Vinterns största veterantävling avgjord
|
Arrangörerna Tiger & Rickard gör upp om vem som ska bestämma under dagen..
|
Ursäkta, sa jag största? Jag menar givetvis första. Norrlands Guld Cupen är inte beroende av något. Annonsering, publik, förare, arrangörer, inte ens snö.
All körning skedde på avskild och privat mark så på nå vis löser det sig ändå allt och oavsett blir det race.
|
Mycket att stå i för att få det att gå ihop.
|
Norrlands Guld Cupen har körts 6 år i rad och som tidigare nämnts var det så här Burkarcupen kom till. Man träffas, umgås, grillar korv i goda vänners lag och kör lite race. Perfekt kompisanda där vinsten inte är allt. Lockar givetvis alla som står på listan där man kan räknas in under inbördes beundran.
|
Svårt att tro man är på rätt väg när publikparkeringen hade denna utsikt i färdriktning mot tävlingsbanan.
|
På väg mot tävlingsområdet krävdes ett tretal samtal till arrangöreren för att ens hitta åt dem. När jag kom fram till parkeringsplatsen och klev iväg i färdriktningen enligt beskrivning hade jag svårt att tro det skulle vara en skotertävling denna dag. Mina farhågor besannades inte denna gång utan där stod dem. Hungrig och orädd.
|
Men se där är ju tävlingsområdet iaf.
|
Tävlingsmomenten
NGC har alltid minst 2 delmoment i tävlingen, ibland tre men det styr snömängden. Först kör man dragrace typ 80m sen hoppar man på för en enduroslinga. Nu när snö avsaknads bestämde man i sista sekund att flytta tävlingen till annan plats. Markägaren kontaktades och givet var att man skulle få köra lite gammskoter på marken hans. Tanken var också att man skulle ha Timmerkörning med på och avlastning men snöbristen gjorde att man ställde in det momentet.
Tiotalet maskiner deltog i tävlingen och alla hade lika roligt. Kanske inte helt rättvisa heat allt jämt men de brydda man sig föga om. Norrlands Guld Cupen har bara två klasser vilka givetvis är brett eller smalt band. Storfavorit för dagen var Mikael Sjöberg som med sin SRV Burkarcupsedition hade lite andra förutsättningar än övriga.
Fair Play
Här skall inga onödiga tabbar vara avgörande för vem som vinner loppet. I den spännande semifinalen i dragrace där dramatiken var som värst skulle man starta med avstängd motor. När Dirty Fingers egen Harald Nilsson slet i startsnöret efter flaggan fallit drog han även ut nödstoppen. Nog med de? Nej Harald hade glömt tanka också innan han kom på race. Detta med nödstoppen borgade en seger för Barockaas Johan Linder. När Johan kom tillbaka till starten och fått höra vad som hänt sa han enkelt vi kör om. Ok sa Dirty Harald, som inte var där för att delta, och omstarten var ett faktum. Harald drar nu endast igång skotern och segern blev lätt som en plätt. Inte muttrade motståndaren av detta utan gratulerade sin ärkefiende segern.
Enduron var underhållande att beskåda då en hel del körtekniker fick användas för att styra maskinerna runt den kurvigt anlagda banan. Över den frusna myran kampade man över tillfälliga engångsbroar och halvfrusna bäckar. Johan Nilsson imponerade med sin körning men när han skulle vinna brudarnas hjärta under en skarp segerpiruett kalvade mattan av. Bjärndräparn hade sådan orimlig fart att rutan vek sig under gaspådrag. Ett sjukt race helt enkelt. Nu låter vi några bilder tala sitt tydliga språk.
Fler bilder kan ses på www.retroskoter.com
Tack för en trevlig dag i skogen bredvid sjön..
|
Johan Holmqvist kokar kaffe & korven. Värt att notera är att det sitter Öhlinare på grillsläden.
|
|
En SRV är ingen lätt match i dragracing för en Ockelbo 8000
|
|
Dirty Harald gör allt för att få skidorna i luften och tittar man noga så ser man att bakdelen på skidan har fått det rätta hänget för att få kallas skidres.
|
|
Johan "Peggen" Nilsson imponerade under dagen med sin Panter från förr.
|
|
Bjärndräparn på enduroslingan var en upplevelse. Kanske...??
|
|
Dirty Hannes i vintage kostym.
|
|
En stor del av Barockaas var på plats för att hejja fram dess Teamförare.
|
|