Navigera dig fram här   Lördagen den 12:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 25392 st  
  Igår: 54497 st  
  Denna månad:
598838 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 96001426 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Nytt nummer ute
 

 
 

Nytt nummer ute
Nr 1-2011

Senaste nyheterna från skotersidan och racingen. Produktnyheter och fiske tillsamans med Äventyr i Alaska.

Läs om Arctic Cat Cup både på och bredvid banan.

Vi hälsar på SLP i USA och tar sedan med Bosses hjälp en titt på den nya variatorn eDrive.
Gillar man fiske kanske regnbågar och fiske i ransarkungensland lockar.

Marica, Anna Carin, John och Viktor plus mycket mycket mer i Racingavdelningen.

Ingående tester av Polaris RMK 800 ASSAULT 155” • YAMAHA RSVIKING PROFESSINAL • LYNX ADVENTURE 600 ACE • ARCTIC CAT CROSSFIRE 6
SKI-DOO SKANDIC WT 600 ACE • SKI-DOO TUNDRA EXTREME 600 E-TEC • YAMAHA PHAZER M-TX • LYNX RAVE RE 600 E-TEC • ARCTIC CAT M1000 SNO PRO • SKI-DOO RENEGADE X 1200

Häng med!

[ REPORTAGE ]

[1] NYA eDRIVE VARIATORN
SITTER I ALLA SKOTER MODELLER MED ROTAX 600 ACE 4-TAKTSMOTOR

[2] REGNBÅGSFISKE!
Regnbågen är en fisk som dom senaste ca 15-20 åren blivit en väldigt populär sportfisk i Sverige. Detta beror delvis på att den är relativt lättfångad, sedan så funkar dom flesta metoder bra för att komma åt denna fisk.

[3] NY SADEL TILL SKOTERN?
Hanngrens är ett välrenommerat gammalt Sundsvallsföretag, som håller på med det mesta inom skinn och läder. Många av oss kanske tänker på gamla hästsadlar och läderväskor när man hör ordet sadelmakare, men faktum är att dessa killar och tjejer som jobbar med detta kan så mycket mer än så.

[4] I RANSARKUNGENS LAND
Vi hade tänkt oss en fiskresa i flödande solsken under kamratliga förhållanden. Därtill hade vi räknat med välsmakande fjällröding till middagarna och mysiga kvällar runt lägerelden. Nu blev det inte som vi hade tänkt oss men resan blev ändå ett minne för livet.

[5] PÅ SKOTER I ALASKA
För ett antal år sedan skrev jag i tidningen Snöskoter om mina äventyr i norra Alaska. 16 år har gått sedan min första vinterresa till nunamiuterna, världens enda inlandseskimåer, och de bor i byn Anaktuvuk Pass. Så nu är det dags att berätta lite om vad som hänt under dessa år.

[6] KOMMER NI IHÅG SNÖSKOTRARNA FRÅN SÄSONGEN 1980/81?
Antalet snöskoterolyckor med dödlig utgång hade stadigt ökat under 1970-talet och från myndighetshåll höjdes röster för stoppa snöskoterns framfart. Det diskuterade även någon typ av körkort och framförallt hastighetsbegränsning. Till säsongen 1980/81 hade regeringen lyckats få en överenskommelse med snöskoterbranschen om ett import- och tillverkningsstopp för snöskotrar med motoreffekter över 60 hk.

[7] HEMMA HOS: STARTING LINE PRODUCTS, SLP
Starting Line Products i Idaho Falls, Idaho är ett företag med en lång historia. Vi gjorde ett ”hemma hos” besök på deras huvudkontor och tillverkningsenhet i just Idaho Falls för att kunna ge er läsare en bild av hur ett av skoterbranschens mest välkända företag för tillbehör och avgassystem bedriver sin verksamhet.

[8] TRON PÅ FRAMTIDEN ÄR TILLBAKA
Ett verkligt uppsving på skoterförsäljningen kan vi konstatera så här i halvtid för försäljningssäsongen. Branschen som helhet har ökat med dryga 32 % i jämförelse med samma tidpunkt föregående år.

[9] RETRO RAIDER DOUBLE EAGLE
En morgon i höstas damp det ner ett intressant mail på redaktionen från Anders Löfgren som riktigt brinnande berättade om sitt fynd. En Raider Double Eagle från 1974. Det som gjorde att man helt enkelt blev tvungen att fara och tala med inköparen och titta på fyndet var all underbar bakgrundsinformation som Anders hade grävt fram. Ett besök senare och en liten men trevlig testkörning senare får ni nu läsa om händelsen.

