BOMBARDIERS CROSSSATSNING PRESENTERADES IDAG
|
Team Ski-Doo 2004: Joakim Strandberg, Daniel Olofsson,Johnny Persson, Peter Lövenius och Jimmy Johansson.
|
TEAM SKI-DOO OCH TEAM LYNX PRESENTERADES IDAG.
TVÅ STALL SOM KOMMER ATT SYNAS INOM SKOTERCROSSEN UNDER SÄSONGEN 2004.
-Vi är mycket nöjda med att ha ett så här tungt tävlingsstall, säger Henry Forsberg, Bombardier i samband med dagens presentation av Lynx och Ski-Doo:s förare. Nio förare ingår i Lynx och Ski-Doo:s Team. Men via lokala handlare sponsras en rad andra förare.
|
Team Lynx 2004: Thomas Åberg, Lars Trazan Eriksson, Tom Johansson och Emil Johansson
|
Målsättningen är en hel hoper av medaljer.
Egentligen var det inga nyheter som man plockade fram vid den sedvanliga årsträffen innan säsongen började. Några större omkastningar från fjolårets team var det inte att tala om.
Men det är onekligen en ”bredsida” som Bombardier återigen gör via sina märken Lynx och Ski-Doo. All satsning(nästan) sker i skotercrossen, där man anser att man får igen det mesta.
-Vi har givetvis förare som tävlar vi olika lokala handlare, duktiga förare som kommer att finnas med högt i prislistorna, säger stallet vidare.
TEAM SKI-DOO:
Daniel Olofsson, Lycksele och Joakim Strandberg, Tavelsjö, bilar fabriksparet i PRO 800. Sport 600 är det Johnny Persson, Bygdsiljum, PRO 440 Peter Lövenius, Burträsk och Jimmy Johansson, Gargnäs.
Jimmy sågs vid dagens träff linka omkring på kryckor efter en olycka på moppe för ett tag sedan.
- Det känns bättre och vi hoppas på att starta i första SM-tävlingen den som går i Stockholm i början av januari, tyckte Jimmy.
Notabelt är att Ski-Doo:s samtliga förare kommer från Västerbotten.
TEAM LYNX:
Thomas Åberg och Lars Trazan Eriksson, båda körandes för Bollnäs blir gossarna i Pro 800.
Pro 440 handlar det om Gargnäs Tom Johansson och i Ungdom 380 Emil Johansson, lillbrorsa till Tom.
Samtliga förare har aviserat att man kommer att dubblera, dvs köra både i PRO 440 och PRO 800.
- En tuff säsong som väntar, menade Jocke Strandberg, som tränat hårt i sommar, fysiskt och också med både två- och fyrhjuling. Säsongen slutar i april och jag hoppas att man får vara hel. Målsättning är att köra allt från SM, NM, VM och stadioncross.
|
Team Lynx 2004: Thomas Åberg, Lars Trazan Eriksson, Tom Johansson och Emil Johansson
|
MASKINERNA FRÅN LYNX:
LYNX SNOWCROSS 800:
Här handlar det om en Rotax 793 HO med en effekt på 150 hästar, DMP bränslestyrning. Vevhuset är modifierat med mekanisk skydd för PTO sidans vevaxeltätning, SLP-skidor, ny optimerad fjädringskalibrering med klickerdämpare, racing bromsskiva.
LYNX i 600:
För 600-klassen handlar det Lynx Enduro 600 HO. Rotac 593 HO, effekt ca 116 hk. Vevhuset modifierat med mekaniskt skydd för PTO sidans vevaxeltätning, SLP-skidor, ny optimerad fjädringskalibrering, Racing bromsskiva och ny färgsättning.
LYNX 40:
Rotax 453, effekt ca 100 hkr. Tändningskoppling för uppvärmningssystem av avgasystemet, klickerstötdämpare bak. Ny optimerad fjädring/stötdämparkalibrering, förstärkningar på vissa punkter i boggisystemet, lättare boggihjul, 10 kuggars drivhjul med både in- och utvändig drivning. Ny utväxling 20/45 pga de större drivhjulen, förstärkningar i själva fotstegens avslutning. TRA III primärvariator och HPV27 VSA sekundärvariator med bredare variatorrem samt förbättrad kylning och ventilation för bromsen.
SKI-DOO:S TÄVLINGSMASKINER:
MX Z 800 REV går givetvis i 800-klassen, 200 kilo väger maskinen. Rotax 793 HO motor, ca 150 hkr vid 8200 varv/min.
TRA C variator i smitt och lättat utförande, R.A.S. framfjädring med chromemolly A-armar och ca 250 mm fjädringsväg.
SC 10 III Cross-Country-boggi med chrome molly komponenter och förlängda boggiskenor. Fjädringsväg ca 400 mm.
Samtliga stötdämpare med piggyback av antikaviationstyp med höger- och lågfarts-kompressionsjustering
Specialdrivband med 44 mm profiler. Racingbroms, lättviktsdyna, bränsletank som rymmer 19 liter.
SKI-DOO 600:
Här kör man med MX Z 600 REV. Rotax 593 HO motor som ger ca 116 hkr vid 8000 varv/min. TRA III-variator, R.A.S. framfjädring med A-armar och 242 mm fjädringsväg. SC 10 III boggi. Fjädringsväg ca 370 mm. Främre stötdämpare av racingtyp i aluminium med piggy back. Boggidämparna i aluminium av racingtyp. Den bakre heter C46. Drivband med 30 mm profiler, racingbroms.
SKI-DOO 440:
Här kär man med MX Z X 440 REV (varje år allt mer betäckningar). Vikt ca 199 kilo, Rotax 453-motor, ca 100 hk/8400 varv/min. TRAC variator, RAS-framfjädring, SC 10 III boggi. Fjädringsväg ca 400 mm. Specialdrivband med 41 mm profiler. Racingbroms med specialbromsvätska. Lättviktsdyna, bränsletanken kan man få i 19 eller 43 liter(enduro).
|