stoppa startfältet. De tävlande ska då omedelbart återvända till startlinjen och inta sina startpositioner. Den förare som tjuvstartat ska stanna motorn och vara stående rakt upp på fotstegen samt ha armarna hängande efter sidan. (Startanordning får ej vidröras före startsignal.)
6.7.2 Omstart
SVEMO domare avgör om det i övrigt inträffar sådana händelser under det första varvets tävlingskörning, som föranleder omstart.
6.8 Tävlingskörning
6.8.1 Det är förbjudet att köra utanför banmarkering i syfte att vinna tid.
6.8.2 Det är förbjudet att köra mot körriktningen utom på särskild order av funktionär.
6.8.3 Tävlande som håller på att bli omkörd får inte medvetet hindra den snabbare föraren att fullfölja sin avsikt.
6.8.4 Tävlande som avser att bryta tävlingen ska, om skotern är körbar, omedelbart förflytta sig och sitt fordon utanför banan
6.8.5 Det är förbjudet att tvinga annan förare till körning utanför banmarkering.
6.8.6 Straff för överträdelse av bestämmelserna 6.8.1-6.8.5 är uteslutning.
6.8.7 Förare som inte lyder tävlingsledares order och beslut skall uteslutas.
6.8.8 Tävlande som åsidosätter annans säkerhet grovt ska uteslutas enligt NT 14.1.4.
6.9 Reparation och tankning
Endast i bandepå får ändringar, justeringar, reparationer och tankning ske under tävling. Vid tankning ska motorn vara avstängd. Undantag utgörs av sådana åtgärder som föraren utan hjälp kan vidta med sådana delar och verktyg som han för med sig. Brott mot denna bestämmelse medför uteslutning.
6.10 Varv-visning
Vid tävlingar där förarna har att tillryggalägga flera varv ska, vid målområdet, för uppgiften avdelad funktionär visa hur många varv eller hur lång tid som återstår för den ledande föraren att köra.
6.11 Slutresultat
6.11.1 Den deltagare i heat som, efter att ha fullbordat för heatet fastställt antal varv, först passerar mållinjen är segrare i heatet. Övriga förare flaggas av första gången de passerar mållinjen efter det att segraren gått i mål, oavsett hur många varv de då avverkat. Förare som därvid inte kört minst 3/4 av det antal varv som heatets segrare tillryggalagt eller - om denna beräkning inte ger helt tal - ett antal varv som svarar mot 3/4 höjt till närmast högre hela tal, anses inte ha slutfört heatet. Detsamma gäller förare som går i mål efter den fastställda tidsgränsen (3 minuter efter segraren).
6.11.2 Om tävlingen avgörs efter flera likvärdiga heat med poängbedömning eller bedömning enligt platssiffermetoden bestäms den inbördes slutplaceringen mellan förare enligt följande:
6.11.2.1 Högsta antal sammanlagda poäng, alternativt lägst sammanlagda platssiffra, ger främsta placering.
6.11.2.2 Om två eller flera förare uppnår samma poängsumma skiljs de åt genom i första hand antalet heatsegrar under dagen.
6.11.2.3 Om inte heller tillämpning av 6.11.2.2. kan särskilja förare, placeras den förare före som i det sist körda heatet erhållit flest poäng alternativt lägsta plats.
6.12 För tidigt avslutat heat
6.12.1 Ett heat, vars ledande förare fullbordat det första varvet, får inte stoppas förrän heatet är slutfört enligt TR, annat än på grund av force majeure. Ett heat som stoppats på grund av att läkaren, sjuksköterskan eller ambulansen måste lämna tävlingsområdet, kan startas om på order av domare trots att 6.12.2 inte uppfyllts.
6.12.2 Ett heat som stoppats efter det att den ledande föraren fullbordat ett varv men innan han fullbordat halva heatet enligt TR, kan inte köras om och räknas som ej genomfört.
6.12.3 Ett heat som stoppats efter det att den ledande föraren fullbordat halva heatet, enligt TR, räknas som genomfört med resultatet enligt ställningen förarna emellan då de sista gången passerade mållinjen.
6.12.4 Omstart vid olyckstillbud
Förare som föranleder omstart av heat på grund av skada skall läkarundersökas och får ej deltaga i heatets omstart.
6.13 Publicering av resultat
Slutresultat för en tävling (heat) ska meddelas publiken med reservation för slutgiltig fastställelse av tävlingsledare/domare.
6.13.1 Resultatlista
Vid varje tävling ska en officiell resultatlista upprättas. I listan ska finnas: placering, namn, klubbtillhörighet samt eventuellt anmälare, maskinmärke, poäng för de tidigare genomförda heaten samt slutresultat. Resultatlistan skall skickas till SVEMO samt resultat pool som anges av SVEMO. Även media och generalagenter ska ha resultatlistorna. Kontakta skotersektionen för aktuella mailadresser
6.13.2 Tidsgräns
Förare som passerar mållinjen senare än 3 minuter efter segraren prisbedöms inte.
6.14 Protester/Vädjan
Protest mot resultatlista ska inges inom 30 minuter från det listan anslagits. Protest åtföljd av avgift fastställd i NT, lämnas till tävlingsledaren. Protest/vädjan handlägges enligt bestämmelser i NT.
6.15 Maskinunderhåll
6.15.1 Vid publik/publikfria (dock ej ungdomstävlingar) tävlingar ska följande minimiersättningar utgå som maskinunderhåll. Anmälningsavgifterna från det totala antalet startande per klass i tävlingen fördelas klassvis med 40 % till arrangören och 60 % till maskinunderhåll.
PLACERING 1 2 3 4
40% 30% 20% 10%
6.15.2 Om arrangören så beslutar kan maskinersättningen utbytas mot hederspriser/pokaler/plaketter till motsvarande värde. Dock ska prisernas värde minst uppgå till belopp enligt förutnämnda beräkning.
6.16 Hederspriser
6.16.1 Maskinunderhåll får EJ utdelas i Ungdomsklassen, utan där ska hederspriser och/eller idrottspriser typ pokaler utdelas till de sju främsta från finalheat eller sammanlagt resultat efter flera heat.

