Navigera dig fram här   Söndagen den 13:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 41405 st  
  Igår: 49053 st  
  Denna månad:
663904 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 96066492 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Ute nu
 

 
 

Ute nu
Indyn och vår redaktör Mikael på snö någongång i början av mars i våras.

Indy är tillbaka och vi har testat denna sensation som tagit världen med storm. På nära nog alla snöskotertidningars omslag under hösten.
Sedan har vår kunnige Stefan Frisk skrivit ihop ett par rader om Indyns historik för de som vill veta mera.
Vi har också hälsat på syskonen Renheim. Två guld medaljörer och ett efternamn.
Mer: Nytt spännande variatorpatent från BRP.
Burkarcup aktuellt.
Plus tester av bland annat Yamahas populära FX Nytro T-TX.
92 sidor snöskoter! Missa inte - Ute nu!

[ REPORTAGE ]

[1] Hydrauliskt (och elektroniskt) kontrollerad primärvariator
BRP har under juli månad 2012 lämnat in en patentansökan om en hydrauliskt kontrollerad primärvariator. Den omfattande principförklaringen av tekniken i patentansökan har beskrivits enligt följande (dock här i en mycket förenklad och nerkortad version): Ett fordon har en drivkälla med en kraftöverförande axel som har en passage (ihålighet), en oljepump, en oljebehållare för hydraulolja och en CVT (Continuously Variabel Transmission= kontinuerligt variabel transmission= variator).

[2] Tankar angående snöskoterns ljudnivå
Vi som har varit med sedan de första snöskotrarna började tillverkas har sett en otrolig teknisk utveckling på alla punkter. De tekniska framstegen har nästan varit svår att hänga med i även för oss som jobbat i branschen. Under dessa år har vi även kämpat hårt för snöskoterns överlevnad då starka krafter under vissa perioder gjort allt för att få denna produkt förbjuden och om detta inte lyckats, i alla fall få den starkt begränsad både i antal och de områden där den får användas.

[3] RESESKILDRING Mat på annat vis
Sist jag skrev i tidningen snöskoter berättade jag om den förträffliga Töbakälken (tillverkas av Samhall i Dorotea), som ger oanade möjligheter vad gäller både transporter och matlagning under skoterturen. Att kunna tillaga varma maträtter av olika slag under turen ger helt klart en ytterligare dimension i skoteråkandet. Trevligt är det också med en liten eld att värma händerna vid. Hemma i den svenska fjällvärlden är det oftast samisk suovas, älgskav, stekt nyfångad röding, förmarinerad älgstek, stekt falukorv, hamburgare m.m. som brukar stå på menyn. Allt smakar fantastiskt gott när man är ute. Att maten smakar bättre ju sämre väderförhållandet är, är knappast någon nyhet. Jag har i tidigare nummer berättat om mina upplevelser och äventyr tillsammans med världens enda inlandseskimåer, ”Nunamiuterna” i norra Alaska. 1996 företog jag den första resan till Alaska och sedan årligen tillbringat tid där vilket blivit åtskilliga månader med Nunamiuterna i en av världens tuffaste överlevnadsmiljöer.

[4] Isfunderingar
Det finns skarpa tendenser på att vintern är i antågande. Löven har fallit och temperaturen har börjat gå ner mot nollan. Luften är frisk och bitande kylig. Tankarna börjar att kretsa mot isfisket. Man undrar när isen ska komma. Blir det i november, december eller inte förrän i januari. Det tidigaste jag har varit ute på isen är slutet på oktober. Det var på 1980-talet då vintrarna för det mesta kom i november. Då var pimpelsäsongen lång. Med bärkraftiga isar som ibland höll dom en bit in i maj (Umeåområdet). Nu för tiden brukar det ofta vara svårt att hitta bärkraftig is före julhelgen. Lågtrycken med regn brukar anlända regelbundet under hela förvintern med korta kyliga perioder emellan då isen börjar att lägga. När isen börjar lägga så får man upp hoppet, men morgonen efter när termometern visar på 8 grader plus står man med lång näsa igen. Grundlurad som vanligt.

