2011 Ski-Doo MXZx 600RS är bara runt hörnet
Hela fem månader tidigare än normalt släpper Ski-Doo detaljer på nästa års raceskoter.
Mer kommer att följa men detta är vad vi har fått veta:
Mer hästar utlovas och en helt ny bakfjädring.
Ski-Doo meddelar att de trots Tim Trembleys framgångar och Emil Öhmans fina säsong inte är helt nöjda utan arbetar hårt för att göra maskinen bättre och bättre.
- “In racing you never stop developing your product, and because winning is part of our heritage at BRP, you can expect that we would continue to improve the MXZ race sled to be much better than last year” säger Denis Morin Vice President of Engineering på BRP. “The changes will provide better starts and more speed along with a very controlled ride tailored specifically for race conditions.”
The MXZx 600RS motorn kommer med nya cylindrar en ny förbränningskammare som kommer att signifikant förbättra kraften genom hela registret.
Man kommer att märka bättre acceleration, bättre respons i mellanregistet och mer effekt i top. Detta skall enlingt Rotax själva ge bättre holeshots och bättre utgångar i kurvorna säger Ski-Doo.
Variatorn har även den kalibretats om så att all den kraften tas om hand på ett optimalt sätt.
Sedan den helt nya bakfjädringen - PCX - endast avsedd för racing och inget annat.
PCX har en helt nydesignad ledningssystem och ny fjädrings-rörelse geometri. Även stryktåligheten förbättrad. Förutom att klara större smällar och hopp hjälper bakfjädringen till att klara kurvor bättre och starterna genom att chassiet är i nivå bättre genom hela fjädringsvägen.
“We’re really excited about the changes for 2011” säger Ski-Doo Race Manager Jeff Goodwin. “the new suspension has been a huge step forward and will really make a difference for the racers in all conditions. Combine that with the extra engine power to assure great holeshots and we have a great race sled for next season that will be hard to beat.”
Man får dock vänta till 1 maj för mer om denna godbit.
|