Navigera dig fram här   Torsdagen den 10:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 30573 st  
  Igår: 53234 st  
  Denna månad:
494841 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95897429 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > NYTT NUMMER AV SKOTER UTE NU!
 

 
 

NYTT NUMMER AV SKOTER UTE NU!
Nr 2-09

POLARIS NYA RUSH ÄR EN RIKTIG MILSTOLPE. KOLLA VAD VI SKRIVER OM MASKINEN.
ETT NYTT SPÄNNANDE NUMMER NU UTE AV TIDNINGEN SNÖSKOTER.
ALLT FRÅN RETRO TILL DAGENS NYA SNABBA MASKINER.
KOLLA IN VAD SOM DU KAN LÄSA.
INTRESSERAD SÅ KLICKAR DU TILL VÄNSTER - PRENUMERERA SÅ HAR DU DEN DIREKT I DIN BREVLÅDA!

[ REPORTAGE ]

[1] POLARIS RUSH
En ny revolution på gång? Den ser onekligen spännande ut Polaris nyaste bygge som man kan hitta på www.polarisrush.com. Framför allt den motorcross liknande lösningen i boggien kan man inte undgå att se. Pro-Ride Progressive-Rate Rear Suspenstion kallar Polaris själv det.

[2] Lavintransceivers – hur används dom?
Två viktiga delar i att kunna överleva på berget är att använda rätt utrustning och att minimera riskerna. Som med mycket här i livet så är man inte stark ensam och på det temat är kompisräddning ett av de bästa sätten att klara sig levande undan laviner. För att underlätta sökning så används nästan alltid lavintransceivers för att lokalisera den begravda personen.

[3] SPOT - EN RÄDDARE I NÖDEN?
Vid de allra flesta tillfällen när något kritiskt har inträffat, som både kan vara risk för egen eller annans direkta säkerhet, har vi alla önskat oss att vi kunde få hjälp på en gång. Särskilt då vi med skoter färdas i natur där mobiltelefonerna inte fungerar, eller över långa distanser på någon långtur. Det är då vi alla skulle behöva en SPOT som kan kommunicera vart du än befinner dig, men kanske även meddela dina kompisar eller närmaste anhöriga om att allt är ok

[4] GODA RÅD FÖR SNÖSKOTER PÅ FRUSET VATTEN, IS
Snöskotern används ofta på is, tyvärr med åtskilliga drunkningsolyckor som följd. Snöskotern tar dig enkelt och smidigt fram på isen. Många gånger så utgör de isbelagda vattendragen den bästa färdvägen men inte alltid den säkraste. Den vanligaste olycksorsaken med snöskoter är körning genom is och de flesta som omkommer i snöskoterolyckor drunknar. Kom ihåg att all färd på is sker på egen risk! Utmärkta leder visar var isen normalt sett är säkrast men utgör ingen garanti för att den håller.

[5] JÄRJAGÅRDEN
Det finns stora och små hotell som tar emot skoterturister. Runt om i skoter-Sverige kan man hitta smultronställen för en skoterturist. Vi har funnit ett mindre, men spännande utflyktsmål. Lilla Järjagården som ligger i Västerbottens inland.

[6] TEKNIK: HÄFTIG POLARIS FST MED TURBO DAHLBÄCK HAR SLAGIT TILL - IGEN!
I Borlänge finns det en motorman som heter Hans Dahlbäck. Hans karriär som supertrimmare är smått legendarisk. Dahlbäck Racing har nu också börjat fokusera på snöskotrar och då satt tänderna i en Polaris Switchback FST 800. Vi har kollat in bygget.

[7] VETERAN: VART TOG BLÅRÖKEN VÄGEN?
Snöskotern som fordon har genomgått en anmärkningsvärd teknisk utveckling sedan början av 1960-talet. Vem kunde tro att fyrtaktsmotorn skulle göra comeback och att blåröken skulle försvinna. Vår medarbetare Bosse Strandberg har utifrån sin egen långa erfarenhet av snöskotrar på ett enkelt sätt sammanställt den tekniska utvecklingen genom åren.



[ TESTER ]

[8] Tema Säkerhet FLYTOVERALLER
Läs mer i tidningen.

Då det kommer till val av flytoverall så finns det många modeller att välja mellan ute på marknaden. Priserna är olika men även hur bra de flyter, samt vilken övrig utrustning som de har varierar. Bara i år har det skett ett flertal drunkningsolyckor där ett val av flytoverall mest troligt hade räddat livet av några av dem.