Regler för stadioncross

1 Tävlingstyp
1.1 En stadioncrosstävling för snöskoter arrangeras på en sluten bana typ bandyplan eller skidanläggning med höger och vänsterkurvor. Kuperade partier bör ingå.
1.1.2 Tävlingslängd max 3 timmar inklusive pauser.
1.1.3 Max 50 startande.
1.2 Tävlingsformer
1.2.1 Tävling kan arrangeras med kvalificeringsheat och final.
2 Förare
2.1 Förare med nationell/internationell tävlingslicens klass senior
Av säkerhetsskäl kan arrangör utesluta förare som inte behärskar banan till fullo.
2.2 Klädsel
Enligt SR Skotercross
3 Allmänna fordonsbestämmelser
Enligt SR Skotercross
4 Tävlingsområde
4.1 Tävlingsbana
4.1.1 För SVEMO-godkännande av tävlingsbana krävs att den besiktigats av besiktningsman, utsedd av SVEMO. Domaren och två förarrepresentanter som rådgivande inspekterar banan.
4.1.2 Minsta banbredd 8 meter. Minimimått mellan banslingorna är 4 meter.
Whoops är tillåtet, max 100cm höga, i övrigt enl. crossreglemente.
4.1.3 Markering av banan ska vara tydlig så att sträckningen är fullt klar för förarna. Vid risk för snöblindhet sotas (eller liknande) banvallarna.
4.2 Publikavspärrningar
4.2.1 Hela start- och målområdet, tävlingsdepån och alla de punkter utefter banan där det antingen är nödvändigt att tillförsäkra de tävlande en hindersfri körning eller att skydda publiken, måste avspärras på ett betryggande sätt. Avstånd mellan publik och bankant får ej understiga 10 m.
4.3 Parkeringsdepå
4.3.1 Vid varje tävling ska en parkeringsdepå finnas. Den ska vara belägen nära startområdet och ha en direkt förbindelse med detsamma.
4.3.2 Öppen depå rekommenderas. miljömatta ska användas, minimimått 100 x 80 cm.
4.4 Startområde
4.4.1 Startlinjen ska ha en bredd som motsvarar minst 1,5 m per startande.
4.4.2 Startmetod startljus (rött-grönt), grind, gummisnodd, nationsflagga eller LeMans..
5 Organisation av tävlingar
5.1 Max antal startande 50 st/tävling, 10 st/heat.
5.2 Heat längd i kval max 5 minuter, i final max 10 minuter.
5.3 Tilläggs regler enligt NT.
5.4 Program ska utges för varje publiktävling I programmet ska finnas uppgifter om de startande förarnas nummer, eventuellt team, klubbtillhörighet, maskinmärke och klass.
6 Tävlingars genomförande
6.1 Säkerhet – Sjukvårdsberedskap enligt crossreglementet.
6.2 Funktionärer enligt crossreglementet. Domare ansvarar ensam för den sportsliga bedömningen enligt FIM Appendix 035.4
6.3 Flaggsignaler enligt crossreglementet.
6.4 Förarsammanträde enligt crossreglementet.
6.5 Byte av förare och maskin enligt crossreglementet.
6.6 Start enligt crossreglementet.
6.7 Tjuvstart enligt crossreglementet.
6.8 Tävlingskörning enligt crossreglementet.
6.9 Reparationer och tankning enligt crossreglementet.
6.10 Varv-visning enligt crossreglementet.
6.11 Slutresultat enligt crossreglementet.
6.12 För tidigt avslutat heat enligt crossreglementet.
6.13 Publicering av resultat enligt crossreglementet.
6.14 Protester handläggs vid internationella tävlingar enligt FIM Sporting Code och vid nationella tävlingar enligt NT med följande undantag:
Protest mot oegentlighet som inträffat under tävlingsheat ska lämnas innan närmast efterföljande heat startar. Om protesten avser sista heatet ska den lämnas inom 10 minuter efter heatets slut. Protest lämnas till domaren. Förare som deltar i tävlingen äger rätt att lämna protest muntligt. Muntlig protest ska inom 15 minuter ha kompletterats skriftligt, åtföljd av aktuell protest avgift.
6.14.1. Protest mot slutresultat ska lämnas skriftligt och åtföljas av protestavgift inom 30 minuter från det resultatlistan är anslagen.
6.15 Maskinunderhåll enligt TR.


