ÅSELES BURKARCUP EN NY FIN RETROTÄVLING
|
Curt Degerman flyger fram med sin Retro-Pantera 5000. Foto:Katarina Greenwood
|
Åsele Vintermarknad gästades av nära 90 veteranskotrar. En tävling som flöt på bra, men bortfall av finalrepor rör till poängställningen.
Här får vi veta allt kring senaste deltävlingen i Burkarcupen.
Håll i kepsen!
Rapport från Åsele signerad av Marino Carlsson, Burkarcupens general:
Åsele vintermarknad gästades av nära 90 veteranskotrar.
En tävling som flöt på bra men bortfall av finalrepor rör till poängställningen.
Kvällstävling och den enda i sitt slag, gällande Burkarcupen. Många trevliga skotrar och en väldigt fin bana med en lite speciell start gjorde tävlingen superrolig att köra.
Inga olyckor mer än några blåmärken av olika kalliber trots hård körning och snabba heat. En helt underbar kväll helt enkelt.
Vädrets makter var med oss även denna gång, kvällarna innan, hade varit svinkalla.
|
Mattias Gadd med sin nybyggda Stealth-Finlanda i bredbandsklassen.
|
Poängstriden är i sin fulla makt och de som förväntades leverera - levererade, dock gick det inte som det var tänkt för alla.
|
Morgan Jirlen grym i lilla fläktklassen.
|
Erik Tengman som leder Stora fläkt blev utan styrning och kunde inte hålla sig i tätstriden. Mattias Gadd som var överlägset snabbast i Bredbandsklassen tappade bakljuset och missade 3:e kvalet, dock hade han nog med poäng för att köra A-final.
Efter ett varv då han satsade vad som går med sin Stealt-Finlandia över sista hoppet dog skotern i landningen och förlorade då ledningen. På den korta banan kunde han inte köra ikapp de övriga men han har nu visat vars skåpet skall stå. Övrigt att tillägga i frågan så är Stealth-Finlandian ett nybygge som startade för första gången denna tävling.
I Fläkt veteran visade Hotpistons att dom vill vara i topp. 3 av 5 i A-finalen kom just från Hotpistons. Ingen kunde dock rubba G-fors Riders till synes oövervinnerliga Kurt Degerman då det gäller att styra skoter i tuff terräng. Hans morbror Ronald Degerman som ledde klassen totalt sett inför denna tävling fastnade i starten av ena kvalrepan då framförvarande körde ur.
|
Richard Gustafsson visade att man slåss fint med en Ockelbo i Stora Fläkt, trea i löpet.
|
I det mindre klasserna var spänningen olidlig under många akter av tävlingen. Sjöström och Eriksson hade äntligen fått lite sprutt på sina Speciella Yamaha maskiner. Jonny Holmgren plockade en 2:a plats i Enstånk Veteran och behåller därmed ledningen i klassen. Han oroar sig dock för Gräsdragracet för han har mycket mindre motor än många andra. Kronberg är formstark och närmar sig toppstriden med stormsteg. En 3:e plats gjorde inte saken sämre. Robert Andersson körde så de rykte och segrade klassen Enstånk med sin udda GPX 246 bland alla ET250:isar. Lars Åke Linder kom 2:a och behåller därmed ledningen.
|
Robert Anderssons supersnabba GPX 246!
|
Några nybyggen även i Vätskekylt har kommit till med tanken att slå Mikael Hellström, men där gick dom bet även denna gång.
Team Yngvessons har satsat korten rätt kan man säga då Mikael Hellström fortfarande efter 5 deltävlingar är helt obesegrade. Vad dom ska hitta på inför Gräsdragracet blir intressant att se. Rykten säger att nu ska det lustgasmatas från ett och annat håll...
|
Thomas Sjöström visar att han gå åka fort med sin speciella Yamaha
|
Ska vi vara en aning negativa så blev de lite missförstånd då C- och B-finaler plockades bort utan förvarning vilket ställer till de lite.
Nu får vi ta placeringarna efter kvalpoängen och det är inte vad vi är vana av.
Förarna är med för att köra så det vart väl inte riktigt hundra denna gång. Inget att muttra över nu men att ha i beredskap inför kommande tävlingar. Holeshot & CO som var arrangörer får ändå klart godkänt för en väl genomförd tävling.
Mvh Marino
Foto:Katarina Greenwood www.polymoog.se
|