Navigera dig fram här   Lördagen den 12:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 9092 st  
  Igår: 54497 st  
  Denna månad:
582538 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95985126 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > NYTT NUMMER UTE - NY FORM!
 

 
 

NYTT NUMMER UTE - NY FORM!
Nr 4-2010

Samma fina innehåll fast lite bättre. Nu kommer vi i en bättre och snyggare förpackning.
Innehållsmässigt har vi samma höga krav som tidigare men vi har känt att det var dags att uppdatera tidningens form och vi hoppas att ni läsare uppskattar det vi har gjort.
I detta nummer kan man läsa om Tucker Hibberts hemlighet bakom VM-guldet och om Johan Lidmans USA satsning.

2011-skotrar har vi också testat åt er som bland annat
POLARIS RUSH PRO-R 600,
YAMAHA APEX XTX med servostyrningen,
LYNX RAVE RE 800R E-TEC,
ARCTIC CAT F8 EXT SNO PRO,
SKI-DOO SUMMIT FREERIDE 800R E-TEC,
POLARIS 600 SHIFT 136”,
YAMAHA FX NYTRO RTX,
LYNX GRAND TOURER 1200 4-TEC,
ARCTIC CAT SNO PRO 500,
SKI-DOO TUNDRA LT 600 ACE – 0,8 liter milen?!

Allt detta plus en hel del mer intressant och laddad läsning för alla snötokiga sledheads där ute.

[ REPORTAGE ]

[1] HEMMA HOS: BOONDOCKER PERFORMANCE
Ett mytomspunnet namn är det, Boondocker? Många är de skoterfilmer där trimkit från denna tillverkare suttit på snöskotrat som varit med och klättrat på näst intill vertikala branter i Klippiga Bergen.

[2] FISKE PÅ SVAG IS
Ett stycke ut från stranden låg jag framstupa vid ett borrhål och tittade ner mot blänke och agn på någon meters djup och allt var lugnt. Men plötsligt hörde jag fiskekamraten skrika från land med rädsla i rösten: -Är du inte klok, du sjunker ju! Samtidigt kände jag hur vatten trängde upp på renskinnet under mig. Försiktigt kröp jag bakåt mot land. Isen bågnade. Kamraten var lite blek när han tog emot, bad inte om ursäkt för att ha kallat mig idiot och behövde inte heller. Jag höll verkligen på att ställa till det i rent övermod och med dåliga kunskaper om isens hållfasthet. Men detta var för länge sedan, måste jag få tillägga. Det var en nyttig lektion och nu vet jag bättre. Det var på den första isen i slutet av oktober. Efter några dygn med ända ner mot minus tjugo var vi upptända och ringde en kontakt i fjällbyn med enkla frågor.” Har isen lagt?” ”Jodå.” ”Tror du den håller?” ”Nja,” blev svaret.

[3] EKONOMISKA KRISEN, ETT ÅR EFTERÅT!
I fjol gjorde vi på Tidningen Skoter en genomgång av hur marknaden hade påverkats av den ekonomiska krisens efterdyningar. Ett år efter denna kris har vi gjort ytterligare en genomgång av både hur växlingskursen har förändrats under det senaste året, men även hur priserna på skotrar förändrats. Det som ifjol såg nattsvart ut för vissa märken har till i år vänts till positivare tongångar med bättre konsumentpriser som följd.

[4] Bergnäsets Skoter & ATV
Sedan säsongen 2008 är det Mats Lager och brorsan Peter som är Artic Cats nya ansikten i Luleå, en tanke som de haft under många år och när möjligheten dök upp nappade de direkt. Ett mångårigt skoterintresse med bred erfarenhet från tävlande och mekande gör att detta är snudd på att mer vara en hobby än ett arbete.

[5] MOTORVECKAN: HAWAII LIGGER I LYCKSELE?
Motorveckan växer och växer i takt med arrangemangens kvalité. Nöjda besökare, glada arrangörer och ett genuint program fyllt med massor av motor under 8 späckade dagar. Årets upplaga blev inget undantag och som vanligt lyste solen denna onsdagsafton vid Hotell Lappland i Lycksele.

[6] HUR GÅR FÖRSÄLJNINGEN?
Skoteråret (fr.o.m. juli 2009 t.o.m. jun 2010) som gått, visade upp hyfsad försäljning mot bakgrund av en stagnerande ekonomin. Det såldes exakt 7 429 maskiner då att jämföra med föregående säsong då försäljningen var uppe i 8 417. Visst är en nedgång på 988 maskiner en betydande påfrestning för både generalagenter och handlare som skall livnära sig på affärerna. Var det aningen återhållsamt i fjol torde det bli bättre försäljning i år. Redan nu berättar flera av generalagenterna att de genom de tidiga försäljningskampanjerna redan sålt iväg nära intill vad de sålde föregående säsong. Det kan till och med betyda att de mest populära modellerna kanske redan är slutsålda?



[ TESTER ]

[7] POLARIS RUSH PRO-R 600
När Polaris introducerade Rush 600 ifjol så insåg många att detta bara var början på något nytt och stort. Förväntningarna inom vårt testteam var därför stora på årets nya Polaris Rush PRO-R 600 och de nyheter som den modellen introducerar. Det visade sig snart att vi inte skulle bli besvikna!

[8] YAMAHA APEX XTX- STYRSERVO HÄR FÖR ATT STANNA
Det känns som om tillverkarna i större utsträckning de senaste åren börjat komma med tekniska lösningar på skotrar som tidigare bara funnits på andra fordon. Olika märken har fokuserat på olika saker såsom motorer, bränsleinsprutningar, samt olika andra tekniska finesser. Yamaha har gjort ett verkligt snillrikt drag genom att som första märke montera styrservo på en maskin, och vilken känsla det ger.

