BRP vidtar åtgärder pga det rådande läget i världsekonomin
BRP skär hårt i kakan. Läget i världsekonomin drabbar även snöskoterbranchen hårt. 20% minskning av produktionen och nära 1000 tjänster sägs upp.
Valcourt, Québec, 09 december, 2008 – Motorsportindustrin har drabbats hårt av den globala lågkonjunkturen och BRP är inget undantag. BRP kommer därför att vidta åtgärder som innebär en minskning med 20% av de totala produktionsvolymerna under det kommande året. Detta för att på rätt sätt återspegla detaljhandelns behov och den lagerstatus som råder på marknaden i dagsläget och på så sätt minska kostnaderna till ett minimum. De åtgärder som vidtas kommer att innebära stora förändringar i organisationen.
• 20% minskning av produktionsvolymer
• 550 tjänstemannajobb tas bort
• 430 anställda inom produktionen sägs upp
• Stora organisatoriska förändringar genomförs
Ca 550 arbetstillfällen bland tjänstemän kommer att dras in, av vilka 80% inom den kommande månaden och ytterligare 20% under de kommande nio månaderna. BRP har redan friställt 370 anställda inom produktionen under det tredje kvartalet, som avslutades den 31 oktober 2008, och ytterligare 430 personer ur produktionspersonalen har blivit permitterade under fjärde kvartalet. Denna personalneddragning omfattar alla BRP:s divisioner.
"Det är mycket svårt beslut att ta men vi måste vidta lämpliga förebyggande åtgärder
med tanke på situationens allvar ", sade José Boisjoli, verkställande direktör och koncernchef för BRP. "Med hjälp av dessa åtgärder kommer vi att minska våra kostnader och gör BRP mindre sårbart för den drastiska nedgång i världsekonomin som skett, och som ligger utanför vår kontroll" tillade han.
Dessa beslut innebär att:
• BRP drar ner den totala produktionsvolymen för räkenskapsåret 2009-10 med 20%
• Det skapas två nya divisioner som ansvarar för produktutveckling och tillverkning:
1. De två motordivisionerna BRP-Rotax och utombordsmotorer slås ihop till en ny
"Powertrain"-division som kommer att ansvara för tillverkning och teknisk verksamhet gällande Evinrude- och Rotax-motorer. Rotax-motorerna kommer fortsättningsvis att tillverkas i Gunskirchen, Österrike och i Juarez, Mexiko medan Evinrudes utombordsmotortillverkning kommer att finnas kvar i Sturtevant, Wisconsin och i Dalang, Kina. De tekniska avdelningarna i Waukegan och Gunskirchen samt ny produktutveckling, som även omfattar upphandlingsstrategi för dessa varumärken, kommer att integreras i den nya divisionen.
2. En produktutvecklings- och tillverkningsdivision skapas, som omfattar Valcourt- och Bentonanläggningen samt Juarezanläggningen, vilken kommer att ansvara för tillverkningen av alla terrängfordon. Dessutom kommer alla tekniska tjänster för varumärkena Ski-Doo, Sea-Doo och Can-Am att integreras i denna nya division, samt ny produktutveckling, som även omfattar upphandlingsstrategi för dessa varumärken.
• Det skapas en ny Ski-Doo-, Sea-Doo- och Evinrude(SSE)-division, samt omgruppering av försäljning och marknadsföring när det gäller varumärkena Ski-Doo, Sea-Doo och Evinrude i Nordamerika.
• Det skapas även en Can-Am och kundservice (CCS)-division som kommer att ansvara för försäljning och marknadsföring av BRP:s Can-Am produkter i Kanada och USA samt utvecklingen av en global strategi för kategorin Tillbehör och Kläder (PAC) som tillägg till kundtjänst och Dealer Support Network.
• BRP kommer även fortsättningsvis att lägga fokus på forskning och produktutveckling, men i mindre omfattning än tidigare.
"Vi är övertygade om dessa insatser kommer att hjälpa oss att komma ut ur lågkonjunkturen som ett starkare företag eftersom denna nya struktur ger oss verktyg att fokusera på kostnadsminskningar, marknadsstrategier, produktlanseringar, produktutveckling och att maximera synergierna både inom divisionen produktutveckling & tillverkning samt Powertrain, "avslutar Boisjoli.
Hur hårt finanskrisen drabbar de andra aktörerna i branchen återstår att se.
|