Regler för SM Skotercross
1 Antal tävlingar
1.1 Kvalificeringstävlingar
Kvaltävlingar körs i två regioner, Norr- och Söderregion. Minst 2 kvaltävlingar per region och en gemensam final. Norra regionen omfattar Övre Norra Motorcykel- och Snöskoterförbundet. Södra regionen omfattar de övriga Motorcykel- och Snöskoterförbunden. Varje distriktsförbund är ansvariga för att kvaltävlingar genomförs, MN och NN skall vid behov samarbeta vid dessa tävlingar.
Dessa kval räknas som distriktsmästerskap samt kval till SM.

15 förare från varje klass och region är kvalificerad för ett ytterligare SM-kval som sker på finalbanan dagen före finaltävling och där dom 15 bästa i varje klass går vidare till finaldagen.
Reserver fr.om. plats 16, 17 etc.

SM-final avgörs med tre heat där det sämsta räknas bort och därefter sammanräknas dom två bästa heaten/förare.

Under SM-tävlingarna skall även yngre juniorer, sportklasser och RM-klasser inbjudas.

Vidare skall arrangör av SM-final alltid sträva efter att genomföra årets bästa tävling och säkerställa god mediabevakning. Arrangör som avser att söka SM-final skall vid ansökan bifoga ett upplägg angående tävling och sidoaktiviteter.
SM-final tilldelas arrangör med bäst koncept oavsett region.
2 Deltagare och klasser
2.1 SM är öppet för svenska förare och förare från de nordiska länderna. Förare från federation utanför de nordiska länderna ska tillsammans med anmälan ha starttillstånd från sin federation.
2.2
2.3 SM arrangeras i följande klasser:
Pro-Open, Pro-Stock, Dam och Junior 14-16 år (F600).
2.4 Det är inte tillåtet att delta i mer än en klass.
2.5 Transponder ska användas i samtliga SM-klasser under regionkval och finaldagar.
Det är förarens ansvar att skaffa transponder samt att se till att den är laddad och funktionsduglig. Varje region ska utse en transponderansvarig som tillhandahåller klubbarna utrustning samt sköter densamma. Klubbarna står för ev. kostnader för detta.
3 Anmälningar
3.1 Anmälningar om deltagande i DM/SM-kval och SM-final görs direkt till respektive arrangör i enlighet med för tävlingen i fråga gällande tilläggsregler.
4 Maskinunderhåll / Hederspriser kvaltävling
4.1 Startersättning utgår ej.
4.2 Reseersättning utgår ej.
4.3 Maskinunderhåll enligt SR.
4.4 Hederspriser enligt SR i ungdomsklass.
5 Kvaltävlingars genomförande (gäller även kvalet dagen före SM-final).
5.1 Vid maximalt 15 startande i klassen i fråga, körs två likvärdiga heat i vilka förarna erhåller slutpoäng enligt:
Plac : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Poäng: 20 17 15 13 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
5.1.1 Om två eller flera förare uppnår samma poängsumma skiljs de åt genom antalet heatsegrar under dagen, därefter antalet andraplaceringar o.sv.
5.1.2 Om inte 5.1.1 särskiljer förarna, placeras den förare före som i sist körda heat erhållit flest poäng.
5.2 Vid fler än 15 förare i klassen i fråga, genomföres tävlingen med kvalheat, sista chansen heat och finalheat enligt följande:
5.2.1 Förarna delas upp i likvärdiga grupper om maximalt 15 förare. Det genomföres två kvalheat/grupp i vilka kvalpoäng utdelas enligt 5.1
