Navigera dig fram här   Lördagen den 5:e oktober 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
 
  »  Inbjudan
 
 
  »  Tävlingskalender
 
 
  »  Regler
 
 
  »  Arkiv Racing
 
 
  »  Tidigare nummer
 
 
  »  Resultat
 
 
  »  WSR/USA Resultat
 
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15297  
  Antal nyheter: 5825  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 46349 st  
  Igår: 50867 st  
  Denna månad:
256777 st
 
  Föreg. månad:
1655386 st
 
  Totalt: 95659365 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. RHG
2. micke666
3. sunnne
4. FrankJScott
5. TheOne
6. Swarte
7. Herbert
8. allimac32
9. Alpinemadness
10. Hajen54
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > SVERIGES SYDLIGASTE CROSSBANA
 

 
 

SVERIGES SYDLIGASTE CROSSBANA
Foto: Ted Honkala TMC

När det är problem med snö i norr så klarar Sveriges sydligaste crossbana av sina tävlingar. Men så har man också hjälp med snökanoner...
Vi har hälsat på hos den "sydliga klubben".

Tuffa race och höga hopp i Hunflen Snow-X. Det kom cirka 100st förare till start på den ända snöfläcken i hela Mellansverige.

Med snökanoner och lastbil byggdes en bana av hög kvalité upp under ett par dagar.

Lencosnowcup blev mot alla odds en lyckad tävling, med många bra heat att beskåda.

Mycket publik och en enorm naturlig läktare så att alla kunde se banan!.

Lencosnowcup 2005-01-16.
En lyckad satsning där alla är med, kommunen, föreningar och EU-pengar.

Här kan man se en liten kommun som satsar stort på motorsport för att man tror på skotercrossen även i framtiden.

Tanken med EU-projektet är att föreningen ska kunna överleva själva utan hjälp från kommun och andra instanser.

I dag finns två stycken snökanoner från Lenco som producerar 15kubikmeter snö i timmen.

Från barmark till en fullt körbar bana på tre kalla nätter är en styrka vi nu mera har säger Mikael Lundström från kommunen.

Förra året kördes en enklare tävling som ett prov, och i år byggdes banan om för att klara det nationella reglementet. Nu kan vi ha vilken tävlingform vi vill på banan säger en av eldsjälarna Magnus Fagerberg som för övrigt är klubbens enda aktiva förare!

Som alla vet så har det varit dåligt med snö på många platser i Sverige, men tackvare våra snökanoner och pistmaskinen så har vi lyckats hålla banan uppe sedan tredje december för träningsåkning. Vi har folk från hela mellan och södra Sverige som reser till oss för att träna, hittills har det gett klubben en inkomst på ca60000kronor.

Andreas Ljungberg på sin nya Lynx tog hem segern!


Tävlingsdagen
Ca100 stycken hade anmälts sig till tävlingen i alla kategorier ungdomar, seniorer och tre stycken tuffa tjejer (som dessutom skulle åka mot killarna).

Vi var lite nyfikna på hur allt skulle flyta på under dagen med tider resultat och så vidare, med tanke på att det är första gången klubben har en nationell tävling. Sett till andra mer erfarna arrangörer som trotts tidigare erfarenhet ändå inte lyckats hålla ordning på tider och startlistor.

Så men med facit i hand kommer vi nog se flera tävlingar av hög klass hos Hunflen Snow-X, förhoppningsvis med hela Svenska eliten på startplattan.

Endast en timmes försening och då kördes ett 20tal heat plus sju finaler under den här dagen.

Allt flöt på under kvalen, inga väntetider det gick nästan som på räls.

Några mindre vurpor och krascher men utan några större personskador, och är ju tacksamt.



Banan!
Det kördes många bra och intensiva heat under dagen, bana höll trotts duggregn och plus grader. Efter heat tio började banan bli gropig och mer utslagsgivande, ett litet misstag så kunde man tappa en eller ett par placeringar direkt.

Racet!
Ser man på resultaten efter heaten så kan ju jag inte undgå att bli imponerad av NR:11 Anna Henriksson på sin Skidoo som hade skrapat ihop 23poäng, en ynka poäng från A-finalen.

Anna körde jämt och säkert inga större misstag och på det kommer man långt på i seniorklassen. Grattis Anna!

Även nr13 Lina Kaasalainen med sin nya Lynx Revo var med och rörde till i grytan

Ett annat namn att lägga på minnet är nr:114 Robin Lundin som hade lite otur i kvalen och fick starta i E-finalen. Men denna tappra kille körde från E till C-finalen och hade rygg på ledaren nr:69 Lennart Baggens ända till sista varvet då luften helt tog slut, tänk dig att han då kört stenhårt i nästan 30minuter. Men han slutar på en hedersam andra plats i C-finalen.

Bland ungdomarna så var det nr:33 Jeff Öijer som ganska enkelt styrde hem första platsen.



Teamet Typ Racing som kör Polaris IQ440 består av tre killar nr144 Markus Evensson

nr112 Dennis Sundqvist och nr153 Anders Björk, ett team att se upp för i framtiden?

Tvåa och sexa i A-finalen och trea i B-finalen är en fin prestation.

Men nr96 Andreas Ljungberg på sin nya Lynx 800 racer tog tämligen enkelt hem första platsen i A-finalen.

Nr25 Magnus Sävström också Lynx 800racer fick slänga in handduken efter första kvalet, då axeln inte höll trots tappra försök att tejpa den. Om Magnus orkat genomföra tävlingen skulle det kunnat vara dubbelt upp för Lynx Revo. Magnus åkte riktigt fort i första kvalet trots sin skada där han slutade tvåa. Andra topp förare som inte hade turen med sig denna dag var nr66 Mathias Lönn som plockade 30poäng i kvalet tillsammans med Ronnie Westlund.

Ronnie klarade dock en tredje plats i A-finalen med sin Arctic Cat, det ryktades att denne man har kört skotercross 16år och är inne på sitt 17:e år. Nr66 Mathias Lönn fick dock bryta i finalen efter en vurpa uppe i backen, men han åkte ner med egen maskin efteråt.

Om det fanns ett pris för längsta/högsta hopp så skulle det gå till nr37 Mikael Ytterblom som hoppade över stora platån gång på gång.

Populärt med 440
Det man reagerade på var att 440 maskinerna faktiskt hängde med så pass bra, de körde till och med ifrån 800-maskiner under dagen.

En stor del var just 440racer som ställt upp Lencosnowcup 2005, bevisligen en potent maskin för vettiga pengar om man lyckas hitta en fiolårnings racer.

Så med lite talang och mycket vilja står sig 440 bra även bland de stora 800 maskinerna.



Visst kommer vi att få se mera tävlingar på dessa breddgrader även i framtiden det är säkert det! Det flesta förare som vi pratade med var väldigt nöjda med tävlingen och kommer gärna tillbaka.

Saknar du snö och vill träna på en bra bana kolla in på www.hunflensnowx.com för tider och information.



Text & Foto: Ted Honkala TMC




» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se