[9] Test Arctic Cat M8 Sno Pro 153”
Jag tycker väldigt mycket om det visuella hos Arctic Cats M8 Sno Pro, en djupsnömaskin med ett sportigt utseende. I profil utstrålar den en aggressivitet med den kloliknande mattan som lätt borrar sig ner i snön. Själv föredrar jag även det gamla chassiet före det nya, vilket här är fallet. Men en skoter ska inte bara se bra ut den ska även fungera för sitt ändamål, låt oss fatta styret, trycka ner gasen och se vart vi tar vägen

[10] Test Ski-Doo MX Z X 1200 4-TEC
Ski-Doo har verkligen kommit starkt detta år när det gäller sportiga snöskotrar med fyrtaktsmotorer. Deras nya trecylindriga motor passar mycket bra i flera maskinsegment och dess prestanda skäms inte för sig. Visst märker man att Ski-Doo siktat in sig på Yamaha FX Nytro när man kombinerade ihop den ultralätta MX Z och den nya fyrtaktsmotorn. Visst blev det en lyckad kombination och speciellt när man får gasa till på fina skoterleder.

[11] BRÄNSLEFÖRBRUKNING MED SLÄP
Inom olika delar av landet kan man också se att modellvalet är olika. Syd- och Mellansverige har oftast mindre och öppna vagnar, medan det i Norrland övervägande är vagnar med kåpa, som är bland de mest köpta i dag. Under våren 2007 gjorde vi ett test mellan att köra bromsat eller obromsat. Det skrev vi om i Skotertidningen under hösten det året och lämnade en redovisning på detta. Vi har nu gått vidare med ett nytt test men nu ur bränslesynpunkt. I dessa dyrtider, när det gäller bränsle, är det intressant om olika vagnbyggnader har sin påverkan på bränsleförbrukningen. Vi har valt två identiska vagnar från 4P med aluminiumkåpa där den ena vagnen har inbyggda hjul och den andra utanpåliggande .

[12] Test Polaris 600 RMK Shift 155”
Prisvärd och stilren 120 hästkrafter stark klättrare med rätt att sprida glädje. Under huven sitter en 599 kubik stor libertymotor. Skillnaden i effekt mellan 600 motorn i Dragon modellerna och i Shift modellerna har med antalet injektorer att göra.

[13] Test Lynx Rave RE 800 PowerTEK
Rave RE 800 POWER TEK är fortfarande Lynx flaggskepp i crosscountry segmentet. Med en rejält tilltagen motor och ett ansiktslyft via det nya chassit har man fört in denna maskin i en helt ny tidsålder. Som utomstående känns det som Lynx inte sparat på krutet nånstans.

[14] Head to head Ski-Doo MX Z X 600 H.O. E-TEC vs. Polaris 600 Dragon SP
Är du på jakt efter en lättkörd, kortbandad sportskoter med bra klipp ut ur kurvorna och som är mycket välbalanserad över guppen och i luftfärderna? Du kräver inte den absolut högsta toppfarten och den får absolut inte kosta skjortan men ändå vill du ha den senaste tekniken. Är det så? Då låter det som om en sportmodell i 600-klassen skulle vara någonting för dig. Här tittar vi närmare på två av toppmodellerna i klassen.

[15] BEG: STABIL TOURING FRÅN LYNX -05
Lynx Sport Touring 600 hade säsongen 2004/5 hängt med ett antal år. En populär maskin som hittat många kunder. En touringskoter med betoning på sport. Bra för att åka två med. Till säsongen 2005 kom den också med miljövänliga SDI-motorn.

[16] BEG: LUXUÖS FYRTAKTARE MED KLÖS-05
Arctic Cat T 660 Turbo Touring är en maskin med tryck. Vi har tittat på en beggad sådan från 2004/5. Du får en fin glidare för två personer och mycket bra prestanda och utrustning. Inför 2005 fanns det tre olika modeller av touringen från 53 hästar till denna turbomaskin på 110 hästar.



[ RACING ]

[17] Historisk SM-final i Supercross -Emil Öhman svensk mästare
Trots bitande kyla (-15) kunde SM finalen i Supercross avgöras på Gärdehov i Sundsvall. Inför en trogen publik avverkades finalen i rekordfart. Detta är en bit svensk skoterhistoria, då tävlingen var den första i sitt slag.

[18] 1979 - FART OCH FLÄKT UNDER TVÅ VECKOR - PÅ IS
Under två veckors tid kom de bästa Nordamerikanska tävlingsförarna över till Finland och Sverige för tre rundbanetävlingarna i Sno Pro Scandinavia. De svenska förarna bet ifrån sig riktigt bra men det där riktiga toppresultatet uteblev. Det blev tre högintressanta tävlingar varav två på svensk mark. 1979 var året



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se