LYNX 2020
|
Boondocker RE 3900 Shorty
|
(På grund av händelser utanför vår kontroll, genom en akut sjukdomsbild, som även bidrog till en miss i uppdateringen av innehållsförteckningen samt framsidan, presenteras den artikel för Lynx 2020 som skulle funnits med i Tidningen Snöskoter nr 3-19, sid 18-19, på detta vis)
Lynx firar Commandern med en ny Commander. Det har byggts 19 000 stycken Commanders genom tiderna och det är ett rejält antal, minst sagt. Commandern föddes 2009 och nu, tio år senare, har den blivit betydligt mognare.
Den kommer nu i Radien-X chassit och med det blir upplevelsen mycket mer förfinad och ergonomisk. Skotern känns nu nättare och betydligt trevligare att köra både på och bredvid leden.
Man kan välja mellan Commander, Commander Limited och Commander Grand Touring. Beroende på vilken version man väljer kan man också välja mellan tre motoralternativ. 900 ACE med eller utan turbo och 600R E-TEC.
Nya chassit ger mer än en bättre upplevelse, det gör också ekipaget lättare plus att man får andra nyheter som de nya digitala mätarna, den helt nya easy shift gear växellådan som inte bara gör växlingen lättare utan hela fordonet blir tystare. Denna växellåda är ett stort steg jämfört med den tidigare som var mest svår att komma överrens med. Nu går växlingarna som en dans. Värt att notera är att backväxeln nu är en knapp på styret. Vi gillar!
|
Nya Commandern
|
Boondocker
Boondocker får en ny intressant modell i Boondocker RE 3900 Shorty, med den kortare bandtunnel som vi ser hos DS-modellerna och även DS-smal spårvidd. För extrem aktiv djupsnökörning är denna maskin komplett säger Lynx och vi håller med. Otroligt trevlig att köra och den kommer att få många köpare.
Sedan kan man få Boondocker med en 600-motor, 3900 600R E-TEC. Denna modell kommer att bli intressant för många som vill ha en lekfull skoter med lite bättre prislapp.
Boondocker DS får en snygg ny färgsättning men det slutar inte bara där. Nya skidor i Blade DS+ som skall vara än bättre för djupsnö och teknisk körning.
Nya boggis
Ny boggi också! Lättare och bättre sägs det. PPS2 DS+, ingen mellanramp och ny geometri sparar 1,6 kg.
49 Ranger har också uppdaterats med ny boggi, Easy Ride som sparar 6 kg i vikt. Skall passa modellen än bättre än den tidigare PPS-410 boggin.
Xterrain får Turbo!
Lynx 50/50 maskin får den turbomatade 900 ACE motorn på 150 hästar och det slutar inte där med nyheter. De nya digitala mätarna hittar också hit. Förbättrade LinQ fästen (som gäller nästan alla nyheter hos Lynx).
Kul sak är också nya Xterrain Pro. Den är gjord för lite mer djupsnö än de andra syskonen.
Rave!
Välkommen säger vi till Rave RE. Hej då, säger vi samtidigt till Xtrim RE TPP. Känns lite som mattlängden på 348,7 cm passar bra i en Rave RE. Trenden har ju pekat på detta under en tid nu, att de korta sportmaskinerna får en längre matta och så även här. Mycket talar för att den kommer vara kul att köra. Rave kommer också i en Enduroversion som man bara kan handla på våren. Mer och hårdare fjädring och bättre bromsar. Lite förstärkningar ser vi också.
|