[10] SKI-DOO BLIZZARD 7500 377 F/C SNART RACE READY
Många timmar har flutit på och blodvite uppstår är inte bara en term i lagboken utan ett vanligt uppkommande senarium i garaget. Resultatet från projekt ”klippa navelsträngen” är ungefär vad jag tänkt mig och här är vad som hänt sen stadiet som lik. Maskinen byggs i första hand som läroprojekt men sen ska den förhoppningsvis skörda någon seger av Racer X.



[ TESTER ]

[11] POLARIS RMK 800 ASSAULT 155”
Så fort RMK nämns bland mountainförare så får de något drömmande i blicken. Polaris RMK har under många år haft en stor inverkan på utvecklingen inom mountainsegmentet och hjälpt till att driva jakten på kilo och manöverbarhet framåt. Årets utgåva av 800 RMK Assault 155” fortsätter den jakten och kämpar en till synes outtröttlig kamp om tätpositionerna i mountainsegmentet.

[12] YAMAHA RSVIKING PROFESSIONAL
Här har vi lite av en upplevelse i sig själv. Vikingen är en rejäl pjäs från topp till tå men det lyckas den med utan att kännas som klumpig. Under huven sitter en ytterst potent kraftkälla som gör att man kan hålla nära nog racingfarter på leden för att sedan nästa ögonblick koppla på ett riktigt rejält tungt lass utan att det är några problem för motorn. Chassiet är väldigt bekvämt att använda oavsett om det är arbete eller touring som är på agendan.

[13] LYNX ADVENTURE 600 ACE
Med både helt ny motor och chassi har Lynx sett till att skapa en touringmaskin med många nya egenskaper. Visst har bränsleförbrukning funnits med som en viktig faktor sedan tidigare men nu har man även sett till att kombinera detta med både komfort för kroppen och själen.

[14] LÅNGTESTARE ÄR KLARA
Nu har vi klart med 3 av våra långtestmaskiner för säsongen. Som alltid är detta en riktigt kul och intressant del i våra testförares tillvaro. Att få köra dessa maskiner och få se vad de går för under en längre tid kan ibland avslöja mindre detaljer och oväntade egenskaper. En maskin kan bete sig olika under differentierade förhållande och då både i positiv, samt negativ omfattning för föraren. Vi ser fram emot att få presentera detta för er läsare både i tidningen, samt även mellan tidningsutgivningarna via vår webb.

[15] NYTT FRÅN GOPRO
Flera av oss skoteråkare har alltid varit fascinerade av att dokumentera våra skoterfärder. Vi har ofta med oss kameran (video eller stillbilds) som måste packas upp ur någon ryggsäck för att användas. Många är vi nog som har sneglat efter en hjälmkamera av något slag för att få de där lite annorlunda körbilderna att dela med sig av. Vi har kikat på en GoPro HD Hero och utvärderat hur bra den egentligen är.

[16] ARCTIC CAT CROSSFIRE 6
Äntligen gör lillebror i Crossfire-familjen comeback på den svenska marknaden. Crossfire 6 har inte funnits på den svenska marknaden sedan säsongen 2007. Under bortavaron har konkurrenterna inte legat på latsidan precis vilket gör att kraven på en konkurrenskraftig crossover i 600-segementet idag har ställts upp rejält. På många områden hänger den dock med fortfarande men det finns också områden där den halkat efter lite.

[17] SKI-DOO SCANDIC WT 600 ACE
En beprövad arbetshäst sadlar om till det nya REV-XU chassit utrustad med den nya ACE motorn. Under våran testkörning står den lite blygsamt och väntar på sin tur utan större förväntningar men när det väl blir dags blir vi en aning överraskade av Scandics prestation.

[18] SKI-DOO TUNDRA EXTREME 600 E-TEC
I USA säljs det en lite mer extrem version av Ski-Doo Tundra, nämligen Ski-Doo Tundra Extreme. Här har Ski-Doo gjort något så kul som att slänga in sin 600 E-Tec motor i tundrachassit och byta ut mattan till en ohålad Powdermax matta med 57 mm höga kammar från Summitserien. Resultatet blir minst sagt extremt, underbart extremt. Detta kan mycket väl vara den ultimata lössnömaskinen för de som söker seriös friåkning i snödjup terräng. Motorn känns väldigt kraftig i förhållande till chassiet. En del skulle till och med kunna säga att den är för kraftig men det håller jag inte med om.

[19] YAMAHA PHAZER M-TX
Det kanske var lite orättvist att testköra Yamaha Phazer M-TX tillsammans med fullblod som hade 800-kubiksmotorer under huven och på höjder på en bit över 3000 meter när vi var i USA och körde 2011:orna första gången. Men det gick trots allt ganska bra. Motorn räckte inte riktigt till helt ända ut men det gick fortfarande att ha kul med maskinen. Den är en utmärkt första snöskoter till de som har sneglat på klättring och vill ut och burka i litet djupare snö.