5.2.2 De 10 förare som därefter har högst sammanlagd poäng är direktkvalificerade till final.
5.2.3 Placering 11 till 25 kör sista chansen heat där de fem främsta går till final. Vid färre än 20 förare utgår sista chansen heat och de 15 förare som har högst poäng går till final.
5.2.4 Om två eller flera förare uppnår samma poängsumma skiljs de åt genom antalet heatsegrar under dagen, därefter antalet andraplaceringar o.sv.
5.2.5 Om inte 5.2.4 särskiljer förarna, placeras den förare före som i sist körda heat erhållit flest poäng.
5.2.6 Om inte heller 5.2.5 särskiljer förarna tillgrips lottning.
5.3 Placering på startlinjen:
5.3.1 Kvalheat, eller heat 1 (vid max 15 startande): Förarna väljer plats enligt lottad startlista.
5.3.2 Sista chansen heat: Förarna väljer plats efter totalpoäng i kvalheat.
5.3.3 Finalheat: Förarna väljer plats efter totalpoäng i kvalheat och resultat i sista chansen heat.
5.3.4 Heat 2 (vid max 15 startande): Förarna väljer plats efter resultat i Heat 1
5.4 Antal varv
5.4.1 Ett fast antal varv körs motsvarande cirka 6 minuter i kval och sista chansen heat. I final heat motsvarande cirka 10 minuter.
5.5 SM-Kvalresultat
Totalplaceringar vid tävling enligt 5.1 och finalplaceringar vid tävling enligt 5.2 erhåller SM-kvalpoäng enligt tabell under 5.1. Dessa skall omedelbart sändas till svemo.se.
6 SM Final
6.1 Varje klass kör 3 finalheat där det sämsta heatet räknas bort och därefter sammanräknas de två bästa heaten enligt 5.1.
6.1.1 Väntzon ska finnas i direkt anslutning till startområdet och vara inhägnad, samt ha in- och utfart. Vid infarten till området skall finnas en klocka med aktuell tävlingstid. Vid utkörning till start får maskinen inte startas förrän ansvarig funktionär ger klartecken.
Förarens maskin ska vara i väntzon 5 minuter före publicerad starttid.
6.2 Körtid i final är det antal varv som motsvarar 10 minuter i Pro-Open och
Pro-Stock klasserna.
Körtid för dam och ungdom 14-16 år är det antal varv som motsvarar 8 minuters körtid.

Körtid för ungdom 12-13 år och breddklass är det antal varv som motsvarar 6 minuter.
6.3 Deltagare
15 deltagare per klass har rätt att delta i SM final.
6.4 Startplacering
Förarna väljer i final 1 plats enligt startlista som grundar sig på kvalresultatlista med början från arrangerande region.
I final 2 väljer förarna plats enligt resultat i final 1.
I final 3 väljer förarna plats enligt resultat i final 2.
7 Maskinunderhåll / Hederspriser SM-Final
7.1 Startersättning utgår inte.
7.2 Reseersättning utgår inte.
7.3 Maskinunderhåll enligt SR, gäller ej ungdomsklass.
7.4 Hederpriser enligt SR i ungdomsklass.
8 Slutresultat i SM
8.1 Finalheaten helt avgörande.
8.2 Resultatlista enligt SR.
9 Mästerskapstecken
9.1 SM slutsegrare i var och en av klasserna erhåller:
- RF:s stora SM-tecken (utdelas endast till svensk förare)
- SVEMO stora prisplakett i guld (förgylld brons)
- SVEMO SM-diplom
Andrapristagaren erhåller:
- SVEMO stora prisplakett i silver (vitmetall)

Tredjepristagaren erhåller:
- SVEMO stora prisplakett i brons


Regler kan komma att ändras under utgivningsperioden.







» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se