Rykten 2011: E-TEC 800 R! UPPDATERAD
|
MX Z X E-TEC 800R? Enligt våra källor i USA skall maskinen gå att köpa i ett begränsat antal redan under våren, i USA.
|
Nu verkar det enligt våra källor I USA att 600 E-TEC kan få en storebror.
Inte helt oväntat kan tilläggas, 800 PowerTEK motorn har funnits rätt länge nu och nära nog alla i branschen har tippat att det borde komma en E-TEC version av 800-motorn snart.
Nu verkar det som den är på gång, i alla fall i USA. Enligt Ski-Doo själva har den mer effekt än föregångaren men även alla fördelar som E-TEC 600 har kommer även här. Enklare start, mindre avgaser/doft, mindre oljeförbrukning, mindre bränsleförbrukning, mindre vibrationer och bättre räckvidd.
Rotax 800 PowerTek är rätt snål som den är så det låter inte helt otroligt att de 1,23 l/milen som skrivs är möjligt.
Det verkar när man ser de tekniska data som vi har fått tag på att det är i stora drag samma motor men att förgasarna har fått ge plats för den fina bränsleinsprutning från Fischt som man hittar på 600 E-TEC.
Rotax hävdar att detta är DEN renaste 800-motorn i klassen.
DATA
Motor
Motor Rotax E-TEC 800R
Vätskekyld 3-D R.A.V.E.™
Cylinder 2
Kubik 799.5 cc
Borrning 82 mm
Slaglängd 75.7 mm
Max varv/min 8150 v/min
Bränsleinsprutning E-TEC
Bränslevolym 40 liter
Oljevolym 3.7 liter
Drivning
Transmission TRA™ VII / QRS
Tillslagsvarv 3800 v/min
Detaljer
Chassie REV-XP
Skidor Pilot™ 5.7
Säte REV-XP X
Styre Aluminum med J-hooks
/ Riser block (115 mm )
Fjädring
Fram Dual A-arm
Stötdämpare fram HPG Plus R
Fjädringsväg fram 229 mm
Fjädring bak SC™-5
Centrala dämpare HPG Plus
Bakre dämpare KYB Pro 36
Fjädringsväg bak 381 mm
Dimensioner
Längd 2905 mm / 114.4 in
Bredd 1217 mm / 47.9 in
Höjd 1000 mm / 39.4 in
Torrvikt 207 kg / 457 lb
Spårvidd 1077 mm / 42.4 in
Skidans längd 1066 mm / 42 in
Skidans bredd 145 mm / 5.7 in
Mattan 381 x 3051 x 31.8 mm
Elstart RER
Handtags- och tumvärmare
Multifunktionsmätare
|