Yamaha gör det igen, och igen och nu
|
Apex X-TX med styrservo och EXUP utblåssystem.
|
Yamaha 2011 är först med servo på snöskotrar! Mer spännande är en smart avgasport för mer kraft!
Yamaha var redan 2003 kung på banan när de kom med sin fyrtaktsmotor i RX-1 modellen. En maskin som det var verkligt krut i. När andra fyrtaktare fick ta till turbokit för att få fart på skotern var Yamaha tvungen att lägga in en reduceringsväxel innan variatorn för att dämpa motorns kraft.
Tre år senare kom de med en helt ny ergonomi på skotern och flyttade fram förarpositionen och hade designat maskinen så att föraren satt mycket högre upp än vad man upplevde från tidigare Yamaha.
|
EPS= Electric Power Steering
|
Nu tar man ett nytt kliv med elservostyrning, ny lösning av utblåsningssystemet som ger en jämn effektkurva och nya dämpare och skidor.
För några år sedan var Yamaha först ut med servostyrning på fyrhjulingar i serieproduktion. Här är Yamaha nu också först med elstyrning av snöskotrar. Det ger föraren en mycket bekväm åkkomfort med mindre påkänningarna på armarna, blir exaktare styrning och ger möjligheter till att disponera motorutrymmet på ett annat.
Den här lösningen kommer på Apex SE och Apex X-TX modellerna. Apex är det nya modellnamnet på sportskotrarna i Sverige. Har funnits sedan ett flertal år i USA.
Genom att placera avgasportarna längre ut i utblåsningssystemet kan man kontrollera alla fyra utblåsen från en och samma position. Med den lösningen får maskinen ett än bättre drag i mellanregistret och ”baksug” förhindras så nu är det fullt ös från botten ända upp i toppen på 10 000 varv/minut och mer därtill.
|
Nu kan inte "blowback" förhindra effekten.
|
På Apex SE har man i samarbete med Fox tagit fram nya dämpare som skall svara än bättre mot de fartresurser maskinen presterar.
Nya skidor men nya profil borgar för mer exakt styrning samt utåtvända drivhjul i mattan svarar för kraftfullheten i drivet.
I kommande nummer av Skoter 2-2010 kan vi berätta mer ingående om dessa innovativa lösningar.
|