Navigera dig fram här   Fredagen den 11:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 16580 st  
  Igår: 54681 st  
  Denna månad:
535529 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95938117 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > NYTT NUMMER UTE
 

 
 

NYTT NUMMER UTE

NU ÄR SKOTERSÄSONGEN IGÅNG OCH VI FIRAR DET MED NUMMER 4. VI HAR TESTKÖRT POLARIS STORA NYHET RUSH OCH EN MASSA ANDRA 2010:OR. YAMAHAS FX NYTRO MTX, MXZ XR-S 800R, ARCTICS SNABBA Z1 SNO PRO TURBO EXT, LYNX XTRIM SC 550, RS VENTURE GT FRÅN YAMAHA, SKI-DOO RENEGADE X 1200 4-TEC, POLARIS 0 DRAGON RMK 155 OCH LYNX STORA COMMANDER XTRIM 600 SDI. CRILLE GRÄVER GULD I USA MED ETT FINFINT KONTRAKT.
PLUS MYCKET MERA SNÖSKOTER!

LÄS OM:

[1] E-TEC 2-TAKTS TEKNOLOGI
Teknikutvecklingen har under de senaste åren gått i en rasande fart. Knappast någon kunde tro, för bara 5 år sedan, att tvåtaktstekniken skulle kunna utvecklas så mycket att den kunde bli både bränslesnålare och renare för miljön än många 4-taktsmotorer! Detta till trots att både effektuttag och driftsäkerhet har ökats. Jag skall inte här gå in på för- och nackdelarna med resp. motortyp utan försöka att ge en bild på hur den nya E-TEC teknologin är uppbyggd.

[2] FARTFEST FÖR 25 000 MOTORFANS
Motorveckan i Lycksele är en höjdare för alla motorfans. 25 000 kom till sommarens tävling! Där allt från snöskotrar, moppar, quad/atv, gräsklipparrace, bilar, mc, ja, allt som går att köra fanns med. De finns alltid något för just dig. Tidningen Snöskoter fanns som vanligt på plats för att fånga en hel vecka!

[3] EKONOMI: PRISHÖJNINGAR
Den ekonomiska krisen som slagit till visade sig påverka de flesta branscherna i vårt avlånga land. Men detta till trots, så mitt under kristider visade det sig att det såldes mer skotrar än säsongen 2007-2008. Varför kan man bara spekulera i? Uppdämt behov? Rör inte min fritid? Köp medan det är billigt? Snön kom tidigt? Ja motiveringarna kan säkert vara många och tillsammans gjorde de att marknaden för snöskotrar växte något under 2008-2009.

[4] FISKE RÖDINGFISKE NÄR DET ÄR SOM BÄST
Så här på höstkanten kommer drömmarna. En sommar har gått och snart kommer vintern, med mörker och kyla. Det är då som min polare börjar skruva i skotern, byter oljor och reparerar kälken. Tiden går fort och snart är det dags att återigen styra kosan mot de efterlängtade rödingsjöarna.

[5] PRINCETON ETT ELDORADO FÖR RETROMASKINER
Under hösten är det populärt värre att bjud upp till olika jippon kring snöskoter (och fyrhjuling). Man tar en gräsplan och släpper loss dragracing och sedan runt om andra spännande aktiviteter. Princeton i USA är ett sådant ställe som ligger strax utanför Minneapolis. Vi fanns på plats.

[6] HAY DAYS
Hay Days i USA är lite av startskottet för skotersäsongen. 10 000-tals skoterfans från hela världen samlas då på ett större område utanför Minneapolis. Det körs heta dragracingheat på gräs – den stora saken är dock det enorma området där man säljer nytt och gammalt med temat - snöskotrar. TEXT: LARS WALLMARK. FOTO: MATTIAS WESTERLUND

[7] BURKARCUPEN NÄRMAR SIG MED STORMSTEG
Efter en livlig sommar i retrostil med allt från mopperace till raggarbilsträffar är de åter igen dags för Burkarcupen att liva upp tillvaron i vinterkylan. Just nu skruvas de i många garage och vi kommer få en vinter framför oss som är än hetare vad gällande veteranskotrar råder de inga tvivel om. Det lovar jag!



[ TESTER ]

[8] TEST POLARIS 600 RUSH
FÖRVÄNTNINGAR: Jag tror de flesta av oss känner igen hur det kan vara dagen före julafton, att sitta i biosalongen och se förtexten till en välomtalad film, eller höra rundgången från högtalarna just innan ditt favoritband tar första tonen på scen. Allt handlar om förvä

[9] TEST YAMAHA FX NYTRO MTX SE 162
Inför 2010 så har Yamaha satsat en hel del i FX Nytro MTX. En mängd nya förbättringar kommer till årets modell och man säger sig ha minskat vikten med hela 7.71 kg på 162-modellen, jämfört med fjolårets 153:a. Vi tog ut en FX Nytro MTX SE 162 för att se om Yamaha håller vad de lovar inför årets säsong!

