”Visa extra hänsyn vid turistorter”
Vad är det som är speciellt med att köra skoter i terräng jämfört med på bana?
Frågan går till Crister Johansson, flerfaldig svensk mästare och kanske Sveriges bästa skoterförare genom tiderna.
– Friheten är naturligtvis större i terrängen. Annars är den stora skillnaden att när man kör på bana så vet man att det inte finns någon stubbe, sten eller stup bakom nästa kurva
eller hopp. Det vet man inte alltid när man kör i terräng.
Är skoteråkningen tillräckligt fri?
– Skoterkörningen är absolut tillräckligt fri. Det finns dessutom väl utvecklade ledsystem.
Vad finns det för poäng med att följa de lagar och bestämmelser som finns?
– Det är fler och fler som kör snöskoter i Sverige och maskinerna utvecklas till att bli mer effektfulla med högkamsmattor.
Om vi vill behålla den fria skoterkörningen utan ytterligare begränsningar måste vi visa stor hänsyn.
– Det är bättre att fråga om man är osäker på vad som gäller än att riskera att någon blir irriterad. Är det skidåkare på spåret så tar man ned farten och visar hänsyn. Vid turistorter
och -anläggningar måste man ta extra hänsyn.
– En annan sak som kanske borde regleras är bullret från skotrarna. När vi tävlar har vi en hög ljudnivå, men när jag kör utanför banan uppskattar jag när maskinen går tyst.
Vad skulle du vilja säga till dem som ändå vill köra lite fortare och lite hårdare?
– Det finns givetvis en tjusning i att köra uppför en fjällsluttning och busköra i skogslandet. Men det är mycket viktigt att
köra på ett sånt sätt att folk inte störs. Om man vill ha lite extremare körning ska man kontakta en skotercrossklubb.
|