[9] LYNX RAVE RE 800R E-TEC - EN NY NIVÅ
Det tog ett tag men nu kom den. 800 kubiks versionen av E-TEC motorn har man länge väntat och trott på och i vilket chassie som BRP placerade den i. Här har vi en motor som passar superfint med chassiet. Motoreffekten är fantastiskt bra främst i mellan och det högre registren. Mer än 155 gasglada hästar som samtidigt är snälla mot både moder jord och plånbok.

[10] ARCTIC CAT F8 EXT SNO PRO - NY CROSSOVER
Som ny modell i Arctic Cats crossoversegment kan man tänka sig att det kan vara svårt att ta plats och definiera varför just jag passar in. Men för en svensk, med preferenser att både vara på och utanför leden, förstår man snart varför modellen kommer till Sverige.

[11] SKI-DOO SUMMIT FREERIDE 800R E-TEC - EN FRI FORM
Detta år blir det tillökning i familjen Summit i form av en ny skapelse kallad Freeride. En maskin vars namn talar rätt mycket för sig själv, nämligen ämnad att åka fritt ute i snön. Målsättningen hos Ski-Doo är att nå ut till de som gillar en extremare form av friåkning, de som strävar efter nya outforskade fjällsidor att besegra eller segla fram i orörda vidder av pudersnö.

[12] POLARIS 600 SHIFT 136” - NÖJESMASKIN TILL RÄTT PRIS
Polaris 600 Shift 136” utstrålar körglädje och är en av de absolut mest lättkörda crossover-modellerna på marknaden idag. Det lite längre drivbandet passar oss i Norden perfekt och här får man mycket snöskoter för pengarna. Polaris har höjt sin lägstanivå för en lyckad kombination av prestanda, pris och utrustning. 600 Shift 136” är helsvart och enkel i sin framtoning men här finns potential i massor. På motorsidan är det Cleanfire 600 som gäller, en kändis bland Polaris motorfamiljer och som fortfarande hänger med i toppen av klassen.

[13] YAMAHA FX NYTRO RTX - YAMAHAS VÄRSTING I LEDSEGMENTET
Mycket saker kan man säga om Yamaha FX Nytro RTX, men någon lättviktare är det definitivt inte. FX Nytro RTX tillhör de stora pojkarna och ger den riktigt stora racingskotern ett ansikte. Den här maskinen får man förtjäna på leden, den kräver sin förare men ger också en hel del tillbaka till den som tålmodigt lär sig behärska detta fartmonster!

[14] LYNX GRAND TOURER 1200 4-TEC - EN MASKIN SOM FÅTT SIG EN MINDRE ”MAKEOVER” I ÅR
I fjol var denna maskin nyhetens behag med en ny plattform och ny motor. Till i år har den inte genomgått lika många förändringar,

[15] ARCTIC CAT SNO PRO 500 - ATTITYD
Även om Sno Pro 500 är en avbild av Artic Cat’s racingmodell med mindre motor, så nöjer den sig inte med att leka lillebror, utan packar istället väskan med en hel del attityd och kommer efter dig som en ilsken geting redo att ge dig en rejäl omgång.

[16] SKI-DOO TUNDRA LT 600 ACE - EN MILSTOLPE
En milstolpe har nåtts i snöskotervärlden i och med denna motor från Rotax som sitter under huven på Tundran. Denna Rotax 600 ACE (Advanced Combustion Efficiency). Betyder någonting liknande som Avancerad Förbrännings Effektivitet och motorns roll är att ta över nu när den fläktkylda 550-motorn går i graven.



[ RACING ]

[17] SVENSK SNÖSKOTERRACING 1990 Del 1, EM, NM, SM Långlopp och övriga stortävlingar
Europamästerskapet gick till Finland och Pauli Piippola detta år efter en mycket jämn kamp med Stefan Nilsson. Endast lag-NM kördes detta år och i Finland. Hemma-nationens förare blev för svåra även detta år. Västerbotten höll sig framme igen i långlopps-SM och hälften av medaljerna hamnade i länet. Sonny Jirlén knep guldet i lilla klassen efter sekundraffel medan Mats Öhman fick sitt efterlängtade guld i långlopp och då i stora klassen. Aktiv Cup, även kallat lilla SM, vanns detta är av Krister Johansson.

[18] TUCKER HIBBERT & CO
Det första nyheten direkt på morgonen var att Tucker Hibbert hade plockat fram några äss från rockärmen i form av en ny matta som det bara finns tre av i världen och han hade alla tre. Ska vara grymt lätt sades det. Vädret var inte det bästa med mulet och snö i luften men det hindrade inte publiken att strömma till i mängder.

[19] JOHAN LIDMAN DRAR VÄSTERUT
2010 har varit en otrolig säsong för Johan Lidman och det märks att han har utvecklats väldigt mycket i sin körning. Att vinna SM har varit ett mål sedan han började tävla har han sagt. Sedan att Johan lyckades stå som silvermedaljör på VM gjorde inte den veckan sämre!

[20] POLARIS NYA RACER
Tävlingsmaskinerna är en av spjutspetsarna när det gäller skoterföretagens utveckling för kommande generation av skotrar som den vanlige ”Kalle” använder. Här under ett tävlingsår är det många delar som byts ut, förbättras eller omkonstrueras för att hålla under de extrema förhållande tävlingsmaskiner utsätts för. Erfarenheter utvecklingsingenjörerna får, kan finnas på kommande årsmodeller eller senare eller kanske helt förkastas. Inget undantag med de maskiner Polaris har på tävlingsbanan.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se