Navigera dig fram här   Torsdagen den 10:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 30727 st  
  Igår: 53234 st  
  Denna månad:
494995 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95897583 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > FULL FART PÅ RETRODAG MED BURKAR-CUPEN
 

 
 

FULL FART PÅ RETRODAG MED BURKAR-CUPEN
Erik Tengmans snabba RV var faktiskt snabbare än många vätskekylda. Foto: Katarina Greenwood och Andreas Olofsson

DET VAR EN NY HÖGTIDSDAG I SKELLEFTEÅ NÄR BRUKAR-CUPEN DROG IN STAN.
DRAGRACING MED RETRO OCH POPULÄRT VÄRRE.

Här kommer en rapport från Marino Carlsson, Burkar Cupens skapare:

"Flatout Rodders och Skellefteå bilskrot skulle tappa hakan när hela 134 ekipage var anmälda till Dragracetävlingen i Skellefteå. De är ca 100st fler än vad dom brukar ha på sitt årliga veteranskoter dragrace. Nu skulle de visa sig att detta inte var ett problem då Flatout Rodders är mycket erfarna från bildragracingen.
Burkarcupens första turbomatade - men varför en Trioman?

Som både Burkarcupsgeneral, speaker och deltagare kan jag instämma på att detta arrangemang sköttes med bravur. Många långa flin var det enda man kunde se i såväl depåområdet som bland publiken. På startplattan var de dock mycket fokuserade blickar mot den blinkande startgranen.
Ett samlad gäng inför start - det handlar om förrarns genomgång...

Under förarsammanträdet frågade arrangörerna hur många som inte hade startat med en startgran förut och de var många som sträckte upp armen kan jag lova. De märktes också på testreporna innan elimineringen skulle börja för de blev många tjuvstarter, där är jag själv inräknad.
Mikael Hellström med sin El Tigre är den ende som vunnit alla tävlingar än så länge i Burkar Cupen

Då vi åker med allt från gråstenar med gräsklipparmotorer till strömlinjeformade fartraketer så bjöds de på allt från hårresande till skrattretande tider. Detta är ju återigen en tävling på skoj så alla accepterade dock sina resultat och var glada iaf.
Richard Bergner på sin Yamaha V-max 540"

Dåtid vs Nutid

En glad återförsäljare ville testa skilnaden mellan sin 09:as Polaris Assault 800, som dessutom var trimmad och dagligdags åker klassen Racer 1000 i Back-SM, mot en av retroskotrarna som var med. När frågan kom var de inte svårt att välja motståndare till honom.
Tomas Andersson vs Henrik Augutsson, som vinner klassen modifierat med sin fins SRX

De var nämligen en Polaris indy 600 från -83 som var med och tävlade. Tomas Andersson från Arvidsjaur heter chauffören och han var inte svårövertalad.
Nu var de upp till bevis vad 26 års skilnad har gett utvecklingen gällande fartresurser. Han med Assaulten valde att starta bredvid mattstarten då den var anpassad för veteranare. Assaulten åkte med 54mm kammar så de var inte brist på fästet direkt. Väl på startplattan stod båda fokuserade på granen och nu var sanningen nära. Där gick starten och till allas förvåning var indy 600 strax före i starten. Assaulten kämpade sig förbi innan den 150meter långa dragracesträckan var avgjord. Klockan stannade på 7,84s för Assaulten och 8,14s för Indy 600:an som även hade bästa kvaltid under tävlingen på 7,91s. Ni kan tro om alla var förvånade. Visserligen kan man gissa att inte 600:an var original men nog tycker man utvecklingen borde gjort större framsteg än så. Dock gissar vi att ett varv på crossbana inte varit lika jämnt.

För att sammanställa resultatet av dagen så är de med succe tävlingen genomfördes och rekordpublik till Skellefteå bilskrots dragrace. Medialt uppvaktat av såväl tidningar som TV. Självklart var tidningen SKOTER på plats även denna gång.
Säger BurkarCupens fader Marino Carlsson.

FOTO: Katarina Greenwood och Andreas Olofsson



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se