Navigera dig fram här   Fredagen den 11:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 21502 st  
  Igår: 54681 st  
  Denna månad:
540451 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95943039 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > SNÖBRIST I USA STÄLLER TILL DET FÖR ALLA CROSSÅKARE
 

 
 

SNÖBRIST I USA STÄLLER TILL DET FÖR ALLA CROSSÅKARE
Två glada svenska förare i USA.Till vänster Emil Öhman och vid sidan förarkollegan Crille Salemark. Men tuffa tider väntar i dagarna.

DET RÅDER STOR SNÖBRIST I USA OCH TÄVLINGSTALLEN SÖKER DESPERAT MÖJLIGHETER ATT TESTA DE NYA MASKINERNA.
PREMIÄRTÄVLING I DULUTH ÄR I FAROZONEN.
I VÅR RACINGRAPPORT FRÅN USA KAN VI OCKSÅ BERÄTTA OM ATT DE TVÅ SVENSKA FÖRARNA, EMIL ÖHMAN OCH CRILLE SALEMARK, ÄR DÄCKADE I FÖRKYLNING.

Det är alltså kris i Nordamerika när det gäller snötillgång. Den 27 november är det meningen att den första, och största, deltävlingen i proffsserien Duluth ska köras. Men 90 procent (!) chans är det att denna tävling tvingas ställa in.
Problemet är förstås att det saknas snö och de snökanoner som man har, och det är många, sprutar enbart vatten. Den kommande veckan bjuder dessutom på mildväder. Alltså kris.
Ett säkert ställe att träna på är ”Planet X”, där ett bolag byggt upp träningsmöjligheter. Nu i höst har man hittills pumpat på för 30 000 dollar för att skapa snö med sina kanoner, men någon snö har det inte blivit. Det milda vädret ställer till det.
Crille Salemark i mitten och Justin Broberg till höger och Dylan Martin till vänster.. Förarkollegor i team Warnert.

Stallen börjar bli smått desperata i jakten på att få testa de nya tävlingsmaskinerna.
Arctic Cat har varit i Colorado och där kört på snö. Vi har fått rapporter om att det var lite strul med de nya tävlingsmaskinerna, enligt uppgift så har det varit för många motorskärningar och just nu grunnar stallet på hur man ska lösa detta.
Ski-Doo kommer i dagarna att lasta en semitrailer och sju maskiner för att köra nonstop 21 timmar till British Colombia i Canada. Där ska det finnas garanterat med snö.
Det är ett absolut måste att få prova och känna på de nya maskinerna. Just nu jobbas det för fullt med att bygga om så att dessa racingslädar blir klara. Det har handbyggts 15 maskiner på fabriken, men dessa ska sedan justeras om att göras om ytterligare.
Emil Öhman med sin mekaniker Nate Mc Connell

Det blir därför tre intensiva dagar i Canada, där kommer också folk från BRP-fabriken att finnas med tekniker. Ski-Doo har mycket fokus på att i vinter ska det bli en bra säsong. Man vill vinna ISOC.
Mycket är nytt och bra på de gula tävlingsmaskinerna och förhoppningarna är att när startflaggan faller i Duluth(om det nu blir race där) så ska Ski-Doo vara långt upp på pallen. WARNERT
Ski-Doo har sitt huvudstall i Team Warnert, där finns ju två svenska skoterryttare med. Emil Öhman och Crille Salemark.
Det har varit en stentuff tid för svenskarna inför säsongen. Många timmar varje dag med träning och arbete på sina nya maskiner. Ett arbete som sker tillsammans med sina mekaniker.Mekarna är uppe ibland i 13-14 timmar per dygn.
Nu är det också bestämt att de två unga svenskarna kommer att bilda ett team(i teamet Warnert) med egen semitrailer med maskiner, förare och teamboss ska rymmas. Crew chief för denna trailer blir för övrigt Jörgen Salemark, pappa till Crille Salemark, tillsammans med Emils mek Nate Mc Connell ska de fyra kämpa stenhårt i vinter.
Crille känner på en av maskinerna som man nu bygger om för fullt...Dodge är Crilles huvudsponsor i team Warnert.

Ingen snö och hög stress att få allt klart är givetvis ett problem, ett annat problem som nu dykt upp är att Emil är däckad i influensa, med feber. Att Crille Salemark också börjar känna sig hängig.
-Svininfluensan hur garderar ni er?
-Vi har ännu ej tagit någon spruta. Här i USA är det lätt att få en injektion. Det finnas massor med dropin-ställen, man betalar 35 dollar sedan är det klart.
Men man räknar med att båda förarna ska kunna komma med i Warnerts resa till Canada och första viktiga testen där. Några tuffa dygn väntar alltså de två svenskarna.
- Båda är konkurrenter i Pro-klassen och dela samma trailer, maskiner och mekar, hur ska det funka?
-Inga problem, säger man. Vi ser det som en styrka att vi kan hjälpa varandra och det kan behövas. Det är tufft ute på banorna och det kan behövas att man får backup. Vi snackar ju svenska och kan kommunicera på det språket som ingen begriper.
Warnert-stallet har 7 proffsförare och 7 mekaniker och alla ska vara med på den första träningen.
DULUTH
Första deltävlingen är det alltså kris med, men det troliga är att man redan veckan därpå kan hitta en ny plats(eller Duluth) att köra på.
Men nu först gäller den första teststyrning i British Colombia, då får man den första indikationen på att de nya racingmaskinerna och man är på rätt väg med alla detaljer som måste sitta rätt.
Vi kommer igen med en rapport förstås här på skoter.se.
RACINGPLOCK
Tucker Hibbert, skotervärldens snabbaste förare, var inte nöjd med de första testerna i Colorado, då motorn skar, problem med cylinder. Hibbert är som vanligt fabriksåkare för Arctic Cat.
På plats i USA är nu också Johan Sundström från Arjeplog, som planerar start igen i Duluth.
På plats lär också svensken och jämten Pontus Engström vara och förhoppningsvis blir det start i Duluth.
Men som sagt den heta saken blir det start i Duluth – mycket talar för att det INTE blir det.






» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se