Navigera dig fram här   Söndagen den 13:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 9315 st  
  Igår: 49053 st  
  Denna månad:
631814 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 96034402 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > UTE NU
 

 
 

UTE NU

Jul över snö och skoter. Jodå här är det möjligt. Senaste numret ute nu. 92 sidor med tester, reportage, julklappstips och racing.

inte många skotermodeller finns kvar för dom som vill köpa men ännu finns det hopp.
Vi har testat Lynx potenta Rave RE 800 E-TEC och Polaris 800 Rush Pro-R LE.
Polaris 550 Shift 136", Ski-Doo Renegade X 1200 4-Tec och Turboladdade FX Nytro MTX 162" Turbo
First Rides: Arctic Cats M800 HCR 153", Ski-Doo GT LE 600 E-Tec, Yamaha FX Nytro X-TX, Lynx Xtrim Commander LTD 600 E-Tec och Polaris 800 Switchback Assault 144"

Sedan har vi eländet med VM, Blir det något i Sverige? Vi förklarar varför vi inte tror det.
Allt detta plus mycket mera.

Innehåll:
[1] Julklappar till skoterfiskaren och andra
Julklappstips åt folket!

[2] Trackme!Skyddar din Snöskoter
Trackme, som produktidé, kom ifrån början från Atlantica båtförsäkring för cirka 5 år sedan, då de hade stora problem med stölder av båtmotorer. Hellmertz Elektronik AB nappade på idén och började utveckla i egen regi. Resultatet lät inte vänta på sig, här är några viktiga specifikationer:

[3] Isfiske i norra Alaska
För två nummer sedan skrev jag om de slädar som används i norra Alaska. Nästan oavsett när man ger sig av ut i vildmarken har de en släde efter sin skoter. Den behövs naturligtvis för att lasta utrustning och proviant på, men framförallt för att frakta kött och fisk tillbaka till eskimåbyn efter lyckade jakt- och fisketurer.

[4] Ur de djupa arkiven
Egentillverkad, rullande landsväg avslöjade att det bara var drygt halva motoreffekten som nådde marken.

[5] TEKNIK: FLAT SLIDE FÖRGASAREN
För något år sedan skrev jag en artikel som behandlade Mikunis VM (round slide) förgasare. Av den ”feed back” som kommit till redaktionen framkom att det fanns läsare som uppskattade och hade viss nytta av informationen i den artikeln.

[6] ARCTIC CAT 50 ÅR
När svenskättade Edgar Hetteen 1961 lämnade snöskotertillverkaren Polaris Enterprises i Roseau, som han för övrigt grundade, och flyttade sina bopålar 15 mil söderut till Thief River Falls var det inte många som trodde att han skulle ge sig in i snöskoterbranschen igen.

[7] Professor Kalkyl vs Världens bästa Larsson
Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst" heter det. I detta fall är det dessvärre sant. Ingen av dem är heller rädd att tala om det. Deras äss i rockärmen är av olika karaktär och i slutändan ska det bli spännande att se vem som spelar sina kort rätt. I vinter möts de i Burkarcupens vassaste klass, Stora Racer. Bara tanken gör att jag ryser.

[8] Lycksele Retroevent
Föreningen som står bakom Burkarcupen, delar av Motorveckan, Knuffarcupen, en av Västerbottens enda öppna isbanor för motorfordon och en hel del andra aktiviteter. Det är ett fantastiskt gäng som lägger många timmar av ideélt arbete bakom sig varje år. Varför? Jo för att vi behövs!



[ TESTER ]

[9] TEST: POLARIS 550 SHIFT 136”
Att hitta en snöskoter idag som både är prisvärd och har bra prestanda och kvalitet är inte det enklaste. Polaris har gjort en riktigt fin ansats i Shiftmodellerna genom åren – maskiner som inte har den allra dyraste utrustningen, men som gör sitt jobb på ett mycket kostnadseffektivt sätt!

[10] TEST: SKI-DOO RENEGADE X 1200 4-TEC
Allt fler skoteråkare intresserar sig för 4-taktsmaskiner. Skälet till valen kan vara olika, men kan antagligen koncentreras ned till två huvudspår med bensinsnålhet och miljö som huvudorsaker. Men det kanske finns andra anledningar till varför man köper denna maskin än endast dessa stereotypa orsaker?

[11] TEST: LYNX RAVE RE 800R E-TEC
Detta är en av de bästa ledskotrar som finns på marknaden och har varit så under en längre tid. Till i år har de finländska ingenjörerna hos Lynx i Rovaniemi gjort mattan lite längre än ifjol. 221 mm för att vara exakt och dessa millimeter gör en stor skillnad.

[12] KLÄDER: IXS & YAMAHA
För året har Yamaha utvecklat sitt gamla samarbete med IXS inom motorcykelsidan till att numera även tillhandahålla kläder för snöskoterfantaster. Denna uppsättning av utrustning är komplett för en skoteråkare, där vissa delar besitter mer potential än andra. Låt oss kika över ett par av utbudet från IXS.

