Navigera dig fram här   Onsdagen den 9:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 44756 st  
  Igår: 51246 st  
  Denna månad:
455790 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95858378 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > NU BLIR DET FORTSÄTTNING FÖR ALLA VETERANSKOTERÅKARE.
 

 
 

NU BLIR DET FORTSÄTTNING FÖR ALLA VETERANSKOTERÅKARE.
Marino Carlsson, Arctic JAG 3000. Johan Nilsson som åker Yamaha EC 540 står vid sidan om.Foto: Jesper Rönnlund, www.motorfoto.net

MARINO CARLSSON, BURKARCUPENS SKAPARE HAR KLART MED BÅDE NÄSTA ÅRS REGLEMENTE OCH TÄVLINGAR.
MEN REDAN I SOMMAR KAN MAN PROVA PÅ ATT ÅKA VETERANSKOTER.
HÄR FINNS OCKSÅ DET NYA REGLEMENTET MED!

Söndagen 20/7 på Motorveckan är de åter igen dags för alla veteranskotervänner att ta fram maskinerna för att göra upp inför stor publik som de oftast är på motorveckan.
- Vi kommer att åka dragrace ca: 80 m pga underlaget, säsger Marino Carlsson, allt i allo fäör veterantävlingar.
- Inför nästa år så planeras att så ny gräsmatta för ett alldeles plant underlag som vi kan åka 100-120m på. Detta om det blir lyckat arrangemang i sommar.
Marino drar sin fina veteranmaskin

-Vi kommer att testa på det nya reglementet vi tagit fram och en helt ny klassindelning då de blivit ett sådant enormt intresse. Vi har 8 klasser och de innebär att de finns något för i stort sett alla. Har du en dubbelbandare så finns de en klass där du slipper smalbandare tex. Detta för att få de så rättvist för alla. Som de hörs så är de ett enormt intresse bland förarna så vi räknar med ett stort startfält.

- Vi kommer även att ha ett litet hopp med en prispeng till vinnaren av längdhoppet som då är helt valfritt.
- Vi kommer även att köra en uppvisningsklass med gräsklippartraktorer med valfria motorer.

Som Pausunderhållning så kommer 5 grabbar att göra en FMX-uppvisning med Motocross. En av grabbarna är en lokalbegåvning som heter Sebastian Isacsson.


Foto: Jesper Rönnlund, www.motorfoto.net

REGLEMENTET KLART
Nytt ang Burkarcupen: Nu är de bestämt om Burkarcupens framtid. Till vintersäsongen så kommer MAN att åka 5 tävlingar i Burkarcupen. 2 tävlingar i Lycksele i form av en Backtävling och en Ovals. I Vilhelmina så kommer man att köra en långloppstävling under WWW-helgen. I Åsele skall de bli Holeshot av under vintermarknaden och i Skellefteå så blir de Dragrace av.
- Med detta så kan vi se fram emot en enormt trevlig vinter i veteranskoterns tecken.

- Har varit ett hårt slit att göra reglementet och så men nu när de är klart och alla är nöjda så känns de riktigt bra och vi hoppas att vi får en trevlig vinter framför oss.

Här kommer det nya reglementet:
Reglemente/klassindelning för tävlingar gällande veteranskoter

Klassindelning

Enstånk veteran: 1-cyl oavsett kubik, årsmodell -75

Enstånk: 1-cyl oavsett kubik, årsmodell 76-85

Lilla fläkt: 2-cyl Fläkt/fartvindskylt upp till 400cc, årsmodell -85

Fläkt veteran: 2-cyl Fläkt/fartvindskylt 400cc och uppåt, årsmodell -79

Stora fläkt: 2-3-4-cyl Fläkt/fartvindskylt 400cc och uppåt, årsmodell -85

Vätskekylt: Vätskekylda maskiner oavsett cyl-antal, årsmodell -85

Bredband: Bredband (50cm) & dubbelband oavsett cyl-antal, årsmodell -85

Modifierat: Fritt cyl-antal, fri kubik, fri kylning, fri matta, framvagn, årsmodell -85

I alla klasser gäller fri trimning/modifiering inom klassens årtalsbegränsning. Gäller ej pipor, förgasare, variatorer och bromsar som lämnas öppet i alla klasser.

I alla klasser utom ”Modifierat” är högsta tillåtna kamhöjd på matta 32mm.

I alla klasser utom i ”Modifierat” är dubb & framvagn otillåtet, järngräv är tillåtet i alla klasser. Framvagn är endast tillåtet om modellen saluförts med framvagn.

