Navigera dig fram här   Måndagen den 23:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 45927 st  
  Igår: 54258 st  
  Denna månad:
1744030 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101079779 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > BLAST- Nya modeller från Arctic Cat 2021
 

 
 

BLAST- Nya modeller från Arctic Cat 2021

Redan nu lanserar Textron/Arctic Cat sitt modellprogram för 2021. Vi analyserar närmare vissa detaljer på innehållet i nyheterna.

Nu får vi lite nya 2021 modeller från Arctic Cat, även om jag kan tycka att det är lite väl tidigt då man inte hunnit åka ut på årets långtestmodell ännu (läs mer i julnumret av Tidningen Snöskoter). Vän av ordning säger nog att jag tappar huvudet då man redan en gång tidigare gått ut med 2021 modeller. Men njaa, det där kändes mer som lite uppdateringar som man är van vid även om några av uppdateringarna var riktigt efterfrågade, som exempelvis en Riot X med Alpha skena.
Nu har man lagt ribban lite högre då man verkligen lanserar inte bara en, utan tre nya modeller i ett helt nytt segment. Men vad innebär det egentligen och har de överhuvudtaget något nyhetsvärde?
I Arctic Cats tidigare tusennoteringsserier så har denna fått benämningen 4000 serien efter motorstorleken. Modellen har som sig bör, i ett Arctic sammanhang, fått ett klatschigt namn i form av BLAST. Själva segmentet man riktar sig mot är en billigare typ av instegsmodell i ett mellansegment som passar nybörjare, yngre förre eller den som inte kör så mycket, men ändå behöver en mindre och förhoppningsvis lite billigare modell. För vi förutsäger att prislappen inte kommer bli så saftig.

Ny 400 kubiks motor
Vi tar oss lite tid att kika på detta nya modellprogram, som man efter nästan en månads nyfiket undrande nu får se vad det egentligen är. Modellen heter BLAST och har en encylindrig motor på 397 kubik med elektronisk bränsleinsprutning.
De kallar motorn för marknadens första i denna storleksklass och det är en encylindrig tvåtakts motor med balansaxel för att minska vibrationerna från motorn. Den nya motorn skall ge någonstans runt 65+ hästkrafter. Primär och sekundärvariatorn är en CVTech.
Med tanke på motorstorleken har man gjort ett lättviktschassi till denna modell som skall passa motorstorleken på ett bra sätt. För att ytterligare hålla nere vikten sitter det Arctics Mountain Suspension (AMS) på dessa modeller. I USA kommer modellerna med elstart för att även en nybörjare enkelt skall kunna köra den. Någonstans känns modellen som en instegsmodell, på samma sätt som Polaris EVO, fast i detta fall släpper Arctic en hel lineup på en gång.
Om vi skall tycka till något om motorn, samt storleken, så måste man backa ett antal år tillbaka i tiden då reglerna om stramare utsläppskrav ställdes på snöskotermotorernas utveckling. Reglerna innebar att 2020 var det sista året man kunde använda 550 fläktmotorer med förgasare. Som ett brev på posten så har man i Arctics motorfabrik i St Cloud tagit fram en 397 kubiks motor som då lanseras 2021. Finns med andra ord en tanke och strategi sedan en tid tillbaka. Vi kan förutspå att 44 liters tanken kommer se till att motorn snurrar otaliga mil innan man måste svänga in på en bensinstation igen. Så nyhetsvärdet känns som passande i tiden, om man ser till utsläppskraven och att man tar en ren chans och skapar ett nytt segment av modeller i sin totala lineup.

BLAST
Kommer i tre olika modeller där BLAST LT 4000 ES 146 är en touringmaskin. Denna modell kommer antagligen också att passa för uthyrningsverksamhet för den som vill arbeta med det. Det sitter en AMS framfjädring som ser till att ge 19 cm fjädringsväg, samt att skidorna går att justera mellan 95 cm till 97 cm. XTRA-ACTION bakre fjädringen ser till att ge 32 cm fjädringsväg i boggien genom dubbla fjädringar samt en justerbar torsionsfjäder. Det längre drivbandet är en Cobra som har 40 mm höga kammar och är 38 cm brett. Här hittar man dessutom en något högre vindruta.


BLAST ZR 4000 ES 121 Skall se till att ge den som gillar leder en ny modell att välja på. AMS framfjädringen ser till att ge 18 cm fjädringsväg. Skidorna går att justera från 95 cm till 97cm spårvidd. På denna modell hittar man deras tidigare boggi med dubbla skenor, 2 dämpare samt justerbar torsionsfjäder där boggin ger 37 cm fjädringsväg. Drivbandet har 25 mm höga kammar.


För den som är ute efter en lössnömodell är BLAST M 4000 ES 146 valet man skall kika närmare på. Den har AMS framfjädring, samt att det går att justera bredden mellan skidorna från 93 till 99 cm. Boggin är dessutom Alpha Ones singel rail som skall ha 31 cm fjädringsväg. Drivbandet är ett Challenger med 55 mm höga kammar och 38 cm bredd. Själva displayen kan man säga motsvarar en LCD display om man kikar på de som tidigare sitter som original på deras modeller, fast det är givetvis en annan fattning runtom för att se snyggt ut.


Även RIOT X 8000 146 har fått en uppgradering så den numera kommer med Singel Rail Alpha Boggin. Sidokåporna har fått en uppdatering så de numera är byggd på Ascender plattformen. Baktill sitter AMS boggin och fram hittar man styrspindlarna från mountainmodellen. Skidorna går dessutom att justera från 100 cm till 105 cm som mått mellan skidorna. Powerclaw drivbandet kommer med 66 mm kammar.


Även de stora maskinerna kommer med några nyheter. M 8000 Mountain Cat 165 kommer med ATAC. Det är samma justering av fjädringen, från vänstra handtagets knappsats, som man tidigare kallade för iACT.
Den kontrollera den bakre boggi dämparen samt dämparna för framfjädringen. Det finns möjlighet att förprogrammera separata fjädringsinställningar som passar två olika förare.

Genom att dessa modeller släpps nu, och att det är en bit kvar till våren, så kan de givetvis komma i andra specifikationer till Sverige.

Lösnummer
Köp ditt lösnummer och hitta närmaste köpställe här!

Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!

Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden




» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se