Navigera dig fram här   Söndagen den 22:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 47895 st  
  Igår: 55488 st  
  Denna månad:
1691740 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101027489 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Polaris 2022 - Turbo, mer Matryx och kort bandtunnel
 

 
 

Polaris 2022 - Turbo, mer Matryx och kort bandtunnel
Polaris Boost - Turbo med mucho effekt!

Matryx chassiet tar över ännu mer och nya turbomotorn Polaris Boost tar över hästkraftstronen för tvåtaktare!
Polaris kommer nu med en turboladdad motor (Polaris Boost) som till skillnad från BRP ger 10 % mer effekt från start och hela 50 % mer effekt vid 3 000 meter. 160 hästar har motorn innan vilket rimligen borde se till att effekten är hela 176 hästar vid havsnivå. Detta betyder att Polaris är kung i effektkriget på tvåtaktssidan. Matryxchassiet, 146 tums Khaos och kort bandtunnel gör inte saken sämre.

PRO RMK MATRYX
Tittar vi på RMK segmentet ser vi att Matryx chassiet hittat hit men det finns fortfarande några med gamla Axys chassit att tillgå. Nya Matryx Pro RMK betyder bland annat helt nytt säte, tank, fotsteg osv vilket ger en mycket smidigare förarplats vilket måste göra mycket för känslan hos föraren vid aktiv körning. Den av oss hyllade 7S displayen ser vi också komma här just som vi såg på de Matryxmodeller som kom i fjol.
Khaos 650 146"

Jämfört med Axyschassit skall detta nya chassi göra ännu mer för framkomligheten och bättra på den redan innan fenomenala kontrollen vid skrååkning. Bättre lyft i framvagnen vid givet kommando skall vi också känna säger Polaris. Den nya bandtunneln är konstruerad för att minimera friktionen mot snön för framkomlighetens skull.
Tittar vi närmare så ser vi också ett nytt centraliserat kylningssystem som ska förbättra kylningen jämfört med tidigare chassin och även minska uppbyggnaden av is i tunneln.
Motoralternativen på PRO RMK är 650-motorn vi såg komma ifjol och 850 Patrioten. På Khaosen är det bara 850 som gäller
Kommer i längden 155 fast med två olika mattyper. Olika delningar och kamhöjd fast på Khaosen är det bara 2,75 tums mattan som finns.
Vikten då på Matryx Pro RMK:n då? 194 kilogram är torrvikten. Khaosen väger in på 196 kilogram torr.

SLASH
Nu kommer vi till något ännu mer spännande! Det är här Polaris Boost kommer fram. Vad sägs om en turbomatad Patriot 850 motor med 10 % mer effekt och hela 50 % mer effekt vid 3 000 meter? Detta betyder 176 hästar vilket gör denna motor till kung i tvåtaktskampen. Bara några futtiga hästar efter fyrtaktsturbomaskinerna.



Turbon
Byggt för att hålla och göra dagen bekymmersfri skriver Polaris. Turbodesignen är av en vertikal typ och mycket lätt i sin konstruktion. Rotorn är av skovel typ. Luften har en rak och kort väg till turbon vilket ger snabb reaktion. 9 PSI är max trycket i turbon. Denna turbolösning återkommer vi på tidningen mer ingående om det kan ni lita på!

Kort bandtunnel
Slashmodellerna som vi hittar hos RMK och Khaos kommer med kort bandtunnel också. Vill man inte ha turbo så kan man ju nu också välja en med vanliga 850 eller 650-motorn! Magiskt kul!!
Mattlängderna är lite extra intressanta de med. Du kan nu få en 146 tum Khaos eller 155, 163 och 165 tum. PRO RMK MATRYX SLASH har mattlängderna 155, 163 och 165 tum.
850 PRO RMK MATRYX SLASH 155 med 2.75 matta väger 190 kilogram torr. De andra väger några kilogram mer beroende på mattyp och längd.
Tittar vi på de modeller med Patriot Boost motorn väger de in på 202,8 kilogram torr för PATRIOT BOOST PRO RMK MATRYX SLASH 165 med 2,75 tums matta och 206,4 kilogram på PATRIOT BOOST PRO RMK MATRYX SLASH 163 med 3 tums matta. Slash är endast Snowcheck så ni vet.

Slutligen
Polaris 2022 laddar på stort kan vi konstatera. Turbomotor med mycket effekt, kort bandtunnel, nytt chassi, mer mattlängder och annat. Polaris har hittat rätt på många sätt och vis.
Detta var bara de största nyheterna. Läs nästa nummer av tidningen Snöskoter som kommer ut den 30 mars där har vi allt i ännu större detalj. Nu ska jag bara packa väskan, ta på mig hjälmen och sätta mig i hallen och vänta på att få testköra dessa nyheter!

Mikael Ottosson



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se