Rivstart för Ski-Doo inför 2009 års modeller
|
Expedition byggs på det helt nya chassiet REV-XU. Den har fått en helt ny tilltalande design med smal huv framtill. Styre med hooks och mountainhandtag, så den är förberedd att köras i alla förhållanden på den sidan. Tvåsitsig helt klart, pakethållare och har en hög vindruta. Något för att brukas i arbete men ändock lika tilltalande och designad för touring och fritid.
|
Ski-Doo har rivstart när det gäller revolutionerande nyheter inför 2009:års modeller.
Dels presenterar man två nya motorer som är renare och tystare. Dessutom har man tagit fram två nya plattformar dels en för arbetsfordon samt ytterligare en som används för touring och sportmodellerna.
600HO E-TEC
|
600HO E-TEC
|
Den ena motorn är en tvåtaktsmotor E-TEC som är tystare och renare än fyrtaktare, säger man från BRP. Motorn är en korsning mellan en båtmotor – Evinrude, som finns inom koncernen – och en skotermotor. Bottendelen till motorn är skotermotorn SDI, som försetts med insprutningsteknologin från Evinrudes båtmotor. Bränsle injiceras under högt tryck upptill i respektive cylinder. Den lösningen tillsammans med en förfinad datorstyrning ser till att rätt mängd bränsle skjuts in i cylindern. Det i sin tur medför en total förbränning av bränslet, ger en lägre bränsleförbrukning men behåller kraftfullheten. Lägg märke till modellbeteckningen på skotrarna deras som har E-TEC i modellnamnet. Där finns den nya effektiva, bränslesnåla och rena motorn.
1200 4-TEC
|
Renegade kan man få antingen i REV-XP eller REV-XR chassiet: blir det en XP så har man att välja mellan en 800R motor eller den nya bränslesnåla 600HO E-TEC.
Vill du ha det nya chassiet XR då blir det den nya fyrtaktare 1200 som finns där.
|
Dessutom presenteras också en ny fyrtaktsmotor Rotax 1200 4-TEC, som tagits fram speciellt för att användas i snöskotrar. En av finesserna där är antibromsen. Den som kört en fyrtaktare och plötsligt släppt gasen, som man brukar göra på en tvåtaktare när man saktar ner farten, vet att det varit nära till att näsan suttit i framrutan. Nu liknar den här 1200 4-TEC-motorns motorinbromsning nära nog en tvåtaktares – släpp gasen och motorn bromsar in sakta. BRP:s ingenjörer har i andra sammanhang också sneglat på Formula1 motorer och strävat efter att ta med sig tekniken därifrån in i denna motor.
REV-XR och REV-XU
REV-XP plattformen känner vi till sedan tidigare. Nu introducerar man REV-XR plattformen som är till för touring- och sportmodellerna samt REV-XU som är för arbetsmaskiner.
Väljer du en maskin med den nya chassieuppsättningen REV-XR då får du den med en fyrtaktsmotor. Här finns den då i MXZ-X, MXZ Renegade X eller en GTX Special Edition.
Skulle du var intresserad av den nya motorn 600 HO E-TEC kommer den uteslutande i REV-XP chassiet i MXZ-X, MXZ Renegade X, MXZ Rengade Adrenaline, MXZ 50th anniversary MXZ och Summit Everest 146”.
|
Touring-segmentet stoltserar med GTX SE som har XR chassiet och där är nya fyrtaktaren 1200 instoppad som dragkälla. Den har luftkontrollerad boggiefjädring, justerbart styre, säten med värme och ett flertal andra finesser.
|
Arbetsmaskin i det nya chassiet REV-XU kommer i Expedition TUV.
|
Här är den nya Summit-maskinen med 600HO E-TEC motorn. Den är försedd med HPG-stötdämpare och får en mattlängd på 146”.
|
|