Navigera dig fram här   Måndagen den 23:e december 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15299  
  Antal nyheter: 5827  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 5775 st  
  Igår: 54258 st  
  Denna månad:
1703878 st
 
  Föreg. månad:
2225596 st
 
  Totalt: 101039627 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. RHG
3. micke666
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > 2005: LYNX R-EVO ÄR HÄR! LYNX KOMMER MED FYRA NYA SPORTMASKINER. VÄRLDSPREMIÄR PÅ JOKKMOKKS MARKNAD!
 

 
 

2005: LYNX R-EVO ÄR HÄR!
LYNX KOMMER MED FYRA NYA SPORTMASKINER.
VÄRLDSPREMIÄR PÅ JOKKMOKKS MARKNAD!

Lynx kommer med fyra nya sportmaskiner som går under namnet R-evo.
Enduro 600 SDI (med miljömotorn)
RAVE 800
Enduro Sport
Rave 440.
Fyra spännande sportmodeller som Lynx tror mycket på inför säsongen 2005 och säkert flera år framåt.
VI HAR PROVKÖRT!

Det har surrats ett bra tag om att något nytt sportigt skulle komma från den finska Bombardier fabriken. Lynx kunde ha gjort det enkelt och kopierat brorsan i stallet, REV-maskinen. Men det har man inte gjort.
- Lynxen har kvar sin karakteristik, säger Bosse Strandberg, Bombardier om den nya skapelsen.
Skotern har utvecklats i Norden och kriterierna har varit: fjärdingsegenskaper, köregenskaper, förarergonomi och stryktålighet.
Man har helt enkelt tagit det gottaste ur Bombardiers omfattande tillgång av innovationer som motorpaketet och transmission.
Utvecklingsavdelningen i Rovaniemi har sedan utvecklat det mesta av det övriga som framvagn och boogie.

NY FRAMDEL
A-VRC kallas Lynx framvagn, står för A-arm och V-vertical och är nog den mest spännande delen av Lynx-maskinen.
HPG-stötdämparna är av piggy backtyp. Med den vertikala placeringen av stötdämparen har man en längre rörelseväg och bättre stötdämpar
funktioner, anser Lynx:s tekniker. Mindre längsgående rörelser av skidan, mindre tå in och ut och därmed mindre förändringar av spårvidden.
RCG 2-boggien kör man vidarepå och det är ju ett accepterad boggiesystem, men har förbättras på flera ställen för att passa in på det nya R-evo chassiet och den nya framfjädringen.
Ny CTRL-skida. Hög bottenprofil, en bakre stabilisator och andra finesser för att ge en stabil rörelse.
Föraren sitter 180 mm längre fram en tidigare sportmodeller och motorn har flyttats 65 mm bakåt. Den totala viktfördelningen(50-50) har behållits.

AGGRESSIV KÖRNING
Tåstöd med möjlighet att göra egna inställningar, för aggressiv körning sitter detta helt rätt.
Alla elektriska komponenter har centraliserats till en gemensam position. Hel ”El-centralen” kan man mycket lätt plocka bort och ger goda servicemöjligheter.
Givetvis har man anammat REV:ens fina sak med att ha öppna sidopaneler. Bottenplåten har gjorts att man snabbt(skruvar) kan demontera den.
Som tillbehör till R-evo modellerna finns ett passagerarsäte som är enkelt att snabbt montera eller demontera.



FYRA SPORTMASKINER
Givetvis vänder sig de här maskinerna till den som vill ha en sportig maskin. Alla RAVE-åkare torde gnugga händerna inför allt det nya.
Enduro Sport har en Rotax 593 SS-motor, Enduro SDI får miljömotorn på 593 cc och RAVE 800 har HO-motorn på 793 cc. Vidare 440-versionen satsar givetvis på samma motorgrejer som sitter i kollegan hos Ski-Doo.
Basfakta på maskinerna är lika
Drivbandet: 380x3072x31,8. Backväxel: RER. Framfjädrig: nya A-VRC, med fjädringsväg på 260 mm, spårvidden 1080 mm. Skidor: CTRL med en bredd på 160 mm. Boggiesystem: RCG 2 med en fjädringsväg på 340 mm, stötdämpare KYB.
Två färgsättningar: silver och rött.
Lynx Sportmaskiner R-evo kommer vi att få se mycket av i framtiden. Även så på tävlings
banorna där man kommer att härja i de flesta klasserna.
-EN VINNARE, TYCKTE VÅRT TESTLAG!

LYCKAD MASKIN!
Vi har kört nya Lynx R-evo. Visst var det en prototyp men vårt första intryck var klart positivt. Vår körning skedde med 2003 Rave 800 vid sidan och vi fick verkligen känna på de maskinerna.
Det skiljer mycket och det är två skilda världar, som en av våra testpiloter utryckte det.
Helt klart blir det att ”byta upp sig” till R-evo i jämförelse med gamla RAVE och du som gillar Lynx och funderar på att byta så är rådet:
Du kan byta!
Givetvis kommer det att ta ett tag för den inbitne Rave-åkaren att hitta rätt, ny körställning och helt nya ingrepp i boogie och framdel.
Men väl till rätta, så blir detta en vinnare! Det törs vi lugnt påstå.
Att jämföra maskinen med en Ski-Doo REV är fel, detta är en helt nya skoter och visst finns mycket likheter med populära REV-skotrarna. Men Lynx karakteristik finns där.
TÄVLINGSMASKIN
Givetvis kommer den här maskinen att bli mycket populär bland tävlingsåkarna och på vår fråga om NÄR den gör sin debut så är folket från Bombardier inte helt säkra.
Men räkna med att vi får se Janne Tapio och Jocke Strandberg mfl på en R-evo denna säsong!
VÄRLDSPREMIÄR I JOKKMOKK
Just nu pågår Jokkmokks marknad. Där finns Lynx R-evo.
Varför ta en första koll. Bombardiers glada finns på plats och kan informera.

I kommande nummer av Snöskoter kommer du att få veta mera om maskinen.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se