SEGWAY TILL SVERIGE MED ATV/UTV ELHYBRIDER
Nu kommer Segway till Sverige med helt unika produkter för nytta och nöje. Unika fyrhjulingar med drivning i teknikens framkant.
I ett pressmeddelande från Dealy Sweden AB kan de stolt lansera ett helt nytt märke på fyrhjulingssidan genom Segway som är ett av världens mest kända varumärken.
Segway lanserar nu världens första ATV och UTV med elhybriddrift, Segway planerar även för lanseringar av snöskotrar och vattenskotrar i framtiden så även det skall bli intressant.
Segway Powersports är från början ett amerikanskt varumärke som slog världen med häpnad med sin
självbalanserande tvåhjuliga elscooter 2001. En världshit. Idag ägs Segway av Ninebot Inc. I Peking, Kina och produktionen är inriktad på sportiga transportmedel med avancerad teknik.
Fear no place
I Segways produktutbud ingår tre olika fordon.
SSV Villain
Ett extremsportigt rattstyrt tvåsitsigt buggyliknande terrängfordon. Drivs endera av en ERHP (Extended Range Hybrid Powertrain) drivlina med en tvåcylindrig vattenkyld 4-takts radmotor på 1 000 cc, fyrventilsteknik och en PMSM Permanent synkronmagnet elmotor som tillsammans ger maximala 181 hk med ett vridmoment på 250 Nm.
SSV Villain kan även fås med den tvåcylindriga bensinmotorn på 1 000 cc och som då ger 107 hk och 98 Nm vridmoment.
Ramen består av krommolybdenrör och hjulupphängningarna av en multilink konstruktion bak och dubbla A-armar fram samt avancerade justerbara stötdämpare/fjädringsenheter runt om. Axelavståndet är 260 cm och hjulen sitter längst
ute i hörnen. De säger sig självt att prestanda är något alldeles extra!
ATV Snarler
Kraftfull tvåsitsig ATV med drivlina av parallellhybridtyp. Den består av en encylindrig 4-takts vattenkyld
motor på 570 cc med en permanentsynkronmagnet elmotor som tillsammans ger maximala 86 hk och 96 Nm. Som alternativ till hybriddrivlinan finns en 1 000 cc rak, tvåcylindrig 4-takts motor med dubbla överliggande kamaxlar och
fyrventilsteknik som ger maximala 107 hk och 98 Nm. Dessutom finns den encylindriga bensinmotorn på 570 cc som ger maximala 46 hk och 46 Nm. Det finns alltså motoralternativ för alla smakriktningar och med den 107 hk starka
1 000-kubikaren får man prestanda utöver det vanliga i kategorin. Snarler har en lätt och stark ram i krommolybdenrör, individuell hjulupphängning runt om med fjäder/stötdämparenheter och dubbla A-armar.
UTV Fugleman
Smart och tufft terrängfordon för både last och lust. Det rattstyrda tresitsiga lastterrängfordonet kan bära 558 kg och flaket är tippbart. Fugleman drivs av en ERHP (Extended Range Hybrid Powertrain) drivlina med
en tvåcylindrig vattenkyld 4-takts radmotor på 1 000 cc, fyrventilsteknik och en PMSM Permanent synkronmagnet elmotor som tillsammans ger maximala 181 hk med ett vridmoment på 250 Nm. Fugleman har ett hybridalternativ till – en encylindrig 4-takts vattenkyld motor på 570 cc med en permanentsynkronmagnet elmotor som tillsammans ger maximala 86 hk och 96 Nm. Den kan även fås med den tvåcylindriga bensinmotorn på 1 000 cc och som ger 107 hk och 98 Nm vridmoment.
Fördelar hos Segway Powersports:
- Elhybrid: Ger elmotorn fulla vridmoment vid låg fart och hjälper till för snabb acceleration
- EV-läget möjliggör tyst och utsläppsfri gång
- Hybridläget förbättrar bränsleekonomin och minskar utsläppen och skonar miljön
- Samtliga Segway Powersports fordon har fyrhjulsdrift on-demand
- Segway Smart-Moving-App ger ökad nytta och ökat nöje. Med exempelvis AirLock: nyckelfritt system och Security Guarantee: automatisk meddelande vid olycka m.m
- Samtliga Segway Powersports fordon har frontmonterad elvinsch som standard Segway Powersports programmet planeras att lanseras under våren 2021.
|