Navigera dig fram här   Söndagen den 13:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 13511 st  
  Igår: 49053 st  
  Denna månad:
636010 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 96038598 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Snöskoteråkare varnas för förrädiska isar i fjällen
 

 
 

Snöskoteråkare varnas för förrädiska isar i fjällen

Isarna är just nu ovanligt förrädiska på många håll längs hela fjällkedjan. Mellan 2005 och 2010 omkom i genomsnitt fem snöskoteråkare per år i drunkningsolyckor, och minst en har drunknat denna säsong. En ny undersökning visar att bara var femte snöskoterförare alltid har med sig isdubbar när de kör på isbelagt vatten. Med rätt kunskaper och utrustning kan olyckorna undvikas.


– Fjällsäkerhetskommittéerna varnar för ovanligt förrädiska isar på sjöar och vattendrag, från Dalarna till Norrbotten. Snöskoteråkare bör vara försiktiga och helst undvika att köra på isbelagt vatten i fjällen, säger Per-Olov Wikberg, samordnare på Fjällsäkerhetsrådet.
Nära varannan snöskoteråkare som omkommer har kört igenom svag is. Motorljud och vibrationer gör att skoterföraren inte upptäcker isens varningssignaler på samma sätt som en skid- eller skridskoåkare gör. En snöskoter kan också ta sig långt ut på
svag is eftersom hastigheten ofta är hög och den viktfördelande ytan relativt stor.

Isdubbar borde vara en självklar del av utrustningen, men varannan snöskoterförare har aldrig med sig isdubbar – och bara var femte har alltid med sig isdubbar – vid körning på isbelagt vatten. Det framgår av en undersökning bland drygt 700
snöskoterägare, som genomförts av Sifo på uppdrag av Länsstyrelsen i Norrbotten.
Isdubbarna ska sitta stadigt runt halsen, högt upphissade under hakan och utanpå
kläderna. Då är de lätta att få tag på och man skadar sig inte på dem när man ramlar i. Det är även viktigt att öva på hur man använder isdubbarna.
Här följer ytterligare några saker att tänka på vid snöskoteråkning på isbelagt vatten:
Ha, förutom isdubbar, med er räddningslina, torrt ombyte och gärna flytoverall eller annat som hjälper er att flyta om ni skulle hamna i vatten.
Kör inte över okända vattendrag. Inte ens utmärkta ”ruskade” leder är någon garanti för att isen håller, de visar bara var isen normalt är säkrast.
Isen är ofta extra svag när den ligger på vatten som rör sig; vid utlopp och inlopp, efter frusna vattendrag och på reglerade sjöar. Isen är också svagare vid vass, bryggor, broar, uddar, sund och grund.
Kör aldrig ensam och håll avstånd mellan snöskotrarna. Låt kapellet vara öppet på eventuella passagerarpulkor.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se