I alla klasser gäller föraransvar att hålla sig till regelrätta årgångskrav etc. då vi omöjligt kan ha tid/möjlighet att kolla alla skotrar. Alla förare som startar får före, under & efter tävling lämna in en protest om misstanke finns om regelbrott hos annan förare. Den förare som lämnar in protesten skall kunna bevisa att skotern inte följer klassindelningens regelverk. Kan inte den ansvarige föraren till maskinen vid kontroll bevisa motsatsen klassas maskinen om och intjänade poäng raderas. Föraren av den omklassade skotern får dock fortsätta tävla utan vidare repressalie såvida de vitala delarna är av tidigare härkomst än -85.






Regler övrigt

Protest: Protester skall inlämnas skriftligt senast 30min efter avslutad tävling tillsammans med en avgift på 100kr till sekretariatet.

Kortslutning: Skotern skall vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen skall utlösa åt alla håll samt vara väl kopplad till förare med utlösande lina.

Färdbroms: Minst en effektiv färdbroms skall finnas. Originalhandtag eller annat handtag får användas. Krav gällande årgångsindelning gäller inte bromsar då fri uppdatering tillåts.

Stänkskydd: Skotern skall vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att den kan fånga upp bråte som lossnar. Stänkskyddet skall vid obelastad maskin ej vara längre från marken än 100mm och vara av stabil konstruktion.
Strålkastare: Strålkastare skall vara bortmonterade eller skyddstejpade så vid eventuell skada ej glasbitar lämnar skotern.

Variatorskydd: Skotern skall vara utrustad med tillfredsställande variator och remskydd samt vara väl fastsatta.

Bakre varningsljus: Skoter skall vara utrustad med ett varningsljus visande rött sken med minst 21W styrka.

Styrskidor: Styrskidor skall i framkant ej vara spetsiga. Tillfredställande upphöjd avrundning krävs, dock utan måttkrav.

Vindruta: Vindruta bör och rekommenderas att avlägsnas från skoter, dock inget krav.

Luftkylningshål: Luftkylningshål med en större area än 50cm² rekommenderas att täckas av galler eller dyligt material med en hållbarhet motsvarande huven i övrigt.

Tävlingsnummer: Skotern skall vara försedd med minst två och högst tre tävlingsnummer. Två nummer skall vara placerade utmed varsin sida på skoterns framdel. Valfri design på skyltar & nummer men med krav på tillfredsställande synlighet. Tävlingsnumren bör hålla ett minimått på 150mm och vara av fylld karaktär. Numren skall också vara av brytande färg från bakgrunden. Vitt mot svart eller svart mot vitt rekommenderas.

Skyddshjälm: Vid framförande av fordon under anordnad tävling skall hjälm av godkänd modell användas. Hjälmen skall ha en bra anordning för att kunna låsas mot förarens huvud. Skinnhjälmar, ridhjälmar etc kommer inte att godkännas.

Skyddsglasögon: Skyddsglasögon och visir skall vara av splitterfri modell.

Klädsel/skyddsutrustning: Retro klädsel är ett klart lyft för framförande av veteranfordon. Dock rekommenderas ryggskydd och axelskydd. Handskar rekommenderas och skor av kraftig modell är ett krav. Skyddsutrustning är en billig försäkring.


Startavgift: Startavgift gällande veteranskotertävlingar bör hålla ett symboliskt värde, dock tillfredställande för arrangörens utgifter, vid körningar då giltig förarförsäkring saknas.
Vid tävlingar då olycksfallsförsäkring erbjuds får försäkringens kostnad styra prisbilden på startavgiften. Försök att ta in intäkter för omkostnader via förtäringsmöjligheter, publik & sponsorer hellre än att låta förarna betala. De är dock dem som skall krydda arrangemanget.

Besiktning: Besiktning av fordon kan ske sporadiskt vid misstanke om regelbrott. Ansvaret vilar hos föraren att fordonet följer gällande regelverk och att säkerhetsutrustningen är väl fungerande. Obligatorisk besiktning sker endast om arrangörerna anser detta nödvändigt.

Anmälan: Anmälan skall göras inom utsatt tid för sista anmälningsdag. Vid ankomst på tävlingsdagen skall startavgift och ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat senast två timmar, om ej annat anges, innan utsatt tid för tävlingsstart.

Förare/klasser: En förare som önskar delta i fler än en klass skall då använda sig av fler skotrar. Man anmäler sig då som en ny förare i en ny klass med en ny skoter. Man delar heller inte skoter och kör i olika klasser med en och samma maskin. Varje förare har alltså minst en skoter var och per klass.