[5] KORT HISTORIK OM POLARIS INDY
För att göra Indy-modellerna från amerikanska Polaris rättvisa skulle man behöva skriva en bok som tar upp allt som dessa modeller betytt för Polaris och snöskoterbranschen genom 1980- och 1990- talen men som ni säkert förstår tvingas vi korta den intressanta historien. Vi får kanske anledning att återkomma med mer i ämnet nu när Indy gör comeback. För Polaris Industries är namnet Indy egentligen en förkortning för Independent Front Suspension . Man var inte först med IFS, Arctic Cat lanserade sin Trail Cat året före, men man var först att serieproducera sportskotrar med IFS med sin TX-L 340 Indy säsongen 1979/80. Från att ha utvecklats på racingavdelningen under 1979 kom fjädringstypen att bli en riktig framgångsaga för Polaris och senare även för andra fabrikat som tog efter. Den första Indy-modellen kom även till Sverige i mycket begränsat antal och kostade då 25 200 kr.

[6] 20 år med Snow Shoot
Ja faktiskt, så länge sedan är det som vi fick första möjligheten att delta i skotertillverkarnas presentation av kommande års modeller. Släktträff start för information Vi, min hustru Åsa och jag, har under årens lopp varit i USA ett flertal gånger. Främst för att hälsa på släktingar, som det är en stor mängd som Åsa har där. 1990 var det stor släktträff på Åsa sida från norra Minnesota. I samband med det ville de visa oss på företag som fanns i området. I dessa samhällen och för tjugo år sedan kända nära nog alla varandra. Förslaget kom att ta en titta på Polaris fabriken i Roseau, där ett flertal av släktingarna bodde och bor och där några av dem arbetade vid fabriken. Intressant tyckte vi. Vi kom till fabriken och några större restriktioner för besökare var det inte då. Vi visades runt kring hela fabriken, som imponerade stort på oss.

[7] Projekt Skiroule RTX 654 -1971
Tomas Sandström, en filur från Lycksele som är klurigare än han syns. Runt 40 bast och tycker motorvärlden är det bästa som finns. Förutom Burkarcupen och skotermekning äger han även en Top Doorslammer tillsammans med ett gäng andra galningar.



[ TESTER ]

[8] FIRST RIDE: Polaris Rush 800 PRO-R LE
En maskin som nu har funnits flera år, och som börjar kännas som en i gänget, har till i år fått en del uppdateringar. Inte nog med dessa, man har också förbättrat en del smådetaljer som tillsammans gör stor nytta. Dock är det några enkla saker där man fortfarande har förbättringspotential för framtiden. Polaris Rush har ett par år på nacken sedan den först introducerades på marknaden med sin revolutionerande progressiva boggie. Nu ett par år senare håller teknologin fortfarande hög klass gentemot sina konkurrenter med en otrolig körkänsla, samt smidighet då man kör den. För alla som kört maskinen, eller ägt den, känns det uppenbart då man säger att själva konstruktionen gör att det blir enkelt att komma åt och justera dämparna för bästa komfort. En snarlik justeringsmöjlighet som också gick att återfinna på vissa av Ski-doo´s maskiner ifjol, men som de tyvärr tagit bort tills i år, vilket gör att Polaris är ensam med denna smidiga typ av justeringslösning.

[9] TEST Yamaha FX Nytro T-TX
Med ett lite mörkare, mer aggressivt utseende, kryddat med läckra metalldetaljer, byggs nyfikenheten upp vid första anblicken av FX Nytro T-TX. Att detta inte är någon följsam mjukismaskin står klart redan innan vi vridit på startnyckeln. När vi sedan verkligen får ta oss an den ute i snön blir vi inte besvikna, detta är underhållning på hög nivå!