[20] LYNX RAVE RE 600 E-TEC
Man kan på Lynx's hemsida läsa ”Rave RE 600 E-tec behöver inte byggas om, skotern är redan direkt från fabrik redo för endurobanorna eller hård ledkörning.” Jag kan inte annat än att hålla med, detta är ett av BRP´s stjärnskott som alltid kommer att prestera, leverera och besegra. För er som är bekanta med 600 E-tec kan vi avslöja att de ändringar man gjort på årets version bland annat innebär nya framstötdämpare av typen KYB 40 HLCR. Man har även gjort racingförstärkningar, ett 4:e vändhjul, samt utsmyckat maskinen med en ny, enligt mig, snyggare färgsättning i svart, vit och rött. För er som inte är bekant med 600 E-tec sedan tidigare kan jag bara ge tipset att greppa kaffekoppen, ta på läsglasögonen för nu kör vi.

[21] ARCTIC CAT M1000 SNO PRO 162”
Arctic Cat M1000 162” är den sista av klättermaskinerna med tusen kubik under huven. Medan konkurrenterna bantar i ren förtvivlan och stoppar i effektstinna 800-motorer istället lutar sig Arctic Cat lugnt tillbaka och litar på sin gamla, beprövade tusenkubikare som toppmodell. Visst har den några år på nacken men den känns fortfarande konkurrenskraftig när det gäller kör- och klättringsegenskaper. För några år sedan hade de flesta tillverkare tvåcylindriga tvåtaktsmotorer på runt 1000 cm3 i sina värstingklättrare. Då var det råstyrka och långa drivband med höga kammar som gällde. Sedan började den stora jakten på onödig vikt att släpa fram i djupsnön och uppför branterna. Man måste imponeras av hur väl de har lyckats att behålla styrkan i detaljerna trots att materialåtgången minskat. Viktminskningen gäller även M1000 trots att man valt att behålla motortypen. Modellen finns inte med i årets svenska broschyr då den var en beställningsvara för de riktiga entusiasterna i våras. Det kom alltså bara in något exemplar till Sverige detta år och då den redan var en ovanlig syn här lär det inte bli lätt att hitta en begagnad till salu.

[22] SKI-DOO RENEGADE X 1200
På maskinens namn går det inte att missta sig i vilket segment den hör hemma. Men kikar man på detaljerna, och gör några modifikationer, så kan denna maskin helt plötsligt platsa i helt andra segment där den kanske passar bättre för våra svenska förhållanden.



[ RACING ]

[23] ARCTIC CAT CUP
Då har den anrika tävlingen Arctic Cat Cup avgjorts än en gång. Det var tävling nr 39 i ordningen som avgjordes på Gräfsåsen i Östersund. Det blev lite av en repris från året innan, för då som nu gjorde Petter Nårsa ett helt ofattbart starkt finalrace som fick både speaker och publik att jubla. Nu fanns det givetvis fler saker som fick speakern Gunnar Fridlund att gå i gång, då det bjöds på skotercross av absolut högsta division i dagarna två…

[24] JOHN STENBERG
John Stenberg började säsongen med att fara till USA och tävla i ISOC-serien Semi Pro Super Stock och lyckades väldigt bra och stod på en sjätteplats totalt efter två tävlingar. Jag ställde frågan till John vad han tyckte var den största skillnaden med att tävla på andra sidan Atlanten. ”Den största skillnaden är banorna samt arrangemanget av tävlingarna förstås”, berättar John. ”Banorna här byggs ju 100 % från botten, dvs. byggs upp bara med snö (ingen motocrossbana i grunden som är melodin i Sverige 9/10 gånger)”, forsätter John. ”Så att köra på en amerikansk bana skulle jag säga är mer utslagsgivande, det blir ju oftast mycket större och fler gropar än hemma!

[25] MARICA RENHEIM & ANNA CARIN KARLSSON
Desiree ”Dessan” Stolt vann damklassen i förra säsongens skotercross-SM och är enligt oss favorit till ännu ett guld. Frågan är då vilka som kan rubba henne från att sitta kvar på drottningtronen? Det finns många duktiga tjejer som kör skotercross, och det känns som standarden höjs för varje år. Det kommer alltså att bli en mycket spännande tävlingssäsong där vad som helst kan hända. Men ur vår synvinkel är 2010 års silvermedaljör Marica Renheim och bronsmedaljören Anna Carin Karlsson först på listan att utmana Dessan. Vi ska titta lite närmare på dessa två förare.

[26] STENMAN LADDAR PÅ NYGAMMALT MÄRKE
Efter många år som Arctic Cat´s tunga ankare byter den meriterade Storumansonen färg från grönt till gult.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se