UNDERHÅLL DIN SKOTER OCH STÖTTA DIN HANDLARE!
Gynna din lokala handlare genom att antingen se till att lämna in din snöskoter för service nu.
Eller Läs igenom våra tips på att göra ditt egna underhåll och se till att beställ materialet för ditt underhållsarbete från din lokala handlare. Vi har i tre olika artikelserier gått igenom precis hur du gör. Sedan får ni ett kort tips på vad ni skall göra då ni ställer undan er snöskoter inför sommaren!
Annons:
Annons:
Stöd din handlare genom att lämna in din skoter för service redan nu. För dig som är lite händig eller som själv känner att via den artikelserie vi gjort för eget underhåll, som vill göra ditt egna underhåll se då till att beställ och köp material och utrustning för underhållet från din lokala handlare. Stötta dem i dessa tider!
I NR 1-20 hittar ni följande råd och tips på vad ni kan göra själv:
1. Oljeläckage, transmissionsolja och kedjesträckning
2. Rengör och putsa variatorskivorna, variatorremmens sidor samt justera variatorremmens sträckning och position på sekundärvariatorn
3. Inspektera och undersök hela avgassystemet
I nr 2-20 Hittar ni fortsättningen med följande tips:
4. Gör ”rundsmörjning” till en frekvent åtgärd
5. Kontrollera-justera drivbandets sträckning och skidornas linjering och tå-ut
I nr 3-20 kommer sista delen i ”Gör det själv” (finns ute i butik den 31/3):
6. Kontrollera Insugningsgummin och Reedventiler
7. Kontrollera broms- och vätskenivåer samt fläktrem
8. Sist men inte minst. Kontrollera och efterdra alla bultförband
VIKTIGT!! TIPS DÅ NI STÄLLER UNDAN ER SNÖSKOTER!/R) Eftersom detta är säsongens sista nummer vill jag passa på att påminna om vikten av en noggrann konservering av både motor och bränslesystem innan skotern ställs undan för sommarvila. För den som har en skoter med E-Tec motor så finns det en rutin att följa så sker konserveringen automatiskt. För övriga motortyper (2-Takt) bör man spruta in olja, helst konserveringsolja, i insuget med motorn är igång så att olja får "spola" runt och smörja alla invändiga komponenter. Bränslet bör konserveras med STABIL vätska. Fyll STABIL-vätskan i tanken, helst innan sista körningen, så att den hinner komma in i bränslesystemets alla detaljer. Glöm inte att trycka in fett i de smörjnipplar som finns så att vatten och fukt trycks ut. Ladda batteriet minst varannan månad så slipper du ett sulfaterat batteri som inte längre tar laddning. Sist men inte minst låt skotern torka upp innan du drar över kapellet så slipper du de mindre roliga vita korrosionsavlagringarna på motor och aluminiumdetaljer.
______
Läs fler intressanta och läsvärda artiklar i Tidningen Snöskoter 2-20, köp i affären/kiosk, digitalt eller efterbeställ. Prenumerera för att få tidningen direkt i brevlådan till ett rövarbilligt pris.
Läs hela artikeln i Tidningen Snöskoter 2-20, köp i affären/kiosk, digitalt eller efterbeställ. Prenumerera för att få tidningen direkt i brevlådan till ett rövarbilligt pris.
Köp lösnummer i affären eller närmsta kiosk:
KÖPSTÄLLEN FINNS HÄR!
Maila oss på prenumeration@skoter.se vilken tidning du vill köpa (går även bra med den som just nu finns i handeln) så skickar vi hem den till dig direkt i brevlådan.
Få tidningen direkt hem i brevlådan:
PRENUMERERA!
Digitaltidning
För dig som gillar att läsa din tidning i telefonen eller surfplattan med våra mervärden
Följs oss på Youtube:
Tidningen Snöskoter
Följ oss på Facebook: @tidningensnoskoter
Följ oss på Instagram: tidningen_snoskoter
|