[10] FIRST RIDE Arctic Cat M1100 Turbo Sno Pro Ltd 162”
Pratar vi ren motorstyrka är M1100 bland det hetaste på marknaden. Med sina 177 hästkrafter är det ingen fråga ifall maskinen kommer att klara av klättringen uppför nästa topp, risken är nog större att föraren bangar ur eller dukar under på grund av adrenalinchocken. Det råder inga tvivel om att denna skapelse är ett fullblod när det kommer till klättring men det är även en maskin som kräver rätt förare för att lyckas.

[11] TEST Polaris 600 Indy SP
Vissa modellnamn förknippas hårdare med vissa fabrikat än andra. Säger man Indy tänker snöskoterfolket direkt på Polaris framgångrika modeller från 1980- och 1990-talen. Starten för Indy-modellen kom redan 1980 då Polaris presenterade sin helt nya och stilbildande TX-L 340 Indy. Nu är det glädjande nog dags för comeback efter 12 säsongers uppehåll.

[12] FIRST RIDE Yamaha RS Viking Professional
Ja, så var det första dagen, första körpasset borta i USA för 2013 års modeller. Nu var det Vikingen som kommit på min lott. Visst är det många tankar som seglar upp kring maskinen. Minns när jag var inbjuden till Yamaha i Japan där introduktionen av Vikingen skulle celebreras. Det var 1987. Sverige, genom dåvarande generalagenten Isaksons Motor, Östersund, hade haft önskemål om en kvalificerad arbetsmaskin. Tillsammans med Yamaha, Japan, hade de tagit fram Vikingen. Att den var efterlängtad kan man se av försäljningssiffrorna. Den första säsongen 87/88 såldes det 789 maskiner. I senaste säsongförsäljningen är Vikingen fortfarande den mest sålda maskinen bland Yamahas modeller. Priset då låg på 47 600 kr.

[13] TEST Lynx Boondocker 3900 DS 800R E-TEC
Förra året var Boondocker i mina ögon en riktig höjdare och det blir inte sämre i år när det kommer tre olika modeller i samma familj. I denna artikel ska vi ta en titt på 3900 som är inriktad på den mer extrema formen av pudersnö samt klättring, ett område som Lynx kanske sniffat lite på tidigare men aldrig tagit steget fullt ut. Detta tar vi självklar emot med stor glädje, för man kan väl aldrig få för många modeller att välja på?

[14] TEST Arctic Cat 1100 Turbo Cross Tour
Vid en första anblick är det lite svårt att se om det är en touringskoter eller en crossover. Vi står och inspekterar nya Arctic Cat 1100 Turbo Cross en tidig morgon i mars månad och vet inte riktigt vad vi skall tro. Motorstyrkan och den fabriksmonterade turbon gör dock att vi vet en sak säkert – det här testet kommer att gå i Mach 2! Arctics senaste monstermaskin är sannerligen ingen tam gårdskatt, det här är ett riktigt fullblod!

[15] TEST Ski-Doo Renegade Backcountry X 800R E-TEC
Mycket bra kompromiss Till i år kommer den i det nya REV-XS chassiet. Detta betyder en hel del för helheten. Om man bortser från de klara fördelarna för föraren som bättre rörelseområden för burkning och bra med förvaringsfack tillkommer en hel del fördelar som man inte ser direkt. REV-XS är utvecklad runt en helt ny design ide som Ski-Doo själva kallar facetterad och med inslag av origami. Allt för att försöka göra den så snygg som möjligt samtidigt som man ville göra den effektiv. Alla paneler har blivit omkonstruerade. Resultatet är att Ski-Doo Renegade Backcountry X 800R E-TEC känns än mer kompakt och nätt ute på snövidderna. Du flyttar dig lättare runt på maskinen och snabbare. Vindskyddet har trots detta förbättrats så pass att man märker det tämligen direkt och nu menar jag främst runt benen.

[16] FIRST RIDE Lynx Adventure LX 600 ACE
Lynx Adventure LX ACE är helt klart en maskin att lita på under turer på och utanför leden. Motorn känns snarare mer anpassad för dragande ändamål än längre körningar i högre toppfarter. Nu menar jag inte i farter som en sportmaskin, utan just högre farter för denna maskintyp. För att återkoppla till föregående stycke så är motorn stark i bottenvridet men planar ut ju högre hastigheter man kommer upp i. Därför känns motorn och maskinen som ypperlig att åka ut med i skogen, eller på längre körningar där man behöver en pålitlig dragmaskin.