[10] TEST SKI-DOO MX Z X-RS 800R
Efter några års timeout är Ski-Doo:s unika, tävlingsinspirerade MX Z X-RS modell tillbaka. Kul tycker vi för det behövs alltid en speciell modell som profilerar märket. Den som köper en X-RS vill också att den skall sticka ut i mängden och det tycker vi att den gör med sin blandning av färgerna gul, vit och svart spetsat med ett antal väl synliga sponsordekaler. Modellen finns med två motoralternativ, 600 E-TEC och 800R PowerTEK, där vi denna gång nagelfar den motorstarkare varianten.

[11] TEST ARCTIC CAT Z1 SNO PRO TURBO EXT
Att Arctic Cat skulle bredda sitt sortiment med en av marknadens råaste motorer, var väl ingen nyhet i sig. Men då de väljer att göra maskinen både i EXT utförande, SnoPro version, samt med en matta för våra nordiska förhållanden, så känns det som om att man sätter in den i ett segment som angränsar mellan seriös sport/tuffare touring till enklare freeride med pudersluttningar som möjliga mål.

[12] TEST LYNX XTRIM SC 550
Från sin första dag hos Lynxfamiljen har Xtrim modellerna vuxit snabbt och erövrat tronen som kung av den Finska djupsnön. Vi har tidigare stött på en version med den alltid lika trevliga Etec motorn på 600cc och den mer aggressiva varianten, 800c powertec. I år framträder vad som på papperet kan anses som en mer blygsam maskin, nämligen den fläktkylda Lynx Xtrim SC 550 med mål att även den, liksom sina syskon, klara av att tackla både snödjupet, samt den hårda leden.

[13] TEST DORO WT96 PRO
Hur många gånger har man inte svurit över bort tappade kompisar och att ens mobiltelefon inte har någon täckning ute i vildmarken. Här är ett riktigt smart alternativ om man som vi på tidningen ofta tillbringar dagarna ute och behöver kunna kommunicera över lite kortare områden

[14] FIRST RIDE YAMAHA RS VENTURE GT
Genom vårt skapande skaffar vi oss erfarenhet och av denna lär vi oss med tiden vad som fungerar bra eller dåligt. Enligt mig är Yamaha’s Venture GT en bra bit ifrån en perfekt maskin, men ändå har den stannat upp i utvecklingen och återkommer år efter år utan större förändringar.

[15] FIRST RIDE SKI-DOO RENEGADE X 1200 4-TEC
Renegade är familjenamnet för Ski-Doos crossovermaskiner och har nu funnits i deras line-up ett antal år. Det är maskinen som vänder sig till de förare som vill kunna åka lika tufft och prestandastarkt på led som utanför. De som gillar den längre mattans utslätande egenskaper på guppig led och framkomlighet i ospårad terräng.

[16] FIRST RIDE POLARIS 800 DRAGON RMK 155
Hårda vindar som var på gränsen till stormbyar och snöfall. Under alla mina år som testförare kan jag bara minnas en dag som varit mer svår ur fotograferingssyfte. Ur klättringssyfte var det en underbar utmaning.

[17] FIRST RIDE LYNX XTRIM COMMANDER 600 SDI
Vad är Commander igentligen? Enkelt kan man säga att det är en crossover med bredmatta, eller ska man säga en blandning mellan en crossover och en bredbandare? Den passar rätt så fint in i många situationer.



[ RACING ]

[18] CRILLE GRÄVER GULD I USA
För Crille Salemark, den 19-årige crossfantomen från Vindeln, Västerbotten väntar en ny spännande sejour i världens hårdaste skotercross och då start i högsta klassen väntar. Första tävlingen i den amerikanska serien blir i Duluth i slutet av november. Med nytt märke och ett fett guldkantat drömkontrakt. Crille har bytt från Arctic Cat till Ski-Doo. Ska dessutom köra quad när skotersäsongen är över.

[19] MALÅ BLIR ENDA VM-ARRANGÖR
Äntligen ett VM som kan gälla just som ett världsmästerskap. Genom åren har vi i Europa kört ett VM med totalt nordisk dominans. Egentligen ett Nordiskt Mästerskap som har varit långt ifrån ett äkta VM. I USA har man tävlat sin serie av tävlingar och knappast känt till att det körts ett VM i Europa.

[20] TREFALDIGE VÄRLDSMÄSTAREN SLUTAR? PETER E TVEKSAM TILL FORTSÄTTNING
Vår trefaldige världsmästare Peter Ericson är tveksam att fortsätta med att tävla. - Ja, har inte bestämt mig hur jag vill göra, säger Lynx-föraren. I vintras vann han sin tredje VM-titel. Att köra skotercross på allra högsta nivå kräver mycket. Peter har kört många år skotercross (sedan -95)



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se