Poängräkning:

Från varje deltävling får man med sig Cuppoäng för att sedan efter sista tävlingen kora en vinnare i varje klass. Pokaler kommer tilldelas de 3 bäst placerade i varje klass.
Om poängen är lika efter Cupens slut så kommer den som deltagit i alla tävlingar gå före på pallen. Om 2st förare deltagit i alla tävlingar så kommer individuella segrar/placeringar att räknas till fördel. Står de lika efter detta så kommer sista tävlingens placering att väga tyngst. Alla som deltar i alla tävlingar inom samma klass får tilldelat sig 20 extra poäng.

01:a 50p
02:a 44p
03:a 40p
04:a 36p
05:a 32p
06:a 28p
07:a 24p
08:a 20p
09:a 16p
10:a 12p
11:a 8p
12:a 4p

Max poäng är alltså vid vinst av alla 5 deltävlingar: 50 + 50 + 50 + 50 + 50 + 20 = 270p


Arrangörens ansvar

Att köra veteranskoter skall vara roligt och enkelt. Att titta på veteranskotrar skall vara underhållande och återblicksgivande. För att detta skall kunna uppnås måste arrangören vara väl förberedd och ha tänkt igenom följande punkter.

Marknadsföring: Att få deltagare till sitt arrangemang kan många gånger vara svårt om man inte använder sig av rätt kanaler. Internetforum av intressets härkomst är en mycket bra kanal för att locka till sig förare. Även en viss publik vistas bland forumen. Som mål skall man ha att så många som möjligt skall ha haft chansen att uppmärksamma tävlingens gällande information. För att uppnå detta bör man i tid planera inför en kommande tävling. Kan man inte sätta ett klart tävlingsdatum bör man gå ut med informationen om att en tävling kommer att äga rum med ett preliminärt datum.
Media skall kontaktas för att få ut detta till gemene man. Vid kontakt med media skall man vara väl förberedd och klar med vad man skall säga. Att ha något specifikt att locka med är att rekommendera. Media uppskattar det exceptionella.
Annonsering och affischering bör göras lokalt och gärna i grannkommuner. Bestämmer man sig att annonsera två gånger så lägg första annonsen tidigt och den andra just innan tävling. Då har deltagarna tid att färdigställa, alt anskaffa ett fordon. Publiken ges då utrymme att planera in tävlingen innan annat fyller kalendern. Se också gärna över närliggande kommuners aktivitetskalender så inte arrangemanget krockar med liknande eller andra stora event.

Tillstånd: Innan tävling ha klart med tillstånd från bestämmande myndigheter. Myndigheterna kan vara markägare, miljönämnd, kommunen och polisen. Polisen måste alltid ge sitt tillstånd för att arrangemanget skall räknas som godkänt. Skall tävlingen arrangeras av klubb/förening tillhörande SVEMO så bör samråd med tidigare nämnda äga rum.

Säkerhet: Att enligt polisens krav och sunt förnuft, eftersträva god säkerhet för både förare och publik. Publik bör ej ha fritt tillträde till tävlingsdepå under pågående tävling. Tävlingsområde bör vara väl avspärrat och anvisat publikområde väl markerat. Om publik skall tillåtas vistas i tävlingsdepå bör detta finnas med i inbjudan till tävlingen så förarna är medvetna om detta. Avsatt tid bör finnas för publikens tillträde i tävlingsdepå. Avsatt tid rekommenderas att läggas i anknytning till planerade pausstopp. Detta för att minska “dötid” för publik. Närmast liggande Akutmottagning skall meddelas i god tid om plats och datum innan tävling så de kan vara i beredskap vid nödvändig utryckning. Även om polisen ej kräver sjukvårdspersonal så rekommenderas detta.
I polisens tillstånd specificeras krav på utrustning så som brandsläckare och annan rekvisita.
Funktionärer som rör säkerheten bör vara väl informerade om sin uppgift och funktion.

Tävlingsupplägg: Tävlingens upplägg bör vara väl förberett så ett bra flyt kan uppnås på tävlingsdagen. Placerings- och tidslistor bör vara förberedda innan tävling. Ett fungerande sekretariat underlättar tävlingens helhet och en fungerande tävling skapar ett vidareintresse hos deltagare.

Speaker: Mycket uppskattat då publiken informeras löpande om vad som händer.

Förtäringsmöjligheter: Då tävlingar av dess slag ofta är en process som utspelar sig under en utsträckt tid rekommenderas att förtäringsmöjligheter finns för besökande



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se