[17] Followit Contact GPS II
På marknaden börjar det komma fler och fler mobila larmleverantörer. Ett företag som hållit på med spårningsteknik via mobilnätet under en mycket lång period är Followit, som startade sin verksamhet i Skellefteå.

[18] NavEye TrackIT
Denna produkt är helt och hållet framtagen för larmändamål, med flera funktioner som skall göra livet för en eventuell tjuv svårare. En stöld försvåras samt upptäcks i tid av denna enhet och vidareförmedlas till ägaren snabbt, säkert och smidigt.

[19] FIRST RIDE Ski-Doo Tundra Xtreme 600 E-TEC
Ski-Doo själv kallar denna version av Tundra för en sportskoter för utforskning utanför leden i djupsnö och bergsklättring. Detta passar väldigt bra tycker jag. Motorn gör att denna vanligtvis sävliga långbandare upplevs som en best. Du skall veta att du kanske kan styra den och tygla den, men du får inte vara oförsiktig. Den har en alltför smal spårvidd för denna motor. Den är vinglig och vill upp på en skida nära nog hela tiden, om du inte är aktsam och burkar aktivt på leden. Detta gör den till en utomordentligt potent utforskare i trång och svår terräng. Men på leder kan man hålla sig för skratt. Teleskopfjädringen fram hänger inte riktigt med i gropiga situationer på led. Lösningen på detta är att hålla tempot lägre och då blir upplevelsen på leden trevligare.



[ RACING ]

[20] Burkarcupen – Mer än bara tävling
Veteranskotern var för inte allt för länge sedan klassad som skrot. Idag är det något man är stolt över. Något ingen pratade om får helt plötsligt plats i media. Vad beror det på? Veteranskotern har tagit steget från att ha varit var mans skräp till att bli var mans dröm. Läs ”hen” om du vill. Redan på 60-talet levererades skotrar runt om i landet men allt eftersom utvecklingen gick fram kom begäret efter något nytt. De senaste. I vissa fall efter behov men kanske också för att man ”nött” ut. Det är inget unikt med detta fenomen utan det händer varje dag. Det jag ser positivt är nu när intresset för just veteranskotern slagit sig fram så hårt som den ändå har gjort så finns det massor av maskiner i olika skick ute på marknaden som är lämpliga för alla dess olika ändamål.

[21] The Renheims
Man måste säga att det var ett bra år för syskonen Marica och Adam Renheim. Vad kan man annars kalla SM guld? Båda syskonen tog hem var sitt sådant i våras. Det kommer dock att bli svårt för Adam att försvara guldet detta år då han reser över atlanten mot USA och team Warnert där Adam Renheim blir stallkamrat med Emil Öhman. Tim Trembleys maskin - Det kommer att bli spännande att byta märke, säger Adam men han kommer få ta över maskinen som man vet kan gå riktigt fort nämligen Tim Trembleys vinnar Ski-Doo. Tim Trembley bytte nämligen stall i våras till Scheuring Speed Sports. - Riktigt skönt att få Emil Öhman till stallkamrat, säger Adam vidare. - Jag har kommit att lära känna Emil ganska bra sedan tidigare och det kommer bli lite lättare att ha ett bekant ansikte när man kommer till ett nytt land, fortsätter Adam när vi träffades hemma hos honom i början av oktober.

[22] Peter Ericson kör för Team Hällgrens Motor
Team Hällgrens Motor satsar stort inför årets säsong och satsar på både den trefaldige världsmästaren Peter Ericson och en av deras egna mekaniker Joel Nilsson som kommer att styra en Polaris Switchback Assault i backserien i år. Peter Ericson som gjorde en imponerande comeback ifjol kommer att ratta en 2013 Polaris 600 IQ R under kommande säsong. Full satsning på SM och VM.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se