Navigera dig fram här   Tisdagen den 24:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 7063 st  
  Igår: 53473 st  
  Denna månad:
1758639 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101094388 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Ski-Doo 2020
 

 
 

Ski-Doo 2020
Expedition Extreme

(På grund av händelser utanför vår kontroll, genom en akut sjukdomsbild, presenteras denna artikel som fördes in i Tidningen Snöskoter 2-19 gällande Ski-doo 2020 även här på webben. Genom händelserna inföll en miss i uppdateringen av innehållsförteckningen (sid 12-13) och framsida i Tidningen Snöskoter nr 3-19.)

Även en Summit går att utveckla och i år gör man det med en modell man kallar för Summit med Expert Package. Fokus har varit att kitta modellen med mer extrema delar som den vanlige åkaren ofta köper på sig och uppdatera sin maskin med i efterhand. Numera skall man kunna köpa en sådan modell direkt från handlaren.

Några av detaljerna är ny styrspindel för bättre stabilitet vid skråkörning, mindre säte, andra lite hårdare dämpare både fram och i boggin, handskydd, justerbar balatarem, samt en kortare bandtunnel för att hämma mindre vid skråkörning. Visst finns en vinst i att även spara lite vikt, men köregenskaperna har varit i fokus för att förbättra framkomligheten.
Kommande säsong har man även uppdaterat fotstegen i lössnösegmentet. Nu är det ingen risk att snö fastnar längre då de nya uppgraderade fotstegen går ända fram i fotholkarna med större hål än ett gruvschakt. Summan blir både bättre grepp, samt en viktbesparing på 0.5 kg.

REV Gen 4 på sportutility
Expedition Extreme

I år kommer Rev Gen 4 chassit mer utbrett på utility segmentet med 50 cm brett drivband, fast med en twist. De äldre plattformarna håller nu på att fasas ut samtidigt som gränsen mellan segmenten sport och utility suddas ut mer och mer. Vi har under de senaste åren sett att skillnaden mellan bl.a. utility och sportsegmentet har minskat och efterfrågan på maskiner som både skall gå att köra fort efter leden, med bra komfort, blandas med en form av arbetsmaskin. En stor fördel även i tillverkningsprocessen då man inom BRP i stort sätt kan enas om samma produktionslina oavsett modell. Numera hittar man både detaljer från arbetsmaskinerna, samt sportsegmentet på detta segment där även RAS 3 framvagnen fått en central roll samt 3 olika motorval skall finnas tillgängliga.
Gen4 chassit gör skotern till en betydligt nättare och mer lätthanterlig snöskoter. Steget är stort! Det är nästan så att man glömmer bort ibland att man kör en Expedition. Så bra är det.
Expedition kommer också i en Extreme version. Vad sägs om 850 E-TEC motorn och bra dämpare i boggin? Spårvidden är 1020 eller 975 mm. Bara att välja.

En ny digital mätare ser dagens ljus då man uppgraderar den displaytyp som tidigare funnits på främst lössnömaskinerna. Två olika och lite större varianter där man får plats med mer information än tidigare.
En Multi LinQ platta som sitter bak på bandtunneln möjliggör att man enkelt kan ta med sig olika utrustningar utan att behöva montera fästen direkt på bandtunneln. Med denna lösning kan köparen välja på över 200 olika LinQ produkter som passar.
Easy Shift är en ny typ av växellåda som man kan hitta i REV Gen 4 Utility modellerna. Det man först lägger märke till är den helt nya växelspaken för N-L-H. Fokus har varit att få fram en växellåda som klarar tungt arbete och där växlarna enkelt skall slinka i men att man samtidigt vill få ned transmissionsljudet. Växellådan är fantastiskt mjuk och lätthanterlig upptäckte vi när vi körde den i Tärendö nyligen.

Rotax 600 ACE goes REV Gen 4
Med introduktion av Rotax 600 ACE motor i REV Gen 4 chassit ser man till att näst intill helt gå över på en gemensam plattform. Fördelen är att numera behöver köparen bara fundera på motoralternativ när man köper en snöskoter, då plattformen är den samma.


Expert Package








































Pär Lidgren



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se