Navigera dig fram här   Fredagen den 11:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 34603 st  
  Igår: 54681 st  
  Denna månad:
553552 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95956140 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Yamaha gör det igen, och igen och nu
 

 
 

Yamaha gör det igen, och igen och nu
Apex X-TX med styrservo och EXUP utblåssystem.

Yamaha 2011 är först med servo på snöskotrar! Mer spännande är en smart avgasport för mer kraft!

Yamaha var redan 2003 kung på banan när de kom med sin fyrtaktsmotor i RX-1 modellen. En maskin som det var verkligt krut i. När andra fyrtaktare fick ta till turbokit för att få fart på skotern var Yamaha tvungen att lägga in en reduceringsväxel innan variatorn för att dämpa motorns kraft.

Tre år senare kom de med en helt ny ergonomi på skotern och flyttade fram förarpositionen och hade designat maskinen så att föraren satt mycket högre upp än vad man upplevde från tidigare Yamaha.
EPS= Electric Power Steering

Nu tar man ett nytt kliv med elservostyrning, ny lösning av utblåsningssystemet som ger en jämn effektkurva och nya dämpare och skidor.

För några år sedan var Yamaha först ut med servostyrning på fyrhjulingar i serieproduktion. Här är Yamaha nu också först med elstyrning av snöskotrar. Det ger föraren en mycket bekväm åkkomfort med mindre påkänningarna på armarna, blir exaktare styrning och ger möjligheter till att disponera motorutrymmet på ett annat.
Den här lösningen kommer på Apex SE och Apex X-TX modellerna. Apex är det nya modellnamnet på sportskotrarna i Sverige. Har funnits sedan ett flertal år i USA.

Genom att placera avgasportarna längre ut i utblåsningssystemet kan man kontrollera alla fyra utblåsen från en och samma position. Med den lösningen får maskinen ett än bättre drag i mellanregistret och ”baksug” förhindras så nu är det fullt ös från botten ända upp i toppen på 10 000 varv/minut och mer därtill.
Nu kan inte "blowback" förhindra effekten.

På Apex SE har man i samarbete med Fox tagit fram nya dämpare som skall svara än bättre mot de fartresurser maskinen presterar.
Nya skidor men nya profil borgar för mer exakt styrning samt utåtvända drivhjul i mattan svarar för kraftfullheten i drivet.

I kommande nummer av Skoter 2-2010 kan vi berätta mer ingående om dessa innovativa lösningar.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se