380 0CH 440 MOTORER BORT - 600 NÄSTA "BREDMOTOR"?
IHÄRDIGA RYKTEN I NORDAMERIKAS SKOTERVÄRLD SÄGER ATT OLIKA MOTORER KOMMER ATT FASAS UT DE KOMMANDE ÅREN.
NYA MILJÖKRAV KAN BLA TA BORT 380- OCH 440-MOTORERNA.
DETTA KOMMER ATT KRÄVA NYA REGLER.
Detta kommer mycket tuffa miljökrav på 2-taktsmotorer, ett magisk år i Nord-Amerika är 2006. Och givetvis öligger de stora tillverkarna i startgroparna för att förse sina modeller med andra typer av motorer.
Bosse Strandberg, bla ansvarig för Bombardiers tävlingsavdelning, kan vidimera våra iaktagelser med anpassning av nya miljömotorer.
-Alla Rotax 380 motorer kommer att ”fasas” ur produktion, säger Bosse Strandberg.
- Fr.o.m. årsm. 2007 ersätts alla 380 motorer med fläktkylda 550 motorer. Eftersom Bombardiers andel maskiner i 380 klassen utgör minst 75%, anser vi att det kommer att krävas en ändring av nuvarande klassningsregler. Det kanske bör nämnas att Nordamerika redan från 2005 har tydligen ändrat reglerna för juniorer till 550 fläkt, säger Bosse, som också har riktat denna information till SVEMOs skoterfolk.
ÄVEN 440-KLASSEN!
Det ryktas vidare att 440 klassen (Pro Stock) i Nordamerika ska försvinna och ersättas av 600.
Vidare 2007 kommer 800 klassen (Pro Open 800) i Nordamerika att ersättas av Pro Open 600
KÖR SENARE PÅ SÄSONGEN!
Bosse Strandberg säger också att några synpunkter på det gångna årets racingupplägg har inkommit:
-Tävlingsprogrammet speciellt för Pro 800 har inneburit alltför mycket resande som kräver både för mycket tid och för stora kostnader.
-Ett önskemål som även BBD delar är att WC koncentreras till en enda tävling, kanske tillsammans med Bombardier Cup.
-Ett annat önskemål är att SM serien förskjuts något framåt så att inte tävlingarna behöver gå under den allra kallaste årstiden med stora problem och risker med snörök och mycket liten publik.
Spännande synpunkter som nu Svemo får handskas med.
Och har du synpunkter skriv och tyck till på skoter.se!
|