[13] TEST: POLARIS 800 RUSH PRO-R LE
Det var inte mycket som vi tyckte saknades på Polaris 800 Rush Pro-R ifjol men nu när vi fått smaka på de till synes mindre förändringarna på papperet men som upplevdes stora på snön kan vi bara konstatera att Polaris har lyckats göra en riktigt bra ledskoter än bättre!

[14] FIRST RIDE: ARCTIC CAT M800 HCR 153”
Ifjol kom M800 HCR modellen in som en frisk fläkt i Arctic Cats modellprogram. Den fick dessutom en egen tävlingsklass i USA, vilket gav extra draghjälp till försäljningen. Den får i år en helt ny kostym i och med övergången till det nya ProClimb chassiet. Detta ger också ett lyft för den sportiga delen

[15] TEST: YAMAHA FX NYTRO MTX 162” TURBO
Branten är inte av Mt.Everest typ men tillräckligt utmanande för att vissa maskiner skulle gräva sig fast medan andra med trötta motorer skulle nå toppen. För mig med över 180 hästar är det en promenad i parken. Tillsamans med FX Nytro MTX leker vi omkring ett tag i den djupa snön, kryssar rakt över sluttningen för att sedan burka upp med riktning mot toppen.

[16] FIRST RIDE SKI-DOO GT LE 600 E-TEC
Bara namnet Grand Touring känns på något sätt svulstigt. Genom åren har man ofta utrustat denna maskin med olika lyxiga detaljer som har fått maskinen att stå ut en aning jämfört med sina konkurrenter. Men i år har maskinen inte fått några större förändringar jämfört med i fjol.

[17] FIRST RIDE: YAMAHA FX NYTRO X-TX
Yamahas FX Nytro-serie håller på att ha varit med ett antal år nu och så även deras crossovermodell i segmentet – X-TX. X-TX:en riktar sig till de som vill ha allt, eller inte riktigt kan bestämma om det är led eller lössnö som gäller. Vi tog ut 2012-års X-TX för att känna på nyheterna och se vad Yamaha jobbat med i detta segment sedan förra året!

[18] FIRST RIDE LYNX XTRIM COMMANDER LTD 600 E-TEC
Nu har hela Lynx sortimentet fått PPS fjädring vilket inte direkt var oväntat men det gör en stor skillnad framför allt på leden men även bredvid. Commander är Lynx band mellan den sportiga crossoverfloran som Xtrim tillhör och en ren arbetsmaskin. Det är av Lynx storsäljare kanske just för att den klarar just av att leka och göra tunga jobb utan att det skall behöva bli osmidigt på köpet. Här kommer den med bland annat en praktisk packväska och spade med såg som är finurligt fäst på bandtunneln.

[19] FIRST RIDE: POLARIS 800 SWITCHBACK ASSAULT 144”
Vad mer kan man önska sig än en maskin vars styrka sitter på leden, ute i lössnö, I branta backar och I luften? Switchback Assault anpassar sig efter varje ensklid situation med sitt väl utvecklade balanssinne och grym prestanda. Frågan är inte ”om” det går att ta sig fram, en korrekt formulering är snarare ”hur” du ska tackla terrängen framför dig, då denna maskin bjuder på ett helt hav av möjligheter.



[ RACING ]

[20] ENDURO PÅ FINSKA
Som enda svensk kom Jonas till Kemijärvi Finland för att vara med i ett av de tuffaste och mest krävande snöskoterracen i Europa nämligen Arctic Giant Snowmobile Race. Endurotävlingen som går igenom närmare 50 mil av den finska, karja vildmarken och där endast de bästa tar sig i mål. Här är du helt utlämnad i vildmarken, inget får gå sönder, inget får gå fel…

[21] VM i Ryssland?
Tyvärr verkar det som det inte blir VM i Sverige. Vid pressläggningen av denna tidning står det klart att VM i Falun, som vi tidigare skrivit om, riskerar att hamna i Ryssland. Nyligen kom det till vår kännedom att Youthstream skrivit på ett stort kontrakt med Rysslands Motorcykelfederation att Ryssland 2012 till 2015 skall få arrangera snöskotercross VM fast FIM den 18:e september utsåg att Walles skulle få arrangera här i Sverige. Först och främst är det motorcrossen som är det primära, men snöskotercrossen ingick i affären.

[22] PETER ERICSON
Efter två års uppehåll av full tävlingssäsong kommer Peter Ericson tillbaka till startlinjen på allvar igen. Men nu på helt annat sätt än tidigare, mer avslappnat och med mer tillförsikt. Det handlar nu om att få balans i tillvaron mellan tävlandet och det andra livet utanför banan.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se